Wat vraagjes over skilled migration/ hoe hoog (of laag) zijn bepaalde salarissen

Marika

XPdite Sponsor
Hi,

Wij willen graag emigreren naar Australie maar moeten eerst nog het een en ander doen voor we de stap  (kunnen) wagen. We staan nog helemaal aan het begin van het traject en weten nog niet zo veel.
Ik kan een hele hoop van het Internet af halen maar blijf met nog wat vragen zitten:

Als je een potentiele werkgever vindt die je graag wil hebben en je dan via sponsoring binnen wil halen, wat wordt er dan zoal geregeld en betaald? Heeft iemand daar ervaring mee? Ik zou ook heel graag willen weten wat het bruto en/of netto ( jaar)salaris is van een Air-conditioning en refridgerator mecanic. En wat verdient iemand die werkzaam is in het toerisme. Zoals hotelreceptionist of een informatiedesk van een Tourismboard o.id.?


Alvast bedankt voor eventuele antwoorden,

Marika



P.S: Op BBC 1 is er trouwens elke dag een programma over mogelijke emigratie naar Australie om 10:15...
 
http://jobsearch.gov.au/joboutlook/default.aspx?PageId=AlphaSearch

Dit zijn natuurlijk wel de gemiddelden.

Mariette
 
ja Tum,

En daardoor schrok ik toch wel, als wij bv al de helft van weekinkomen kwijt zijn aan huur blijft er toch wel erg weinig over.
En voor een beetje woning ben je toch al minimaal 300 dollar per week kwijt.
En dan heb je toch echt maar een "beetje"woning. :oops:

Dus krijg ik ineens toch wel erg op mijn heupen. (Btw, ga je ook nog naar het forumuitje?) :smile:

Mariette
 
Het gemiddelde inkomen in Australie (stond van de week in de krant) is 55.000 dollar per jaar. In Perth is het gemiddelde inkomen 59.000 per jaar. Van deze bruto inkomens houd je netto over: 43.000 en (bijna) 46.000 dollar over.

Natuurlijk is de vraag wat je aan dat gegeven hebt. Heel belangrijk is wat voor werk je doet. Een paar getallen:
We kennen iemand die als lasser werkt en zo'n 25 a 30 dollar per uur verdient. Een (IT)-project manager zit als contractor ergens tussen de 50 en 80 dollar per uur. Desktop support zit ook zo rond de 25 a 30 per uur.
Inkomens bij de overheid zijn meestal wat lager dan bij het bedrijfsleven, maar hebben waarschijnlijk wat andere voordelen (als extra superannuation, moeilijker te worden ontslaan, meer vrije dagen, etc).

Hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Hi Peter,

Her en der had ik inderdaad al vernomen dat voor een chippie al zo'n 25 per uur wordt neergeteld ook in Tasmanie.
Dit heb ik van iemand bij Hays. Dus logischerwijs zou een timmerman dan toch daarboven zitten.
Maar als ik het zo eens bekijk op die link van Jobsearch liggen officieel de lonen toch een stuk lager.
http://jobsearch.gov.au/joboutlook/default.aspx?PageId=AlphaSearch

Dus wat moet ik nu geloven?

Mariette
 
Als ik kijk naar diverse skilled beroepen zoals lasser, boilermaker, fitter,
metal fabricator, dan beginnen de salarissen bij 20 AUD bruto per uur.
De maximale salarissen zijn zo'n 29 AUD bruto per uur, maar dat hangt
ook wel af van de plaats en of het vast of contractwerk is voor zover
dat ik gezien heb. Als je kind(eren) hebt en alleenverdiener bent of dat je
alletwee werkt en één van de twee een heel laag salaris hebt (bijvoorbeeld
omdat je parttime werkt) kan je met familytax assistance A en B de boel
nog wel wat bijspekken.

@ Kallie, nee we gaan niet naar het uitje, maar het zal wel gezellig worden zo te zien  :grin:

Groetjes Miranda
 
Hi Miran,

Als je naar die link kijkt zie je dat je toch niet uitkomt op 20 tot 29 per uur.
Want bij carpenter staat toch duidelijk 680 per week.
Dat is dus in het gunstigste geval 18 per uur
En om eerlijk te zijn zou Erwin hier in Nederland 'bij wijze van spreken" daar nog niet eens zijn bed voor uitkomen.
En wat nog gekker is is dat een carpenters assistant wel tot 800 gemiddeld per week maakt.
Nou, ik kan dat niet helemaal niet rijmen.

