Welk visum is geschikt voor ons.

r2d2

Member
Hoi,

Wij zijn 2 leraren uit het voortgezet Onderwijs van 25 en 26, en wonen samen, maar hebben niets van onze relatie op papier.
In Australie willen we dit beroep NIET uitvoeren; dus wel een ander beroep.

Wat voor visum (en welk bijbehorend boekje) zouden wij nu het best mee aan de slag kunnen.

Is het verstandig om bijv. een samenlevingscontract af te sluiten of om te trouwen i.v.m. visa-aanvraag?

Met vr. gr. Sander & Vanessa

Ik wil jullie in ieder geval welkom heten op dit forum, maar ik zou zo niet weten hoe jullie dit moeten aanpakken of voor welk visum jullie in aanmerking zouden kunnen komen.  :oops:

In ieder geval bedankt voor het welkom heten. :)

Na 3 maanden 17.000 km door Australie te zijn gereist, zijn we ons bestaan in Nederland zat.
We werken beide nu 4 jaar als docent, en willen dus terug naar Australie, maar dan permanent.  :mrgreen:
Ik heb intussen boekje 6 (Skilled Migration) uitgeprint en langzaam aan het doorspitten. :lol:

Nog meer vragen kwamen op in mijn hoofd: :roll:
Moeten wij nu allebei apart een visum aanvragen, of kan dat ook samen tegelijk? :|

Groeten Sander & Vanessa

Ik denk dat jullie wel op 1 visum zouden kunnen, maar gezien jullie situatie weet ik dat niet zeker. Ik denk dat het voor jullie wijs is om eens vrijblijvens met een bureau te gaan praten. Doe dat in ieder geval niet met een nederlands bureau, maar met een Australisch bureau, bv :

http://www.australiamigration.com.au/

Er moeten ergens op dit forum meerdere bureau's staan, ik weet zo 1 2 3 niet waar. Ik zal wel even kijken en vul dat hier aan.

EDIT1: http://www.xpdite.net/forum/index.php/topic,290.0.html (Info)

EDIT2: http://www.xpdite.net/forum/index.php/topic,116.0.html (links)

EDIT3: Vul de volgende woorden in de 'search' in en je krijgt wat meer info < australisch bureau > of gebruik andere relevante woorden

Bedankt voor zover voor de info!

Intussen weer een hoop gelezen en weet het volgende:

Wij hebben een visum nodig binnen : "Offshore General Skilled categories"

Dan kunnen we kiezen uit

1) Skilled - independant
2) Skilled State Territory nominated Independasnt
3) Skill Matching

en de gesponsorde visa vallen voor ons af.

Nu willen wij geen baan in het onderwijs... tenzij het niet anders kan (om bijvoorbeeld de eerste jaren rond te komen)... welk visa raden jullie ons aan... ik zit zelf aan de 1e te denken...

Groeten Sander en Vanessa

Hallo sander en Vanessa,

Tenzij ik het verkeerd heb, maar als je met een bepaald beroep een visa krijgt, betekent dit niet dat je dit beroep ook in Australie moet gaan uitoefenen!
Dit geldt tenminste voor ons visum, en ook vlgs mij voor het skilled independant. Als je bv voor het beroep loodgieter gaat kun je in oz ook gaan hovenieren..(als je dat kunt tenminste :) )

gr yvonne

Als jullie kunnen aantonen dat jullie een langdurige relatie hebben denk ik dat er geen probleempjes zijn, maar dat heb je al aangegeven dat dat lastig zal worden. Verder is het van belang dat jullie de opgebouwde werkervaring niet weggooien, dat heb je nodig bij de waardering van jullie diploma's. Daarbij moet je in overweging nemen dat je je beroep en werkervaring alleen belangrijk is voor de aanvraag, niet voor je verdere bestaan in Oz.

