Wat voor een opleiding?

Anoukie1983

New Member
Sorry als ik wat raar overkom, maar ik ben echt ZO onwijs bang dat ik een verkeerde opleiding kies en dat het allemaal niet word goedgekeurd.. Ik zit nou te kijken in de richting bedrijfeconomie (heb ik op middelbare school gedaan, die richting.. En dan voor accountant gaan ofzo) of in de zorg/mensen sector ofwel, Social Worker, zoiets zeg maar..

Maar al die opleidingen zijn MBO niveau.. En nu hoor ik overal dat je HBO en/of Universiteit nodig hebt.. Ik kan iig niet full time naar school, dat lukt me gewoon niet met rondkomen enzo en dan ook nog eens sparen voor Australie.. Dus het word zowiezo een avond opleiding of een NTI/LOI cursus.. Maar goed.. Ik heb hier voor me een opleiding boekhoukundig mederwerker, MBO niveau, zal zoiets goed genoeg zijn om voor Accountant in aanmerking to komen? En bijv een MBO SPW cursus, is dat goed genoeg voor social worker? Natuurlijk allebei met de benodigde werkervaring daarbij..

Sorry dat ik altijd zo zit te zeuren over allerlei opleidingen enzo.. Ik wil echt zo graag naar Australie, hoe sneller hoe beter.. Ik weet dat het zowiezo nog 5 jaar duurt, tenminste, maar ik word hier met de dag ongelukkiger, en ook al zit ik in m'n eentje in Australie: dat zal heus niet voor altijd zijn..

Hopelijk kan iemand me helpen.. Misschien iemand die ook met MBO niveau naar Australie is gegaan ofzo.. Ik weet het echt niet meer.. Kan wel janken! Dit is zo belangrijk voor me en niemand snapt dat gewoon :cry:

Alvast bedankt..
 
Hallo Anouk,

Als ik het goed begrijp: wil je nu een studie gaan doen met aanvullend de benodigde werkervaring? En dit om zo in Australie te komen?
Zou het dan niet leuk zijn als je ook iets ging doen wat je ook graag wilt gaan doen ? Ik bedoel, wil je bv wel boekhoudkundige worden? Het valt lijkt mij, nl niet mee om een studie te gaan doen die je helemaal niet leuk vindt maar puur doet om zo in aanmerking te komen voor een visum.(En dan nog de werkervaring erbij!)
 
Alles is beter dan de rest van je leven in de supermarkt toch? And besides, ik heb op de middelbare school die bedrijfseconomie richting opgegaan, en zo erg vond ik het niet.. Ben wel goed met cijfertjes.. Behalve dat ingewikkelde algebra enzo.. Maar dat had ik niet bij bedrijfseconomie..

Trouwens, ik kan me toch altijd nog omscholen als ik al een aantal jaar in Australie zit, toch? Het belangrijkste voor mij nu is DAT ik er kom, niet hoe en met welke baan.. Ik wil alles wel doen, maar als ik aan de universiteit nou nog moet beginnen, zit ik hier 15 jaar later nog ofzo..


Maar is een MBO diploma wel goed genoeg, als je voor accountant of social worker wil gaan ofzo?
 
[quote author=Anoukie1983 link=topic=1587.msg13817#msg13817 date=1114459492]
Alles is beter dan de rest van je leven in de supermarkt toch? And besides, ik heb op de middelbare school die bedrijfseconomie richting opgegaan, en zo erg vond ik het niet.. Ben wel goed met cijfertjes.. Behalve dat ingewikkelde algebra enzo.. Maar dat had ik niet bij bedrijfseconomie..

Trouwens, ik kan me toch altijd nog omscholen als ik al een aantal jaar in Australie zit, toch? Het belangrijkste voor mij nu is DAT ik er kom, niet hoe en met welke baan.. Ik wil alles wel doen, maar als ik aan de universiteit nou nog moet beginnen, zit ik hier 15 jaar later nog ofzo..


