we are going to the land down under

njusha

Member
Hoi ,ik ben al een tijdje lid van dit forum ,maar we zijn er pas echt ingeblogen vorige week .Dus dacht ik waarom geen topic maken en gebruiken als een soort van dagboek ,kan ik binnen 2 jaar eens lezen wat r allemaal in mijn hoofd omging en hoe ver ik stond .Ook intersant om te weten dat wij wel met een bureau in zee gaan ,daar wij weinig tijd hebben door onze eigen zaak .
Zo eerst voorstellen :mijn naam is dus Katja ,ben 9 jaar getrouwd met Tom en we hebben 3 schatten van kinderen ;Njusha :10j , Isis 6 j ,Myrdhin 1 j .
We komen oorspronkelijk uit (ik ) tienen en Tom (Hasselt)en wonen nu al 5 j in Oudenaarde (Belgie).
Voor we onze zaak hadden ,hebben we eerst 8 j een restaurant opengehouden in Brugge (niet van ons ,maar van mijn schoonouders).
daarna vonden we het tijd worden om op onze eigen benen te staan en zijn we hier in Oudenaarde beland .
Het rare is dat we ons nog nooit thuis hebben gevoeld hier in Belgie ,ik heb om een of andere reden altijd geweten dat ik in het buitenland ging wonen .Maar waar of wanneer was altijd de grote vraag .Tom is al 2 maal naar Australie geweest en vond het een prachtig land en voelde zich er thuis.Dus ging hij eerst zijn studies afmaken om daarna terugtekeren en er te blijven .Maar hij is mij tegengekomen ,dus is hij gebleven .We hebben er vroeger véél over gepraat en gediscuteerd om te emigreren ,maar van uitsel kwam dus afstel .Het is zo ver ,hoe moet je je zaken daar regelen en al dat papierwerk, neen blijf maar in Belgie dachten we .
Begin je dan dus over andere landen te dromen ,zoals Frankrijk (mooi weer ,goed klimaat ,ik ben perfect tweetalig ),dus ga je daar voor uitkijken .Kom je na enkele jaren tot de conclisie dat je nog niet veel verder staat en dat Frankrijk behoorlijk duur is en chauvinistisch.Je kan de stap natuurlijk wagen ,maar nee het klonk mooi maar was niet wat we zochten .Australie bleef maar terugkeren in onze gesprekken .Eindelijk internet aangeschaft en puur toevallig kom ik op dit forum terecht (ik geloof niet in toeval ,dus...).Je begint te lezen ,te zoeken ,te snuffelen .En ja ,dat was het .Dit moeten we doen .De kinderen hebben nog een mooie leeftijd en daar is tenminste nog een toekomst .Ineens voelden we ons thuiskomen .Tom zag het ditmaal wèl zitten en had geen last meer van papierenvrees .Je begint dus uit te kijken naar je punten ,naar bureau's ,naar alles zelf doen of niet .Qwa punten staan we goed (130 punten )en qwa tijd ook .Dus een aanvraag ingediend bij een bureau ,familie op de hoogte gesteld ,kinderen een beetje al ingelicht.(Dit gaat over een periode van 4 maanden)
Dus begin september hebben we het contract toegestuurd gekregen en daar ik op 11/09 verjaarde ,vond ik dit wel het mooiste cadeau dat je je kon voorstellen .Dus vorige week zijn we het contract gaan posten ,de betaling bij de bank gaan doen .Nu is er géén weg terug ,binnen 2à 3 jaar zitten we eindelijk ver weg van hier en eindelijk gedaan met de onzekerheid .
Voila dat is zowat in een notendop ,als er nieuws is lmaat ik het weten .
Groeten uit het miezerige Belgie ,Katja

Ook ik wens jullie het allerbeste met de plannen.
En altijd de moet er in houden,
want wachten is soms zo moeilijk.

Gr ineke  :up:

hallo katja, welkom;ook wij zetten de grote stap. en ook sinds september 2005! heb je al een mailtje gestuurt. luek dat jullie ook dezelfde stappen op hetzelfde moment nemen. succes!!!!!!!!!!!!!