Skilled independant heb je in twee categorieën, permanent en tijdelijk (3 jaar, met de mogelijkheid om na 2 jaar voor een permanent visum, niet zijnde skilled independant, in aanmerking te komen). Het permanente visum geeft je de mogelijkheid om je overal in Oz te vestigen en het tijdelijke visum (SIR) heeft beperkte mogelijkheden qua wonen en werken; te moet wonen en werken in een regionaal te ontwikkelen gebied; zover ik weet kan je in geen enkele grote stad terecht muv Adelaide. Om in aanmerking te komen voor het permanente visum heb je heel veel geduld voor nodig, het kan wel meer dan een jaar duren voordat je een verzoek krijgt voor je medische keuring, VOG en longfoto. Het SIR visum (waar wij voor zijn gegaan omdat we net te weinig punten hebben  :x heeft een veel snellere procedure, wij kregen na 5 weken (nadat we de komplete aanvraag hadden ingediend) het verzoek voor de medische keuring en de rest.

Met de andere visums ben ik niet bekend. Ik kan niet in jullie situatie kijken, het is jullie beslissing wat betreft het type visum. Maar als je de mogelijkheid hebt om er permanent toe te kunnen gaan en je hebt voldoende punten etc., etc., dan zou ik dat doen.

Succes

Hoi,

Bedankt allemaal voor het reageren... 

ik vermoed dat als je je opleiding als wapen in de strijd gooit (zodat je eerder je visa er door is), en vervolgens de baan afslaat, dat dit toch niet de manier van werken is...

Als ik de testjes op Internet doe, dan hebben zowel mijn vriendin als ik beide 130 punten, waarover dan nog de bonus van 15 punten vanwege relationship overheen moet.

Onze relatie kan ik wel aantonen, omdat we al enkele jaren samen staan ingeschreven op het huis waar we nu wonen, en dat we al enkele jaren een gezamenlijke rekening hebben....

Nu heb ik gezien dat het omzetten van mijn diploma naar een Oz-diploma zo'n 300 dollar is.  Wat is een VOG?

Groeten Sander & Sander

Hoi Sander,

VOG = Verklaring Omtrent het Gedrag.
Je moet van www.justitie.nl het aanvraagformulier VOG voor Natuurlijke Personen downloaden.
Nadat je alles heb ingevuld lever je deze in bij de gemeente waar je staat ingeschreven tesamen met de brief van DIMIA die je tzt zal ontvangen dat een VOG verlangd wordt.
Zo is het tenminste bij ons gegaan.
Als je geen kattekwaad hebt uitgehaald onvang je deze binnen 2 a 4 weken.

Suc6

Rob

o ja,wel 29,50 meenemen  :-D

Hoi,

Bedankt voor je reactie...

Ik dacht dat je een verklaring omtrent goedgedrag ook rechtsstreeks bij het gemeentehuis kan halen, omdat ik die al nodig had voor mijn huidige werkgever. Ik meen dat ik die toen daar ook heb gehaald....

Groeten Sander

Vanaf mei 2004 vond men in Den Haag dat  het weer tijd was om het de burgers nog moeilijker te maken . :x

Rob

[quote author=Robby link=topic=895.msg6859#msg6859 date=1104707779]
Vanaf mei 2004 vond men in Den Haag dat  het weer tijd was om het de burgers nog moeilijker te maken . :x

Rob

[/quote]

Vroeger werd deze verklaring door de Burgermeester afgegeven. Het kon dus voorkomen dat iemand die wel het een en ander had uitgevroten toch een verklaring kreeg omdat dat voor de bestuurder(s) beter uitkwam. In andere landen noemen ze dat ook wel corruptie  :lol:

M.b.t. de vraag van Sander en Vanessa:

2) Skilled State Territory nominated Independasn: deze optie is volgens mij min of meer vervangen door SIR. Je kunt op de websites van de deelnemende staten (ik dacht alleen VIC, SA en TAS) kijken of je in aanmerking komt.

3) Skill Matching: vrijwel kansloos om hiervoor in aanmerking te komen tenzij je 10 jaar ervaring hebt als straathoekwerker met Aboriginals of Torres Strait Ilanders (ik denk niet dat je die ervaring hebt maar ik kan me natuurlijk vergissen  :cool:)

Hallo...

