Wachttijd

martijnvdk

New Member
Aangezien er weinig over business visums wordt gesproken op dit forum, begin ik maar een nieuw topic.
Wat zijn volgens jullie de pro's en con's van een business visa? Mij lijkt het namelijk de ideale manier om een visa te krijgen, helaas ben je dan wel afhankelijk van een werkgever die moet meewerken.
Iemand ervaring hiermee? Is het echt zo makkelijk als het lijkt, of zijn er veel addertjes onder het gras? Tevens vraag ik mij af wat ervan waar is dat de wachttijd slechts 4 tot 6 maanden is, alvorens het hele proces is doorlopen (aanvraag tot vertrek).

Groetjes,

Judith en Martijn
 
Met een business visa bedoel je waarschijnlijk dat je een tijdelijke (meestal 2 jaar) werk vergunning wilt om bij een bepaalde zaak in OZ te werken.
Dat heb ik indertijd ook gedaan.
In mijn geval lukte het mij binnen 6 weken en ik woonde niet eens in Nederland.

Je moet wel aantonen dat jouw baan eigenlijk niet door een lokale persoon kan worden verricht.
In de meeste gevallen betreft het dan een internationaal bedrijf welke op zeer korte termijn een ervaren persoon nodig heeft om het bedrijf te runnen of te versterken.
Zo,n bedrijf moet eerst (aantoonbaar) lokale advertenties plaatsen.
De procedure kan normaal een paar maanden duren en je hebt de mogelijkheid om je termijn later met 2 jaar te verlengen, daarna in principe moet je het land verlaten.
Je kunt in die tijd wel proberen een vaste verblijfplaats te verkrijgen, maar dat is niet automatisch het geval.
Cheers
Jan
 
Nee, geen eigen bedrijf, hoewel dat ook een opportuniteit is. Helaas heb je dan een flink eigen vermogen nodig, wat we nu niet hebben.
Eigenlijk bedoelen we dat 1 van ons via zijn eigen werkgever een baan krijgt 'aangeboden', en de ander zo ook mee kan. Binnen multinationals is dit zeker mogelijk volgens ons, hoewel de tijden nu niet zo gunstig zijn in de economie. Het bedrijf van 1 van ons zit in Australië, helaas staat de huidige functie niet op de skilled list.

Jan H. mag ik je vragen hoe je toendertijd aan die werkgever bent gekomen? Zoeken op internet naar jobs in Australië, of zelf schrijven/mailen/bellen naar bedrijven in Australië?

Thnx,
 
Volgens mij is kom je dan niet binnen op een Bis. visum maar op een 176 Sponser visum of op een 2 jarig WHV.

Wij hebben ook naar de mogelijkheid gekeken op een Bis. visum binnen te komen, maar dat is toch echt lastig.
 
Hallo,
Wij gaan op een business 119 employer sponsered visa,
Het voordeel van dit visa is dat het gelijk permanent is maar je komt er alleen voor in aanmerking in de regionale area's, wij gaan 1 uur boven Brisbane wonen (sunshine coast ) en het postcode van het bedrijf staat op de lijst van DIAC met postcodes die in aanmerking komen.
Het is makkelijk aan te vragen en duurt na de aanvraag rond de 3 maanden.
De werkgever moet een advertentie zetten en aankunnen tonen dat hij niemand uit Australie kan gebruiken. (bv de Nederlandse taal machtig zijn) Dan moet jij aankunnen tonen dat je geschikt bent dmv je diploma's vertaald aan te leveren en als het matched kan je gaan.
Harold is benaderd door het Australische bedrijf dus dat was gemakkelijk, ze hebben een advertentie opgesteld waar maar 1 persoon in de wereld aan kon voldoen nl. Harold.

Mijn zwager (dagmar) gaat op een 457 visa dat is inderdaad tijdelijk, 4 jaar maar na 2 jaar kan je een permanent visa aanvragen.
Ook dit is na aanvraag snel geregeld en er gaat eenzelfde procedure aan vooraf.

Als je een baan kan regelen in Australie zou ik er absoluut zo voor gaan want je leest ook steeds meer dat de banen niet voor oprapen liggen en je hebt het visa lekker snel !

succes !
Groetjes Annemiek
 
Hi Annemiek!
erg bedankt voor de informatie. Mijn bedrijf zit nu in Sydney, dus zal het dan waarschijnlijk een 457 visa worden. Nu moet ik nog die 'unieke' persoon worden die de job kan vervullen...maar daar moet altijd wel iets op te vinden zijn. Binnenkort maar eens bij mijn baas lobby'en.

Hoe is Harold benaderd door een Australisch bedrijf? Had hij z'n cv ergens online staan?
 
Martijn en Judith,
Ik werkte al voor dezelfde werkgever in Midden Amerika en vandaar doorgefietst naar hetzelfde bedrijf in OZ, dus heb niet gesolliciteerd.
Aanvankelijk zou ik voor 3 jaar gaan, maar ben gebleven. Dat was toendertijd redelijk gemakkelijk.

Ik heb rechtstreeks met de immigratie in Melbourne onderhandeld waar ik dus de toestemming van kreeg (alles per telefoon en telex), was aanvankelijk 2 jaar, daarna gebleven als P.R.
Via Den Haag de papieren opgehaald. Het was een beetje anders voor mij want ik heb bedrijven opgezet in OZ en dus mensen aangenomen, dat scheelde wel met de onderhandelingen.
Nu zal het wat moeilijker liggen zo te horen op dit forum.
Ik weet dan ook totaal niets van de huidige regels, maar geef vooral wat adviezen over andere onderwerpen omdat ik vele jaren in OZ werkgever ben geweest.
Cheers
Jan
 
Hoi Martijn en Judith,

Harold is bevriend met een kennis van de eigenaar, die heeft hem geintroduceerd en toen een oud collega die daar werkt bevestigde dat hij een goede voor de job is werd hij benaderd.
De Bloemen wereld is wat dat betrefd klein !
Het is een bedrijf wat Australiche bloemen en vooral snijgroen door de wereld exporteerd, Harold heeft jarenlang voor een Nederlands exportbedrijf gewerkt en daarvoor ook in het buitenland gezeten.
Het was dus echt geluk hebben aangezien we al jaren de droom hadden een keer naar Australie te emigreren. :up:

Wij hebben de visaprocedure trouwens door een Australisch migratiekantoor laten doen, die zijn er nog wat meer in thuis en ik heb het idee dat het ook beter over komt aangezien het australische bedrijf de aanvraag doet, ook hebben ze meer papierenhandel van het bedrijf in Sydney nodig dan van jou !
 
Back
Top