wat sturen jullie mee bij skills assesment??

rob en jeanine

XPdite Sponsor
ik ben de papieren voor mijn skills assesment aan het verzamelen, waar vindt ik wat ik allemaal mee moet sturen??
(diplomas, getuigschriften, arbeidscontracten,.................)  :?

Dat ligt allemaal aan de Skills Assessment Authority die je Skills Assessment gaat beoordelen.

Ik doe mijn assessment bij de ACS en heb o.a. het volgende ingeleverd:

- Diploma's + vertaling
- Cijferlijsten + vertaling
- CV
- Referentiebrieven van werkgevers
- Kopie geboorteakte (kan ook vaak paspoort zijn)
- Het formulier van de Skills Assessment Authority...

Maar de TRA vraagt volgens mij ook om een organisatiestructuur met daarin aangegeven de positie waar jij je in de organisatie bevindt...zo zijn er ook Skills Assessment authorities die ook de uitslag van het IELTS examen willen meesturen....

Als je aangeeft bij welke instantie je de assessment doet kan misschien iemand anders je meer informatie verschaffen

TRA gaat inderdaad redelijk ver. Ze willen van elk certificaat en diploma in detail het aantal uren weten dat je nodig had om het certificaat te halen, wat je precies hebt geleerd, op wat voor manier, bijv. als een soort apprenticeship of supervised (supervized??). De referentiebrief van de werkgever moet bevatten wat voor contract je hebt, het aantal uren, het salaris, je functie en plaats binnen de organisatie. Ach je moet zoiets (zeg ik nu inmiddels) maar gewoon ondergaan, dat is het beste.

Succes :)

Ik zou er graag eens achter komen wat ik nu allemaal precies moet verzamelen, en hoe, om een visum aanvraag uberhaupt te starten, ik word zo'n beetje van het bekende kastje naar de nog bekendere muur gestuurd. Help help help.........

[quote author=inkydoorn link=topic=1685.msg15128#msg15128 date=1116165492]
Ik zou er graag eens achter komen wat ik nu allemaal precies moet verzamelen, en hoe, om een visum aanvraag uberhaupt te starten, ik word zo'n beetje van het bekende kastje naar de nog bekendere muur gestuurd. Help help help.........
[/quote]

Stap 1: rustig ademhalen
Stap 2: Download of koop de emigratie booklet vanaf de site van DIMIA
Stap 3: Pak een goed glas wijn en ga er even lekker voor zitten
Stap 4: Lees de hele booklet door en bepaal voor welk visum je in aanmerking wilt komen.

En de rest gaat eigenlijk vanzelf...  :cool:

[quote author=tum link=topic=1685.msg14996#msg14996 date=1115993393]
TRA gaat inderdaad redelijk ver. Ze willen van elk certificaat en diploma in detail het aantal uren weten dat je nodig had om het certificaat te halen, wat je precies hebt geleerd, op wat voor manier, bijv. als een soort apprenticeship of supervised (supervized??). De referentiebrief van de werkgever moet bevatten wat voor contract je hebt, het aantal uren, het salaris, je functie en plaats binnen de organisatie. Ach je moet zoiets (zeg ik nu inmiddels) maar gewoon ondergaan, dat is het beste.

Succes :)
[/quote]

Ik probeer me ook door het tra formulier te worstelen, maar ik kom er niet echt uit wat er allemaal moet gebeuren.... Vooral over de opledingen.. Mijn man heeft namelijk wel een stageperiode gedaan, maar geen papiertje voor gehad (marine). Maar heeft wel 12 jaar ervaring in de elecktro.. Is die stage dan nog belangrijk? En wat moet ik nou eigenlijk aan zijn huidige werkgever vragen om in de referentiebrief te zetten? Pff.. Het is dat een bureau zo duur is, maar anders had ik dit allang aan een ander uit besteed!!!!!

Grtz Tanne

Hoi Cajendra,

Probeer in ieder geval de search functie even uit met als onderwerp 'referentie' dan krijg je heel veel resultaten waar je vast nog meer uit kan halen.

Ik zou voor die stage bij de marine toch (evt. per brief) dan proberen of je er iets van op papier kan krijgen. Ik heb zelf (wel iets anders) voor mijn man een bewijs opgevraagd dat hij van verdere dienstverplichting(en) in Nederland is ontslagen (dienstplicht) en heb dat na ca 1 1/2 maand ontvangen. Heel netjes in tweevoud in het Engels en tweevoud in het Nederlands (zonder daarom te vragen overigens/petje af dus). Misschien lukt het.

Verder zo'n beetje in de brief het onderstaande:

Naam, geboortedatum en -plaats;
- Periode dat je werkzaam bent geweest;
- Functie die je uitgevoerd hebt (let op dat je dit in begrijpelijke benamingen doet);
- Aantal uren per week;
- Vast of tijdelijk contract;
- Salaris;
- Uitgebreide beschrijving van taken (DUS DAN OOK ECHT UITGEBREID)

Let er wel op dat je referentie de brief op officieel briefpapier met briefhoofd afdrukt. DIMIA (of de assessing authority moet in staat zijn om contact op te nemen met je referentie). Er moet dus duidelijk de naam, functie, het adres, emailadres en telefoonnummer van je referentie bij vermeld worden.

