werk vinden als partner

Jadiet

Member
Hi,

Ik ga als partner mee op een 457. Hoe kan ik mij het beste voorbereiden op het vinden van een baan? (Iets waar ik overigens nog wel een tijdje mee wil wachten, eerst settelen...).
Is het verstandig/ noodzakelijk mijn diploma's internationaal te laten erkennen door de IB-groep? Alle diploma's (middelbare school ook?)?
Een assesment door Vetassess?
Ik ben van huis uit moleculair bioloog (paar jaar onderzoek gedaan) en sinds ruim een jaar docent biologie (VO). Heb je het als Australische docent echt zo slecht?
Is kinderopvang betaalbaar (over de kwaliteit hoor ik goede verhalen)?
Kun je uberhaupt werk vinden met een tijdelijk visum of wil niemand je hebben?

Wie kan zijn/ haar ervaringen met mij delen?

Jadiet, M
 
geen ervaring met deze situatie maar tijdelijk werk is hier geen probleem. veel mensen werken op casual basis en docenten hebben ze een groot tekort maar....je hebt hier wel altijd een erkenning van je opleiding nodig.
Geen idee wat je als docent moet doen maar ik kan je aanraden om dat zo snel mogelijk te regelen.....je moet vaak een hele bureaucratische procedure door...
succes
 
Mijn partner heeft haar diploma's hier in AU laten 'erkennen', ervan uitgaande dat al je diploma's ook van een Engelse toelichting zijn voorzien hoef je dus niet per se in NL alles te laten vertalen. En als meeverzekerde onder je partners 457 visa heb jij heel wat meer mogelijkheden om werk te vinden: waar je partner aan zijn/haar sponsor vast zit, kan jij werken waar je maar wil. En 4 jaar (de geldigheidsduur van een 457 visa) is voor veel werkgevers lang genoeg, als je daarna nog geen PR hebt, zullen ze je ongetwijfeld willen sponseren.
 
Ik heb mijn diploma's niet laten erkennen, maar had al wel een vertaling. Ik ben bezig om een baantje te vinden en daar voor heeft nog niemand naar mijn diploma's gevraagd, dat doe ik alleen op basis van mijn CV en referenties.
Dit houdt overigens niet in dat het niet heel verstandig is om die papier te laten vertalen en erkennen. Dat erkennen gebeurt uiteindelijk toch in Australie en niet in NL. Het is nog al een uitzoek werk vind ik en kost ook nog wel een leuke duit. Voor HBO of WO diploma's moet je niet bij het Ib zijn maar bij het NUFFIC (www.nuffic.nl), die je dan weer doorverwijzen naar een Australische instelling. En Vetassess zou ik wel doen.
Om les te kunnen geven moet je ten eerste een goeie IELTS uitslag hebben en daarnaast een certificaat halen om les te mogen geven. Het is mij verteld dat je hier niet zomaar net als in NL op basis van een relevante studie in staat geacht wordt om les te kunnen geven.

Wat aumelle al zegt op basis van je 457 en het mee verzekerd zijn bij je partner zit je goed.

Wij hebben geen kinderen, dus over die kinderopvang weet ik niks te melden. Alleen dat het nogal duur schijnt te zijn en dat de plaatsen beperkt zijn.

Succes
 
[quote author=San_der link=topic=8274.msg110556#msg110556 date=1202515183]
Het is mij verteld dat je hier niet zomaar net als in NL op basis van een relevante studie in staat geacht wordt om les te kunnen geven.

[/quote]

Het is in NL ook al lang niet meer zo dat je 'zo maar' voor de klas mag. Zelfs als 1e grader met relevante opleiding moet je eerst weer een jaar terug naar de uni om je lesbevoegdheid te halen. Je kunt op z'n hoogst een tijdelijke ontheffing krijgen.  :wink:
 
Als je als bioloog aan de slag wilt, daar kan ik je niet mee helpen.
Maar, als je wilt lesgeven, kun je twee dingen doen; je laten assessen bij de NOOSR, dat kost redelijk wat geld, maar je mag dan in principe overal in Australie werken, behalve, dat je je per staat apart moet laten registreren. (ook nog, dus)
Je kunt je ook direct in een bepaalde staat laten assessen, veel goedkoper, en dat is dus toch nodig.
(tenminste, zo werkt het in VIC)
De eisen voor beide assessment zijn hetzelfde; diploma MET vakkenlijst in engels, bewijs van werkervaring, ielts van minimaal 7 op alle onderdelen academic niveau.
Het formulier van de IBG (gratis bewijs van onderwijsbevoegdheid) opent veel deuren, maar gaat in jouw geval waarschijnlijk niet op.
Mijn ervaring met VIT (victorian institute of teaching) is dat ze snel op emails reageren, dus je kunt ook mailen naar het instituut van de staat waar je heengaat, ik weet dat er veel gehecht wordt aan werkervaring- ook als je geen onderwijsdiploma hebt. Een brief van je huidige directeur zou een goede binnenkomer kunnen zijn.  Ik heb de mijne zelfgeschreven en laten ondertekenen.
 
Waarom ga je niet gewoon weer als bioloog aan de slag? Hier is een behoorlijk tekort aan en assessment is eenvoudig te regelen via Vetassess. Ielst kan dan ook gewoon op general niveau gedaan worden. Salaris tja het blijft wetenschap dus......
 
Back
Top