Wennen op de middelbare school in Oz

Edireliro

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Onze oudste dochter zit nu in 2 VWO.
We verwachten dat wanneer alles doorgaat (hopelijk Oktober 2013), zij net in 4 VWO zal zitten. Hier moet ik even bijzeggen dat ons dametje wat haast had en een jaar op school voorloopt.

We zijn nu eigenlijk heel benieuwd of iemand ervaring heeft met de overgang van de middelbare school in Nederland naar de middelbare in Oz.

Hoe hebben jullie kinderen deze overstap ervaren?
Hadden zij erg veel moeite met het oppikken van alle lesstof (ineens alles in het Engels) en konden jullie ze daar enigzins op voorbereiden?
In welke klas worden de kinderen normaal geplaatst als ze beginnen? In hetzelfde jaar als waar ze in Nederland zijn geëindigd of een jaar terug?

Eigenlijk zitten we boordevol vragen, dus we zijn heel blij als jullie ervaringen willen delen.
Ook kunnen we dan onze dochter een beetje vertellen hoe anderen het hebben meegemaakt, wat voor haar heel belangrijk is.

Dank je wel alvast voor jullie reacties
Groetjes
 
Wij woonden in Belgie dus ik ken het Nederlandse onderwijssysteem niet. Dus ook geen idee hoe oud je dochter is. Onze kinderen waren 9 en 11 toen we hier kwamen. Voor onze jongste is er geen enkel probleem geweest, zij heeft 1 Engelse les gehad en daarna was het niet meer nodig, ze kon gewoon mee in de klas. Voor onze zoon van 11 is het veel moeilijker. Ze hebben hier een tekort aan ESL-teachers (English as Second Language), dus worden alle kinderen vanaf year 4 samen gezet in een klasje in een school in de buurt, waar ze dan 3 dagen per week uitsluitend engels krijgen. Twee dagen per week gaan ze dan naar hun "gewone" school. Ik had gehoopt dat hij na deze term voltijds naar de school hier zou kunnen, maar de ESL-teacher raadt dat nog af, omdat hij dan echt een beetje verloren zal lopen in de klas en niet kan volgen. Voor onze dochter is het makkelijker omdat zij in year 4 zit en daar ook nog heel wat basis engels krijgt. Maar in Simon zijn jaar (year 7) moeten ze al die spraakkunst ed al kennen en zijn het vooral heel moeilijke woorden waar ze vanalles mee moeten doen. En ga daar maar eens aan beginnen als je de gewone woorden nog maar aan het leren bent. In het middelbaar zal dat nog een stuk moeilijker zijn denk ik. Dus ik raad je zeker aan om je dochter al engelse les te geven vooraleer jullie komen, want het is echt niet zo dat ze het ineens oppikken en na drie maanden vloeiend Engels spreken. Bij jongere kinderen mss wel, maar niet bij de oudere. Het hangt natuurlijk ook van het kind af, Simon zit op zo'n leeftijd dat hij schrik heeft om zich belachelijk te maken als hij iets verkeerd zegt, dus zegt hij maar niks. Maar op die manier leer je het natuurlijk ook niet.

Wat het jaar betreft waarin ze terecht komen, dat is voor mij nog steeds een groot raadsel. In Belgie zaten ze 2 jaar apart, Merel zat in het derde leerjaar en Simon in het vijfde. Dus ik ging ervan uit dat ze hier resp. in year 4 en in year 6 terecht zouden komen dit jaar. Nee dus, ze kijken naar de geboortedatum, en volgens die geboortedatum zou Simon nu in year 7 zitten en Merel in year 4, drie jaar apart dus. Terwijl ze allebei in de tweede helft van het jaar geboren zijn. En niemand die me kan uitleggen hoe dit in elkaar zit. Heeft ergens iets te maken met year 7 dat vanaf 2013 bij het middelbaar zal horen. Maar als dat zo is dan zit Simon eigenlijk een jaar te hoog. Telkens ik daar iets van zeg krijg ik te horen dat hij volgens zijn leeftijd in het goede jaar zit. Begrijpe wie kan.

Er zijn ook nog behoorlijk wat verschillen tussen de staten. Wat ik beschrijf is de situatie in Queensland, ik weet niet waar jullie naartoe gaan.