Verder is er iemand op dit forum die ook electro heeft (dacht ik) maar ik weet niet precies wie, moet je anders nog maar even zoeken met de 'search functie'.

O en wat ik zo'n beetje begrepen heb, is dat alle beetjes helpen en als die stageperiode aangeeft dat dit de basis is van zijn functie/ervaring dan is het slim om het toch mee te sturen (weet niet of het verder bij de definitieve beoordeling echt cruciaal is, maar beter te veel dan te weinig)

Succes

Groetjes Miranda :up:

Thnx voor info!! :) Van het weekend hoop ik het allemaal af te kunnen ronden en dan kan het op de post!! :)

Grtz Tanne

[quote author=Maluka link=topic=1685.msg14990#msg14990 date=1115986687]
Dat ligt allemaal aan de Skills Assessment Authority die je Skills Assessment gaat beoordelen.
Als je aangeeft bij welke instantie je de assessment doet kan misschien iemand anders je meer informatie verschaffen
[/quote]
alvast allemaal bedankt voor de info  :up: , ik moet naar de TRA, misschien nog wat specifieke tips??

[quote author=Maluka link=topic=1685.msg14990#msg14990 date=1115986687]

Ik doe mijn assessment bij de ACS en heb o.a. het volgende ingeleverd:

- Diploma's + vertaling
- Cijferlijsten + vertaling
- CV
- Referentiebrieven van werkgevers
- Kopie geboorteakte (kan ook vaak paspoort zijn)
- Het formulier van de Skills Assessment Authority...
[/quote]

De ACS! daar moet ik ook zijn!
Ik zit nog helemaal aan het begin van het uitzoeken.
Mijn engels is wel goed, maar de guidelines lijken mij
bijna chinees te zijn. Of misschien schrik ik te snell.

Zou het kunnen dat je of informatica afgestudeert of
of 6 jaar ervaring moet hebben?

Ik heb maar 4 jaar (mijn vriend 5 jaar) ervaring.
Ik heb nog 3 electrotechniek gedaan (met een
beetje informatica) en een half jaar puur informatica.

Heb ik überhaupt een kans?
Weet dat iemand?

Thanks!
Annemarie

Jassian,

Ik had idd dat lijstje opgesteld.

En als ik jouw verhaal zo hoor, dan moet jij waars. gaan voor een RPL (Recognition of Prior Learning). En dat is volgens mij behoorlijk tijdrovend + dat je behoorlijk wat jaren werkervaring moet hebben...volgens mij een jaartje of 8 a 10.
Je moet nl. aantonen dat wat je anders tijdens je opleiding hebt geleerd, je nu tijdens je werkzaamheden hebt geleerd. Heb je dus een vak als veranderingsmanagement van de BI-opleiding, dan moet je aantonen in je werk dat je hiermee bezig bent geweest. Zelfde geldt voor bijv. bedrijfseconomie, databases. WOrdt dus lastig.
Ik heb zelf net een negatief advies gekregen van de ACS (2 jaar BI-opleiding, maar geen Bachelor's degree volgens hun waardoor ik 6 jaar werkervaring moet aantonen, i.p.v. 4 jaar wat ik gedaan had....) ik kan nog bezwaar aantekenen, maar wil dan wel eerst meer bewijzen verzamelen....

Al met al wordt het dus lastig voor jou....

Succes

[quote author=Maluka link=topic=1685.msg15467#msg15467 date=1116436622]
Al met al wordt het dus lastig voor jou....

Succes
[/quote]

*big sigh*

Ja, dat hoor ik helaas vaker.
Maar ik heb nog niet opgegeven.
Je weet maar nooit, misschien kan ik zelfs daarmee argumenteren,
hoe verwandt de elektrotechniek met de informatica is.

Ik elk geval heb ik hulp van de professionals nodig,
dus en agency. Weet hier iemand eentje, die zich graag met
wat ingewikkelterere gevallen bezig houdt?

En zou het helemaal mislukken, kan ik nog
via student visa gaan. Plan is:
Ik ga studeren, vriend gaat werken.

Ik wens je in elk geval veel succes met jouw gevechtje.
en ... even voor de 'legal aliens' onder ons...
wat is een BI opleiding precies?

:)
Annemarie

[quote author=jassian link=topic=1685.msg15607#msg15607 date=1116574955]
En zou het helemaal mislukken, kan ik nog
via student visa gaan. Plan is:
Ik ga studeren, vriend gaat werken.[/quote]

Komt je vriend niet in aanmerking voor een visum, zodat je mee kunt liften?