Oké , we zijn nu een maandje verder .Tom had 3 weken geleden naar zijn oude school gebeld (HIW Wemmel ) en had een secretaresse aan de lijn gekregen .Hij vroeg dus of ze zoveel mogelijk info over zijn studies en zijn schoolresultaten kon verzamelen .Die vrouw viel uit de lucht (van wat vraagt die zot mij hier allemaal ) ,ze kon ons niets beloven want ze werte er Pas! 2 jaar :-o .Ze ging ons allezsindes terugbellen .
Nu van de week (na nog niets gehoord te hebben ,wat we wel verwacht hadden ) heeft hij dus terug gebeld en naar de directeur gevraagd .Blijken er nu 2 te zijn ,een vrouw en een man ,dus Mevrouw komt aan de lijn .Tom doet zijn verhaal opnieuw .Die wist dus niet van het vorige telefoontje af ,plus wat was die onvriendelijk! En voor wa is da?Zo veel ?Da weet ik ni ? :p
Oké hij kreeg het al op zijn heupen .Na veel vijven en zessen gaat ze ons terugbellen  :-o.Ik verwacht er eerlijk gezegt weer niks van .Maar eind oktober zijn we een weekje dicht ,dus dachten we al onze papierstapel tegen dan in orde te hebben en te verzamelen .
Hij gaat 1 week voor ons verlof nogmaals terug bellen dat we langs komen voor de papieren .Als ze die dan niet hebben ,ga ik niet mee binnen in die school .Ik denk dat er dan potten en pannen door de lucht gaan vliegen  :-D .Duimen dat het tegen dan wel klaarligt.
Groetjes ,Katja

We zullen meeduimen met jullie! Ik moet zeggen, toen ik mijn verhaal uit de doeken deed in de Erasmushogeschool Jette en de VUB (voor mijn 2 diploma's), waren ze redelijk enthousiast en wilden ze direct meewerken... Raar toch dat sommige mensen zo weinig anderen onbaatzuchtig willen helpen hé....

Sara

Ik weet niet of jullie dit al weten, misschien is het herhaling maar vergeet het volgende niet hé als je je Vlaams diploma wil gebruiken in het buitenland:

U zoekt informatie over het waarderen van uw 2 Vlaamse diploma's om ze te kunnen gebruiken in Australië?

Dit noemt men legalisatie.
Legalisatie is o.a. nodig voor voor Belgen die met hun Vlaams diploma in het buitenland willen werken of studeren.

Legalisatie bestaat erin dat 1 handtekening (behalve die van uzelf) op het diploma wordt "echt verklaard".

U dient uw origineel diploma (getuigschrift of attest) voor te leggen. Ook enkele bijgevoegde kopies van deze documenten kunnen gelegaliseerd worden.

U kan zich hiervoor ter legalisatie aanbieden bij volgende dienst:

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap
Departement Onderwijs
Cel Personeel
t.a.v. Rudy Van Den Brulle - 02 553 87 78
        Herman Meirhaeghe - 02 553 87 77
        Johan Meys - 02 553 87 76
Hendrik Consciencegebouw - kamer 1 B 14
Koning Albert II-laan 15, 1210 Brussel

Nadien moet u met het gelegaliseerde diploma naar de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken, waar u een "apostille" - een internationale stempel - bekomt.

Legalisaties zijn bij het Departement Onderwijs volledig gratis, voor de apostille bij Buitenlandse Zaken betaalt men 10 euro per document.

Effe een updatje maken .We zijn zo goed als rond met het verzamelen van onze spullen voor de TRA .Na veel vijven en zessen en van het kastje naar de muur gestuurd zijn ,hebben we dus beslist om de ombutsdienst van het onderwijs in te schakelen om Tom zijn leerplannen te bemachtigen .Vorige week het verlossende telefoontje gekregen ;eind november liggen ze klaar of worden ze opgestuurd .Jeezes ik kwam er zo wat zot van en Tom maar 20 maal hetzelfde verhaal doen aan telefoon ,ocharme .Maar ja typisch "la Belgique" zeker ?
We liepen al een hele tijd rond met het idee ,eens ginds aangekomen ,een eigen zaak op te starten met een typisch Belgisch produkt dat bekent is in het buitenland .Dus hadden we gedacht aan chocolade ,dus Leonidas .Daar zijn we maandag heen gegaan ,maar ik denk dat we het idee beter wegbergen .Het blijft voeding en ginds zijn ze daar héél streng op .Ook de invoer en zo ,denk dat het toch wat kostelijk gaat worden .Ach we zien wel ,onze ideeen zijn nog niet uitgeput .
Groeten ,Katja

Hey Katja! Goe dat dat diploma-probleem nu van de baan is!  :up:
Het is allemaal spannend hé. In ieder geval veel succes verder....and don't worry, Oz is het land van de mogelijkheden, dus berg dat idee van een eiegn zaak nog maar niet direct op!!

