Welke school of welk schooljaar

Laura1701

New Member
Hallo iedereen,

Wij zijn bezig om naar Australie te verhuizen en zijn ons natuurlijk ook het verdiepen in scholen daar voor onze zoon.

Maar ik kom er niet uit, dus hoop dat jullie me misschien wat kunnen helpen ;)

Onze zoon is 12 jaar en zit nu in groep 8 van de basisschool hier.
Nu zie ik dat ze in Australie hele andere jaren kennen.
Iemand enig idee in welk jaar Julian zou moeten instromen?

Ik zit momenteel te kijken naar de Truganina Collega in Truganina. Heb begrepen dat je kind naar school moet in de wijk waar je wonen gaat.
Point Cook heeft onze voorkeur, maar daar kan ik alleen de hondenschool vinden ;)

Kan iemand mij hier een beetje mee helpen, voordat ik scholen ga mailen met in hun ogen misschien wel domme vragen ;)

Bedankt alvast!
Groetjes, Laura
 
In Australie tellen ze de jaren. Dat begint met year 1 op de primary school en op de middelbare school tellen ze gewoon door tot year 12. Jouw zoon komt dus in year 7 op de high school. Het is niet zo dat je perse naar een school moet in de wijk waar je woont, maar de public schools hebben wel een catchment, een gebied waarin je moet wonen om er heen te kunnen. Dat catchment beslaat een groter gebied dan een wijk. Als je de naam de school en ‘catchment’ googled, moet je het kunnen vinden. Je hebt kans dat Point Cook gewoon in het catchment van de school van je voorkeur valt.
 
Top, dank je wel voor de uitleg Janneke!!
Ik ga eens googlen en kijken of point cook eronder valt en wat dan de afstanden worden. Mijn gevoel zegt op dit moment dat de school niet te ver van het huis moet liggen zodat julian een niet al te lange reistijd heeft zeg maar...en zeker in het begin dat we er net zijn ;)
 
Hoi Laura,

Spannende tijd gaan jullie tegemoet! Wij waren hier ongeveer 3 jaar geleden ook mee bezig, alleen waren we toen op zoek naar lagere scholen. Inmiddels zit onze oudste op de middelbare school en hebben we wat meer ervaring opgedaan, dus misschien kunnen we je een beetje verder helpen.

Het schooljaar loopt hier van Januari to December. Julian zal dus bij verhuizing naar Australië een half jaar 'terug', of 'vooruit' geplaatst worden. In Victoria is het zo dat als je kind voor 1 mei van het schooljaar 12 jaar is dat hij in Grade 7 komt =secondairy school. Onze ervaring is dat er best veel ouders zijn die hun kinderen een jaar later laten instromen op de lagere school (vooral met jongens), vandaar dat er ook veel 13 jarigen in Grade 7 zitten. Als het je voor Julian beter lijkt om een (half) jaar naar primary school te laten gaan, dan valt daar best over te praten. Mocht hij nog geen Engels kunnen dan kan hij in een half jaar Primary school een prima basis krijgen.

Voor scholen kun je het beste op de website myschool.com.au kijken, daar zie je alle scholen, government en non-government.

Kijk gerust ook eens op ons blog, daar hebben we een aantal posts geschreven onze ervaringen met school hier (onder tab: moving to Australia -School).

Veel succes ermee,
Willemijn
europe2australia.com
 
sorry, de website met scholen is: myschool.edu.au. je kunt zoeken op woonplaats, maar er is ook een optie om op de kaart te zoeken.
 
Dank je wel Willemijn voor de uitgebreide uitleg.
Ik ga eens kijken naar die website van scholen en naar jullie blog.

Julian heeft nu ook engels op school en grotendeels wat ie op tv kijkt en op internet doet, is ook in het engels. Dus denk niet dat hij dan op primary hoeft te beginnen. En mocht secondairy toch net teveel zijn, dan neem ik aan dat ie het jaar ook opnieuw mag doen....

