Wat is wijsheid: De droom opgeven?

Beste forumleden,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een bericht heb geplaatst. 2 jaar geleden ontvingen we ons 175 visum. We waren hier uiteraard bijzonder blij mee, en ervan overtuigd dat we hiermee de belangrijkste horde voor een daadwerkelijke emigratie hadden genomen. Niets bleek echter minder waar. De crisis op de huizenmarkt heeft behoorlijk roet in het eten gegooid en na 2 jaar hebben we ons huis nog steeds niet verkocht. De prijs is marktconform (of zelfs iets daaronder volgens een recente taxatie), maar er komt gewoon niemand. Ook om ons heen staan huizen al meerdere jaren te koop. Van 2012 verwacht ik eerlijk gezegd ook niet zoveel. Wat moeten we nu doen? Onze oudste is inmiddels 8, en de tijd die we hebben voordat hij naar de middelbare school gaat (dan wilden we mogelijk weer terug komen) wordt steeds korter. Hij zit nu al halverwege groep 5. Ook merk ik dat ik niet volledig van 'het heden' in Nederland kan genieten, wetende dat ik graag 18.000km verderop had willen zitten. Wat nu te doen? Moeten we de droom opgeven en ons focussen op een verdere toekomst in Nederland? Zal dit dan niet altijd blijven knagen?
Ik vind het best een dilemma. Het lijkt me nog steeds een geweldig avontuur om enkele jaren in Australië te wonen en werken maar ten kosten van wat? Nog een lange periode van frustratie?
Hoop dat jullie in deze donkere dagen goed advies voor me hebben. Zag gisteren weer de badgasten op Bondi Beach met kerstmutsen op. Dat helpt ook niet echt...

Groet,

Wim.

Ik zou gewoon gaan, zeker als je van plan bent tijdelijk te gaan. Verhuur de toko met goede afspraken, misschien heb je familie oid die interesse hebben en weten dat het tijdelijk is? Heb je nog een spaarpot die het kan opvangen? Het is een prachtige ervaring die je zal verrijken in je latere leven...

Maar ja... who am I?? Ik heb er ook slapeloze nachten van dat ons huis nog steeds niet is verkocht... maar ondertussen zitten we hier in Australie wel flink te genieten....

Succes met de beslissing!!

ps. bedacht me net dat ik een aantal expat-gezinnen ken die hun huis in Ned gewoon een aantal jaar hebben aangehouden (en verhuurd bijvoorbeeld). Zij vonden het zelfs prettig een 'thuis' te hebben in Ned waar ze tijdens vakanties en na hun avonturen weer terecht kunnen... als zij het kunnen? Ik weet niet in welke sector je werkt, maar misschien kan het salaris het wel opvangen???

hi, wij wilden ons huis nog niet verkopen en naar nu blijkt zou het ook bere moeilijk zijn geweest. Dus huurder gevonden, maar mijn man verdient hier meer dan in Nl, wat dat betreft financieel goede beslissing. Al was dat nooit onze opzet.

Denk dat we in Nl in een slechtere economische positie terecht waren gekomen.

Is CPA ook niet iets hoger opgeleids? Dan kun je vast financieel hier ook goed scoren. En werken om het verlies tzt op je huis te compenseren of af te wachten tot na een paar jaren de huizenmarkt in NL weer is aangetrokken.

Zou wel een knoop doorhakken en niet nog jaren met een been in ander land staan. Verhuren is ivm leegstandswet een stuk veiliger geworden, mbt huisontruiming van huurders.