Voor mij is het schoolsysteem nog steeds een beetje ondoorzichtig, en ik blijf het moeilijk vinden om de juiste informatie te krijgen.

Succes met alles!
 
Begrijp ik het goed dat Simon 11 is en in year 7?

Normaal gesproken wordt je 13 in year 7. En als je pas in December 13 wordt zou je ook nog kunnen besluiten om een jaartje te wachten.

De geboortedatum is eigenlijk alleen maar zodat je niet een klas te hoog gaat maar lager kan altijd.

Kijk eens naar de Education Department website van Queensland. Lots of info http://deta.qld.gov.au/initiatives/flyingstart/year7.html

SIdonia
 
Begrijp ik het goed dat Simon 11 is en in year 7?

Normaal gesproken wordt je 13 in year 7. En als je pas in December 13 wordt zou je ook nog kunnen besluiten om een jaartje te wachten.

De geboortedatum is eigenlijk alleen maar zodat je niet een klas te hoog gaat maar lager kan altijd.

Kijk eens naar de Education Department website van Queensland. Lots of info http://deta.qld.gov.au/initiatives/flyingstart/year7.html

SIdonia


Hoi

bedankt voor die link, 't is me al wat duidelijker. :up:

Simon is nu inderdaad 11, wordt 12 in augustus en zit op dit moment in year 7. Ik heb al verschillende keren aan de directeur en de juffen gevraagd of hij niet een jaar te hoog zit, maar ze beweren dat iedereen die nu in yr 7 zit dit jaar 12 wordt. Ik denk dat het hiermee te maken heeft: In 2008 the entry age for Year 1 was raised by six months, bringing Queensland into line with other states.

Dus blijkbaar gingen de kinderen hier al op een jongere leeftijd naar school. Zoals ik het begrepen heb zit Merel nu op het niveau van de andere staten in Australie, en zit Simon nog in het oude systeem. Ik weet ook niet of ik dat nu zo moet laten. Hij heeft het al moeilijk genoeg met zijn Engels, als hij nu ook nog leerstof krjgt die eigenlijk voor een jaar hoger is bedoeld is het helemaal moeilijk.

Iemand anders hier nog ervaring mee?
 
Hoi

bedankt voor die link, 't is me al wat duidelijker. :up:

Simon is nu inderdaad 11, wordt 12 in augustus en zit op dit moment in year 7. Ik heb al verschillende keren aan de directeur en de juffen gevraagd of hij niet een jaar te hoog zit, maar ze beweren dat iedereen die nu in yr 7 zit dit jaar 12 wordt. Ik denk dat het hiermee te maken heeft: In 2008 the entry age for Year 1 was raised by six months, bringing Queensland into line with other states.

Dus blijkbaar gingen de kinderen hier al op een jongere leeftijd naar school. Zoals ik het begrepen heb zit Merel nu op het niveau van de andere staten in Australie, en zit Simon nog in het oude systeem. Ik weet ook niet of ik dat nu zo moet laten. Hij heeft het al moeilijk genoeg met zijn Engels, als hij nu ook nog leerstof krjgt die eigenlijk voor een jaar hoger is bedoeld is het helemaal moeilijk.

Iemand anders hier nog ervaring mee?
Boris zit nu in year 5 en wordt over een maand 10. Klopt dus wel zo'n beetje met jouw Simon.

Bart
 
Wat goed om jullie ervaringen te lezen.
Jerden: onze dochters zijn nu 12 en 10.
Als we gaan, dan zullen we op zijn vroegst vertrekken in Oktober 2013 en dan zijn ze dus 14 en 12.
Een lastige leeftijd wat betreft de overgang naar scholen vrees ik.

Lisa is nu 12, zit in 2 VWO, maar loopt 1 jaar voor (ze heeft groep 3 en groep 4 in 1 jaar gedaan, vandaar).
Wij hopen dat ze in mei de toelatingstest voor de Cambridge Engels klas goed zal doorstaan en dat haar gemiddelde aan het eind van dit schooljaar voldoende is om te gaan deelnemen aan de Cambridge Engels klas. Deze lessen worden gegeven in samenwerking met de Cambridge University en British Council, misschien bij jullie welbekende namen ivm de IELTS test.
Dit zou een perfecte voorbereiding zijn op wat hopelijk komen gaat.