Heb momenteel alles even in de koelkast gezet aangezien we zitten te wachten op een contract vh werk en dat duurt zo lang....
 
Last edited:
Maak je geen zorgen over de Engelse taal. Mijn zoon kreeg ESL, English Secondary Language voor leerlingen die Engels als tweede taal hadden. Het niveau van het Engels van veel Aussies is sowieso belabberd wat schrijven betreft en het aanpassen aan het spreken gaat echt ontzettend snel bij de kinderen. Binnen een paar maanden spreekt hij als een Ozzie. Over het algemeen ligt het niveau op school lager dan wat wij in Nederland gewend zijn. Dat komt ook omdat er hier geen verschil is tussen leerlingen qua niveau. Zitten blijven gebeurt niet zo gauw, je hobbelt gegewoon mee met de anderen, net als bij ons in het basisonderwijs. Aan het eind van year 8 kun je al vakken kiezen. Er worden dan ook meer praktijkvakken aangeboden voor leerlingen die geen studiebollen zijn. Deze leerlingen kunnen dan in de rest van hun highschooljaren een certificaat I of II halen, vergelijkbaar met de lagere MBO niveau's bij ons. Na de highschool kunnen ze dan zo doorstromen naar de TAFE, waar ze verder kunnen leren voor certificaat III of IV, de hogere niveau's van het MBO. Leerlingen die uiteindelijk naar de universiteit willen, kiezen voor de theoretische vakken. Aan het eind van de high school doen zij een test (ATAR). De uitslag van deze test bepaalt of je een bepaalde studie wel of niet kunt doen. Voor sommige studies en universiteiten heb je een hogere score nodig dan andere. Maar dat is nu nog wel erg ver van jouw (en Julian's) bed
 
Last edited:
Maak je geen zorgen over de Engelse taal. Mijn zoon kreeg ESL, English Secondary Language voor leerlingen die Engels als tweede taal hadden. Het niveau van het Engels van veel Aussies is sowieso belabberd wat schrijven betreft en het aanpassen aan het spreken gaat echt ontzettend snel bij de kinderen. Binnen een paar maanden spreekt hij als een Ozzie. Over het algemeen ligt het niveau op school lager dan wat wij in Nederland gewend zijn. Dat komt ook omdat er hier geen verschil is tussen leerlingen qua niveau. Zitten blijven gebeurt niet zo gauw, je hobbelt gegewoon mee met de anderen, net als bij ons in het basisonderwijs. Aan het eind van year 8 kun je al vakken kiezen. Er worden dan ook veel meer praktijkvakken aangeboden voor leerlingen die geen studiebollen zijn. Deze leerlingen kunnen dan in de rest van hun highschooljaren een certificaat I of II halen, vergelijkbaar met de lagere MBO niveau's bij ons. Na de highschool kunnen ze dan zo doorstromen naar de TAFE, waar ze verder kunnen leren voor certificaat III of IV, de hogere niveau's van het MBO. Leerlingen die uiteindelijk naar de universiteit willen, kiezen voor de theoretische vakken. Aan het eind van de highschool doen zij een test (ATAR). De uitslag van deze test bepaald of je een bepaalde studie wel of niet kunt doen. Voor sommige studies en universiteiten heb je een hogere score nodig dan andere. Maar dat is nu nog wel erg ver van jouw (en Julian's) bed

Hoi Janneke,

Dank je wel voor dit verhaal, ik snap nu beetje hoe het dan werkt daar.
Had al wel begrepen dat ze havo enzo niet kennen, dus vroeg me ook beetje af hoe ze dan het niveau bepalen, maar dat heb je nu voor me beantwoord ;)

En inderdaad, dat is nog ver van ons bed ;) eerst dan maar bij jullie zien te komen
 
Dus in jaar 10 moet je een keuze maken om VCAl te doen of VCE.
VCAL is meer richting een cert III en kies je voor VCE dan ben je meer gericht richting Uni na finishing grade 12:)
 


OFX
Back
Top