Dan lijkt Skilled Independant het visum waar we voor moeten gaan...

Het belangrijkste lijkt ons om alles in de goede volgorde te doen:

1) self-assesment (kom ik aan 120 punten?)
2) assesment (wat is mijn diploma waard in Oz? - en alles wat daarbij hoord)
3) Aanvraag visum opsturen

Klopt dit?

Groeten Sander en Vanessa

Voor meer info over een Skilled aanvragen verwijzen ik je ook graag naar :
http://www.xpdite.net/forum/index.php/board,29.0.html

-----------------------------
Alvast een kort overzicht voor een Skilled Visa.

Voor een SIR visa kun je de volgende volgorde aanhouden (ongeveer).

Er worden verschillende waardes gekoppeld aan de diverse diploma's. Let op dat je dus over de juiste diploma's beschikt om niet tegen een teleurstelling aan te lopen.

1 - IELTS
2 - verzamelen gegevens/bewijzen (getuigschriften, geboorteakten, huwelijksakte, etc., laten vertalen indien nodig)
3 - Assessment (gecertificeerd kopieëren voordat je het verstuurt)
4 - Sponsor (Staat / Staten) aanvraag
5 - Totale aanvraag (alles kopieëren voordat je het verstuurt)

Succes

Even ter aanvulling:

De STNI is zeker niet vervangen door de SIR !

De STNI bestaat nog steeds en geniet zeker de voorkeur als je wilt gaan emigreren omdat het een permanent visum is. Als jouw beroep echter niet op de lijst van gevraagde beroepen voor de betreffende State staat, maar wel op de SOL, dan kun je voor een SIR kiezen. Echter, de SIR is in eerste instantie een tijdelijk visum dat geldig is voor drie jaar. Na twee jaar kun je een permanent visum aanvragen indien je:
1. minimaal twee jaar hebt gewoond in een "low population growth metropolitan area" of een "rural area"
2. In deze area minimaal 12 maanden werkzaam bent geweest.

Groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide

Even voor de duidelijkheid:

wat is de SIR (Skilled immigration  R.........?)

Groeten Sander

wederom hartelijk bedankt voor de info!

Mijn vriendin en ik hebben dezelfde opleiding, zelfde leeftijd, en voor de rest precies dezelfde omstandigheden...

Is het nu raadzaam dat we beide
- IELTS afleggen
- skilled assesment doen
- Apply for Skilled Visa

of schieten we hier niets mee op, en kunnen we net zo goed 1 persoon dit alles laten doen. Scheelt een hoop geld, en papierwerk.... en zij kan mee als spouse... en strijk je dan wel de 15 punten van relationship op?

Alvast bedankt voor dit antwoord

[quote author=r2d2 link=topic=895.msg7071#msg7071 date=1105273995]
wederom hartelijk bedankt voor de info!

Mijn vriendin en ik hebben dezelfde opleiding, zelfde leeftijd, en voor de rest precies dezelfde omstandigheden...

Is het nu raadzaam dat we beide
- IELTS afleggen
- skilled assesment doen
- Apply for Skilled Visa

of schieten we hier niets mee op, en kunnen we net zo goed 1 persoon dit alles laten doen. Scheelt een hoop geld, en papierwerk.... en zij kan mee als spouse... en strijk je dan wel de 15 punten van relationship op?

Alvast bedankt voor dit antwoord

[/quote]
IELTS test is verplicht
Als je 15 punten voor je spouse wilt krjjgen zal ze ook een skills assessment moeten doen om te bewijzen dat ze die 15 punten waard is.
Je vult samen (met je 'gezin') 1 forumulier in.

Bedankt Jeroen!

Dus wel 2x ielts afleggen, 2 skill assesment aanvragen, maar 1 keer Apply for Skilled Immigration, en dan 1 van ons 2 als spouse aangeven.

Da's helder..... we kunnen weer verder

Groeten Sander

Back