Waarom is het in godsnaam zo moeilijk om permanent in Australie te verblijven?

Wat ook kan helpen is het lezen van engelse kinderboeken. Ik heb nu (op de Philosopher's Stone na) alle Harry Potter's in het engels en het is verslavend om te lezen! Het leest erg makkelijk, ondanks de soms moeilijke woorden. Die kun je e.v.t. opzoeken in een woordenboek. Je leert er wel veel van!
Ben nu bezig met het 6e boek (Harry Potter & the Half-Blood Prince) en het is geweldig! In november komt ie in het Nederlands uit. Ik denk dat ik er al best veel aan heb gehad. Iedere dag lees ik in totaal een klein uurtje in het engels en dat is leuk!
 
[quote author=Annemiek link=topic=2590.msg28578#msg28578 date=1127288229]
Wat ook kan helpen is het lezen van engelse kinderboeken. Ik heb nu (op de Philosopher's Stone na) alle Harry Potter's in het engels en het is verslavend om te lezen! Het leest erg makkelijk, ondanks de soms moeilijke woorden. Die kun je e.v.t. opzoeken in een woordenboek. Je leert er wel veel van!
Ben nu bezig met het 6e boek (Harry Potter & the Half-Blood Prince) en het is geweldig! In november komt ie in het Nederlands uit. Ik denk dat ik er al best veel aan heb gehad. Iedere dag lees ik in totaal een klein uurtje in het engels en dat is leuk!

[/quote]

Je zou eens Tolkien in het Engels moeten lezen. Dat is nog eens (leerzaam) Engels).
 
Moet je wel zo'n mooi gebonden versie nemen natuurlijk, met hele kleine lettertje. :up:

Trouwens nog even over dat Engels oefenen, vergeet niet dat als je hier eenmaal bent je oren de eerste tijd toch even op steeltjes moeten want er zit nog al een verschil in Engels & 'strine'. Maar het went reuze snel hoor!!! Gewoon hup in het diepe komt allemaal goed.

Groetjes
Syl :)
 
Mooiste is altijd nog; "G'day mate, orr you goin', Orright?"
Met als antwoord; "Orright, mate."

Dat is echt "Strine".

Kijk maar eens naar een van mijn favorite links;
http://www.absoluteastronomy.com/encyclopedia/a/au/australian_english.htm

Rene
 
We dwalen af van het oorspronkelijke onderwerp maar thanks for the link Rene, inderdaad eentje die de moeite waard is :up: . Gotta love the:
"How are you travelling?" might be rendered as "Ayatravlin?". Similarly, "It's going to rain" may be heard as "Scona rine".
.

Groetjes
Syl
 
Heel herkenbaar.. Ook wij hadden allerlei voornemens. Wat wel gelukt is (maar ja, dat zal vooral werken voor de mensen die van lezen houden) is dat we elke boek wat we (nu al weer een jaar) lezen alleen maar engels boeken zijn. Dat hoeven geen hoogdravende boeken te zijn, ´gewone´ als romans, SF, detectives etc zijn heel behulpzaam.

@Rene-L
Zonder nu te zeggen dat ik een echt zware, doorgedraaide LOTR fan ben, moet ik toch even aan je vragen of je LOTR ook zelf gelezen hebt en of je dat ook in het engels gedaan hebt... Ik heb (jaren geleden, voor de engels boekenlijst) deze klassieker in het Engels gelezen. Aanleiding was dat ik de boeken al gelezen had in het Nederlands, vervolgens de leraar engels eens vroeg of hij de schrijver en het boek kende, dat ik overwoog om het op de leeslijst te zetten.. Zijn antwoord was: "Nou, dat zou heel leuk zijn als je dat deed, ik heb LOTR als afstudeer-scriptie gedaan op de lerarenopleiding.."

Je snapt dat ik niet meer terug kon.

Sinds die tijd heb ik (ok, wel in een tijd van bijna 25 jaar) LOTR meer dan 20 (boven de 20 ben ik de tel kwijtgeraakt) keer gelezen. Een aantal keren ook in het engels. Het is onvoorstelbaar, maar iedere keer ontdek ik weer nieuwe dingetjes die me voorheen niet opgevallen waren ... Kortom, een klassieker voor het leven..

Affijn, ik geloof dat ik even weer wat enthousiast ben geworden, toch wel een zware fan kennelijk .. ;-)

M.vr.gr.

Perthpete
 
Zoals Syl al zei, "We dwalen af." :cry:

Maar Syl, ik wil dit nog wel even kwijt aan Perthpete.

