Ik heb (Australische) kennissen, in Ash Street, Cherrybrook (Leerde elkaar kennen in Bourke,1968, toen we daar voor de klas stonden.). Ik kom er niet zo veel. De laatste keer klopte ik aan de verkeerde deur. Het is een prachtige buurt. Ik dacht dat ik nog wist hoe ik naar hun toe moest rijden. Doolhof is natuurlijk overdreven maar ik reed rond in al die 'bomen'-straten en kwam aan de verkeerde kant Ash Street in.
:lol: De Hills Dristict wordt wel eens de 'Bible Belt' genoemd. Er staan hele mooie kerken en zeer mooie huizen. Ik neem aan dat men daar wel degelijk een auto nodig heeft om in de CBD te komen. (Ik begrijp dat dit ook niet de bedoeling is.) Pymble ligt wel aan de spoorlijn. Als iemand die dus in 1956, zo maar van de Jan Ligthartschool (6de klas, werd dat toen genoemd), in Gouda, eerst in Matraville Primary School terecht kwam, zonder hulp met engels, lijkt het mij dus fijn als de kinderen zo snel mogelijk vriendjes krijgen en allebei de talen kunnen gebruiken. (Wij hadden in ieder geval vriendjes uit de Migrant Hostels.)
Toen wij hier kwamen waren vrijstaande woningen HET ideaal. Het werd gezegd dat IEDEREEN een 'quarter-acre block' wilde met een voortuintje en een royale achtertuin. Ik vind dat Australiers meer 'privacy gewend zijn en wat liever dat willen, samen met ruimte. Wat Sydney heet en tussen Sutherland (Waterfall), Penrith en Hornsby ligt, is behoorlijk vol gebouwd.
Hier, achter ons huis stond een ouder huis, op zo'n ruim 'quarter-acre block'. De eigenaren werden oud. (Dit IS zo'n buurt.) Verkochten en vertrokken en nu staan er op dat zelfde stukje land, hier achter onze schutting 4 kleine huisjes (Zogenaamde villa-homes.), waar, toen wij hier kwamen wonen, een paard rond liep. Er is wat hoogbouw, vooral in de Eastern Suburbs, dicht bij de binnenstad, en dat vindt de meerderheid helemaal geen goed idee.
Ik was 9 dagen in Nederland in juni, bij een goede kennis (in Den Haag. Wij emigreerden met haar, in 1956) en bij mijn tante, in Gouda. En ik vond het zo 'anders' dan ik hier gewend ben, dat in beide gevallen, de buren, op het balkon (in Den Haag) en in de achtertuin (in Gouda) alleen van je gescheiden zijn door een laag hekje. Alsof ze eigenlijk (naar mijn gevoel) gewoon bij je op visite zijn.
Ik heb, in de achtertuin de bomen en planten extra verwaarloosd (niet gesnoeid in de winter), zodat ik mijn privacy behouden kan. :cry:
De buitenwijken hebben heus nog behoorlijk de ruimte. Maar als je bij openbaar vervoer, of minsten bij de grotere wegen wil wonen dan is het nu veel voller dan het was toen wij hier kwamen.
Joop
http://ozcloggie.com/dacc/fair.html