Waar in Sydney juist niet gaan wonen...

Sarelle

New Member
Hoi,
Wij vertrekken over een aantal weken naar Sydney en struinen nu het internet af naar info over de verschillende wijken. Wie woont er inmiddels al, en heeft tips / advies voor ons? We hebben leuke dingen gelezen over Botany Bay/ Maroubra.., maar ook Hornsby is al voorbij gekomen... We zoeken een buurt waar onze twee kinderen ( 3 en 6) en onze hond een beetje de ruimte hebben, maar heel ver van het centrum is niet practisch ivm reistijd naar en van werk (CBD).
Thanks!!,
Brenda
 
Hoi Sarelle,

Ik weet helaas weinig van Sydney, maar wat betekent CBD nu eigenlijk letterlijk?.. Central B??? D????

Groetjes Miranda  :)
 
[quote author=miel link=topic=1977.msg18962#msg18962 date=1119471912]
waar ligt de CBD precies, Parramatta soms?
[/quote]

Maak je nou een geintje?

:?
 
Nou...volgens mij is ze wel bloedserieus :)

Ik heb destijds van mijn collega's bij het stagebedrijf (in Parramatta) vernomen dat Parramatta wel het financiële centrum van Sydney is. In hoeverre dat overeenkomt met het CBD....geen idee...(ben niet zo van het geld :p )
 
Maak me gek..


12523-sydney-cbd-sydney-australia.jpg
 
Hallo Brenda,

Hornsby is zeker wel leuk wonen, onze boot lag vroeger in de haven daar, is mooi heuvelachtig gebied  :up: maar zeker niet erg dichtbij het centrum. Het openbaar vervoer is echter goed om snel in de stad te komen. (Ferry, bus Trein).

Botany Bay heeft sinds een paar jaar een leuke boulevard, de wijk eromheen vind ik niet zo super, veel verkeer en niet echt een mooi strand.  De  :plane: landen boven Botany Bay dit heeft als enig voordeel (?) dat de huizen er iets goedkoper zijn.

Wij komen 2 okt. naar Sydney  :lol: en gaan in Woronora wonen, dit ligt een half uur rijden ten zuiden van het centrum.
De wijk Janneli grens aan onze buurt en is gewoon een rustige buitenwijk met nog wel wat ruimte.
Er zijn erg veel leuke plaatsen in Sydney om te gaan wonen maak je daar maar niet druk om , maar jullie willen wel iets hebben voordat je erheen gaat denk ik?

Mijn vader woont al 40jaar in Sydney en kent de meeste wijken wel een beetje dus als je iets wilt weten over een bepaalde wijk hoor ik het wel.

Groetjes Eric
 
[quote author=AJ link=topic=1977.msg18983#msg18983 date=1119507740]
[quote author=miel link=topic=1977.msg18962#msg18962 date=1119471912]
waar ligt de CBD precies, Parramatta soms?
[/quote]

Maak je nou een geintje?

:?


[/quote]

nee, inderdaad geen geintje-had ook begrepen dat Parramatta het bussiness center (hart) van Sydney moest worden.
De foto is volgens mij van Circulair Quay. In het straatje naast het blauwe gebouw hebben mijn ouders een restaurant gehad.Wij woonde toen in Summer Hill  en s'ochtends gingen we naar de Quay waar ik vervolgens bus 388 (vergeet dat nr nooit meer) nam om naar school te gaan in Woollahra (holy cross) waar ik primary school heb gedaan en tevens mijn trauma voor NONNEN heb opgelopen.
Terug op de vraag ,als het CBD in Parramatta ligt vind ik nog steeds de Hills district een hele geschikte plaats om te wonen.
miel
 
[quote author=miel link=topic=1977.msg19045#msg19045 date=1119562306]
inderdaad geen geintje-had ook begrepen dat Parramatta het bussiness center (hart) van Sydney moest worden.
De foto is volgens mij van Circulair Quay
[/quote]

Hmm, is nieuw voor mij  :|
Zijn dat toekomstplannen dan of zo?
Als je de properties van het plaatje opvraagt dan staat er namelijk dat het toch echt de CBD van Sydney is.
(http://www.traveljournals.net/pictures/l/1/12523-sydney-cbd-sydney-australia.jpg)

[quote author=miel link=topic=1977.msg19045#msg19045 date=1119562306]
en tevens mijn trauma voor NONNEN heb opgelopen.
[/quote]

Oeh dat klinkt niet fijn  :cry:

Maar om ook even on-topic te blijven.
Ik heb zelf enkele maanden bij mijn oom gewoond in Kingswood, een klein dorp vlakbij Penrith en dat is weer een wat groter dorp met een heel groot winkelcentrum. Daar is het op zich goed wonen en de treinverbinding met het CBD (?) in hartje Sydney is heel goed. Het ligt ook op de lijn met Parramatta.

