Werk zoeken als "secondary applicant"

ernieman

XPdite Sponsor
Een vraagje aan iedereen die al geëmigreerd is en werk zoekt/gevonden heeft.

We krijgen een visa op het diploma van mijn vriendin (OT). Nu heeft zij voor haar diploma een hele weg moeten af leggen om dat diploma "assesed" te krijgen. Dat hield in: laten vertalen van het diploma, maar ook de inhoud van de vakken, cijferlijsten en ga zo maar door. Haar diploma moest ook nog een naar Brussel om het te laten "omzetten" naar het huidige bachelor/master systeem.
Nou goed, een hele hoop werk dus, om het uiteindelijk te laten goedkeuren door AUSOT. Opdat ze daar mag gaan werken dus.

Nu vraag ik me af, geldt dat voor mij ook?
Ik, als 2nd applicant, wil gaan werken (in het begin toch) als medisch laborant. Nu neem ik aan dat ik mijn diploma wel zal moeten laten vertalen, zodat ze dat "begrijpen", maar moet ik ook die hele weg afleggen?
Of vragen ze bij een sollicitatie daar niet achter?
Ik heb al contact gehad met een Australisch uitzendbureau voor medische beroepen en die leken me duidelijk te maken dat ik gewoon mijn CV moest opsturen en dat dat voldoende was, maar dat lijkt me wel heel simpel, dan kan iedereen wel zeggen dat ie laborant is.

Hoe gaat een "sollicitatie-procedure" dan in zijn werk, voor een "buitenlander"?

Merci! (en nog een vrolijk Pasen!)

EJ

Bij social worker vragen ze vaak dat je "eligible" bent om de AASW (australian association of Social Workers) te mogen joinen.Daarvoor heb je als buitenlander een Skills assessment nodig.

Sorry van het halfbakken EN/NL. Ik kom ff niet op de NL woorden :D

Awel, dat vraag ik mij nu ook al een poos af! Ik ben ook als secundary applicant aan visum geraakt dus ook geen assessment van diploma of werkervaring laten doen. Ik vraag mij ook af of dat nodig is of dat gewoon een vertaald diploma en eventueel wat referentiebrieven van oud-werkgevers e.d. voldoende is?
Ben bio-ingenieur, maar weet niet of het voor Australiers wel duidelijk is wat dat juist inhoudt... :confused:

Goed om te weten, ga ik eens even op verder zoeken.

Sorry van het halfbakken EN/NL. Ik kom ff niet op de NL woorden :D
Ik merkte het pas toen ik dit zinnetje las, wij klungelen ook steeds in het Nederlands.
Zelfs de kids hebben er "last" van. ;)

• Like
Reactions: FOL
. Haar diploma moest ook nog een naar Brussel om het te laten "omzetten" naar het huidige bachelor/master systeem.

Waar heb je dat laten omzetten? Ik heb namelijk ook nog een diploma van voor bachelor/master-invoering...

Bij social worker vragen ze vaak dat je "eligible" bent om de AASW (australian association of Social Workers) te mogen joinen.Daarvoor heb je als buitenlander een Skills assessment nodig
Ja, ik heb al bij de AIMS nagevraagd, maar het is voor mijn beroep nog geen verplichting (tenminste niet als secondary). Werkgevers kunnen er wel achter vragen.
Maar ik hoop het niet, want het kost weer een hoop geld, en ik ga niet voor dat assesment slagen. Ze nemen namelijk ook een schriftelijke test af met een 40(?) tal vragen die je bij een normale werkervaring van ongeveer 2 jaar goed zou moeten kunnen doen. Werkervaring ja, die heb ik, alleen heb ik 8 jaar enkel pathologie gedaan en ken ik van het gewone klinisch labo geen ene sikkepit meer... heb ook geen zin om 3 jaar cursussen weer opnieuw te moeten blokken.
Als je niet slaagt voor dat examen kom je automatisch in de "lagere laboranten" klasse (nederlands MLO?) en dan verdien je meteen een pak minder en mag je ook niet al het leuke werk doen.

