Hoi Simone,
Je hoeft je hypotheek verstrekker hier toch niet van op de hoogte te brengen...!!! Vooral geen slapende honden wakker maken laten we maar zeggen. Het is jou huis, jou beslissing en vooral jou risico.
Breng wel even je inboeddel verzekering op de hoogte, kost je niets maar ze maken even een aantekening dat er tijdelijk een andere bewoner in zit.
Doel met het verhuren op gescheiden mannen/vrouwen, alleenstaanden of zaken lui/bedrijven. Zo voorkom je ellende als uit elkaar gaande stelletjes of andere helse huurders...!!! Jij bepaald immers wie je in je huis hebt of niet...!!!
De kosten voor het verhuren van je woning zijn voor de huurder, dit is meestal het bedrag van 1 maand huur, door jou bepaald. Jij vraagt hier bovenop jou 1e maand huur tarief plus je maand huur bedrag als borg. Dus de eerste maand betaald de huurder 3 maand huur in 1 keer waarvan hij aan het einde van de huurperiode (einde huur contract) alleen de borg terug krijgt. Dit zal een toekomstige huurder een behoorlijk bedrag vinden wat nattuurlijk niet helemaal tot jou voordeel werkt. Maar er zit 1 groot voordeel aan, hiermee beperk jij je wel tot een bepaald soort huurders (volk) en die woning, die verhuur je toch wel...!!!
Het bedrag wat ik maanlijks betaalde voor het innen van het huurbedrag bedroeg maanlijks ongeveer 3% van het huurbedrag, dit tel jij nattuurlijk gewoon weer bij je huurbedrag op.
Het Gas, water en elektra heb ik, ivm de hoge aansluitkosten, stop gezet als zijnde dat ik ga verhuizen, je krijgt dan gewoon de jaarafrekening op de datum dat ze het voor je stop hebben gezet. Na deze afrekening heb ik 2 keer een brief gehad met de mededeling dat ik mijn nieuwe adres nog moest doorgeven, tussen de afrekening en de 2e brief zat ongeveer 9 maand. Je hebt dus tijd genoeg om je in OZ te orienteren en lukt het niet en kom je terug geef je gewoon je huidige adres weer door als je nieuwe adres.
Duurt het langer als een jaar dan zeg je het gewoon op. Opnieuw afsluiten kan altijd weer.
Met een beetje creatie kan je alles stop zetten, zelfs je zorgverzekering!!! Het heeft mij een hoop geld bespaard. Goed uitzoeken hoe het wettelijk is bepaald, de voorwaarden van de betreffende bedrijven hoef je er niet eens bij te pakken. Hierin kunnen ze alles (eenzijdig) vast leggen maar als de wet anders bepaald hebben de bedrijven zich daar toch aan te houden.
Ik heb eigenlijk nergens grote problemen mee gehad.
Succes,