Werken in NL voor mijn huidige Australische werkgever?

beer

Member
in Juni keer ik terug naar Nederland na bijna 4 jaar hier in Sydney te hebben gewoond en gewerkt. Nu wil mijn werkgever me eigenlijk niet kwijt en heeft voorgesteld om vanuit Nederland voor hem te werken. Aantrekkelijk idee naturrlijk maar ik heb wel al direct een vraag waar iemand misschien een antwoord op heeft:

- hoe zit het met belasting betalen in NL of blijf ik dit doen in Australiē?

Zijn er nog meer voor- en/of nadelen die jullie weten of waar ik aan moet denken?

Ad

Ik zou zeggen...je woont en werkt in Nederland, dus belastingplichtig in Nederland, MAAR...100% gok ;)
Dat wordt een internationale accountant, ik zou de zaak laten betalen, die gaan $300 - $500+ per uur.

• Like
Reactions: M5
Is een lastige, maar je hebt daar belastingwetgeving voor. De BD weet welke afspraken en verdragen er lopen.
Overigens is het meeste publiek hier bezig met de andere richting,... dussss... Waarom zou je terug komen naar NL?

Het principe is op zich niet al te ingewikkeld hoor. Als je meer dan 182 dagen in het land verblijft, word je daar belastingplichtig.

In Nederland geldt het principe van het wereldinkomen, dus ook eventueel onroerend goed in Australia valt dan onder de Nederlandse belastingdienst.
Echter, voor dat soort zaken kan het ook zijn dat in Australie belasting wordt geheven. In dat geval is er een overeenkomst ter voorkoming van dubbele belasting. Voor dat soort lastige zaken is een belasting adviseur wel even handig.

Wat lastiger is zijn de eventuele werkgevers en werknemers heffingen die in Nederland moeten worden afgedragen.
Wellicht vergelijkbaar: Ik heb zelf een BV (Ltd) gehad in Engeland en vervolgens gewerkt in Noorwegen. Je dient dan in Noorwegen een payrolling bedrijf te gebruiken die precies berekend wat de werkgever (mijn bedrijf in UK) en de werknemer (ikke) moest overmaken naar de Noorse belastingdienst.

Last edited:
Gefeliciteerd in ieder geval!
Kun je niet op freelance basis voor de werkgever werken? Dan ben je niet in loondienst van het Australische bedrijf en krijg je dus ook geen moeilijk gedoe met zorgverzekeringen en belasting in twee landen. In Nederland kun je er dan zelf voor kiezen welke verzekeringen en pensioenregelingen je doet en je Australische werkgever hoeft dan ook geen moeilijke constructies te bedenken.

Bijkomend voordeel: je kun je vliegtickets naar Australië van je belasting aftrekken ;)

Gefeliciteerd in ieder geval!
Kun je niet op freelance basis voor de werkgever werken? Dan ben je niet in loondienst van het Australische bedrijf en krijg je dus ook geen moeilijk gedoe met zorgverzekeringen en belasting in twee landen. In Nederland kun je er dan zelf voor kiezen welke verzekeringen en pensioenregelingen je doet en je Australische werkgever hoeft dan ook geen moeilijke constructies te bedenken.

Bijkomend voordeel: je kun je vliegtickets naar Australië van je belasting aftrekken ;)

In principe betaal je belasting waar je de werkzaamheden uitvoert. In dit geval dus Nederland. Ook zal je je moeten inschrijven in het Nederlands bevolkingsregister en krijg je gelijk de zorgverzekering voor je kiezen.

Voor wat betreft het freelancen....kijk nu extra goed uit bij de afschaffing van de VAR en de invoering van de wet DBA. Het freelancen kan worden gezien als een verkapt dienstverband en dan ben je alsnog de sjaak.

Als je ervoor kiest om naar Nederland te gaan, denk ik dat je er beter aan doet je te verbinden aan een Nederlandse werkgever of je als freelancer te richten op Nederlandse klanten. Of heb je in je achterhoofd dat je nog altijd eens terug wilt naar Australie?

Back