Denk dat ik toch maar gewoon zelfstandig gitaarbouwer ga worden daar :D

Ik was in Nederland en ben in Australie een Medical Scientist. Aangezien ik zelf een skilled visum heb aangevraagd heb ik de gehele assessment procedure doorlopen. Ook al had ik een bachelor... Mijn punt zat meer in het feit dat ik deze in de avonduren na mijn MLO had behaald. Lang verhaal kort te maken mijn bachelor is erkent als bachelor en bij solicitaties vraagt niemand erna hoe je deze hebt gekregen alleen of je een Engels talig diploma kunt tonen.

Mijn advies is om dus 100% zeker een Engelstalige versie van je diploma te vragen bij de hogeschool waar je deze hebt gekregen. Kost je een paar centen maar meestal geven ze dan gelijk een versie af met de term bachelor.

Krijg je een versie zonder de vertaling bachelor er op dan zou ik toch eens overwegen om een assessment te laten doen. Voor Medische Scientist kan dat gewoon bij Vetassess en helemaal geen test of iets gewoon je papieren + complete studie beschrijving insturen en voila je krijgt een papiertje dat je bachelor in Life Science bent.

En wel zorgen dat voor je vertrek je papieren op orde zijn! Hier zijn ze erg van de diploma's helemaal bij de overheid. Heb een Duitse collega die al 2 jaar voor een salaris van een Labtech werkt omdat ze de benodigde info vanuit Duitsland vanuit hier moeilijk kan bemachtigen en dat de instanties hier minder behulpzaam zijn als je er al bent.

Scheelt toch minimaal $20.000 per jaar als het niet meer is. Daarbij is de keuze voor werk stukken minder.

Succes!

Oh en de solicitatie gaat voor buitenlanders net zoals voor Australiers. In het geval van een overheids positie in Melbourne geldt:

Eerste vraag heb je een PR?
Nee. Jammer dan val je af. Veelal worden solicitaties online gedaan waarbij een zoekopdracht deze kandidaten al verwijderd.
Ja. Je brief dingt nog steeds mee.

Bij Medical Scientist, wordt er echt alleen gekeken naar de termen, BSc met of zonder Hons, MSc, PhD. Heb je dit niet maar heb je een andere omschrijving van je diploma, helaas alweer jammer.
Mag je op gesprek komen en heb je een Buitenlandse Nationaliteit. Dan is het zo bij (Melbourne Health, mijn werkgever) dat ze bij je solicitatie nogmaals naar je visum vragen en je diploma. Kun je deze niet overhandigen, je raadt het al jammer dan gaan we door naar de volgende kandidaat.

Klinkt een beetje hard zoals ik het schrijf maar dit is hoe het momenteel op de arbeidsmarkt is. Op een voltijd positie krijgen wij meer dan 100 brieven en op een part-time ligt dat iets lager.
Heb vorige week door 63 brieven geploeterd voor een vacature van 3 dagen a 7.2 uur. Eerste screening was inderdaad het voorblad, visum ok, diploma's ok..... Dan lees ik de rest wel, zo niet jammer de prullenbak in.

Groetjes Chantal

owkee, wij hebben (bijna dus) nu een temporary visum, dus we (ik) kunnen (kan) het wel schudden qua werk?
Voor de rest, zeer fijne info! bedankt ervoor :)
Bij mijn school geven ze geen Engels diploma af (omdat ik het oude systeem heb), ze willen wel een vertaling "handtekenen".

owkee, wij hebben (bijna dus) nu een temporary visum, dus we (ik) kunnen (kan) het wel schudden qua werk?
Voor de rest, zeer fijne info! bedankt ervoor :)
Bij mijn school geven ze geen Engels diploma af (omdat ik het oude systeem heb), ze willen wel een vertaling "handtekenen".

Zal moeilijk worden maar alles hangt af van wat voor een visa. Ook ik ben op een "tijdelijk" visum (VE176) binnengekomen. Nou ja het was een PR enige voorwaarde was dat ik 2 jaar in VIC moest wonen en werken. Weet dat ze mijn visum uitvoerig gecontroleerd hebben en dat het geen problemen opleverde.