Maar is een MBO diploma wel goed genoeg, als je voor accountant of social worker wil gaan ofzo?
[/quote]

Zonder dat ik het recht heb en neem, om in jouw koppie te kijken.. betwijfel ik of je met deze manier van kiezen voor een opleiding gelukkig wordt.
Ook in australie werken ze 5 dagen in de week en heb je 2 dagen weekend. Ook daar moet je hard werken om in een mooi huisje te wonen. Als je met "de verkeerde baan" (die niet naar je zin is) naar Oz gaat, dan is de kans groter dat alles een fiasco wordt. Je moet niet uit onvrede uit Nederland vertrekken, maar je moet Oz zien als een verbetering. Niet als noodgreep!

Zorg dus dat je een opleiding/werkervaring hebt waar je plezier in hebt. Dan kan je in Oz op zoek naar een verbetering van de kwaliteit van je leven.

Ben je al eens een tijdje in Oz geweest?

ik wens je veel sterkte en succes met deze moeilijke keuze.  :up:

Groeten Sander
 
Niemand snapt het gewoon.. En dan vind men het gek dat ik hier weg wil.. Als ik niet naar Australie kan, dan ga ik wel ergens anders heen.. Ik krijg buiten dit forum om ook al van iedereen te horen dat het naar Australie gaan onrealistisch is, dat ik het nooit zal halen.. Bla Bla Bla.. Ik snap dat Australiers ook moeten werken voor hun geld.. Ik ben me er echt wel van bewust dat Australiers ook huur enzo moeten betalen, alles zal vast niet gratis zijn.. Ik denk niet dat ook maar iemand begrijpt hoe graag ik dit wil.. En ik zie Australie ook als een verbetering.. En zodra ik daar een beetje mijn leven op orde krijg, dat ik daar 10 keer gelukkiger ben als hier.. Ik ben al een keer helemaal alleen 2 jaar naar Amerika geweest.. Ok, ik verbleef bij een gastgezin, maar daarnaast kende ik niemand! Ik weet hoe het is om alleen naar een ander land te gaan, dus daar ben ik ook niet bang voor..

Ik wil eigenlijk alleen maar weten of een MBO opleiding goed genoeg is als je voor Accountant of Social Worker gaat, en welke opleiding je het beste kunt gaan volgen, SPW? En nee, ik ga echt niet ongelukkig hiermee worden..  :wink:
 
Hallo Anouk,

Zoek een beroep uit dat je leuk lijkt en in de SOL staat en kijk dan welke MBO opleiding je daarvoor nodig hebt.
Let er wel op dat die MBO opleiding 4 jaar moet duren, want dat is erg belangrijk bij de latere skills assessment.

Succes !!!

Groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide

PS Voor mij heb je hartstikke gelijk. Laat iedereen maar lekker kletsen en doe gewoon wat je wilt !
 
Hoi Anouk, ik wou eerst effe zeggen dat ik het dapper van je vind om er 5 jaar voor uit te trekken om in Australie te komen, er zijn niet veel mensen die dat op kunnen brengen denk ik.
Sorry als ik nu dingen ga vragen die je misschien al lang eerder op dit forum heb verteld, maar misschien is het mogelijk voor je om in minder dan 5 jaar naar Australie te gaan. Wat voor opleiding heb je, en hoeveel werkervaring? Een HBO of universiteitsopleiding is lang niet altijd noodzakelijk, het hangt sterk af van wie je assessment doet. Werkervaring en vakkennis zijn soms belangrijker dan een opleiding, dus wie weet...
 
Ik ben het met anderen eens dat je beter iets kan kiezen wat je echt leuk lijkt, dan iets omdat het op de SOL staat. Bovendien ziet de SOL er over 5 jaar misschien weer heel anders uit!  :-(

Mede met het oog op dat laatste is het misschien een idee om te kijken of het mogelijk is om je studie (of een deel daarvan, bv. stage) in Australie te doen.  :)

Zelf was ik 7 jaar geleden al van plan om te emigreren. Dat ging toen niet door, inderdaad omdat ik niet de juiste werkervaring had, heel frustrerend. Ik snap dus heel goed hoe je je voelt! Laat al die mensen maar kletsen, als dit iets is wat je heel graag wilt, dan gaat het je vast en zeker lukken!

