We zijn er uit gezet.

JoopMul

Member
We moesten er uit. In Sydney zijn twee bejaarden dorpen die met geld en hard werken van de oud-Nederlanders hier gebouwd zijn.  Het tweede dorp was Abel Tasman Bejaarden Dorp. Toen dat gebouwd werd, werd er ook een gebouw speciaal gemaakt voor het Dutch Australian Cultural Centre.
Nu heeft het bestuur van het dorp ontdekt dat zij het gebouw nodig hebben.
eerst dachten zij dat ze het nodig hadden voor Alzheimers patienten. Maar daar was dit Kultuur Centrum dus niet geschikt voor.
Dus nu hebben ze het nodig voor zoiets als het al is. Dus een bibliotheek waar mensen bij elkaar kunnen komen. Maar het Dutch Australian Cultural Centre en alles dat daar gestaan en gelegen heeft om de wereld het 'Nederlands erfgoed' te laten zien, moet weg en gaat waarschijnlijk een poos opgeslagen worden.
Ondertussen blijft de Website: http://dacc.com.au nog bestaan en wordt een poosje dus het virtuele D.A.C.C.. Daar ben ik ook de gegevens aan het opladen voor het DIMEX project (Dutch immigration Experience.)
Ga daar a.u.b., eens kijken naar hoe ongeveer 400 emigranten die gehele emigratie onderneming ondervonden hebben.

Joop Mul (o.b.a., Jo Mulholland) 49 jaar weg uit Gouda, Nederland. (gisteren was het precies 49 jaar geleden dat wij de Johan van oldenbarnevelt opstapten. Ik was 6 weken zeeziek.  :cry: )

Jeetje, wat jammer!
En vreemd, heel vreemd!!

Was trouwens laatst in Northam(100km ten oosten van Perth). Daar was in de jaren 50(en 60 denk ik) een camp waar alle migranten van toen naar toe gingen.
In het tourist bureau was er een gratis expositie over, heeeeeel interessant, heel veel nederlandse 'quotes', en ook veel foto's en zelfs spullen(pop, klederdracht).
Bijvoorbeeld dat de Nederlanders het eten van de kantine niks vonden, en zelf kookten op gasstelletje(een bepaald merk...), maar dat mocht eigenlijk niet en er waren inspecties!

"Ook toevallig! (zegt mijn vader (87) honderden keren  :-D). Ik heb mijn naam opgegeven om naar de reunie van Scheyville bewoners te gaan, op 17 april. Alleen mijn moeder en ik waren in Scheyville. Mijn vader werd van Bonegilla direkt naar Villawood gestuurd waar hij ook heel even werkte. Maar in Scheyville moest ik voor herst naar school. Daar werden dus een paar van de hutten als basisschool gebruikt. Het eerste Engels dat ik dus hoorde en begreep was: (De naam van de jongen vergeten......:0 ...say it in Dutch. en dan zei dat jongetje tegen de rest van ons wat de meester gezegd had. Toevallig was toen misschien 95 procent van die klas even uit Nederland en de rest uit Malta.

Ik vertelde dat aan de mevrouw van National Parks and wildlife Service, toen ik mijn naam opgaf. Zij stelde voor dat zij mijn naam door zou geven an de plaatselijke kranten in The hills District hier in het noord-westen van Sydney, zodat ik daar over kan vertellen.

Ondertussen heb ik toevallig al een afspraak om ook vertellen over mijn tijd in Matraville Hostel (Ons 4de). Dat komt omdat ik naar de Southern Courier schreef. Het plaatselijke krantje van de eastern Suburbs van Sydney. Dat ging over de Dutch australian cultural Centre situatie. Maar de redactrice nam kontakt op met me, want haar moeder, Gerda, was daar als emigrant uit Nederland geweest en als deze edacteur dus terug komt van een vakantie. (Het is hier momenteel school vakantie.) dan wil ze mijn verhaal(tje) in haar krant zetten. Ik had geschreven hoe zonde het was dat de kinderen en klein kinderen van emigranten uit Nederland die vanuit het Matraville Hostel verspreid waren niet meer zouden kunnen gaan kijken naar al dat Nederlands erfgoed dat tot nog toe in dat gebouw te bezichtigen was, in Chester Hill. Ik had geschreven hoe ik zelf in het Matraville Hostel gewoond had en daar Sputnik (Spoetnik?) over had zien vliegen, terwijl ik nast die barakken stond.