Mijn diploma was ook oude stijl (2002) en toen ik aangaf dat ik graag een kopie in het Engels wou kon dat in eerste instantie niet. Heb aangegeven dat ik er wel voor wilde betalen, zouden ze over nadenken. Vervolgens heb ik gevraagd of ze een brief wilde schrijven dat mijn diploma gelijkwaardig was aan het huidige bachelor niveau. Brief was blijkbaar te veel werk want ineens had ik een Engels talig diploma ;)

Je kan natuurlijk ook je diploma officieel laten vertalen, samen met het orgineel moet het dan wel in orde komen.

Waarom komen jullie op een temporary visum in Life Scientist van de SOL list verdwenen??

Dat ligt natuurlijk ook aan de markt en wellicht omdat het een overheidsinstantie is. klop je bij een commercieel bedrijf aan die in een half jaar alleen jouw reactie heeft binnen gehad, dan gsan ze er al heel anders mee om dan wanneer ze 100 reacties binnen een week krijge..

Dat ligt natuurlijk ook aan de markt en wellicht omdat het een overheidsinstantie is. klop je bij een commercieel bedrijf aan die in een half jaar alleen jouw reactie heeft binnen gehad, dan gsan ze er al heel anders mee om dan wanneer ze 100 reacties binnen een week krijge..

Helemaal gelijk! Alleen momenteel is loopt het aantal "grants" welke in de wetenschap gegeven wordt enorm terug. Waardoor helaas veel mensen zonder werk komen te zitten. Wil niet negatief klinken maar ik heb collega's bij Melb Uni na vele jaren trouwe dienst hun baan zien verliezen omdat er simpel geen funding meer is. Wij zien dan ook steeds meer overgekwalificeerde mensen op de lagere functies soliciteren, niet succesvol overigens.

Probeer alleen niet het perfecte optimistische plaatje te schetsen en gewoon de waarheid te schrijven. Zelf zit ik nu in mijn 4e jaar op een tijdelijk contract. Elk jaar is het afwachten of er opnieuw geld in dit project gestopt wordt, tot jan 2013 zit ik safe en daarna???

Zal moeilijk worden maar alles hangt af van wat voor een visa. Ook ik ben op een "tijdelijk" visum (VE176) binnengekomen. Nou ja het was een PR enige voorwaarde was dat ik 2 jaar in VIC moest wonen en werken. Weet dat ze mijn visum uitvoerig gecontroleerd hebben en dat het geen problemen opleverde.

Euh... ik heb ook een VE176 visum en ik beschouw mijzelf dus wel als een PR! o_O

Helemaal gelijk! Alleen momenteel is loopt het aantal "grant" welke in de wetenschap gegeven wordt enorm terug. Waardoor helaas veel mensen zonder werk komen te zitten. Wil niet negatief klinken maar ik heb collega's bij Melb Uni na vele jaren trouwe dienst hun baan zien verliezen omdat er simpel geen funding meer is. Wij zien dan ook steeds meer overgekwalificeerde mensen op de lagere functies soliciteren, niet succesvol overigens.

Probeer alleen niet het perfecte optimistische plaatje te schetsen en gewoon de waarheid te schrijven. Zelf zit ik nu in mijn 4e jaar op een tijdelijk contract. Elk jaar is het afwachten of er opnieuw geld in dit project gestopt wordt, tot jan 2013 zit ik safe en daarna???

Nu, die situatie is in Nederland niet anders. In de wetenschap is het elke keer weer 'the struggle for money'. Hier, in de US of in OZ, all the same ;)

Maar wel goed om alle geluiden te horen hoor! Interessant topic!

Euh... ik heb ook een VE176 visum en ik beschouw mijzelf dus wel als een PR! o_O
Het is ook gewoon een PR.

"You have been granted a Skilled (Migrant) (class VE) Skilled - Sponsored (subclass 176) visa.
This visa allows you to remain in Australia indefinitely, and to leave and re-enter Australia five
(5) years from the date of grant. Following this period, you may choose to apply for Australian
Citizenship or a Resident Return visa."

Indefinitely is volgens mij redelijk permanent :D

Back