Ik heb het ook nog maar niet duidelijk gemaakt naar Erwin toe, maar wil dit toch wel eens nader onderzoeken.
(Jammer dat jullie niet gaan!)

Mariette
 
Jaaa, maar die link zijn ook maar richtlijnen. Bij mijn man zijn werk
staat een salaris van 800 per week, wat uitkomt op zo'n 20 AUD per
uur, maar als je bij de banenmarkt/advertenties kijkt zit hier
toch ook nog wel rek in. In Brisbane bijvoorbeeld tussen de
20 en 29 AUD en zo, moet je gewoon even goed kijken. Aan de andere
kant moet je ook ergens beginnen en ervan uitgaan dat je in het begin
minder verdient waarna je - met een Australische baan op je CV - kan
solliciteren naar een andere plek met wellicht betere vooruitzichten.

In Perth hadden we ook iets gezien van carpenter en die kreeg AUD 35 per
uur, maar dat was dan wel op contractbasis, dus zoeken...zoeken...zoeken.

Maaaar, het is géén walhalla (maar dat is een ander topic)  :wink:.

groetjes Miran  :smile:
 
Hier van alles dat ik tegenkwam in verschillende staten. Sorry dat de links zo lang zijn, maar daar kan ik ook niks aan doen als digibeet. Groetjes Miranda  :smile:

http://jobsearch.gov.au/SearchResults/Job.aspx?st=11&WHCode=0&rgn=8917weki%2c8917wwki%2c8917wepi%2c8917wkar%2c8917wmwg%2c8917gold%2c8917miwh%2c8917espe%2c8917chco&BroadLoc=0&Occ=4411&print=0&NumMJL=0&CommJobs=0&CurPage=1&TotalRec=7&JobPos=4&JobID=139572490&SortDir=0&SortField=0&

http://jobsearch.gov.au/SearchResults/Job.aspx?st=11&WHCode=0&rgn=8917weki%2c8917wwki%2c8917wepi%2c8917wkar%2c8917wmwg%2c8917gold%2c8917miwh%2c8917espe%2c8917chco&BroadLoc=0&Occ=4411&print=0&NumMJL=0&CommJobs=0&CurPage=1&TotalRec=7&JobPos=2&JobID=135539310&SortDir=0&SortField=0&

http://jobsearch.gov.au/SearchResults/Job.aspx?st=11&WHCode=0&rgn=7114vwst%2c7114vnwe%2c7114vnor%2c7114vest%2c7114vswe%2c7114viea%2c7114vsou%2c7114vpen%2c7114vsea&BroadLoc=0&Occ=4411&print=0&NumMJL=0&CommJobs=0&CurPage=2&TotalRec=52&JobPos=26&JobID=144245308&SortDir=0&SortField=0&

http://jobsearch.gov.au/SearchResults/Job.aspx?st=11&WHCode=0&rgn=7114vwst%2c7114vnwe%2c7114vnor%2c7114vest%2c7114vswe%2c7114viea%2c7114vsou%2c7114vpen%2c7114vsea&BroadLoc=0&Occ=4411&print=0&NumMJL=0&CommJobs=0&CurPage=2&TotalRec=52&JobPos=38&JobID=144589418&SortDir=0&SortField=0&

http://jobsearch.gov.au/SearchResults/Job.aspx?st=11&WHCode=0&rgn=2102ncco%2c2102nhwk%2c2102nsho%2c2102nblu%2c2102nowe%2c2102ncew%2c2102nbea%2c2102nmac%2c2102nfai%2c2102ncan%2c2102niwe%2c2102nici%2c2102nstg&BroadLoc=0&Occ=4411&print=0&NumMJL=0&CommJobs=0&CurPage=2&TotalRec=45&JobPos=29&JobID=144367982&SortDir=0&SortField=0&

http://jobsearch.gov.au/SearchResults/Job.aspx?st=11&WHCode=0&rgn=4107qsnc%2c4107qips%2c4107qrdc%2c4107qseb%2c4107qnbr%2c4107qswb%2c4107qlog%2c4107qglc&BroadLoc=0&Occ=4411&print=0&NumMJL=0&CommJobs=0&CurPage=1&TotalRec=39&JobPos=7&JobID=142161917&SortDir=0&SortField=0&

