Welke assessment authoriteit voor accountant

Wilbert67

Active Member
Wij gaan binnenkort onze aanvraag voor skill assessment opsturen, nu is mijn vraag:
Maakt het uit naar welke organisatie ik die stuur?

Voor deze skill (accountant ASCO 2211-11) zijn er meerdere mogelijkheden te weten
CPA, ICAA en NIA

Welke heeft de voorkeur? Of maakt het niets uit?
 
Hoi Wilbert,

Ze doen als het goed is precies dezelfde assessment. Misschien is het handig om te kijken via http://www.austimeline.com/ welke van de 3 het snelste is. Bij CPA duurde het bij mij in erg lang. Bijna 5 maanden voordat ik, een in eerste instantie negatief, bericht kreeg.

Succes,
Eric
 
Daar kwam mijn vraag ook een beetje uit voort. Ik zag bij austime-line dat de ICAA er maar zo'n 5-6 weken over doet. Het zal er natuurlijk ook wel van af hangen (zoals bij jullie eric) of de papieren in een keer helemaal in orde zijn.
Kon echter op austime-line niets vinden over de CPA?
 
Op Austtimeline moet je kiezen voor CPAA (CPA Australia). Hiermee krijg je wel het overzicht van CPA. Gemiddeld doet (volgens eigen opgave) de CPA er nog altijd 3-4 maanden over. Je kan ze een mailtje sturen en vragen hoe lang ze er nu over doen. Dat heb ik ook gedaan. Die mail konden ze overigens wel snel beantwoorden.

NIA geeft op de eigen website een processing time van 8 weken.

Op papier zou dus ICAA de snelste moeten zijn. Inhoudelijk maakt het verder voor DIMIA niets uit door welke van de 3 de assessment is gedaan. Wel heb ik op British expats gelezen dat de ene instantie wel eens een positieve beoordeling doet, terwijl de andere een negatieve doet (voor dezelfe case). Ik denk zelf echter dat dat meer te maken heeft met de persoon die de beoordling doet dan met de instantie.

Groet,
Eric
 
Maar ik heb uit jullie verhaal wel een beetje kunnen opmaken dat er met de CPA goed te praten valt op het moment dat niet meteen alle vakken worden goedgekeurd, en dat ze dan ook aangeven waar er nog tekortkomingen zijn?
Dat zou voor mij een goede reden zijn om het daar te gaan doen, wij zullen ook geen standaard geval worden vrees ik :-D
 
Klopt. Er valt zeker met ze te praten. En de communicatie gaat zelfs zeer snel nadat de 1e assessment eenmaal gedaan is. Meestal had ik de volgende dag alweer een antwoord op mijn vraag/opmerking.
Van de andere 2 instanties weet ik niet hoe dit gaat. Maar ja... ook dat zijn gewoon mensen, dus valt daar waarschijnlijk net zo goed mee te praten.

Overigens deden ze bij de CPA over de afgewezen vakken absoluut geen uitspraken over hoe de syllabus of beschrijving wel zou moeten zijn. Ik heb dat wel gevraagd, maar dat doen ze dus gewoon niet. Eerder had Martijn (ook op dit forum en inmiddels in Oz) dezelfde ervaring met CPA.

Het is denk ik dus gewoon een kwestie van opsturen, afwachten en hopen dat de persoon die jouw assessment doet een beetje lekker geslapen heeft.

Ik hoop voor je dat het allemaal snel en goed geregeld kan worden.  Succes in ieder geval :up:
 
Hoi,
We hebben al het een en ander geschreven over CPA etc. Even searchen.................
Ik heb het bij CPA gedaan en had binnen 8 weken antwoord (gedeeltelijk positief: diploma goedgekeurd , maar nog wel 3 vakken doen). Dit was eind 2004.
Voor het (gratis) re-assessment, nu ik die drie vakken heb gedaan, staat 2 weken processing time. Hopelijk heb ik vandaag mijn cijferlijst in huis en kan ik dat re-assesment morgen versturen!
Ik zou graag in maart nog mijn visumaanvraag de deur uit hebben.........

succes met kiezen

Henriette
 
Back
Top