Ik denk wel dat het verstandig is om voor onze jongste ook een voorbereidende cursus te zoeken. Misschien zijn er wel speciale cursussen voor kinderen die gaan emigreren.
Dat moet ik allemaal nog uitpuzzelen. Tips zijn welkom natuurlijk.

We hebben het idee dat we straks in Victoria of Western Australia terecht zullen komen. Zeker is dat nog niet. We kijken de tijd vooruit en hopen zo snel mogelijk te weten of ons Skilled Indepent (175) visum goedgekeurd wordt. Dat zal nog wel een paar maanden gaan duren.

Ik zal eens in de websites van deze staten gaan zoeken of daar meer informatie over te vinden is. Daar komen we wel aan uit.
Vooralsnog is de grootste "zorg" hoe het met de kinderen zal gaan bij zo'n grote overgang.

Als we straks meer duidelijkheid hebben, dan neem ik toch aan dat we met diverse scholen een gesprek kunnen aangaan om te kijken in hoeverre ze ervaring hebben met kinderen die net geëmigreerd zijn?

Poeh, dit is een stukje met grote vraagtekens in het hele proces.
Als jullie nog tips hebben wat belangrijke punten zijn waar we op moeten letten, dan hoor ik het graag.

Groetjes
 
Boris zit nu in year 5 en wordt over een maand 10. Klopt dus wel zo'n beetje met jouw Simon

Huh, dat klopt dan weer niet met onze dochter, want die wordt 10 in september en zit nu in year 4! Of heeft dat dan weer te maken met de tweede helft van het jaar!? Ingewikkeld vind ik hoor.

@Edireliro: iemand hier op het forum (ozzieozzieozzie) is volgens mij ook geemigreerd toen haar kinderen al tieners waren. Mss kan je haar eens een PM-tje sturen?
 
Hoi

bedankt voor die link, 't is me al wat duidelijker. :up:

Simon is nu inderdaad 11, wordt 12 in augustus en zit op dit moment in year 7. Ik heb al verschillende keren aan de directeur en de juffen gevraagd of hij niet een jaar te hoog zit, maar ze beweren dat iedereen die nu in yr 7 zit dit jaar 12 wordt. Ik denk dat het hiermee te maken heeft: In 2008 the entry age for Year 1 was raised by six months, bringing Queensland into line with other states.

Dus blijkbaar gingen de kinderen hier al op een jongere leeftijd naar school. Zoals ik het begrepen heb zit Merel nu op het niveau van de andere staten in Australie, en zit Simon nog in het oude systeem. Ik weet ook niet of ik dat nu zo moet laten. Hij heeft het al moeilijk genoeg met zijn Engels, als hij nu ook nog leerstof krjgt die eigenlijk voor een jaar hoger is bedoeld is het helemaal moeilijk.

Iemand anders hier nog ervaring mee?
Hoi

Dit is inmiddels de derde keer dat ik dit verhaal begin!
Volgens mij zou Simon in year 6 moeten zitten. Volgens Queensland is de cut off date 30 Juni en je moet 5 zijn voor 30 juni om in prep te beginnen. Dus Simon zou in 2006 - prep beginnen dus in 2012 in year 6. Zelfs als je terug rekent je wordt 18 in year 12 (schoolies, feest als je geslaagd bent is 18+, majority wordt 18 in year 12) Dus in Simon's geval is year 12 in 2018. Dus year 6 in 2012.

Zelfs year 5 is nog te doen, zeker voor jongens. Hier in Victoria is het helemaal niet vreemd (zeker voor jongens, daar die emotioneel een beetje later zijn)om 6 te zijn voordat ze prep beginnen hetgeen inhoud dat ze 13 zijn als ze year 7 beginnen en 18 in year 12. In year 5 is er ook nog een National Test (Naplan) en zou je kunnen zien hoe hij ten opzichten van andere Ozzies is.

Mocht hij toch volop vooruit lopen dan kan eventueel als hij naar high school gaat in een special class komen (accelerated class). Mijn zoon deed de eerste 4 jaar high in drie jaar.

Of is het oude Queensland systeem tot year 13? en blijft Simon tot year 13 op school?

Sidonia
 
Zie dus net dat Queensland ook maar tot year 12 gaan.

In Boris' geval; hij zal een van de jongste zijn in zijn school jaar. Turning 5 just before cut off date.

Mijn jongste also turned 5 just before the cut off date (2days) maar ik heb een jaartje gewacht.

