Where to start? Help!

Wat dapper. Heel veel bewondering om op deze manier in het diepe te stappen. Fingers crossed voor jullie.

Het is riskant om op een one-way-ticket het land in te reizen. Misschien heb je geluk en vragen ze niks, maar ga er maar niet van uit. Ik heb zelfs bankafschriften en contacten moeten overleggen bij de douane en mijn retourticket werd ook gecontroleerd. Een WHV heeft de intentie dat je het land na een jaar weer gaat verlaten (ook al ben je dat niet van plan) en je kan dat moeten bewijzen met een retourticket. Ik heb het risico niet genomen om wegens 'fraude' uitgezet te worden en ben met een retour binnengekomen. Ik heb de terugreis later verkocht.

Het is langdurig en duur om je kat te importeren en zoals @afterbang hieronder al eerder stelde, er wordt nergens iets gezegd over reizen met een pet op een WHV. Kijk wel even goed uit of je huisvesting(en) huisdieren toelaten.

Ik neem aan dat je op de hoogte bent dat een derde WHV nu is toegestaan, mits je 6 maanden farm work doet tijdens je tweede? Dat zou je wat adem- en zoekruimte kunnen geven. Alleen moet je tussentijds dan wel het land verlaten, maar niemand vraagt om terug te gaan naar NL. Je kunt dat WHV ook op Bali aanvragen.

Good luck.

Bedankt voor je reactie. Wie niet waagt wie niet wint zullen we maar zeggen.

We kunnen dmv bankafschriften aantonen dat we ruim voldoende financiën hebben om uiteindelijk naar een jaar weer het land te verlaten.
Contacten in Australië hebben we ook voldoende en dit zijn vrienden/kennissen die ze kunnen benaderen voor eventueel contact.
Zover als we weten is het niet verplicht om een retour-ticket te hebben maar wordt dit door veel wel aangeraden. Wat wel van belang is bij het reizen op een one-way-ticket is dat je kunt aantonen voldoende geld te hebben om een geruime periode te kunnen rondkomen en dan ook nog geld hebt om een ticket te kopen aan het eind van je WHV. Zoals aangegeven kunnen we dit dus aantonen. Alhoewel "voldoende geld" een vaag begrip is hebben we het vertrouwen dat het niet hebben van een retour-ticket geen probleem oplevert.

Lulu laten we pas overvliegen als we meer duidelijkheid hebben. We willen ervoor zorgen dat we de 'rabies declaration' paraat hebben en bij meer duidelijkheid gelijk de 'import permit and blank health certificate' kunnen aanvragen. Na toekenning kunnen we de accommodatie boeken bij de 'Quarantine facility' in Melbourne en uiteindelijk onze kennis waar Lulu tijdelijk verblijft de laatste stappen laten ondernemen in Nederland.
Op deze manier kan ze het snelst naar ons toekomen als we dus een sponsor hebben gevonden.

Mochten we ons 3de WHV willen behalen dan kunnen we terecht bij de cattlefarm waar we ons 2de WHV hebben verkregen. Dit zijn uiteindelijk goede vrienden van ons geworden en hier gaan we dit jaar ook kerst vieren. Het werken op een cattlefarm is totaal geen straf, dit hebben we ervaren als een bevrijdend gevoel. Als ik af en toe verhalen lees waar buitenlanders in Australië terecht komen dan mogen wij van geluk spreken dat wij het zo hebben getroffen in 2015.
We hebben wel een vraag hierover, één van ons is al 31. Kom je dan nog in aanmerking voor een 3de WHV als je 6 maanden farm work doet?
We hebben onszelf hier nog niet hierin verdiept.
 
Last edited:
Veel succes, Ik zat even the denken of je wel pets mee mag nemen op een WHV... Maar vind niets dat dat bevestigd. Dus dan zal het wel :)

Thanks! En ik weet het niet zeker hoor maar ik dacht dat dit niet mocht. Ik moet wel zeggen dat we in 2015 een backpacker hebben ontmoet die haar hond bij had. Ik kreeg wel de indruk dat het een hulphond was maar dit heb ik niet gevraagd.
(typen in de ik-vorm of we-vorm, ik weet het zelf ook niet meer:))
 
Maar terug on topic. @FairDinkum heel goed dat jullie zo bezig zijn en heel spannend. Wij hebben besloten de kat niet mee te nemen omdat we het de kat niet aan willen doen, maar begrijp heel goed dat het beestje mee wil nemen. Veel succes!

