Werkgelegenheid in Queensland

Heleen1985

Active Member
Hallo allemaal,

Op dit forum is op het moment veel te lezen over de slechte werkgelegenheid in Australië. Velen gaan voornamelijk over de zuidelijke helft van het land (Adelaide, Sydney e.o.).
ALS wij uiteindelijk een visum mogen krijgen gaat onze voorkeur uit naar de onderste helft van Queensland. Hoe is het daar gesteld? In Brisbane, dorpen/stadjes eromheen? Of misschien nog verder naar het noorden, tot maximaal Townsville. Wij zouden uiteindelijk niet in de grote stad willen wonen, maar een rustige plek, met wel wat gemakken als supermarkten en winkels in de buurt.

Wie van dit forum woont er allemaal in Queensland, en kan mij vertellen hoe het daar is gesteld met de werkgelegenheid in het algemeen!? :)

Groetjes!
 
Hallo allemaal,

Op dit forum is op het moment veel te lezen over de slechte werkgelegenheid in Australië. Velen gaan voornamelijk over de zuidelijke helft van het land (Adelaide, Sydney e.o.).
ALS wij uiteindelijk een visum mogen krijgen gaat onze voorkeur uit naar de onderste helft van Queensland. Hoe is het daar gesteld? In Brisbane, dorpen/stadjes eromheen? Of misschien nog verder naar het noorden, tot maximaal Townsville. Wij zouden uiteindelijk niet in de grote stad willen wonen, maar een rustige plek, met wel wat gemakken als supermarkten en winkels in de buurt.

Wie van dit forum woont er allemaal in Queensland, en kan mij vertellen hoe het daar is gesteld met de werkgelegenheid in het algemeen!? :)

Groetjes!
Wij wonen in Qld, 40 km ten westen van Brisbane. Ik vind het een beetje moeilijk te vergelijken, maar ik heb de indruk dat het in Brisbane niet veel uitmaakt met de werkgelegenheid tov Sydney. Ik ken mensen die veel moeite hadden om een baan te vinden en ik ken mensen die al vrij snel een baan hadden. Het ligt er inderdaad aan in welke sector je zoekt, zoals @Gwen al vroeg. Bij ons in de buurt (omgeving Ipswich) is er veel (jeugd)werkloosheid, maar er wordt hier enorm aan de weg getimmerd om Ipswich op te knappen en er liggen grote plannen klaar. Ook de Gold Coast zal enorm veranderen de komende jaren. Voor plaatsen als Toowoomba en Chinchilla wordt net als voor Ipswich enorme groei verwacht, wat natuurlijk ook weer banen schept. Over de plaatsen aan de kust kan ik niet oordelen, daar heb ik te weinig kijk op.
 
Last edited:
Ook daar is het slecht, wij wonen wel in Sydney maar reageren ondertussen door heel Australie, als wij maar hier kunnen blijven en als wij maar die eerste baan krijgen. In Brisbane is in ons geval (IT project manager) daar de verhouding met Sydney 4:10. Het is overal slecht, je leest misschien wat minder over Brisbane omdat mensen vaak toch gaan wonen daar waar er het meeste werk is. Maar uiteindelijk ga je door het hele land solliciteren en verwacht de werkgever toch dat je op gesprek komt. Dus gooi je maar een vliegticket tegen aan, huurauto of taxi en ga op gesprek om weer afgewezen te worden. Sorry, het is gewoon slecht met de werkgelegenheid en ECHT Aussies gaan voor. Dat is een feit. Zelf de president heeft aangegeven om er alles aan te doen om te zorgen dat de banen eerst naar de Aussies gaan.
 
Voor wat het waard is, Ipswich is onlangs verkozen tot de world's top 7 most intelligent communities voor 2015 en ze willen een hoop investeren om de stad tot een 'digitale stad' te maken. Je zou denken dat een IT project manager daar wel aan de bak zou kunnen komen. Het is niet de meest voor de hand liggende stad om een baan te zoeken en veel Australiërs willen daar niet heen vanwege de van oudsher slechte naam die de stad heeft. Zoals ik al zei, er wordt een grote groei verwacht, wat ook de nodige banen zal opleveren. Maar waarschijnlijk is het voor jullie nu te laat :(
 
@Janneke61 Tja, een beetje laat en het werk gaat er aan komen, dat kan nog heel lang duren. Vandaag komen er 2 verhuisbedrijven en morgen ook 2 langs om een quote uit te brengen. Nu we de stap hebben gemaakt om terug te gaan houdt niemand ons meer tegen, we zijn eindelijk van die knoop in onze maag af.
 
@Janneke61 Tja, een beetje laat en het werk gaat er aan komen, dat kan nog heel lang duren. Vandaag komen er 2 verhuisbedrijven en morgen ook 2 langs om een quote uit te brengen. Nu we de stap hebben gemaakt om terug te gaan houdt niemand ons meer tegen, we zijn eindelijk van die knoop in onze maag af.
Inderdaad weet je niet hoe lang het gaat duren voordat alles op gang komt. En dan is het ook altijd nog maar de vraag of je er dan tussen komt. Ik me heel goed voorstellen dat je je nu helemaal richt op de terugkeer naar NL. Nogmaals heel veel succes met alles!
 
Naar wat ik weet van mijn collega's uit Queensland toen ik nog op de cruiseboot werkte, is dat die groep (maritiem) massaal naar Sydney komt, omdat er daar geen werk te vinden is. Terwijl ik juist dacht, dat met het toerisme, het daar in ieder geval op het water wel te doen zou moeten zijn. Het tegendeel, 1 op 2 kapiteins op boten in Sydney harbour komt uit Queeensland. Ik zou dus echt niet kunnen zeggen, waar dat je het beste neer kunt strijken.
Veel netwerken, alles aanpakken en een beetje geluk; dat is wel nodig denk ik op dit moment.
Succes met de terugkeer @Monica, jammer dat het zo is gelopen. Je klinkt een beetje verbitterd, dat is het toch allemaal niet waard. Je hebt je best gedaan. Niet geschoten altijd mis!
 
Thnx voor al jullie reacties!

Ik zou het liefste gaan werken in de managementondersteuning, dat zou geweldig zijn (ik start nu net met de opleiding tot directiesecretaresse). Maar ik zal een hoop werk willen aannemen. Ik verwacht dat ik dit werk niet zal krijgen daar, mede doordat mijn Engels misschien wel ruim voldoende, maar niet zo perfect is als het hoort te zijn als directiesecretaresse. Ik zou ook in het basisonderwijs kunnen werken, maar daar kom ik juist nu uit na tien jaar. Maar goed, ik heb daar een papiertje voor en als ze iemand zoeken... Maar ander kantoorwerk zou ik ook willen aanpakken. Of wat dan ook ;) Ik weet namelijk dat ik allang blij zou moeten zijn als ik wat zou hebben! Maar ja, managementondersteuning zou mijn grootste wens zijn ;)

Sterkte @Monica ! Wel heel knap dat jullie de knoop hebben doorgehakt. Ik vind het super dat jullie überhaupt aan dit grote avontuur zijn begonnen. Dat kunnen lang niet zoveel mensen zeggen toch!!
 


OFX
Back
Top