Ondertussen staan er ook een aantal reacties van mij in de goudsche Courant, in de Stadskind rubriek (Babyboomer-herinneringen :) )  Ik heb het er druk mee.  :up:

Joop

hostelmatraville.jpg

Ik heb trouwens ook al een keer foto's enz., gezien van het vroegere hostel in Scheyville, ook in het noord-westen van Sydney. Dat kwam omdat een van de leerkrachten van de middelbare school, waar mijn kinderen op zaten (Macdonald College, North Strathfield) een toneelstuk geschreven had. Dat ging over vrouwen die regelmatig bij elkaar kwamen en dan herinneringen bespraken over hun tijd in Scheyville Migrant hostel. Dat was geschreven door Caroline Moore. Zij is het hoofd van het Drama department van Macdonald College (for the performing arts) en dus van Nederlandse afkomst.
In de foyer van het theater, aan de muur hingen dus ook foto's van toen. Het toneelstuk heette: Time Present, Time Past.

Gerda van hoorn, waar wij mee emigreerden (Woont nu weer in loosduinen) was hier op vakantie en ging naar het museum van Bonegilla. (Ons eerste hostel. Zoals zo velen.)

Joop

vertrek.jpg
bonathenow.jpg

Hoi Joop,

Ik was even aan het surfen op de Nederlandse Ambassade website in OZ, ik zag dat er allerlei events worden georganiseerd rond de 400 jaar betrekkingen tussen NL en OZ. Het is dan raar dat de Ozzies jullie eruit zetten. Mischien kunnen wij vanuit NL jullie ergens mee helpen. Een voorbeeld vragen aan Simone Best of zij een artikel hierover wilt schrijven. Als het maar reklame is. Het is maar een idee :oops:

gr

Citavm

Jammer genoeg worden wij er door oud-Nederlanders, net zoals wij zelf zijn, er uit gezet.  :|
Het is, jammer genoeg nooit duidelijk gemaakt, op zwart-wit, dat het moest blijven zoals de bedoeling was. Tien jaar geleden werd er aan gedacht dat er nooit iets officieel geregeld was en toen werd het bestuur van het bejaardendorp dus, op papier, de 'huisbaas' gemaakt van het Dutch Australian Centre (Het woord Cultural is er later tussen gevoegd.) Het werd geregeld dat het D.A.C. een z.g. 'Pepper-corn-huur' zou betalen. Dat betekent $5 ofzoiets. Zodat er z.g. huur betaald werd. Dat is al snel vergeten gegaan. Na vijf jaar werd hetzelfde contract weer vernieuwd. Maar deze keer wil het bestuur van ATV  dat niet hebben. En wij moeten er uit.  :cry:
Het is misschien een beetje te idealistisch geweest te denken dat al die oud-Nederlanders samen daar een sukses van zouden maken en dat het gebouw doorlopend bezocht en gebruikt zou worden door de bewoners van het dorp en oud-Nederlandse mensen en hun kinderen en kleinkinderren.

Joop

IMG_0013.JPG

He Joop koop op!!!

denk als Fransen, gebruik de "systeme D", er is altijd een oplossing, zelf als het aan het rand van het wet is. Misschien een domme vraag, maar heb jij contact genomen met het Nederlandse ambassade of consulaat. Zoals ik eerder zei, zij zijn bezig om allerlei aktiviteiten optezetten voor volgend jaar, zij hebben misschien een oplossing (nederlandse versie van systeme D: niet geschoten is altijd mis). Of gewoon bij de Ozzie's aanklopen.

gr

citavm

Ja. Je zou wel denken, he? Dat we meer hulp gekregen zouden hebben.  :x Op de laatste vergadering werd er ook al gesproken over hoe jammer het was dat dat allemaal niet geholpen heeft.