groetjes en succes, Hillegien
 
[quote author=Anoukie1983 link=topic=1587.msg13838#msg13838 date=1114503650]
Niemand snapt het gewoon.. En dan vind men het gek dat ik hier weg wil..Ik krijg buiten dit forum om ook al van iedereen te horen dat het naar Australie gaan onrealistisch is, dat ik het nooit zal halen.. Bla Bla Bla..
[/quote]

Hoi Anouk,

He, nog ff hierop terugkomend:Mijn mening is dat op dit forum er alleen maar mensen zijn die je willen helpen, en niet oordelen of jij wel of niet aankan om te emigreren hoor! Wat ik wilde zeggen, dat het mij zwaar lijkt om een 4 jarige studie te doen die je eigenlijk niet zo leuk vindt, maar alleen maar doet  omdat het bv veel punten oplevert! Maar als jijzelf dat geen probleem vindt, ga ervoor zou ik zeggen!!!!
Heb je de SOl al opgevraagd?
En je zou geen hbo studie willen/kunnen doen, want bv verpleegkundigen zijn ook graag gewild!

Kijk eens op smca.com.au. Misshien kun je wel een studie in Australie gaan doen?

Succes
 
^ Ok, ik denk dat dat er een beetje verkeerd uitkwam wat ik zei..

Ik moet nog erg na gaan denken.. Ik weet het helemaal niet meer eigenlijk.. Ik kan niet tegen bloed en naalden, dus verpleegkundige is zowiezo van de kaart helaas.. Ik weet het echt niet meer :(


Bedankt voor de reacties iig :)
 
Waarom doe je niet eerst een Working Holiday visum.
Kun je lekker een jaar het land verkennen, en je weet nooit wat er allemaal uit voortkomt.

Heb ik destijds ook gedaan, een jaar rondtrekken en werken, uitstekend bevallen. Toen ik terugkwam ben ik aan een nieuwe studie begonnen. Enerzijds omdat ik graag naar Australie wilde emigreren, anderzijds omdat ik niets had en toch iets van een CV wilde opbouwen.

Maar als je op latere leeftijd aan een studie wilt beginnen, moet je wel goed beseffen wat voor een impact het heeft op je leven. Het vreet enorm veel tijd en energie als je het op eigen kracht wilt gaan doen. En dat is niet voor iedereen weggelegd.
 
Hoi,

Een tijd niets meer gehoord, maar ik was benieuwd of je er nu uit was, wat voor opleiding?
Het zou zonde zijn, dat daardoor je plannen worden gedwarsboomd!

Succes!

Groeten Sander
 
Is het voor alle beroepen verplicht om aan te tonen dat je (minimaal)een 4 jarige(mbo)opleiding hebt gedaan?
Of telt werkervaring zwaarder?

Just curious.

Clair.
 
Volgens mij kom je niet voor Accountant in aanmerking met MBO. Minimaal HBO/universiteit. Is een streng assessment.
Ik weet dat je, wanneer je social worker kiest, dit kunt studeren aan TAFE (beroepsopleidingen in Australie). Misschien impliceert dat, dat je daarmee met MBO wel een eind komt???? Goed kijken naar de eisen van de verschillende assessment instituten, voordat je iets kiest. En het is natuurlijk ook niet gezegd dat de SOL en de MODL er hetzelfde uitzien over een paar jaar. Op dit moment is social worker wel zeer gevraagd. Ik ken iemand die naar Australie is vertrokken om dit aan TAFE te studeren op een student visum. Daarnaast kun je dan 20 uur werken om in je levensonderhoud te voorzien (en meer in de vakanties). Na twee jaar kom je dan in principe in aanmerking voor een onshore skilled independent visum (als je aan de punteneis komt). Misschien is dat een idee? TAFE is ook goedkoper dan studeren aan de universiteit volgens mij. .......