Ik ben begonnen met De Hobbit. Die heb ik na het eerste hoofdstuk al weggedaan. Ben toen begonnen met alle boeken van Tolkien. Dus ook vervolg boeken.
Het taal gebruik van Tolkien kan, volgens mij, NIET vertaald worden in het Nederlands.

Het klopt dat je altijd weer dingen leest die je de vorige keer niet (goed) hebt gelezen.

Ik blijf het een leuke manier vinden om Engels te leren.

Misschien een leuke manier om een nieuw draadje te beginnen; "Hoe leer ik Engels?"

Rene
 
Waar ik eigenlijk wel heel erg benieuwd naar ben, is naar de kosten die je ongeveer maakt om een vast verblijf te kunnen krijgen in Oz.
Ik heb vorige gemaild met mensen die naar Nieuw-Zeeland zijn geëmigreerd en ik schrok echt wel een beetje van het kostenplaatje die ze mij voorschotelden.
Wat waren diegenen zoal kwijt die de stap hebben gezet?
 
Kostenplaatje (weet niet of dit nog helemaal in deze thread past....):

immigratiebureau: $3500 aan honorarium
leges (indienen aanvraag enzo): $1200 of zoiets
medische keuring (inclusief allerlei extra ongein omdat ze vonden dat Simone's hart ruiste): $1000
vertalingen en akten: EUR 1000 o.i.d.
verhuizing: EUR 5000
retourtje Nieuw Zeeland om visum op te halen: $1200 met zijn drieen.

Er waren vast nog wel meer kosten, maar deze zijn me erg bijgebleven..... :-o

Je kunt het zo duur maken als je wilt (beetje rondshoppen kan een paar eurootjes schelen!).

Kan je hier iets mee?

Ciao,
Marc
 
Hoi Marc,

misschien handig als je ook het soort visum vermeld, de kosten verschillen namelijk onderling nogal..... 

Gr. Sab
 
good point: wij zijn binnengekomen op een skilled independent, familiy sponsored visum; class BQ, subclass 138 (je weet wel...........).

Ciao,
Marc
 
is dat lang geleden dan....?

want de visumkosten zijn geen 1200 AUD maar 1900 nog wat......
 
Jean76: Let wel dat een stage in zowel Nederland als Australie niet geldt als werkervaring, dus dit kun je niet opvoeren als je straks een visum aan wilt vragen.

Wat betreft de kosten. Als de vertalingen eenmaal gecertificeerd moeten worden door de notaris moet je ook hier even goed opletten. Wij hadden in Almelo bij 3 notarissen navraag gedaan en de ene vroeg 5 euro per document, weer een ander vroeg 70 euro voor 10 documenten dacht ik en degene met wie wij zaken hebben gedaan deed het voor niets! We hebben er achteraf een grote slagroomtaart heen gebracht, omdat we wel een paar keer terug zijn gegaan en iedere keer kon het meteen gecertificeerd worden en was het allemaal geen probleem!

Ook lopen hier een aantal draadjes over het verschepen en verhuizen van inboedels. De een kiest ervoor om alles mee te nemen en de andere neemt weer een paar dozen mee. Er zit veel verschil in de prijzen en soms kan er een paar 100 euro verschil zitten in offertes van bedrijven.

Op sommige punten kun je het zo duur maken als je zelf wilt, want de een neemt een migration agency in de arm en de ander weer niet. Soms kun je het heel goed zelf. Je bent alleen wat meer aan het uitzoeken en dus wat meer tijd kwijt, maar het scheelt je wel een paar 1000 euro.

De IELTS kost 170 euro p.p. dacht ik en dat is wel de voordeligste manier. Bear kan je vertellen wat een second installment kost als je de IELTS dus niet haalt.

Ook vertalers kunnen erg verscillen in de prijzen. Wij hadden iemand gevonden die vertaalster was voor de rechtbank en in de vrije uurtjes dit soort dingen deed. De een vraagt 20 eurocent per woord, de ander weer 25 euro per document. Je moet echt ff goed shoppen, maar op internet is er erg veel te vinden.
 
Hoi Sabien,

2,5 jaar terug...........

ik geloof dat wij $1147 hebben betaald met zijn drietjes...................Misschien heb ik al aderverkalking, hoor.......

Groetjes,
Henk...........oh nee, Marc
 
Deze vraag past misschien niet helemaal bij de posts in dit draadje....maar wel bij de titel!