Vandaar dat qua leeftijd het geen probleem hoeft te zijn om een jaartje lager te gaan voor Simon.

Een andere oplossing is een Montessori school, hij komt binnen in Cycle 3. Daar zitten namelijk de laatste 3 jaar bijelkaar. Kan hij op zijn gemak aan zijn Engels werken maar door blijven gaan met zijn huidige ontwikkeling van Maths, Science etc. en kan je aan het einde van ieder jaar bekijken op welk niveau hij zit en of hij klaar is voor high school.

Succes

Sidonia
 
Hoi Sidonia

nee, de school gaat hier ook maar tot en met year 12. Probleem is denk ik dat ze het hier pas in 2008 veranderd hebben. Daarvoor werd er naar volledige geboortejaren gekeken ipv eerste helft of tweede helft van het jaar geboren. Waardoor de kinderen in zijn klas waarschijnlijk in 2005 in prep begonnen zijn, en dit jaar allemaal 12 worden. Moet ik dit veranderen of niet? Ik weet het niet. Het is sowieso moeilijk om er een zicht op te krijgen hoe goed of hoe slecht hij meekan, aangezien hij meer dan de helft van de gewone lessen mist door zijn ESL. Voor sommige vakken krijgt hij dus ook geen punten...

Niet simpel allemaal :huh:
 
@Jerden

Klopt inderdaad, je dochter geboren in sept 2002 (wordt 10)

dus je moet 5 zijn before the cut off date 30 juni in Qld.
5 jaar in sept 2007; begint prep in 2008, yr 1 in 2009, yr 2 in 2010 yr 3 in 2011 en yr 4 in 2012.

Sidonia
 
Zie dus net dat Queensland ook maar tot year 12 gaan.

In Boris' geval; hij zal een van de jongste zijn in zijn school jaar. Turning 5 just before cut off date.

Mijn jongste also turned 5 just before the cut off date (2days) maar ik heb een jaartje gewacht.

Vandaar dat qua leeftijd het geen probleem hoeft te zijn om een jaartje lager te gaan voor Simon.

Een andere oplossing is een Montessori school, hij komt binnen in Cycle 3. Daar zitten namelijk de laatste 3 jaar bijelkaar. Kan hij op zijn gemak aan zijn Engels werken maar door blijven gaan met zijn huidige ontwikkeling van Maths, Science etc. en kan je aan het einde van ieder jaar bekijken op welk niveau hij zit en of hij klaar is voor high school.

Succes

Sidonia


Zo, net tegelijk gereageerd zie ik!

Naar Montessori scholen heb ik nog niet gekeken, geen idee of dat hier in de buurt is. Maar ik heb er nu wel een beter gevoel bij om hem nog een trimester Engels te laten volgen. Ik had schrik dat hij dan helemaal niet meer zou meekunnen in school en sowieso zijn jaar over zou moeten doen. Maar blijkbaar zit hij dan nog op zijn plaats.

bedankt voor het meedenken!
 
Hoi Sidonia

nee, de school gaat hier ook maar tot en met year 12. Probleem is denk ik dat ze het hier pas in 2008 veranderd hebben. Daarvoor werd er naar volledige geboortejaren gekeken ipv eerste helft of tweede helft van het jaar geboren. Waardoor de kinderen in zijn klas waarschijnlijk in 2005 in prep begonnen zijn, en dit jaar allemaal 12 worden. Moet ik dit veranderen of niet? Ik weet het niet. Het is sowieso moeilijk om er een zicht op te krijgen hoe goed of hoe slecht hij meekan, aangezien hij meer dan de helft van de gewone lessen mist door zijn ESL. Voor sommige vakken krijgt hij dus ook geen punten...

Niet simpel allemaal :huh:

Hoi

Ik zou het veranderen. Hij heeft het moeilijk genoeg. Lekker een jaartje langer kind zijn is niets mis mee en zoals je zelf al aangaf zou hij anders ook in year 6 zitten.