Succes met beslissen
Simone

Hi Wim, moet erlijk gezegd Kathleen en Scooby gelijk geven. Als je de mogelijkheid hebt om je huis te verhuren, zou ik er zeker voor gaan. Een paar jaar buitenland verrijkt je leven zoveel, ook voor de kinderen.
Succes met je beslissing, het is geen gemakkelijke.
Groeten Johan (ex warmentuter)

Wim, wij hebben net ons 175 visum gekregen, en ons huis staat ook al een tijdje in de verkoop. Jouw situatie is precies waar wij bang voor zijn, met deze huizenmarkt :-(. Het is enorm balen als zoiets materieels bepaalt of je wel of niet die 18000 km verderop kunt gaan wonen. Maar ik weet ook geen antwoord.
Het hangt ook af van het spaarpotje. Als dat wat krapper is dan is er minder marge om risico's te nemen.
Voor ons is verhuren niet echt een optie, omdat we niet van plan zijn om hier weer terug te gaan wonen. Ook als het in Oz onverhoopt niet zou bevallen. Maar als jullie wel terug willen, dan is het in elk geval de moeite om eens uit te zoeken, denk ik.

Niet opgeven! Ik denk dat je daar spijt van gaat krijgen. Ik sluit me bij de rest aan: als je kunt verhuren zou ik dat doen.

Hoi Wim

wij zijn in augustus hier naartoe gekomen en wij verhuren ons huis in Belgie ook. Ook al omdat we voor onszelf besloten hebben om pas na 2 jaar definitief te beslissen of we hier willen blijven of niet. Het is wel een fijn gevoel dat we altijd nog dat huis hebben, bovendien komt er elke maand huurgeld binnen, en het is een extra bonus als je hier een huis wil huren en kan zeggen dat je zelf huiseigenaar bent. Als je hier aankomt kan je meteen Family Assistance aanvragen, en als je dan iets huurt krijg je ook nog rent assistance, zolang je inkomen onder een bepaalde drempel ligt. En dat is best een hoog bedrag vind ik. Misschien is er ook een mogelijkheid dat jij al eerder naar hier komt en werk zoekt, en de familie pas laat overkomen als je dat gevonden hebt. Als je blijft wachten tot het huis verkocht is ga je het uiteindelijk misschien zwaar onder de prijs verkopen en daar kan je later ook spijt van gaan hebben.

Ik zou het visum niet laten schieten. Ik vrees dat dat altijd zal blijven knagen ...

Succes met de beslissing!
:up:

Typisch geval van emotie versus verstand .. emotie zegt dat je een mogelijkheid moet vinden om hierheen te komen. Verstand zit in de weg ...

Op langere duur zul je van de emotie meer last hebben (als het niet gaat lukken om de stap te nemen). Het is ongetwijfeld ook op emotioneel nivo dat je ooit begonnen bent aan deze weg ..

Oh ja, en zeker als je na een paar jaar denkt terug te gaan naar NL (moedig voornemen overigens, na een paar jaar hier zou je daar wel eens anders over kunnen denken:)) waarom dan inderdaad niet de huur markt proberen??

Wij hebben destijds ons huis verhuurd, wat ook heel spannend was, want huren gebeurd last-minute. de dag dat wij vertrokken werd het gelukkig verhuurd ... Het blijft lastig en op dit forum zegt iedereen natuurlijk dat je moet gaan, dus helemaal objectief is dit natuurlijk ook niet. Het blijft een lastige keuze, zeker als je kinderen hebt! Als je gaat, bedenk dan wel dat het je leven voor goed veranderd. Wij zouden ook voor een paar jaar gaan, net als een heleboel andere mensen die ik ken. Na een aantal jaar zijn we inderdaad weer vertroken naar nederland, daar een hele moeilijke tijd gehad en nu zijn we weer hier. Maar het blijft lastig. je mist overal wat! Veel succes met je keuze.

Hoi Wim

Ook wij zaten met hetzelfde probleem, ons huis heeft 1 jaar te koop gestaan en op een paar nieuwschierige mensen na geen kijkers. We hebben het nu verhuurd, het contract is voor een jaar en het ijkt er op dat ze de woning willen kopen en zo niet dan verhuren we het weer voor 1 jaar en gaat het huis terug in de verkoop. De droom raak je nooit meer kwijt, beter spijt van wat je wel gedaan hebt dan spijt van iets dat je hebt laten varen.