[quote author=jassian link=topic=1685.msg15607#msg15607 date=1116574955]
Ik wens je in elk geval veel succes met jouw gevechtje.
en ... even voor de 'legal aliens' onder ons...
wat is een BI opleiding precies?[/quote]

Bedrijfskundige Informatica

Yo!

Fighting for Lost causes, ey?
*L* Sorry, kon me niet inhouden.

[quote author=Lost link=topic=1685.msg15635#msg15635 date=1116580545]

Komt je vriend niet in aanmerking voor een visum, zodat je mee kunt liften?
[/quote]

Volgens mij net niet. Hij heeft in october 5 jaar ervaring. En we zitten allebei
met een niet afgeronde studie. Die van mij is nog de meest technische.
Hij was ook nog een tijdje met een microsoft certificaat bezig, dus
misschien dat we op die manier nog puzzlestukjes aan elkaar kunnen zetten.
Een makkelijke oplossing kan ik in elk geval niet herkennen.

[quote author=Lost link=topic=1685.msg15635#msg15635 date=1116580545]

Bedrijfskundige Informatica
[/quote]

"Thansch"!

...

de beste skilled visa kans die ik vanuit mijn beperkte kennis zie is het met
prior learning te proberen.

Wat ik ook merk is dat er wel een hoop werk voor delphi programmeurs
in aanbieding is.
Dus een andere alternatief zou kunnen zijn om contact met de bedrijven
op te nemen, en sponsored binnen te komen. Maar dat is
natuurlijk weer makkelijk gezegt. Want die willen vaak dat je
eerst een visum hebt.

Nou ja, en ik ben er nog niet helemaal uit, misschien zijn er nog opties
die ik helemaal niet heb bekeken of waar ik niets van weet.
Maar eerlijkgzegt denkt ik niet dat ik er op mijn eentje uit kom.
Mijn vriend heeft ook niet veel tijd en energie over.
Ik heb dus een hoop hulp nodig.

Bleeep!
:?

Annemarie

[quote author=jassian link=topic=1685.msg15652#msg15652 date=1116587528]
Volgens mij net niet. Hij heeft in october 5 jaar ervaring. En we zitten allebei
met een niet afgeronde studie. Die van mij is nog de meest technische.
Hij was ook nog een tijdje met een microsoft certificaat bezig, dus
misschien dat we op die manier nog puzzlestukjes aan elkaar kunnen zetten.
Een makkelijke oplossing kan ik in elk geval niet herkennen.
[/quote]

Microsoft Certificering kan zeker helpen: je hoeft dan in ieder geval geen Prior Learning te doen maar valt in groep B. Je moet hiervoor wel MCSD of MCSE doen: MCAD bv. is niet genoeg. Bovendien heb je dan nog steeds 6 jaar werkervaring nodig en moet je 2 project reports schrijven voor je Skill Assesment.

[quote author=jassian link=topic=1685.msg15652#msg15652 date=1116587528]
de beste skilled visa kans die ik vanuit mijn beperkte kennis zie is het met
prior learning te proberen.
[/quote]

Prior Learning gaat ook niet werken, omdat je hier MEER dan 6 jaar werkervaring voor moet hebben: de ACS trekt namelijk jaren van je werkervaring af. Als je bv. een functie op HBO niveau hebt dan trekken ze het aantal jaar van je werkervaring af dat je nodig zou hebben gehad om met studie datzelfde niveau te behalen. Dus als een vergelijkbare Australische opleiding 3 jaar zou duren dan is je werkervaring 6 - 3 = 3 jaar. Om voor Prior Learning in aanmerking te komen zou je dus 9 jaar werkervaring moeten hebben (in dit voorbeeld).

Ik denk dus dat er op dit moment geen mogelijkheden zijn, met of zonder migration agent. Jullie enige optie is om je vriend zijn certificering te laten halen en te wachten tot hij 6 jaar werkervaring heeft.

[quote author=Tinus1975 link=topic=1685.msg15657#msg15657 date=1116591374]

Ik denk dus dat er op dit moment geen mogelijkheden zijn, met of zonder migration agent. Jullie enige optie is om je vriend zijn certificering te laten halen en te wachten tot hij 6 jaar werkervaring heeft.
[/quote]

hmm,
ja ik begin het systeem te begrijpen.

Dus als je niet in Australie hebt gestudeerd dan moet je:

of Informatica gestudeert hebben (bachelor) + 4 jaar ervaring
(Group A)

of een bepaalde soort diploma hebben + 6 jaar ervaring
(Group B)

of
6 jaar ervaring hebben + een aantal jaren (3?) binnen die je hebt
geleert wat je anders met een studie of een diploma had moeten leren.
(Prior Learning)

OK, skilled visa via ACS is dus op korte termijn niet te doen.
Goed, nu weet ik dat tenminste.

Ik kan dit nu gewoon loslaten en me helemaal op mijn
student visa concenteren. En daardoor ben ik ook al
een stapje verder.

Bedankt mensen!

:)
Annemarie

Back