Als je 100 euro per uur rekent vanuit Australie voor een klant in het buitenland en je maakt 40 uur per week, stuur je een factuur voor 4000 euro. Geen BTW ( je woont dan immers in Australia) en ook geen GST.
Dat is vergelijkbaar met NL, als je vanuit NL factureert naar het buitenland reken je ook geen BTW.
Zolang je niet meer dan 75000 AUSD omzet hoef je je inderdaad niet te registreren voor GST. Als je niet geregistreerd bent voor GST mag je het uiteraard ook niet op je factuur zetten (dat zou voor jou dan alleen gelden voor klanten binnen Australia). Je stuurt dan een 'invoice' geen 'tax invoice'. Maar, dan kun je ook niet de GST aftrekken die je betaalt aan anderen (bv. als je in Australia een nieuwe laptop koopt, of de GST op je telefoon rekening). Je kunt je wel vrijwillig registreren voor GST, maar dan moet je ook direct GST gaan rekenen aan je Australische klanten (je stuurt een tax invoice). Toen ik voor mezelf begon heb ik dat direct gedaan (ook al haalde ik dat eerste jaar niet de 75000 AUSD) zodat ik al de GST over mijn aanloopkosten kon terugvorderen. Als je je registreert voor GST moet je eens per kwartaal aangifte doen. Lees meer hier:
https://www.ato.gov.au/Business/GST/Registering-for-GST/#WorkingoutyourGSTturnover1
Je draagt in het begin nog helemaal niets af over dat inkomen dus je moet geld reserveren voor inkomstenbelasting. Als zelfstandige hoef je normaliter pas in mei van het jaar na het financial year (dat hier loopt van juli tot juni) aangifte te doen. Dus het duurt wel een tijdje voordat je inkomstenbelasting moet afdragen. De belastingdienst bepaalt op basis van je aangifte of je daarna voorschotten moet gaan betalen. Ook dat is vergelijkbaar met de NLse situatie.
Wat je overhoudt van die 4000 euro per week ligt aan je jaarinkomen. Net als in NL is er een progressief belastingsysteem. Des te meer je verdient, des te meer je procentueel aan belasting betaalt. Zie hier de tax rates en onderaan de pagina vind je ook een income tax calculator:
https://www.ato.gov.au/Rates/Individual-income-tax-rates/. Als zelfstandig ondernemer kun je uiteraard je kosten aftrekken wat weer je belastbaar inkomen verlaagt. Een van de aantrekkelijkste manieren om minder belasting te betalen (als je het kunt missen) is om 27,500 dollar per jaar in je superannuation te stoppen. Over die bijdrage betaal je maar 15% belasting in plaats van de volle income tax.