:bike:
 
oke Sarelle- Brenda- nou wil ik toch echt weten waar Cbd ligt?????? het word voor deze oude meid toch nu wel een beetje verwarrend.

p.s. Parramatta is ook nog steeds Sydney
 
Bedankt Jonky, nou heb ik er een beeld bij- ken die regio redelijk goed.
Het is inderdaad altijd een paar graden warmer in de Hills. Ben het met je eens dat Liverpool en Bankstown "not the place to be" is. The hills daar tegenover is heel fijn wonen- je zit tenslotte zo in de stad maar ben er ook zo uit als je wil toeren en ook dicht bij de blue mountains.....
miel
 
Hoi allemaal,
Colm gaat werken in een van die ontzettend hoge gebouwen, ik geloof dat hij bij station wynyard uit moet stappen....Het is fijn om een aantal meningen over de verschillende wijken van Sydney te horen. Wel grappig; de toekomstige collega's van Colm raden ons juist aan om eens rond te kijken naar een huis in 'inner west'. Hier waren we zelf juist helemaal niet op uitgekomen.
We hopen in de komende weken een juiste keuze te maken. 'T lijkt ons voor de kinderen fijn als ze in sydney niet nog eens gaan verhuizen en dus weer naar een andere school moeten..( Onze dochter (6) begint het nu toch echt wel een beetje eng te vinden allemaal. Gisteren zei ze tegen me;'Australie zou veel leuker zijn als mijn vrienden ook mee gingen.')
Anyway, bedankt voor alle reacties!
Brenda
 
Hoi Brenda,

Gezellig dat jullie ook naar Aussie komen. Ikzelf woon aan de Central Coast en werk in Lane Cove (Sydney)
Het klinkt gek maar ik adviseer je om Sydney zoveel mogelijk te mijden. Begrijp me niet verkeerd. Het is een gezellige maar ook een hele drukke stad. +/- 4 miljoen inwoners.

als je iets meer naar het noorden trekt bv. The Central Coast heb je al veel meer ruimte om je heen. Het verkeer is dan ook niet al te druk in tegenstelling tot Sydney waar files aan de orde van de dag zijn. Ook zijn de huizen "nog" wat goedkoper en ben binnen een uur in Sydney. En binnen een uur in Newcastle.

Succes.

Jerone
 
Jammer, Brenda, dat je niet eerst zelf hebt kunnen rond kijken hier. Er is nogal een groot verschil tussen de wijken die je noemde. Het is waar,  dat vooral je kinderen,  meer ruimte zouden hebben aan de Central Coast. Ik zat zelf, tussen 1959 en 1961, op Maroubra Bay High School. (Bestaat nu niet meer.) Fijn dicht bij de stranden van de Eastern Suburbs. Maar kleine kinderen kunnen daar niet zo vrij buiten spelen als bij voorbeeld in de buiten-wijken.
Heus.  De verschillende delen van Sydney hebben hun eigen sfeer. Dus als je terasjes e.d., van Nederland zou missen dan heb je een beetje meer kans, in de Inner-western suburbs om dat soort life-style een beetje te blijven behouden. Als je kinderen de ruimte wil geven en de centen er voor hebt - ja, dan lijkt mij bij voorbeeld Hornsby geen slecht idee. Dan kun je toch makkelijker ook naar de Central Coast en stranden rijden, op het weekeinde. En Hornsby ligt in ieder geval aan de spoorlijn.
Heb je wel gehoord van de: Stichting Nederlandse School “De Kangoeroe”in Sydney? Het viel me op, op de koninginnedag-fair, in Frenchs Forest,  hoe veel jonge kinderen daar aanwezig waren. Vooral kinderen, geloof ik van ex-pats en er scheen een connectie te zijn met die school. De website: http://www.members.optusnet.com.au/taothai/NLschool/index.htm
Lijkt mij een idee (v.w., de jonge kinderen) om contact op te nemen en hun advies te vragen.