Sara

Het is geen troost, maar het krijgen van diploma's, leerplannen etc. is voor veel mensen moeilijk. Het is een Project met de hoofdletter P, waar je een lange adem bij moet hebben. Maaaaar eind november heb je het dan toch voor elkaar  :up:

Succes verder!

groetjes Miranda  :)

Okee ,effe terug updaten .

Normaal gezien hebben we nu alles om de TRA in te dienen .Er moesten nog eerst enkele papieren ingevuld worden dat we van ons bureau hadden gekregen .Dus ik begin met alles uit te printen ,in te vullen en door te sturen .oke krijg je bericht dat ik die dingen foutief heb ingevuld .Oké ik ben een pc leek ,dus dat kan allemaal goed mogelijk zijn .Dus start ik terug opnieuw ,lees nog eens goed duidelijk de aanwijzingen ,en verzend dat boelletje.'sAnderdaags terug bericht :wéér foutief . :-o Hoe kan dat nu?Ik heb alles gedaan wat ze mij vroegen ,dus leesde aanwijzingen terug .Daar spreekt men over "vakjes" . :-o Ik zie géén vakjes op de papieren die ik toegestuurd heb gekregen .Hoe komt dat nu? Nu moet ik wel zeggen dat er een brief bijstak ,bij de laatste e mail van mijn bureau ,waar ik letterlijk van mijn thee water van was .Wat kan ik eraan doen dat ik géén vakjes zie op mijn toegestuurde brieven ? :cry:
Gelukkig heb ik via dit forum een toffe vriend bijgekregen die mij wilde helpen om uit te pluizen wat er eigenlijk aan de hand was . :up:Nogmaals merci ,Dick .
Nu moet je weten dat ik op een oude pc zit .Ne vriend van mij heeft na de zomer een zwaar programma erop gezet en blijkbaar kan mijn "beestje" dat niet aan .Ik had al eens raar opgekeken toen ik menu's voor de zaak wilde inbrengen en vond dat mijn "WORDS" vroeger beter was dan deze nu .Dus nu blijkt dat mijn "beestje" een beetje een eigen leven heeft en de documenten niet opend zoals ze zouden moeten zijn . :lol:
Dus DAAROM zie ik géén VAKJES.
Nu ,het probleem gaat opgelost worden ,en hopelijk zie ik dan terug VAKJES .
Dus nu moet ik gewoon nog effe geduld hebben en dan kunnen die papieren opgestuurd worden .Eindelijk kunnen we er dan terug invliegen  :lol:

Duimen dat het nu de goede kant opgaat !

Groeten ,Katja

Er zijn al veel verhalen geweest over moeilijk te nemen hobbels on the road to Oz, maar uh, vakjes?

Je bent de eerste.  :lol:

Succes met de rest.

:up:

Ik weet dat het waarschijnlijk helemaal niet leuk was toen het gebeurde, maar het was in ieder geval wel leuk om over die "vakjes"  te lezen!  :-D :-D
En zo heerlijk in het Vlaams geschreven.......ik ben blij dat er ook veel Belgen op het forum zitten  :)

Succes, en laat je niet gek maken!

Leve de vakjes én de Belgen!!  :happysun: :cheer: :cheer:  :lol:  :lol:

We duimen voor jullie!  :up:

Sara

Erg hè Njusha, als je pc niet doet wat jij wilt dat ie moet doen. Ach, je kan het ook zo hebben, dat je bijvoorbeeld een formulier 80 of 47SK uitprint (voor het aanvragen van je visum) èn je kleurencartridge is net op en je kan opeens....... :-o :-o.....de nummers van de vragen niet meer lezen. EEEUUUUHHH vraag 18, ....... :doofywave: :doofywave:....eeeeuuuuh waar dan???!!!!??? AHA, die kan je alleen lezen als je hem echies in kleur geprint hebt.

