Werk zoeken als "secondary applicant"

Euh... ik heb ook een VE176 visum en ik beschouw mijzelf dus wel als een PR! o_O
Heb ik ook gedaan en zo heb ik het ook bij solicitaties gebracht. Alleen als Medical Scientist in Victoria ben je enorm beperkt met je solicitaties. Melbourne, Geelong en dat is het.

Ik probeer alleen een beetje de situatie van dit moment te beschrijven, gelukkig was die 3,5 jaar geleden gunstiger. Heb je niet helemaal de juiste omschrijving en geen bijzondere CV, dan kan het als Medical Scientist in Victoria wel eens moeilijk worden. Andere staten hebben misschien wel mogelijkheden, maar dan is je visum status ineens niet meer "Indefinitely".

Nogmaals ik probeer niet jullie droom in stukken te laten spatten en ik ben er van overtuigd dat als je wilt werken en je niet kieskeurig bent, je altijd wel iets vindt. Helaas lees je weinig negatieve zaken op dit forum omdat deze leden al weer naar naar Nederland terug zijn en dus niet de moeite nemen om hier nog te posten (kan ze geen ongelijk geven). Enthousiaste nieuwe leden wie nog naar Australie gaan willen dit soort verhalen ook vaak liever niet lezen! Ik ben van mening dat het geen kwaad kan om de iets minder zonnige kant te posten. Sorry als ik hiermee een negatief beeld schets. Een negatief beeld hebben wij zelf overigens totaal niet! Australie is het meer dan waard, wij zijn gelukkig en willen graag blijven!

Maar ook wij hebben ervaren (in dit geval mijn partner) dat werk zoeken, niet zo makkelijk is en behoorlijk frusterend kan zijn en dat je soms een grote stap terug moet doen. En dan heb ik het over van een Database Manager met veel ervaring bij de overheid in Nederland naar een produktie medewerker in een fabriek in Melbourne. Niet erg, want er is immers een baan, maar er zijn wat traantjes in ons huis gevallen. Solliciteren zonder baan in een vreemd land is toch wat anders dan soliciteren vanuit een baan in het bekende vertrouwde Nederland. En dan hadden wij nog de luxe positie dat ik hier al was en al een baan had.

Nu, die situatie is in Nederland niet anders. In de wetenschap is het elke keer weer 'the struggle for money'. Hier, in de US of in OZ, all the same ;)

Maar wel goed om alle geluiden te horen hoor! Interessant topic!

Klopt! En wat dat betreft is het in Australie nog iets gunstiger dan de verhalen welke ik momenteel van mijn oude werkgever hoor. Het is dus niet bijzonder slecht, je moet er alleen eerst tussen zien te komen.

Succes met jullie toekomst.

Chantal

Maar ook wij hebben ervaren (in dit geval mijn partner) dat werk zoeken, niet zo makkelijk is en behoorlijk frusterend kan zijn en dat je soms een grote stap terug moet doen. En dan heb ik het over van een Database Manager met veel ervaring bij de overheid in Nederland naar een produktie medewerker in een fabriek in Melbourne. Niet erg, want er is immers een baan, maar er zijn wat traantjes in ons huis gevallen. Solliciteren zonder baan in een vreemd land is toch wat anders dan soliciteren vanuit een baan in het bekende vertrouwde Nederland. En dan hadden wij nog de luxe positie dat ik hier al was en al een baan had.
Chantal

Ik ben het wel met je eens dat we niet moeten denken dat de banen voor het oprapen liggen. (zou mooi zijn als ze je al op het vliegveld stonden op te wachten :)). Daarnaast worden Australische ervaring / referenties erg gewaardeerd als je de diverse verhalen leest.

Voor mijn beroep (in IT) ben ik tot nu toe nog maar een aantal vacatures tegengekomen die echt vereisen dat je Australian Citizen bent. Voor de rest is een visum dat je het recht geeft te wonen / werken in OZ voldoende. Maar goed, dat is online. Ik ben erg benieuwd hoe straks de sollicitaties in januari gaan .

We hebben ons er al vast op voorbereid dat onze vast baan fruitplukken word, alles wat beter is, is mooi meegenomen :D

Voor de Vlamingen onder ons, hieronder een link naar site van NARIC-vlaanderen, ivm met erkenning Vlaams diploma in buitenland. Je kan attest vragen: "NARIC- Vlaanderen maakt een attest op in het Nederlands of het Engels dat bevestigt dat het een in Vlaanderen erkend diploma betreft uitgereikt door een in Vlaanderen erkende instelling voor hoger onderwijs. Daarnaast bevat dit attest beknopte informatie over het studiegebied, de studieomvang en het voldoen aan Europese richtlijnen. "
http://www.ond.vlaanderen.be/naric/documentenwaarterecht/erkenning_vlaamsdiploma_buitenland.htm

Ik ga dat alvast eens doen :)

Jep, ik heb toch bij mijn oude hogeschool nog een gevraagd voor een engels diploma (tegen betaling) met de vermelding Bachelor. Doen ze dat niet, dan is die NARIC een goede oplossing.
VETASSES ook eens bekeken, maar daar wordt ik niet echt wijzer van. Je kunt dat blijkbaar ook online doen, maar dan (als je de stappen doorloopt) vragen ze nergens naar bewijzen van de lesinhoud (ofwel ben ik zover nog niet gekomen).

Back