Thanks.. Lulu hoort gewoon bij ons en we kunnen haar niet achterlaten. We zijn wel benieuwd wat het uiteindelijk allemaal heeft mogen kosten als we er dus laten overkomen. We weten wat het kost als we het allemaal zouden uitbesteden maar we gaan het grootste gedeelte zelf regelen.
 
Thanks.. Lulu hoort gewoon bij ons en we kunnen haar niet achterlaten. We zijn wel benieuwd wat het uiteindelijk allemaal heeft mogen kosten als we er dus laten overkomen. We weten wat het kost als we het allemaal zouden uitbesteden maar we gaan het grootste gedeelte zelf regelen.

Kan je wel vertellen wat het kost ;)
Hou het schema voor katten precies aan! Je hebt minimaal 180 dagen nodig voor het hele traject. Neem contact op met VCK, voor sommige zaken heb je zo’n partij toch wel echt nodig.

Er was altijd een regel dat je geen ‘dependants’ mee mag nemen (kinderen) en ik weet bijna zeker dat dit ook voor dieren gelde. Check dit even goed (als je je kat pas overhaalt als je een sponsort visum hebt maakt het niet uit natuurlijk)
 
@FairDinkum dit vond ik over de 3d-year WHV bij 1 van de Engelse bloggers die het aan het doen is.

Visa

what is the age limit for the 3rd year visa?
Again, as with the 2nd year visa you must apply and start your visa before you turn 31.

Well, unless you are on a 417 visa and from Canada or Ireland that is. Recently, the Australian government upped the age for working holiday visas from 30 like everyone else, to 35 for Irish and Canadian 417 visa holders.

Money per person

Australia’s guideline of ‘sufficient amount is $5000; the amount may vary however depending on how long you are planning to stay.

You are also required to have a return or onward ticket or money to purchase one.

You may also be asked for a bank statement when entering the country and an air ticket.

Australia is also pretty expensive and getting a job might take a while so be prepared and budget wisely.
 
Last edited:
Emulate is correct: max 30 years old for 1st, 2nd or 3rd working holiday visa. See https://immi.homeaffairs.gov.au/visas/getting-a-visa/visa-listing/work-holiday-417

Ik zie het. Dit had ik dus sowieso niet meer kunnen behalen aangezien het 6 maanden farm work pas vanaf 1 juli 2019 gaat meetellen.
Ik was toen namelijk al 31. Jammer dat ze hier dan geen soort van uitzondering voor hebben gemaakt. Bv een uitzondering van een jaar(tot 1 juli 2020) om het 3de WHV aan te vragen tot je 32e.

En naast de Ieren en Canadezen kunnen nu ook de Fransen een 3de WHV aanvragen tot hun 35e. Waarom de Fransen? 90% kan geen fatsoenlijk Engels. Zijn dit dan afspraken tussen de Franse overheid en Australische overheid? Op de Australische tv-zenders komt zoiets natuurlijk sneller voorbij dan op de Nederlandse tv-zenders.
 
Kan je wel vertellen wat het kost ;)
Hou het schema voor katten precies aan! Je hebt minimaal 180 dagen nodig voor het hele traject. Neem contact op met VCK, voor sommige zaken heb je zo’n partij toch wel echt nodig.

Er was altijd een regel dat je geen ‘dependants’ mee mag nemen (kinderen) en ik weet bijna zeker dat dit ook voor dieren gelde. Check dit even goed (als je je kat pas overhaalt als je een sponsort visum hebt maakt het niet uit natuurlijk)

Van VCK had ik nog niet gehoord. Ik ga ze gelijk benaderen voor een offerte. Ik ben me ervan bewust dat een beetje hulp misschien wel zo handig is. Al is het maar als controle. Bedankt voor de tip!
 
Van VCK had ik nog niet gehoord. Ik ga ze gelijk benaderen voor een offerte. Ik ben me ervan bewust dat een beetje hulp misschien wel zo handig is. Al is het maar als controle. Bedankt voor de tip!

https://www.vcklogistics.com/en/airfreight/industries/live-animal-logistics/ We hadden eerst een andere partij maar werden daar niet zo blij van. Daarna met VCK verder gegaan en dat ging goed. Wel zelf de stappen goed in de gaten houden! http://www.agriculture.gov.au/cats-dogs/step-by-step-guides/category-3-step-by-step-guide-for-cats
 
https://www.vcklogistics.com/en/airfreight/industries/live-animal-logistics/ We hadden eerst een andere partij maar werden daar niet zo blij van. Daarna met VCK verder gegaan en dat ging goed. Wel zelf de stappen goed in de gaten houden! http://www.agriculture.gov.au/cats-dogs/step-by-step-guides/category-3-step-by-step-guide-for-cats