Joop

IMG_0012.JPG

Vandaag precies 49 jaar geleden waren jullie dus 1 dag onderweg... Dan was je nu zo ongeveer al wel zeeziek  :lol:

De 'Patron' ( beschermvrouw) van het Dutch-Australian Centre, is Ms M.A.J. de Planque, Consul-Generaal der Nederlanden, in Sydney. De voorzitter van de Federatie van Nederlandse Verenigingen in Sydney is de heer Theo ten Brummelaar, vader van Helga ten Brummelaar. Helga hielp de architect die het gebouw ontworpen heeft.
Op de laatste Algemene Jaarvergadering heeft Theo de geschiedenis van de D.A.C.C. nog eens duidelijk gemaakt aan de leden die aanwezig waren en, zoals je ziet als je  HIER naar een verslag (Engels) hiervan gaat, voorspelde hij dat de D.A.C.C. haar functie zou blijven betreden (is hopelijk de Nederlandse uitdrukking).
Maar toch moeten we weg.
Joop
IMG_0058.jpg

Dat is mooi Kwalitatief Uitermaten Teleurstellend.  :cry:. Kan er nog iets gedaan worden om de beslissing te keren., behalve een andere ruimte te vinden?

Gr

citavm

Erg vervelend voor jullie - zeker na zoveel jaren inspanning.

Kunnen jullie niet iets regelen met Neerlandica, de Nederlandse club te Frenchs Forest, Sydney?

Klaas Woldring (ook lid van de Board van de D.A.C.C., maar ook van Neerlandia), schreef:

Seems to me that only Neerlandia has that prospect, and perhaps the Rembrand Club as well but Rembrandt is far away.  An application for a grant to build or extend there, whether this is to the Dutch Government or the Australian Government or both, would be strengthened by the security of the title of Neerlandia. It can be presented as an addition to an existing establishment already used actively by the Dutch community and their friends - and owned by their membership. As a member of Neerlandia I appeal to the entire membership to assist DACC for the good of the entire Dutch migrant community. You have done well but there is an opportunity now to
turn Neerlandia into a far more comprehensive Club. With the rejuvenation of its membership and Board
this is a logical extension that would be welcomed widely. Instead of declining through the ageing of the membership and limited services, as many ethnic clubs are experiencing, the Club could grow further.

Er hebben al een aantal gesprekken plaats gevonden tussen leden van ons (DACC) bestuur en Neerlandia. Maar, tot nog toe, is dat niet de oplossing. En dan staan er nog een paar clubhuizen daar bij Bantry Bay Road van andere ethnische groepen. Maar, tot nog toe is dat ook niet het antwoord.

5.jpg
0.jpg
19.jpg

Joop
http://dacc.com.au

Hi Joop,
Als ik het goed begrijp is iedereen er mee eens dat de DACC moet blijven bestaan, maar niemand weet nog in welk vorm. Zijn de doelen van Neerlandia of andere instellingen totaal anders dan die van de DACC? Als de doelen anders zijn, zijn er geen aanknoppings punten waar een samenwerking wel mogelijk zou zijn?

Gr

Citavm

[quote author=JoopMul link=topic=1498.msg12775#msg12775 date=1113374050]
Er hebben al een aantal gesprekken plaats gevonden tussen leden van ons (DACC) bestuur en Neerlandia. Maar, tot nog toe, is dat niet de oplossing. En dan staan er nog een paar clubhuizen daar bij Bantry Bay Road van andere ethnische groepen. Maar, tot nog toe is dat ook niet het antwoord.

