Welk visum aanvragen? We komen er niet uit!

Armand Lespoir

New Member
Dag allemaal,

Ik heb zojuist al een post over het 457 visum gedaan, maar ik zal hier wat uitgebreider beschrijven in welke situatie m'n vriendin en ik zitten.

We hebben allebei een baan aangeboden gekregen in Brisbane per 01-02-2014. We willen dus graag emigreren! :) We zijn 25 (zij) en 30 jaar. We zijn allebei net afgestudeerd, en hebben daarom beide geen relevante werkervaring (ik heb wel wat jaartjes werk achter de rug, maar in een compleet ander beroep dan wat we daar gaan doen) buiten de stages die we gelopen hebben (zij 1 jaar, ik 6 maanden)

Onze werkgever wil ons op korte termijn graag sponsoren, maar niet gelijk vanaf het begin. We moeten eerst een drietal maanden een soort proefperiode draaien. Geen zorgen, dit klinkt misschien wat vreemd, maar we kennen onze werkgever goed, en het zijn eerlijke mensen. Ze willen dit zo doen, omdat we in een nieuwe stad voor hen een business gaan opzetten, en we eerst willen weten of we het enigszins aan het draaien kunnen krijgen, dus vandaar deze constructie.

Het probleem is dus, dat we niet goed weten welk visum we moeten gaan aanvragen. Een permanente gesponsorde 186 is op termijn een optie, maar voorlopig dus nog niet. Bovendien moet je daar volgens immi.gov 3 jaar werkervaring voor hebben, en die hebben we beide niet.

Een andere optie is een working holiday, maar daar kun je maar 6 maanden bij 1 werkgever mee werken. Bovendien heeft Myrthe die vorig jaar al gehad, en ze kan hem niet meer verlengen voor een jaar helaas. Is een bridging visum misschien een tijdelijke oplossing?

Een 457 is een andere optie. Daar is als ik het goed heb minder werkervaring voor nodig (?), maar het probleem daarmee is dat het op immi.gov niet helemaal duidelijk is op welke 'skilled' lijst ons beroep moet staan. Is dat de SOL, de CSOL, of allebei? Ons beroep staat niet op de SOL namelijk, maar wel op de CSOL....

Heeft iemand enig idee wat we het beste zouden kunnen doen?

Thanks!

Armand & Myrthe
 
Een 457 kun je niet aanvragen, dat moet de sponsor/werkgever voor jou doen. Verder heb ik te weinig verstand van de diverse visa (on)mogelijkheden, maar ik denk, gebaseerd op je gegevens, dat het vrij lastig wordt. Misschien snel een WHV aanvragen? Of nog eens met de werkgever onderhandelen over een 457 sponsorship?
 
Dus jullie gaan het risico van de ondernemer dragen? Als de business niet draait, hebben jullie alle emigratiekosten wel voor je genomen?
 
Een 457 kun je niet aanvragen, dat moet de sponsor/werkgever voor jou doen. Verder heb ik te weinig verstand van de diverse visa (on)mogelijkheden, maar ik denk, gebaseerd op je gegevens, dat het vrij lastig wordt. Misschien snel een WHV aanvragen? Of nog eens met de werkgever onderhandelen over een 457 sponsorship?

Hoi! Bedankt voor je antwoord. Een 457 moet je uiteindelijk wel zelf aanvragen, alleen gaat daar idd een sponsor- en nominatieprocedure aan vooraf. We gaan daar idd nog over onderhandelen. Working holiday kan, maar dan kun je zoals ik al zei maar een half jaar voor dezelfde werkgever werken.
 
Dus jullie gaan het risico van de ondernemer dragen? Als de business niet draait, hebben jullie alle emigratiekosten wel voor je genomen?

Ja, de emigratiekosten zijn op ons. Maar daar staat tegenover dat zij ons een mogelijkheid bieden die we als zelfstandigen niet zouden hebben gehad (het bedrijf heeft jaren ervaring en een goede naam in Australië, wij beide (nog) niet). Alles gebeurt in wederzijds vertrouwen, en het bovenstaande is alles dat ze kunnen bieden, voorlopig. We zijn er al lang blij mee! :)
 
Fair enough. Als Iedereen er tevreden mee is, is het goed toch? :)
 
Back
Top