Toevallig ben ik er vanavond ook dieper ingedoken en heb het stappenplan ook zelf gevonden. Bij step 2 schrok ik wel even aangezien Lulu een Bengaal is. Gelukkig heb ik een stamboom en kan ik dus aantonen dat ze vijf generaties verwijdert is van een F5 hybrid.
Dan moet DoEE alsnog toekennen dat Lulu een 'domestic' huisdier is. Hopelijk gaat dit niet te veel problemen opleveren.
http://www.environment.gov.au/syste...iles/importing-wild-or-hybrid-cat-species.pdf

En je gaf ook aan dat je wel kon vertellen wat het kost. Ik heb vandaag een offerte ontvangen van Aeropets en hier schrok ik nogal van. Ze geven aan dat het $7000 tot 10.000 AUD gaat kosten. Ik heb ook een offerte ontvangen van AnimalsToFly(D.T.C) en dit kwam uit op een schappelijk $1500 AUD voor transport. Met de kosten van á $2000 AUD van het Quarantine Facility in Melbourne dacht ik ongeveer rond de $4500 AUD uit te komen. En hier zitten dan ook de kosten van de dierenarts in Nederland in verwerkt. Dus mijn vraag is of deze schatting een beetje in de buurt komt?
 
Toevallig ben ik er vanavond ook dieper ingedoken en heb het stappenplan ook zelf gevonden. Bij step 2 schrok ik wel even aangezien Lulu een Bengaal is. Gelukkig heb ik een stamboom en kan ik dus aantonen dat ze vijf generaties verwijdert is van een F5 hybrid.
Dan moet DoEE alsnog toekennen dat Lulu een 'domestic' huisdier is. Hopelijk gaat dit niet te veel problemen opleveren.
http://www.environment.gov.au/syste...iles/importing-wild-or-hybrid-cat-species.pdf

En je gaf ook aan dat je wel kon vertellen wat het kost. Ik heb vandaag een offerte ontvangen van Aeropets en hier schrok ik nogal van. Ze geven aan dat het $7000 tot 10.000 AUD gaat kosten. Ik heb ook een offerte ontvangen van AnimalsToFly(D.T.C) en dit kwam uit op een schappelijk $1500 AUD voor transport. Met de kosten van á $2000 AUD van het Quarantine Facility in Melbourne dacht ik ongeveer rond de $4500 AUD uit te komen. En hier zitten dan ook de kosten van de dierenarts in Nederland in verwerkt. Dus mijn vraag is of deze schatting een beetje in de buurt komt?

Aeropets vliegt denk ze dan first class met de Concorde of zo?!? Zalm filet en zilver bestek?

Wij waren voor per kat ongeveer 2000-2500 euro (~4000 AUD) kwijt als ik het goed onthouden heb (inclusief al het dierenarts gedoe)

  1. Alle dierenarts kosten
  2. Transport van huis naar Schiphol verzorgt door VCK
  3. Laatste checks op Schiphol door VCK dierenarts
  4. Vlucht naar Melbourne
  5. Quarantaine in Melbourne
  6. Oppikken in Melbourne door JetPets (verzorgt door VCK)
  7. Afleveren op Melbourne airport en doorvliegen naar Canberra

@Thijsvr, jij ook zoiets? (al had jij je privé Vet in NL natuurlijk ;) )
 
Aeropets vliegt denk ze dan first class met de Concorde of zo?!? Zalm filet en zilver bestek?

Wij waren voor per kat ongeveer 2000-2500 euro (~4000 AUD) kwijt als ik het goed onthouden heb (inclusief al het dierenarts gedoe)

  1. Alle dierenarts kosten
  2. Transport van huis naar Schiphol verzorgt door VCK
  3. Laatste checks op Schiphol door VCK dierenarts
  4. Vlucht naar Melbourne
  5. Quarantaine in Melbourne
  6. Oppikken in Melbourne door JetPets (verzorgt door VCK)
  7. Afleveren op Melbourne airport en doorvliegen naar Canberra

@Thijsvr, jij ook zoiets? (al had jij je privé Vet in NL natuurlijk ;) )

Ja ik vond het ook al behoorlijk prijzig. Maar dat het rond de 4000/4500 AUD zal uit komen had ik wel verwacht en ook begroot.
Als het iets duurder uitvalt is op zich ook geen probleem maar door de offerte van Aeropets ging ik twijfelen of ik iets over het hoofd heb gezien.
 
Back
Top