Mijn jongste is dus net voor de cut off date geboren en ik was dus van plan om haar in dat jaar te sturen totdat ik een Nederlandse vrouw ontmoeten die dus hier te maken heeft met het Victoriaanse Eindexamen Committee. Zij adviseerde dus sterk om er voor te zorgen dat je kind 18 is als het aan year 12 begon of 18 werd, vanwege maturity. Ook zei ze dat majority 18 zal worden en als je kind 17 blijft dat hele jaar mist het van alles omdat ze niet mee kunnen met de 18jarige (erg strict hier met uitgaan, alcohol etc) Aan het einde van year 12 is er groot feest in het hele land called 'schoolies'. Ook dit event is 18+, je kan mee als 17 jarige maar wordt niet overall toegelaten omdat je minderjarig bent. Dus als Simon nu in year 7 12 wordt, wordt hij aan het einde van year 12 17 missing out on all the fun.

Sidonia
 
ik woon in WA, daar gaat ook alles per datum en is ongeveer 8-9 jaar geleden de leeftijdsgrens om met school te beginnen met 6 maanden verhoogt. Ik heb 3 kinderen op school:

November 2006: preprimary (juli 2006-juni 2007)
Juni 2002 : year 5 (juli 2001-juni 2002)
November 2000: year 6 (juli 2000 - juni 2001)

Naar wat ik begreep hebben ze de leeftijd veranderd om met de andere staten overeen te komen, maar ik weet niet hoe het in Queensland zit. In WA zou je zoon van Augustus 2000 toch in year 6 zitten. Mijn kinderen hebben geen problemen want die zijn in Nieuw Zeeland geboren dus praten prima Engels.

Maar in Nederland gaat het toch ook per geboortejaar? Vroeger ( tja, zit al bijna 14 jaar in het buitenland) liep het van november tot oktober. Ik ben van januari en zat dus met kinderen die 2 maanden ouder waren tot 10 maanden jonger in de klas. En soms ouder als er eentje blijft zitten maar dat doen ze hier niet!

Ik heb niet gedacht aan het missing van de fun voor mijn dochter in year 12, ben wel blij dat ze in year 5 zit op dit moment omdat ze erg lang is en academisch en sociaal ook erg voorop loopt, een jaartje lager is het verschil wel heel goed te zien. Ze zit nu in een split klas van year 5/6 en krijgt werk van year 6 om dat ze dat aan kan, kan me dus niet voorstellen hoe het in year 4 zou zijn geweest. Maar wie weet heb ik tegen die tijd wel spijt!

maar goed, met de andere vraag, hoe gaan ze wennen kan ik dus niet helpen. Heel veel succes daarmee, hopelijk zal het allemaal redelijk soepel verlopen. Ze hebben hier vaak toch 2-3 leraren in de klas dus krijgen ze meer aandacht dan toen ik naar school ging (weet niet hoe het nu in Nederland is). Jonge kinderen pakken Engels toch vaak sneller op dan de volwassenen en kinderen kunnen vaak over de taalbarriere komen met vriendjes. veel oefenen van te voren en Engelse boekjes lezen!

Jo
 
Als ik het zo lees, is het eigenlijk toch net als in Nederland. Alle kinderen geboren vanaf 01 oktober gaan automatisch naar groep 0 en kleuteren vervolgens bijna 3 jaar. Voor de één geen probleem, voor de ander toch wel. Maar dat is volledig afhankelijk van het kind. Dat zal bij jullie vast net zo zijn.

Maar...bij ons gaan ze na groep 8 (11 - 12 jaar) naar de middelbare school en vervolgens komen ze weer in de 1e, 2e......klas.
Misschien begrijp ik het niet helemaal goed, maar tellen ze in Australië door tot year 12? Vanaf welk "year" praten ze in Oz dan over het voortgezet onderwijs?

Hoe het straks bij onze oudste zal gaan, wachten we maar rustig af. Misschien is het nu wel een voordeel dat ze een jaar voor loopt. Geen idee.
Zolang onze aanvraag nog loopt, hebben we nog tijd genoeg om te gaan "inlezen". Da's een mooie taak voor een regenachtige zondagmiddag.

Het belangrijkste is nu duimen dat ze wordt toegelaten tot de Cambrigde English class die na de zomervakantie begint. Zo niet, dan gaan we eens goed kijken naar eventueel voorbereidende cursussen.

Jo: ik vind het wel een prettige gedachte dat er in de klas meerdere leerkrachten zijn.

Toevallig komen Australische vrienden met Nederlandse roots in juni deze kant. Een mooie gelegenheid om ze eens de hemd van het lijf te vragen. Dan gaat het specifiek over NSW, maar ze hebben ervaring genoeg met 1 dochter op de middelbare en 1 op de basis school.

