welke staat?

Guitarman

Active Member
Hallo,

Ik had de zoekmachine ook al even gebruikt, maar kon hierover niet heel veel vinden
Ik vroeg me af welke staat het beste voor ons zou zijn.
We houden uiteraard van mooi weer, maar het hoeft om ons niet bloedje heet te zijn.
Een beetje mooi stabiel weer, zodat je ook nog een beetje buiten kan werken.
Ik kom zelf op de staten NSW, Victoria en SA. Wie kent een beetje het weer in deze staten?
Wij zijn zelf in de australische winter in NSW en QLD op vakantie geweest, dus wij hebben niet echt ervaring met de zomers. Ik weet dat Hobart sowieso koeler is, alleen is dat ivm de werkgelegenheid daar geen optie.

Bedankt voor de reacties

Gr Jacob
 
Hallo,

Ik had de zoekmachine ook al even gebruikt, maar kon hierover niet heel veel vinden
Ik vroeg me af welke staat het beste voor ons zou zijn.
We houden uiteraard van mooi weer, maar het hoeft om ons niet bloedje heet te zijn.
Een beetje mooi stabiel weer, zodat je ook nog een beetje buiten kan werken.
Ik kom zelf op de staten NSW, Victoria en SA. Wie kent een beetje het weer in deze staten?
Wij zijn zelf in de australische winter in NSW en QLD op vakantie geweest, dus wij hebben niet echt ervaring met de zomers. Ik weet dat Hobart sowieso koeler is, alleen is dat ivm de werkgelegenheid daar geen optie.
Uiteraard moet het ook een mooi staat zijn, maar vg mij zijn alle staten mooi in Oz.


Bedankt voor de reacties

Gr Jacob
 
Volgens mij zit je heel aardig. Al zijn er natuurlijk wel meer variabelen.
Wat je kunt doen is de site http://www.bom.gov.au/climate/data/ raadplegen.

Hier kun je de geschiedenis van het weer zien op elke plek met een weerstation. Zo zie je dus regen, zonuren, temperaturen op verschillende tijden van de dag enz. Echt een hele goede site!

Op die manier kun je dus zelf een beetje uitvogelen welke gebied nog acceptabel is en wat niet meer.

Succes!
 
weatherzone.com.au geeft je ook allerlei gemiddelden. Ik weet verder niet wat het weer precies is in de staten die jij noemt. Tasmanie is een stuk kouder in de winter dan andere staten. Ik zelf woon in WA maar dat is natuurlijk erg groot. Zit je in Broome dan is het in de winter nog altijd zo'n 28-30 graden en regelmatig dagen van 40+ in zomer, zit je in Bunbury dan is het zo'n 17-18 graden in winter, zomer is zijn er eigenlijk geen 40+ dagen, wel hoog 30. Volgens mij heb je wel meer regen aan de oostkust en kan het wat vochtiger zijn, in WA is het weer een stuk droger. Victoria heeft volgens mij wel weer aardig wat 40+ graden in zomer, wat koeler 15-16 graden in winter en minder regen. Uiteindelijk hangt het ervan af waar je een baan kan krijgen die je bevalt en wat je er zelf van maakt.....
Jo
 
Hoi Jacob,

Je zegt dat Tasmania qua werkgelegenheid geen optie is, maar waar zijn jullie op dat gebied ongeveer naar op zoek? Ik kon het in andere posts niet zo goed vinden :)

Ik zeg NSW!!! In Victoria is de winter veel langer en k-k-kouder en het regent áltijd (ik zeg dit heel stellig, maar eigenlijk is dat gewoon het beeld dat ik erbij heb hihi, misschien is het een beetje waar...)
Denk dat het nog wel behoorlijk verschil maakt voor NSW en SA waar in de staat je gaat wonen, en dat het verschil in Victoria wat minder groot is omdat de staat gewoon wat kleiner is. Wel denk ik dat Vic wat koeler is
 
Ik ben het met Lamarck eens: 30C in NL is drukkend, warm, niet fijn! Hier is het onder de 30C frisjes... Ik hou het prima vol tot zo'n 35C, toegegeven, ik pas me wel aan. Mijn vader heeft met 35C vol enthousiasme een boom omgehakt in m'n achtertuin, kijk, dat zou ik niet gedaan hebben...

SA: warm, droog klimaat, waarbij het 's zomers diverse dagen boven de 40C is. Ook hier ligt het er wel aan waar je woont: niet voor niks dat ze in Coober Pedy bijv vooral onder de grond wonen :D
Verschil dag/nachttemperatuur is soms 20C. Ter info :)
In/bij Adelaide ook beduidend meer regen, dan een eindje daarbuiten, maar dan nog zeker niet de hoeveelheiden en de grijze weken die we van NL kennen.

Voor mijzelf een extra bonus: heb in de laatste 4 jaar geen hooikoortsmedicijnen meer aangeraakt! Eczeem: ik heb voor-het-geval-dat dit jaar een nieuw tubetje zalf geregeld bij de huisarts, omdat mijn NLse niet echt smeerbaar meer was, omdat ik het zelden meer gebruik.
Kijk waar je werk kunt vinden en ga uit van je eerder reiservaringen hier: waar voelden jullie je prettig?
 