5.jpg
0.jpg
19.jpg

Joop
http://dacc.com.au
[/quote]

Er zijn inderdaad meerdere ethnische clubs langs rond dat sportveld bij Bantry Bay.....maar dat is toch geen probleem?? Ik ben bij Neerlandia geweest om Nederlandse produkten te kopen en we hebben daar een pilsje gedronken. Verder weet ik dat ze een sinterklaasfeestje regelen en een koninginnedag feest. De meeste leden zijn geemigreerd in de jaren 50, denk ik. Wat jammer dat jullie niet iets samen kunnen regelen.

De meeste leden zijn geemigreerd in de jaren 50, denk ik. Wat jammer dat jullie niet iets samen kunnen regelen.

Juist, ja. Net zoals ik zelf (1956). Ik GELOOF dat het bezwaar is dat het Neerlandia Clubgebouw daar fijn al die jaren gestaan heeft en gezellig is geweest (en nog is) voor deze mensen die daar dus al zo lang komen. Ik GELOOF dat er gedacht wordt dat met een extra etage er op en veel gedoe, de D.A.C.C. de club een beeetje over zou nemen. Iets dat natuurlijk niet zo zou zijn.

Zoals te zien is in de persoonlijke uitleg van Klaas Woldring (Zelf bestuurslid van DACC en OOK lid van Neerlandia) zou er misschien daar wel wat aan gedaan kunnen worden. Ik woon helemaal aan de andere kant van Sydney. Heb toevallig wel vrienden die aan Fairlight Bay wonen en daar kom ik veel. Anders zou dat ook voor mij behoorlijk ver weg zijn. Chester Hill kwam ook mij beter uit.

Je weet misschien dat in die z.g., GOLF van emigranten uit Nederland van de jaren 50, erg veel rond Blacktown (ketting emigratie via de kerk), rond Dee Why (immigranten hostel) Sutherland Shire (Kalf & van Etten - bouwden huizen) en ook wel Fairfield/Smithfield ( Villawood Hostel enz.) zijn gaan wonen.
Het openbaar vervoer is hier nog steeds niet zo geweldig. Maar Chester Hill was toch heus ook meer centraal.

IMG_0019.JPG

Maar waar het vooral om gaat (in onze opinie), is dat het zo duidelijk niet nodig geacht werd te zijn om over contractn te spreken enz., toen het Abel Tasman Dorp gepland en gebouwd werd. Het werd gewoon verondersteld dat de oud-Nederlanders graag hun 'Nederlands erfgoed' wilden bewaren voor hun nageslacht. Dat officiele contracten eigenlijk maar een formaliteit waren die tussen 'Nederlanders' eigenlijk niet nodig waren.

Ik neem aan dat met het verlopen van de jaren de leiding van het dorp nu ondervindt dat door het veranderen van omstandigheden, (Bewoners ouder worden. Andere behoeftens krijgen.) dat gebouw door hun beter gebruikt kan worden. Maar wat dan verwarrend is dat het eerst zou zijn om voor bewoners met Alzheimers te zorgen. Dat dat niet mogelijk blijkt te zijn. Dat het nu gebruikt gaat worden voor waar het momenteel ongeveer al gebruikt wordt. ik geloof dat het nu een bibliotheek gaat worden.

Met het opruimen hebben wij dus boeken. e.d., weggehaald.

Joop

IMG_0015.JPG

Ik vind het maar raar hoor dat jullie er zo uitgezet worden. Niet alleen kleinkinderen van nederlandse immigranten kunnen er wat van leren, maar australische kinderen ook zou ik zo zeggen.

En Joop wanneer was dat dat dit in de Goudsche Courant stond, die lezen wij namelijk, errug grappig.

[quote author=Shuter Street link=topic=1498.msg12831#msg12831 date=1113460520]
Ik vind het maar raar hoor dat jullie er zo uitgezet worden. Niet alleen kleinkinderen van nederlandse immigranten kunnen er wat van leren, maar australische kinderen ook zou ik zo zeggen.
[/quote]

Ik ben er helemaal mee eens. Zou de combinatie DACC/bibliotheek (gericht op Nederland) niet kunnen?

Gr

Citavm

Back