Succes met de beslissing
Groetjes
Yvonne

Wij zitten ook in dat schuitje, maar ook de verhuur wil bij ons niet lukken.
Verhuren is na de validatie trip op dit moment financieel niet eens een optie meer.
Wij zijn weer "gaan leven" in Nederland, weer nadenken over ons 12 1/2 jarig huwelijk (oktober) in Europa vieren.
Weer nadenken over de dingen die we willen gaan doen in de grote vakantie. (Efteling, dinobos??)
Als er iemand komt die ons huis wel wil kopen dan kijken we dan weer verder.
En dat bevalt prima, genieten van Nederland en "het lot" laten beslissen.
Mocht het huis in 2014 nog steeds niet verkocht zijn, dan zien we wel weer verder.
We hebben nog tot 2016, dan is het rot dat je 2 jaar in OZ moet blijven om een resident return visa te krijgen,
maar dat probleem zien we wel als het zo ver is.
Dat laatste is voor jullie toch ook een optie?
"Gewoon" je plannen bijschaven, VO is in OZ ook leuk. :up:

Wijsheid van mijn vader:
"Opgeven kan altijd nog en is het laatste wat je doen moet."

Misschien zit ik er naast, maar is het niet zo dat je, om je visum geldig te houden van de vijf jaar minstens twee jaar in Australie geweest moet zijn, en moet hebben gewerkt? Daarna moet je een RRV aanvragen, om heen en weer te reizen, zolang je geen citizen bent? Zo had ik het eigenlijk begrepen, maar nogmaals, kan er naast zitten.

Het is lastig Wim, om een advies te geven. De zekerheid trekt harder aan je dan de onzekerheid, maar het is en blijft een geweldig avontuur. Als je de financiele middelen hebt om het te doen, zou ik het zeker doen. Ook voor de kinderen is het hier geweldig, en natuurlijk voor jullie zelf ook.
Maar de enige die hier het juiste antwoord op kan geven, zijn jullie zelf. Luister naar je gevoel, in de meeste gevallen is dat de juiste raadgever.

Succes, en ik hoop dat er toch een koper voor jullie huis komt!

Misschien zit ik er naast, maar is het niet zo dat je, om je visum geldig te houden van de vijf jaar minstens twee jaar in Australie geweest moet zijn, en moet hebben gewerkt? Daarna moet je een RRV aanvragen, om heen en weer te reizen, zolang je geen citizen bent? Zo had ik het eigenlijk begrepen, maar nogmaals, kan er naast zitten.

Dat had ik ook begrepen, maar dacht dat als je een dag voor je visum verloopt je gewoon rechtmatig in Australië kan blijven.
Mocht je dan op vakantie willen buiten Australië, dan moet je inderdaad 2 van de 5 jaar in Australië verbleven hebben.
Je kan dus 2 jaar "niet weg."
Dacht ik......?? :smile:

Als ik een advies mag geven: probeer eens in contact te komen met iemand die foto's van je huis gaat nemen van binnen en buiten. Zij zullen wellicht spullen anders gaan neer zetten of zelfs andere spullen plaatsen, speciaal voor de foto. Op deze manier krijg veel meer respons als je huis te koop staat en mensen je huis online kunnen bekijken. Veel meer respons en dus vaak ook eerder verkocht. Een klein beetje investeren dus vooraf.

Ad

Dat had ik ook begrepen, maar dacht dat als je een dag voor je visum verloopt je gewoon rechtmatig in Australië kan blijven.Mocht je dan op vakantie willen buiten Australië, dan moet je inderdaad 2 van de 5 jaar in Australië verbleven hebben.Je kan dus 2 jaar "niet weg." Dacht ik......?? :smile:

Klopt! Wij hebben het zo gedaan...

