Wanneer permanent resident

AJ

XPdite Sponsor
Zomaar een vraagje dat spontaan in me opkwam:

Stel, je hebt een skilled independent visa toegewezen gekregen.
Wanneer mag je jezelf dan daadwerkelijk permanent resident noemen?
Vanaf het moment dat de sticker in je paspoort zit, of vanaf het het moment dat je, met je sticker in je paspoort, voet op Australische bodem zet?

:|
 
Ik dacht dat je na 2 jaar verblijf PR kan aanvragen.
Ik weet het niet helemaal zeker dus: correct me if i'm wrong!

Ineke
 
[quote author=bono link=topic=4151.msg51505#msg51505 date=1142180450]
Ik weet het niet helemaal zeker dus: correct me if i'm wrong!
[/quote]

Nou, het skilled independent visa is in principe al permanent residency. En dan kun je geloof ik na 5 jaar Australian citizenship aanvragen. Maar wat ik me nu eigenlijk afvroeg, was, wanneer het moment is dat je daadwerkelijk permanent resident bent. Vanaf het moment dat je de skilled independent visa sticker in je paspoort krijgt of vanaf het moment dat je in Oz arriveert.

:?
 
Ik dacht dat je na 2 jaar je citizenship (dus Australiër worden) kon aanvragen.
Je visa wordt pas geactiveerd als je vóór je first entry date (die op je visum vermeldt staat) in Australië bent geweest al is het maar voor een vakantie.
Voor de ATO (australische belastingdienst) ben je pas permanent resident als je daar dus daadwerkelijk woont (dus niet als je met je skilled independant visa daar op vakantie bent).

Maar dit is voor zover ik denk dat het klopt hoor, dus ook vanuit hier, correct me if I'm wrong.


Groetjes Miranda  :)
 
Om verwarring te voorkomen!

Je skilled visum gaat in op de dag van afgifte(stempel) en wordt officieel geldig bij binnenkomst in Australie, je bent dan permanent resident. Toch moet je na 5 jaar(gerekend van de dag van afgifte!)  het visum verlengen(net als je paspoort) tenzij je je australian citizenship aanvraagt!
Die 2 jaar regel is van toepassing op temporary visa zoals bv SIR!
 
Okay, thanks.

[quote author=Wilbert67 link=topic=4151.msg51510#msg51510 date=1142185792]
Je skilled visum gaat in op de dag van afgifte(stempel) en wordt officieel geldig bij binnenkomst in Australie, je bent dan permanent resident.
[/quote]

Met andere woorden, je bent pas permanent resident als je fysiek in Oz bent geweest om je skilled independent visa te activeren?

:-o
 
[quote author=AJ link=topic=4151.msg51512#msg51512 date=1142187013]
Okay, thanks.

[quote author=Wilbert67 link=topic=4151.msg51510#msg51510 date=1142185792]
Je skilled visum gaat in op de dag van afgifte(stempel) en wordt officieel geldig bij binnenkomst in Australie, je bent dan permanent resident.
[/quote]

Met andere woorden, je bent pas permanent resident als je fysiek in Oz bent geweest om je skilled independent visa te activeren?

:-o
[/quote]

Klopt! En na twee jaar kan je je citizenship aanvragen!

Sara
 
Oh ja, de dame van SA op de emigratiebeurs vertelde me, dat je na 4 jaar sowieso een unrestricted (dus niet perse regionaal) permanent residency kan aanvragen. Dus ze zei dat het mogelijk is om: SIR visum eerst 3 jaar, dan kan je 1 jaar verlengen en dan PR voor heel Australie aanvragen. Ziet je dus niet je hele leven vast aan regionaal permanent visum.......... Toch handig om in het achterhoofd op te slaan.

henriette
 
Back
Top