Want...hoe kom ik nou in hemelsnaam Australie binnen? Ik wordt er wat wanhopig van.

IK zou mijn beroep denk ik wel onder een SOL-titel kunnen schuiven, nl "statistician". Stel dat ik dit goedgekeurd krijg bij vetassess, dan levert mij dit 50 punten op.
Voor leeftijd 30 of 25
Voor engels 20 (laten we van het positieve uitgaan)
Geen punten voor spouse (want mij vriend heeft wel een beroep op de SOL, en zelfs MODL, maar voor een TRA assessment moet je volgens mij met MBO-opleiding 6! jaar ervaring hebben. Die heeft ie pas over 6 jaar....)
3 uit 4 jaar gewerkt: 5 punten
Nederlandse taal: 5 punten
Dan kom ik dus hooguit op 110 uit (als ik opschiet)!
Een enige optie zou dan een SIR zijn, maar wie zit er nou te wachten op een statistician in een 'rural area'! Dat keurt toch geen enkele staat goed!
Mijn vriend zou wellicht net aan de 120 punten kunnen komen, maar pas over 6 jaar! Kunnen we pas over 7a8 jaar weg! Zo lang wil ik niet wachten... :|

Heeft er iemand nog suggesties  :cry:
 
Eefje,

Waarom vraag je niet een x advies bij een migratie bureau?Zij hebben misschien een beter overzicht op jouw mogelijkheden.
Net als jij heb ik ook alle mogelijkheden bekeken en soms zie je dan door de bomen het bos niet meer...
Enfin,ik kwam uit bij kok maar nu las ik gisteren dat je mbo opleiding 4 jaar moet hebben geduurd en die ik ga doen duurt 2 jaar dus nu ben ik ook onzeker. :-(
Ik heb Rob Breumelhof(van Move2australia)een mailtje gestuurd hoe ik het nou het beste aan kan pakken.
Ik word er ook wanhopig van want wij vertrekken ook liever gisteren als vandaag... :cry:

Groetjes van Clair.
 
Shit zeg Clair, dat het bij jullie ook zo moeizaam is. Ik weet hoe je je voelt (denk ik, min of meer  :|)
Waar heb je gehoord dat een MBO opleiding 4 jaar moet duren? Hier op het forum?
Ik hoop dat Rob jullie iets verder kan helpen....misschien idd voor ons ook een goed idee.
 
Eefje,

Je krijgt 10 extra punten voor SIR, dus kom je in het geval van een hogere leeftijd toch nog op 115 . Ik ken trouwens het gevoel, zat in dezelfde situatie. Ik ken je beroep niet, dus weet niet of je bij een ander assessment center wel bij een 60 punten beroep uit zou komen.........maakt overigens niet uit want je blijft volgens mij alleen in de SIR categorie zitten. (want anders 60 + 25 +20 +5 + 5 = 115, is nog steeds geen 120, tenzij je heel snel bent, dan kom je net aan de 120 bij indiening!!!!)
Maar er is natuurlijk wel een groot lichtpunt: Adelaide!!!!!!!!! Zit je wel degelijk in een (grote) stad in een hele prettige staat. Zo rural is dat niet met een miljoen inwoners natuurlijk! En na een aantal jaartjes (ik meen twee) ga je gewoon voor een permanentje.

Succes, en niet bij de pakken neerzitten! Waar een wil is is een weg.......
Henriette
 
Eefje,

Ja,hier op het forum las ik dat,Rob Breumelhof had iemand beantwoord,zo van:let erop dat je mbo opleiding 4 jaar moet hebben geduurd.Weet niet meer welke rubriek dat was.
Maar mijn opleiding duurt 2 jaar,en zelfs met niveau 3(zelfstandig werkend kok)erbij kom ik op 3 jaar,meer is er niet dus stiekem hoop ik dat werkervaring belangrijker is,alle mogelijkheden goed onderzoeken.
Maar goed,moed houden en dankzij dit forum kunnen we mekaar helpen!
 
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=2803.msg31177#msg31177

Nou ja, dat is natuurlijk niet direct een optie en ook niet echt serieus. Maar tellen andere zaken dan niet mee zoals bijvoorbeeld als jullie allebij IELTS doen, kan je dan niet meerdere punten halen. Verder, misschien niet echt aan te raden maar werkt je vriend dan nog maar net of werkt hij al langer voor hetzelfde bedrijf?
Een beetje smokkelen wat betreft zijn werkervaring misschien?
 
Back
Top