Henriette
 
[quote author=Anoukie1983 link=topic=1587.msg13798#msg13798 date=1114450700]
Sorry als ik wat raar overkom, maar ik ben echt ZO onwijs bang dat ik een verkeerde opleiding kies en dat het allemaal niet word goedgekeurd.. Ik zit nou te kijken in de richting bedrijfeconomie (heb ik op middelbare school gedaan, die richting.. En dan voor accountant gaan ofzo) of in de zorg/mensen sector ofwel, Social Worker, zoiets zeg maar...[/quote]

Heel lang geleden (klinkt als een sprookje :-D), eigenlijk als sinds dat ik "kind" was, wilde ik in "Het Buitenland" wonen. Waarom, tja geen idee. Uiteindelijk heb ik diverse opleidingen gedaan, maar ik wist eigenlijk nooit wat ik echt wilde worden (qua beroep/functie dan, he). Alle opleidingen die ik heb gedaan en ook daadwerkelijk heb afgemaakt, hebben me tot een beroep opgeleid waar ik "In het buitenland" niets mee kan. Of het niveau was te laag of ik had niks aan de papieren buiten NL (zoals m'n beveiligingsdiploma).

Ik heb veel gewerkt en het altijd naar m'n zin gehad, maar het was het gewoon niet. Ik ben gaan denken wat ik uiteindelijk wilde en waar ik uiteindelijk tijdelijk of evt voor altijd wilde wonen. Veel landen zijn de revue gepasseerd, maar Australië is altijd gebleven. Waarom, tja geen idee.
Ik ben gaan kijken wat ik hiervoor moest ondernemen, maar wel met het idee dat ik dan ook iets wil doen dat ik echt leuk vind en waar ik mijn voldoening uit haal.
Twee en een half jaar geleden heb ik m'n baan opgezegd. We hadden krap een paar jaar een koophuis en verder liep er al een vrolijke meid van toen vijf rond. Van twee naar één inkomen en zo kan ik nog wel tig dingen opnoemen. Maar alles omdat "wij" met het gezinnetje ons doel willen bereiken.

Ik heb een voltijd studie (vier jarige HBO) PABO gekozen. Ik vind het gewoon super om met kinderen te werken, hen dingen te leren, etc. Ik geniet van mijn wekelijkse stages. Ik geniet van het beroep. Ik ben mijzelf weer.
Een van de positieve bijeenkomsten is dat het beroep (voorlopig nog) op de SOL staat. Ik hoop over een paar jaar nogsteeds, maar dat zien we dan wel weer. Natuurlijk wil ik heel graag naar Oz en ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn studie daar ook wel een beetje op geselecteerd heb. Mocht het beroep als ik mijn studie afheb (incl. werkervaringen op heb gedaan) niet meer op de lijst staan, tja jammer. That's life. Ik zal het natuurlijk heel erg vinden, maar er is vast wel een andere manier om onze droom te verwezenlijken. Ik heb in iedergeval gekozen voor het beroep dat ik leuk vind. Sommigen zeggen: "Wel laat, hoor". En dan nog: "Een voltijdstudie..." en alle opmerkingen daarbij. Maar ik ben blij dat ik deze stap heb genomen en heb kunnen nemen omdat mijn hubbie volledig achter mij staat.

Als je een opleiding kiest, vraag jezelf af waarom, maar ook of je het echt wel een leuk beroep vindt om in te werken, anders houd je het echt niet vol. Op dit moment moet ik eerlijk bekennen dat ik het even heel zwaar heb met studeren. Maar ik weet waarvoor ik het doe en als ik stage heb (twee dagen in de week), zie ik ook waarom ik studeer. Het is niet alleen om in Oz te komen, maar ook om voldoening te krijgen uit mijn toekomstige beroep.

Groetjes,
Mel :)
 
Hoi Mel,

Heel herkenbaar wat je daar schrijft, ik bedoel met het zoeken naar wat je wil en wel werken, maar
dat het toch niet 'je dat' is. Goed van jullie dat je je doel hebt gesteld en daar nu naar toe aan
het werken bent. Net wat je zegt, niet alleen voor Australië, maar ook om............héél belangrijk....
voldoening te krijgen uit je werk.

Als bij ons om een of andere reden het 'Australië verhaal' niet door kan gaan, dan ga ik of op zoek
naar ander werk...of een combi van werken en leren.......dat ik dan minder verdien dat is dan maar
zo. Dus zeg maar Plan B. Wat er ook gebeurt, wel of geen Australië, ik heb een doel en dat doel
is niet blijven doen wat ik nu doe omdat 'het nu zo leuk verdient en ik zoveel heb opgebouwd
door de jaren heen', dus hartstikke goed van je  :up: :up:

groetjes Miranda  :)
 
Back
Top