Hey dat van dat eczeem herken ik ook wel! Grappig. Bij mij werd dat in Australië elke keer ook stukken beter en soms ging het ook helemaal weg. Misschien door de zon, misschien door het beter-in-mijn-vel zitten..?
 
Ik ben het met Lamarck eens: 30C in NL is drukkend, warm, niet fijn! Hier is het onder de 30C frisjes... Ik hou het prima vol tot zo'n 35C, toegegeven, ik pas me wel aan. Mijn vader heeft met 35C vol enthousiasme een boom omgehakt in m'n achtertuin, kijk, dat zou ik niet gedaan hebben...

SA: warm, droog klimaat, waarbij het 's zomers diverse dagen boven de 40C is. Ook hier ligt het er wel aan waar je woont: niet voor niks dat ze in Coober Pedy bijv vooral onder de grond wonen :D
Verschil dag/nachttemperatuur is soms 20C. Ter info :)
In/bij Adelaide ook beduidend meer regen, dan een eindje daarbuiten, maar dan nog zeker niet de hoeveelheiden en de grijze weken die we van NL kennen.

Voor mijzelf een extra bonus: heb in de laatste 4 jaar geen hooikoortsmedicijnen meer aangeraakt! Eczeem: ik heb voor-het-geval-dat dit jaar een nieuw tubetje zalf geregeld bij de huisarts, omdat mijn NLse niet echt smeerbaar meer was, omdat ik het zelden meer gebruik.
Kijk waar je werk kunt vinden en ga uit van je eerder reiservaringen hier: waar voelden jullie je prettig?

Ah Beepmeep. Bedankt voor je berichie.
Tja dat is nu wat ze noemen gevoelstemperatuur.
SA zijn we helaas niet geweest. We hebben gereisd in NSW en QLD.
Ik neig meer naar NSW (QLD sowieso niet = te warm).
Maar SA lijkt me ook prachtig. Helaas hadden we geen tijd genoeg in 6 weken om alle staten te bekijken.
Tot nu toe is het SA of NSW. Het is denk ik ook lastig om staten met elkaar te vergelijken.
Wat ik wel hoor is dat SA bekend staat om zijn vele bushfires.
Maar je hoort ook dat deze tegenwoordig wel in Tasmania zijn.
And whata bout the flies? Is dat in SA een beetje te doen?

Gr Jacob
 
Hey dat van dat eczeem herken ik ook wel! Grappig. Bij mij werd dat in Australië elke keer ook stukken beter en soms ging het ook helemaal weg. Misschien door de zon, misschien door het beter-in-mijn-vel zitten..?
Ik heb niet echt ergens last van, maar dit soort verhalen heb ik idd wel eens gehoord.
Is het Psychisch?
 
Als je naar het afgelopen jaar kijkt, als ik het me goed herinner: qld en nsw overstromingen, vic en tas bosbrand, wa en qld tornado's en oja, er heeft hier in sa ook twee dagen iets gebrand bij de grens met vic? het grootste probleem voor sa was dit jaar de droogte en hitte in de binnenlanden.
 
Yep. -1

Maar ook dat heeft zijn voordelen, je ijskrabber wordt niet werkeloos bijvoorbeeld ;)
En ach het is allemaal relatief. Voorlopig is het in de ACT herfst nog steeds beter weer dan in de NL lente.
 
Ik heb niet echt ergens last van, maar dit soort verhalen heb ik idd wel eens gehoord.
Is het Psychisch?

Ik zou eczeem nou niet bepaald een psychische klacht willen noemen, hoewel ik wel wil toegeven, dat wanneer ik veel last heb van spanning ik wel meer last heb van droogte uitslag in m'n gezicht. Nooit eerder last van gehad, pas sinds ik in m'n eigen huis woon. Collega's gaven aan, dat het airco systeem wat ik heb ook dat soort klachten kan veroorzaken en ik merk dat de luchtvochtigheid in huis opvallend laag is. Schommelt meest rond de 35%.
Ik was in NL allergisch voor vrijwel elk soort boom met blad :( En uiteraard de beruchte pollen. Eczeem & hooikoorts zijn een combi. Heb je het één, dan vermoedelijk ook het andere.

Maar ja, ik zit hier wel lekkerder in mijn vel, dus dat zal best meespelen. Geen hooikoortsklachten, dus dat is ook fijn.
Ik dank daarvoor vooral het mooie warme, droge klimaat hier in SA. Herinner me dat ik er destijds in het regenseizoen in Darwin e.o. beduidend meer last van had.

Qua vliegen in SA: in de bebouwde kom heb je niet veel last. Het is erbuiten. Geen idee hoe erg dat in de staat verschilt, maar hier in Whyalla houden ze me al gezelschap wanneer ik naar m'n werk loop of vanaf m'n werk naar het winkelcentrum, omdat dat door stukken 'bush' gaat.
Bij mij thuis heb ik er weinig last van.
 
Back
Top