Welk visum aanvragen?

MirjamM

New Member
Hallo allemaal, ik heb al heel veel op dit forum en op de emigratiesite gelezen, maar ik zit toch nog met een paar onduidelijkheden met betrekking tot het aanvragen van een visum.

Ik ben gecertificeerd makelaar, 34 jaar en wil in september naar Perth vertrekken. Ik heb geen baan in Perth en ben ook niet van plan die te zoeken, maar ik ben van plan om een eigen bedrijf op te starten. Ter plaatse wil ik gaan kijken waar het gat in de markt zit om daar dan in te springen, ik denk dan bijvoorbeeld aan makelaardij, horeca of tourisme.

Ik wil graag wetendat het slimst is:
1. Drie maanden heen te gaan op een toeristenvisum en ter plaatse je (permanente) visum aan te vragen of in Nederland een (permanente) verblijfsvergunning aan te vragen? De vraag is ook welke?

Ik denk niet dat ik in aanmerking kom voor een ondernemersvisum omdat ik in Nederland geen ondernemer ben en ook geen tonnen te investeren heb (ik heb alleen een overwaarde van de verkoop van mijn huis), maar ik weet niet zeker of dit klopt.

2. Daarnaast wil ik graag weten hoe ik de aanvraag kan doen voor de Engelse test in Nederland, zodat ik dit nu al kan gaan doen.

3. Hoe lang denken jullie verder dat je je paspoort kwijt bent voor het aanvragen van een visum? Duurt dit weken of maanden?

Ik hoor graag jullie concrete adviezen en ervaringen (liefst zo uitgebreid mogelijk).

groetjes,
Mirjam
 
Hi Mirjam,

Op vraag 2 kan ik je in ieder geval antwoord geven. Als je op www.ielts.org zoekt, en dan naar IELTS test Centre in NL gaat kom je op onderstaande site terecht:
http://www.ielts.org/searchresults/default.aspx?TestCentreSearchSubRegion=b8f91811-f1ed-4378-9170-15e512822d1a

Hier zitten twee instituten die de IELTS testen afnemen, IDP education in Utrecht en BLTC in Amsterdam. Voorzover ik weet zijn prijzen e.d. bij beide hetzelfde.

Real estate salesperson (dat is toch de juiste veratling van makelaar, right?) staat op de Skilled Occupation List, dus in principe komt je beroep in aanmerking, dat is misschien toch de gemaakelijkste weg, ook al ga je daarna wat anders doen. Veel informatie kun je vinden op www.immi.gov.au, soms wel even zoeken.

Veel succes!

Groeten,
Francois.
 
Denk er wel aan dat je in een aantal gevallen niet binnen 3 maanden een visum hebt en dat dit soms veel langer in beslag neemt.
 
Hi!

En voor wat betreft je paspoort.... deze ben je niet weken of maanden kwijt. Tijdens het aanvragen van een visum kun je deze gewoon houden. Alleen een paar gecertificeerde copieen laten maken bij de notaris en deze opsturen naar de diverse instanties als ze er om vragen.
Pas als het visum is toegekend moet je je paspoort opsturen naar Berlijn (als je nog in NL) bent, en dat duurt ongeveer 5-7 werkdagen. Maar je kunt het visum ook zelf gaan halen in Berlijn, dan heb je em gelijk weer terug. (Dat gaan wij doen, op 18 juni!!    :lol:  )

En ik wil je niet de moed om te emigreren ontnemen, maar hou al snel rekening met minimaal een half jaar tot gemiddeld anderhalf jaar voor de gehele procedure... E.e.a natuurlijk afhankelijk van jezelf (hoe snel je de gevraagde gegevens verzameld hebt) en ook de snelheid en drukte bij instanties die e.e.a moeten beoordelen.

Advies:
Lees eerst eens rustig Booklet 6 door op de eerder genoemde site: www.immi.gov.au
Dan wordt al snel duidelijk wat je allemaal moet doen ter voorbereiding op de aanvraag van het visum.

Good luck and keep us updated!

Aussiegirl
 
Back
Top