Dat had ik ook begrepen, maar dacht dat als je een dag voor je visum verloopt je gewoon rechtmatig in Australië kan blijven.
Mocht je dan op vakantie willen buiten Australië, dan moet je inderdaad 2 van de 5 jaar in Australië verbleven hebben.
Je kan dus 2 jaar "niet weg."
Dacht ik......?? :smile:

Strikt gesproken kan je wel weg .. Probleem is alleen dat je grote kans loopt niet meer terug te mogen komen ... :p

Strikt gesproken kan je wel weg .. Probleem is alleen dat je grote kans loopt niet meer terug te mogen komen ... :p
Zo te zien valt er nog wel een mouw aan te passen; http://www.immi.gov.au/migrants/residents/155/eligibility.htm
En dan gaat het over de 3 month RRV (onderaan de pagina)

Bart

Ik zou er idd ook voor gaan en proberen je huis te verhuren. Hoe moeilijk dat ook is, je weet nm nooit wie er dan in komen.

Toch denk ik dat jullie heel veel spijt gaan krijgen als jullie niet voor jullie droom gaan.

Succes!

Typisch geval van emotie versus verstand .. emotie zegt dat je een mogelijkheid moet vinden om hierheen te komen. Verstand zit in de weg ...

Op langere duur zul je van de emotie meer last hebben (als het niet gaat lukken om de stap te nemen). Het is ongetwijfeld ook op emotioneel nivo dat je ooit begonnen bent aan deze weg ..

Oh ja, en zeker als je na een paar jaar denkt terug te gaan naar NL (moedig voornemen overigens, na een paar jaar hier zou je daar wel eens anders over kunnen denken:)) waarom dan inderdaad niet de huur markt proberen??

Volledig mee eens. In sommige situaties moet je gewoon een keus maken zoals Perthpete aanhaalt. Ik heb ook het emotionele gekozen alhoewel het financiel helemaal niet goed zat. Achteraf gezien is het misschien wel jammer als je er geld aan verliest, maar als ik de keuze opnieuw moest maken zou ik het niet anders doen. Kijken naar de toekomst ipv vastzitten in het huidige.

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Inderdaad een kwestie van emotie versus verstand. Ik ben accountant en derhalve nogal risicomijdend ingesteld :wink: We hebben een huis in de hogere prijsklasse (€ 499.000), en hoewel dat normaalgesproken heel fijn is, is dat nu juist een last. Enerzijds omdat een groot deel van onze spaarpot in ons huis zit, anderzijds omdat we de lasten van de hypotheek in Nederland er niet bij kunnen hebben als we in Australië zitten, bijvoorbeeld als een huurder de huur opzegt of niet tijdig een nieuwe huurder kan worden gevonden. Ook het afgelopen jaar hebben we nog flink (€ 40.000) geïnvesteerd in het huis om het verkocht te kunnen krijgen, maar het wil echt voor geen meter. Dit is ook een serieuze aanslag op onze spaarpot geweest. De vooruitzichten op werk in Australië zijn positief. Tijdens onze validatietrip in november vorig jaar heb ik met 2 werkgevers gesproken en ik zou daar (Brisbane) zo aan de slag kunnen. In Nederland zijn zowel mijn vriendin als ikzelf zelfstandig ondernemer (ZZP-er), dus de emigratie zal, zeker in het begin, geen financiële vooruitgang betekenen. Heel globaal zou ik in Australië minder in dollars verdienen dan wat ik in Nederland in Euro's verdien, en Brisbane is, vergeleken met Nederland nou niet veel goedkoper. Daarnaast zou mijn vriendin, zeker de eerste maanden, niet gaan werken om er voor de kinderen te zijn. Dus dat inkomen zijn we dan kwijt. Het is juist die combinatie van factoren die me ervan weerhoud de stap naar verhuur te zetten, zeker in combinatie met 4 kinderen. Als we het huis zouden verkopen nemen we een leuke spaarpot mee, en mochten we besluiten langer (of permanent) te willen blijven dan is dat ook geen probleem. Ik zit echt zo te dubben, helemaal nu tegen het einde van het jaar (wat heb je bereikt, wat zijn de goede voornemens etc.). Dus inderdaad: emotioneel ja, maar rationeel.....blijft het heel moeilijk.
Wim.

Back