Joop Mul Mijn website: Ozcloggie.com, gepensioneerde onderwijzer, 49 jaar in Sydney.
 
hallo,
wij wonen in Cherrybrook, dat is in de Hills district, ik weet dat er in Pymble en omgeving ook een aantal nederlanders wonen die in het CBD werken.
De Nederlandse school is daar ook gevestigd, is voor jullie dochter mischien wel leuk om heen te gaan, ik weet dat mijn kinderen het heel fijn vinden om daarheen te gaan. Ze kunnen dan spelen en praten zonder over de taal na te hoeven denken. Wij wonen sinds januari '05 hier in Sydney.

Ik hoop dat jullie wat hebben aan deze informatie,

groetjes Sandra :)
 
Kun je eigenlijk in Sydney en omstreken makkelijk aan een vrijstaande woning komen?
En wat voor soort woningen zijn er eigenlijk? Is het veel anders in vergelijking met Nederland? Daarmee bedoel ik eigenlijk of er ook minder hoogbouw is en vrijstaande huizen inplaats van rijtjeshuizen. Wat voor soort (buiten)wijken zijn er voornamelijk?
Deze vragen zijn misschien wat specifiek. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of het wonen veel anders is dan in Nederland (in de grotere steden dan).
 
Ik heb (Australische) kennissen, in Ash Street, Cherrybrook (Leerde elkaar kennen in Bourke,1968, toen we daar voor de klas stonden.). Ik kom er niet zo veel. De laatste keer klopte ik aan de verkeerde deur. Het is een prachtige buurt. Ik dacht dat ik nog wist hoe ik naar hun toe moest rijden. Doolhof is natuurlijk overdreven maar ik reed rond in al die 'bomen'-straten en kwam aan de verkeerde kant Ash Street in. :)  :lol: De Hills Dristict wordt wel eens de 'Bible Belt' genoemd. Er staan hele mooie kerken en zeer mooie huizen. Ik neem aan dat men daar wel degelijk een auto nodig heeft om in de CBD te komen. (Ik begrijp dat dit ook niet de bedoeling is.) Pymble ligt wel aan de spoorlijn. Als iemand die dus in 1956, zo maar van de Jan Ligthartschool (6de klas, werd dat toen genoemd), in Gouda, eerst in Matraville Primary School terecht kwam, zonder hulp met engels, lijkt het mij dus fijn als de kinderen zo snel mogelijk vriendjes krijgen en allebei de talen kunnen gebruiken. (Wij hadden in ieder geval vriendjes uit de Migrant Hostels.)
Toen wij hier kwamen waren vrijstaande woningen HET ideaal. Het werd gezegd dat IEDEREEN een 'quarter-acre block' wilde met een voortuintje en een royale achtertuin. Ik vind dat Australiers meer 'privacy gewend zijn en wat liever dat willen, samen met ruimte. Wat Sydney heet en tussen Sutherland (Waterfall), Penrith en Hornsby ligt, is behoorlijk vol gebouwd.
Hier, achter ons huis stond een ouder huis, op zo'n ruim 'quarter-acre block'. De eigenaren werden oud. (Dit IS zo'n buurt.) Verkochten en vertrokken en nu staan er op dat zelfde stukje land, hier achter onze schutting 4 kleine huisjes (Zogenaamde villa-homes.), waar, toen wij hier kwamen wonen, een paard rond liep. Er is wat hoogbouw, vooral in de Eastern Suburbs, dicht bij de binnenstad, en dat vindt de meerderheid helemaal geen goed idee.
Ik was 9 dagen in Nederland in juni, bij een goede kennis (in Den Haag. Wij emigreerden met haar, in 1956) en bij mijn tante, in Gouda. En ik vond het zo 'anders' dan ik hier gewend ben, dat in beide gevallen, de buren, op het balkon (in Den Haag) en in de achtertuin (in Gouda) alleen van je gescheiden zijn door een laag hekje. Alsof ze eigenlijk (naar mijn gevoel) gewoon bij je op visite zijn.
Ik heb, in de achtertuin de bomen en planten extra verwaarloosd  (niet gesnoeid in de winter), zodat ik mijn privacy behouden kan.   :cry:
De buitenwijken hebben heus nog behoorlijk de ruimte. Maar als je bij openbaar vervoer, of minsten bij de grotere wegen wil wonen dan is het nu veel voller dan het was toen wij hier kwamen.

Joop
http://ozcloggie.com/dacc/fair.html

fairkids.jpg

fair5.jpg

fairnewhol1.jpg
 
Back
Top