http://jobsearch.gov.au/SearchResults/Job.aspx?st=11&WHCode=0&rgn=4107qsnc%2c4107qips%2c4107qrdc%2c4107qseb%2c4107qnbr%2c4107qswb%2c4107qlog%2c4107qglc&BroadLoc=0&Occ=4411&print=0&NumMJL=0&CommJobs=0&CurPage=1&TotalRec=39&JobPos=13&JobID=141720118&SortDir=0&SortField=0&
 
He dank  je hoor je hebr er wel werk van gemaakt!

In Tassie zijn ze ook een paar keer voorbijgekomen, maar de laatste tijd heb ik ze niet meer gezien.
En omdat het zolang gaat duren begin ik allemaal doemscenario's te zien, ontdekken of zoeken.
Zal wel komen omdat het op het eind gaat lopen. Begin een beetje bang te worden.

Mariette
 
Geen bedragen maar gewoon even mijn eigen ervaring.
Ik ben mijn hele leven werkzaam geweest in IT support en dacht toen ik naar Australie ging dat ik ook behoorlijk in zou moeten leveren, ik had tenslotte een goed salaris in NL.
Ik ging aan de Gold Coast wonen en zocht in heel zui-oost Qld en heb wel wat interviews gehad voor lager betaalde banen maar vond niks. Officiele reden zal men nooit geven, maar ik vermoed overgekwalificeerd, wat ik zelf overigens geen probleem vond. Na enkele maanden een telefoontje van mijn "oude" werkgever's Sydney office of ik geinteresseerd was, ja dus. Goede baan, in feite promotie ten opzichte van NL en ook beter salaris. Na een tijdje toch weer opgezegd en het nogmaals in Qld geprobeerd en ondertussen wat bijgestudeerd, weer geen resultaat. Mijn oude werkgever weer gebeld en weer terug aangenomen "on the spot" en weer een betere functie en salaris. Het kan dus wel maar in mijn branche moet je echt in Sydney zijn en misschien Melbourne. Zit je in de mijn-industrie dan is het Qld en WA enz. In de bouw maak je wellicht kans in Zuid-Oost Qld en als verpleegster overal want de staten bieden tegen elkaar op met healthcare salarissen want het is overal crisis op dat gebied.
Salarissen worden overigens vaak bepaald door awards en die liggen doorgaans niet zo hoog, er is vast wel iets te vinden op internet over awards. Voor de officiele versies moet je volgens mij een logon en passwd hebben.
 
He Peer: ben met je eens dat markt in Sydney/Melbourne beter is maar in Brisbane/Gold Coast (waar toch zo'n 2,5 miljoen mensen wonen) hebben ze ook wel iets van IT nodig hoor  :wink:
Weet natuurlijk niet wat voor type IT werk je doet maar op behoorlijk wat IT-gebieden is er schaarste in deze regio. Wel heb ik redelijk wat collega's die wonen in de Gold Coast en werken in Brisbane. Over de Gold Coast zelf kan ik ook niet veel zeggen.
In Brisbane is het vooral overheid die hoge IT budgetten hebben (concurrentie tussen de staatsoverheden!) en bij de mining companies is ook wel veel IT werk te vinden.
 
IT in Brisbane is 95% overheid en dat is een heel erg "ons kent ons" wereldje, ik heb er wel een paar interviews gehad maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het echt iets voor mij geweest zou zijn.
Verder Suncorp en Mincom en dan heb je het echt gehad. Ik was overigens op zoek naar project manager of high end support engineers posities. Heb ook wel op lagere posities gesolliciteerd maar daar plukken ze de jonkies voor van de schoolbanken, ik ben inmiddels ook al  weer 46.
En aan de Gold Coast is het alleen Gold Coast City Council die een oneindig IT budget lijken te hebben en dus regelmatig mensen zoeken. Een sollicitatie voorbereiden voor een overheidsbaantje kost minimaal een dag werken wil je het goed doen en aan al hun eisen voldoen. En na enkele tientallen met wel veel interviews maar verder niets wordt je dat toch beu. Ik ken overigens een aantal mensen die in dat wereldje werken en ook regelmatig van positie veranderen die bevestigen dat men:
a. formeel moet adverteren
b. iedereen zogenaamde selection criteria moet invullen
c. men een vastgesteld aantal mensen moet interviewen
d. men al deze mensen de exact zelfde vragen moet stellen zonder daar van af te mogen wijken
e. men vervolgens gewoon iemand uit het lijstje mensen die men kent aanneemt