Allemaal bedankt voor de reacties.
Enne.....mocht je nog meer informatie hebben (over school, over "emigratie" cursussen of wat dan ook), dan lees ik het met veel plezier. :roll:

Groetjes
 
Hoi

De bedoeling is dat alle staten de komende jaren hetzelfde gaan doen. Er komt/is een Australian Curriculum.

High School is/wordt dan year 7 (1e klas dus)

Sidonia
 
Mijn ene dochter was net klaar met de basisschool toen we hier aankwamen in juli 2009 en die heeft tot December de primary de laatste maanden nog gedaan, dat was een ideale manier om in te stromen voor de taal waardoor de start op highschool gesmeerd liep.
De oudste die maar net 18 maandjes ouder is had 1e jaar voortgezet achter de rug en heeft year 8 afgewerkt.
De meiden zijn echt geruisloos ingestroomd en hadden al snel geen extra hulp voor de taal meer nodig,die hadden ze zo goed opgepikt in het begin die qua stof voor hen makkelijk was.Data boodt ruimte voor de basis> de taal.
Inmiddels draaien ze mee met enrichment klassen, ze leren hier beter dan in Nl.
De lessen zijn hier heel goed ingedeeld,veel huiswerk wordt al op school gedaan en zijn ingebouwd in de lessen op zich.
Iig tot jaar 10.
Ik ben echt super tevreden over het onderwijs hier en over de manier hoe ze de meiden hebben opgevangen en begeleidt.
Je moet je niet zo druk maken, kinderen zijn zo flexibel en vinden het allemaal bere interessant, lekker Engels spreken en "highschool" doen, het lijkt wel of ze in een flim terecht kwamen, en het plezier naar school te gaan is altijd gebleven, ze gaan zo graag naar school hier.
 
Mijn ene dochter was net klaar met de basisschool toen we hier aankwamen in juli 2009 en die heeft tot December de primary de laatste maanden nog gedaan, dat was een ideale manier om in te stromen voor de taal waardoor de start op highschool gesmeerd liep.
De oudste die maar net 18 maandjes ouder is had 1e jaar voortgezet achter de rug en heeft year 8 afgewerkt.
De meiden zijn echt geruisloos ingestroomd en hadden al snel geen extra hulp voor de taal meer nodig,die hadden ze zo goed opgepikt in het begin die qua stof voor hen makkelijk was.Data boodt ruimte voor de basis> de taal.
Inmiddels draaien ze mee met enrichment klassen, ze leren hier beter dan in Nl.
De lessen zijn hier heel goed ingedeeld,veel huiswerk wordt al op school gedaan en zijn ingebouwd in de lessen op zich.
Iig tot jaar 10.
Ik ben echt super tevreden over het onderwijs hier en over de manier hoe ze de meiden hebben opgevangen en begeleidt.
Je moet je niet zo druk maken, kinderen zijn zo flexibel en vinden het allemaal bere interessant, lekker Engels spreken en "highschool" doen, het lijkt wel of ze in een flim terecht kwamen, en het plezier naar school te gaan is altijd gebleven, ze gaan zo graag naar school hier.

Hoi Lizzyhas,
Dank je wel voor je reactie.
Dit zijn de verhalen die een groot deel van de twijfel weg nemen als het aankomt op de kinderen.
Uiteindelijk zijn de kinderen een hele belangrijke factor in het nemen van de uiteindelijke definitieve grote stap (naast het hebben van een baan niet te vergeten).
Jullie situatie is tot op zekere hoogte vergelijkbaar en dat stelt met wel gerust.
Tot nu toe liepen we met de gedachte rond, dat we het beste in oktober konden vertrekken, zodat ze na een korte gewenning in januari zouden kunnen starten aan een nieuw schooljaar. Als ik er zo over nadenk, geloof ik dat juli/augustus zeker voordelen biedt.
Even een praktische vraag die in me opkomt:
Hoe is het bij jullie gegaan na aankomst? Zijn de kinderen eerst een bepaalde periode thuis gebleven voor ze naar school gingen of moesten ze na aankomst al snel op de nieuwe school starten?
Waar zijn jullie uiteindelijk gaan wonen?