Dus ik snap het helemaal hoor  :-D :-D

groetjes Miran  :-D :wink:

Oef ,gebeuren die dingen niet alleen met mij  :-D .
Liep er echt vorige week niet goed van .Ik wil de TRA nu wel eens zo vlug mogelijk de deur uit ,want ik kom er stlaan gek van  :lol: .
Bedankt voor de "morele steun" iedereen  :wink:
Groetjes en hopelijk volgende week beter nieuws ofwel dat mijn "beestje" ontploft is  :-D
Katja

Hoi, ik zal voor je duimen, wij zitten ook midden in de TRA-papieren toestanden, leef dus helemaal met je mee! Als t goed is kunnen wij ze over 2 weken opsturen :)
Groetjes Francine

lang geleden ,maar ik heb dan ook zoooo weinig tijd .In de zaak is het nu heel druk ,we zijn nog niet open of ze staan al voor de deur te zagen wanneer we open gaan .Ben je 5 minuten te laat (omdat de vloer nog nat is ) begrijpen ze er niks van .Maar ja ,beter zo ,dan geen volk hebben .denk dat het nu wat rustiger gaat worden ,nu die hittegolf voorbij is .Voor ons mocht ze blijven duren ,konden we aan de temperaturen wennen voor binnen enkele jaren in Ozzie  :-D .
oké sinds mei hadden we dus een laptop ,tof ding ,alles ging véél vlugger ,geen dingen die raar deden of programma's die niet liepen of er anders uitzagen  :lol: .ik dus alles deftig inscannen ,de hele papierwinkel moest nu wel degelijk de deur uit . dagen aan bezig geweest en eindelijk 80% van de TRA doorgestuurd naar ons emigratiebureau .oef ,wat was ik content .Krijg ik bericht dat ik de documeznten te licht heb ingescand ,maar dat is toch een fluitje van een cent met die nieuwe pc hé  :p .Scanner klaarzetten ,papierwinkel klaarzetten en daarna effe naar toilet .Tja ,vergeet je natuurlijk dat je een ukkepuk van 20 maanden hebt rondlopen die pc's héél interessant vindt .Ik kom terug van toilet ,wat is hier aan de hand ?Had hij het niet toffer gevonden om de pc dicht te SMIJTEN  :-o .Scherm naar de vaantjes ghkrfdgffffddssesssds......... :cry: :cry: . dom van mij natuurlijk ,heel dom .
wij dus terug naar de fabrikant (hopelijk dekt de verzekering dit ) .Ja mevrouw uw zult binnen 2 weken een bestek in de bus krijgen . 2 weken gaan voorbij ,3 weken gaan voorbij ,4 weken ,eindelijk in de bus .Moesten we dus terug naar de Makro en daar zijn ze oh zo, snel en je moet er zeker niet lang aanschuiven  :-o .Zeker als zelfstandigen heb je zeeen van tijd .eindelijk vandaag (2 maand later ) hebben we het juiste papier meegekregen voor in te vullen (vorige malen waren de exemplaren uitgeput) .
Ik heb blijkbaar niet veel succes met mijn pc's ,maar dat zijn dilema's die je op je weg tegenkomt zeker .Die je nog meer op de proef zetten om te volharden .
Ik hoop dat ik mijn pc'tje zeker eind augustus terug heb ,heb ik ook meer tijd terug en dan vliegt die TRA de deur uit !!!! :-D
Dus mensen ,kom kje allerlei opstakels tegen op jullie weg ?Niet opgeven ,volharden ,kijk maar naar mij  :-D .
groetjes Katja ,Tom and the kids

Hey Katja & Tom,

Veel succes met het inscannen van de documenten!!! Ik ben ook van Brugge en ben ook van plan om dit jaar nog naar Australië te verhuizen samen met mijn vriendin.  Deze morgen te horen gekregen dat ik een job heb in Sydney... Yeehaa... Ik ga via een 457 visa en dit zou rond de 6 weken duren vooraleer alles geregeld is!!

Naar waar zijn jullie van plan om te gaan!

Nog héél veel succes met alles!

Bert & Patricia

Amai jullie hebben zo te horen ook bewogen maanden achter de rug. In ieder geval nog veel succes, hopelijk gaat het allemaal vlotjes nu.

Misschien tot in Oz !!!

Sara

Hey Katja en Tom,

Vervelend al die "kleine" dingen die zo tegen kunnen zitten!! Al die "kleine" dingen brengen dat toch weer grote vertraging teweeg!
Heel veel succes en ik hoop dat alles vanaf nu soepeltjes gaat lopen!

Groetjes Lin

Back