Een persoon vertelde mijzelf dat hij een telefoontje kreeg wanneer men dacht er iets interessants voor hem aan zat te komen en wanneer hij geinteresseerd was, zijn contact persoon zelf de selection criteria voor hem invulde. Waarop hij vervolgens gewoon aangenomen werd nadat dus wel X personen voor de kat z'n viool naar een of meerdere interviews gekomen waren in de hoop ...
 
Hoi Peer,

Vervelend dat je die ervaring hebt!  :-(
Je punten a. t/m d. kloppen en zit ook wel wat in. Ik werk nu 2 jaar als project manager bij de overheid. Inderdaad: het wereldje/cultuur vind ik niets maar de projecten zijn complex/uitdagend en state-of-the-art technologie dus ik vind het wel even goed zo.
Zelf heb ik (gelukkig) niets gemerkt van het 'ons-kent-ons' sfeertje. Wellicht is dat meer voor permanente posities (zelf ben ik een contractor). Ik ken redelijk wat mensen in het wereldje en iedereen wordt geselecteerd op zijn/haar kwaliteiten. Wel is het zo dat ik soms twijfels heb maar dat is meer omdat men geen geschikte mensen kan vinden en dan maar (onaardig gezegd) de minst slechtste neemt...
Ik begrijp dat je nu een baan in Sydney hebt gevonden? Ga je nu verhuizen?

Groet,
Jan
 
Yes,

Ik woon nu in een huurhuis in Mt Colah net ten noorden van Sydney, de bosbranden 2 weken geleden waren 100m bij me vandaan. Mijn vrouw probeert ondertussen ons huis aan de Gold Coast te verkopen. Maar na bijna 5 maanden veelvuldig op en neer vliegen trekt ze volgende week weer bij mij in moet het huis zichzelf maar verkopen, via de makelaar welteverstaan.
En inmiddels ben ik vorige week dus wel door een van mijn contacten in Brisbane gebeld aangaande een contract positie voor een half jaar met mogelijke uitloop tot 3 jaar. Maar ik ben nu niet geinteresseerd meer. Sydney is weliswaar niet echt de plaats van mijn keuze, maar het is er nog altijd prima toeven en ik weet hier wat ik heb, goede baan met volop uitdagingen. Ik type dit nu in China waar ik nu voor 2 weken een projectje mag implementeren.
Als ik nu alles weer laat vallen is toch weer maar afwachten wat ik er voor terug krijg.
Overigens waren de salarissen in Brisbane ook stukken lager dan wat ik Sydney krijg.
 
Misschien een rare gedachtengang....maar het gemiddeld inkomen zoals perthpete zegt (ook wel modaal inkomen) ligt op 43.000 dollar netto.

Afhankelijk natuurlijk in welke staat je woont en gezins samenstelling, denk ik dat dat helemaal niet zo slecht is:
3300 dollar per 4 weken loon (netto)
gemiddelde woning 250 per week (huur)
G/W/L 100 per 4 wkn
private health 150 voor 1 persoon per 4 wkn
verzekeringen 100 per 4 wkn
boodschappen 100 per week

totale lasten 1750. Over:1550 per 4 weken. Klinkt toch niet zo slecht/ Ben in mijn berekening uitgegaan wat ik uitgeef in Perth, als alleenstaande.

Ik zeg maar zo, modaal inkomen moet voor iedereen die als een skilled person naar australie vertrekt toch wel te halen zijn.... en alles wat je meer verdient is mooi meegenomen :roll:

Sab

PS
" voor een beetje woning betaal je al snel minimaal 300/week".

ligt natuurlijk ook aan het gebied, oostkust-westkust-stad-rural area. en wat is een "beetje", is ook subjectief. Ikzelf woon in Scarborough (perth) in een townhouse met 3 slaapkamers, grote tuin, oceanviews op 2 min. lopen van het strand voor 250 per week....
 
Back
Top