Groetjes
 
Eldireliro, nee, we zijn 9 juli aangekomen en eind Augustus zijn ze pas naar school gegaan, ten eerste omdat dat sowieso de vakantie zou zijn geweest voor hen in Nl en ten tweede om te wennen aan zo een beetje alles en hun de lol ervan in te laten zien, ik zou als ik jullie was ook al is het in Nl geen vakantie ze hier gewoon even laten aclimatiseren, anders is het wel heel veel van het goeie, verder zijn kinderen heel flexibel, ik zou me niet te veel zorgen maken,echt niet en ik ben echt een enorme muts wat het aangaat met kinderen, maar je staat ervan te kijken hoe goed ze alles inhaleren en oppikken, 100 x beter dan menigeen volwassene.

We zijn begonnen in een vakantie appartement in Cronulla,binnen 2 weken hadden we een huis in Menai ,Sutherland en na een jaar een ander huis in Illawong omdat dat een zwembad had :)
Na een jaar besloten de eigenaren het huis te verkopen, ik had het perslot helemaal opgepimpt :-(
En nu wonen we tijdelijk in area Camden,we zijn bezig met een huis te kopen, net een bod gedaan en tegelijkertijd kijken we naar grond om eventueel te bouwen, wat het eerst lukt ,dat wordt het.

Het maakt op het moment financiel niet veel uit ondanks de stamp duty reductions voor een nieuw te bouwen huis,want als je bouwt moet je een jaar lang dubbele lasten betalen, dat is hetzelfde bedrag als je stamp duty op een bestaande woning.Dus een beetje lul bonus alleen maar om de builders te kietelen.

So far so good.

Als je nog vraagjes hebt,onzekerheden, vuur ze af!
Mailen mag ook, have a great day.
 
Eldireliro, nee, we zijn 9 juli aangekomen en eind Augustus zijn ze pas naar school gegaan, ten eerste omdat dat sowieso de vakantie zou zijn geweest voor hen in Nl en ten tweede om te wennen aan zo een beetje alles en hun de lol ervan in te laten zien, ik zou als ik jullie was ook al is het in Nl geen vakantie ze hier gewoon even laten aclimatiseren, anders is het wel heel veel van het goeie, verder zijn kinderen heel flexibel, ik zou me niet te veel zorgen maken,echt niet en ik ben echt een enorme muts wat het aangaat met kinderen, maar je staat ervan te kijken hoe goed ze alles inhaleren en oppikken, 100 x beter dan menigeen volwassene.

We zijn begonnen in een vakantie appartement in Cronulla,binnen 2 weken hadden we een huis in Menai ,Sutherland en na een jaar een ander huis in Illawong omdat dat een zwembad had :)
Na een jaar besloten de eigenaren het huis te verkopen, ik had het perslot helemaal opgepimpt :-(
En nu wonen we tijdelijk in area Camden,we zijn bezig met een huis te kopen, net een bod gedaan en tegelijkertijd kijken we naar grond om eventueel te bouwen, wat het eerst lukt ,dat wordt het.

Het maakt op het moment financiel niet veel uit ondanks de stamp duty reductions voor een nieuw te bouwen huis,want als je bouwt moet je een jaar lang dubbele lasten betalen, dat is hetzelfde bedrag als je stamp duty op een bestaande woning.Dus een beetje lul bonus alleen maar om de builders te kietelen.

So far so good.

Als je nog vraagjes hebt,onzekerheden, vuur ze af!
Mailen mag ook, have a great day.

Onvoorstelbaar hoe flexibel kinderen zijn. Ik lees het regelmatig, maar het is moeilijk voor te stellen omdat er zoveel op ze af komt. Maar met jouw reactie in ons achterhoofd (en de ervaringen van anderen) sterkt het ons vertrouwen zeker dat het met onze meiden wel goed zal komen.
Nu alleen nog eventjes dat visum.....

Ik ben nog niet zo thuis in de materie omtrent huizen kopen e.d. maar jullie zijn al aardig op weg nu een bod is uitgebracht.
Heel veel succes daarmee. We zijn benieuwd wat het gaat worden.

Dank je wel voor je aanbod. Ik heb een lichtelijk vermoeden dat er gaande weg wel meer vragen naar boven zullen borrelen. Het is super om te weten dat we dan bij de "experts" kunnen/mogen aankloppen.

Ta!
 


OFX
Back
Top