WHI en paperassen

kevins

New Member
Beste mede-WH'ers,

Ik heb de beslissing genomen om een WHV aan te vragen en naar Australië te vertrekken voor een jaar en heb daarom een lijstje opgesteld met dingen die ik in orde moet krijgen. Bij sommige zit ik vast.
Kunnen jullie me hierbij helpen?

Loopbaanonderbreking
Ik zag in de folder van de RVA dat je in België moet blijven wonen. Vandaar dat ik me de vraag stelde of loopbaanonderbreking een mogelijkheid is.

Ziekenkas
Hebben me aangeraden om een bijkomende reisverzekering te nemen.
In hoeverre dat dit me dekt als ik werk is nog niet duidelijk.

Belastingen
Ga volmacht geven aan mijn ouders

Verkiezingen
Je moet kunnen bewijzen dat je op de verkiezingsdag in het buitenland zat (vb. factuur). Dit moet te doen zijn.

Post
Volmacht aan ouders

Politie
Geen info nodig

Gemeente
Ik heb ergens gelezen dat je je moet uitschrijven als je langer dan 3 maanden weg bent. Maar dit brengt een berg problemen met zich mee. Ik weet dus niet goed wat ik hiermee zal doen.
Weet er iemand of ze zo ie zo dit kunnen controleren? Misschien via de belastingen?
 
mm lastige vragen. Je zou ook eens op www.backpackers.nl kunnen kijken (op het forum). Vooral omdat ik niet zo heel veel van Belgie en de regels aldaar afweet. Ik heb wel eens gehoord dat Belgen idd een loopbaanonderbreking kunnen aanvragen van max een jaar?? Meer dan wel er wel eens over gehoord kan ik daar weinig over toevoegen. Qua belasting en post.. moet je daarvoor in Belgie een volmacht aanvragen?? Ik zou eerder je ouders een volmacht tot je bankrekening geven. Mocht jij je pas verliezen of blokkeren en niemand heeft een volmacht, heb jij een probleem. Post zouden ze zelf af en toe kunnen afhalen en ik had in ieder geval de meeste van mijn betalingen gewoon op automatisch staan. Ik teken vrijwel nooit acceptgiro's behalve als het iets is dat ik toevallig die maand besteld heb via bijv. Bol.com of iets anders dat normaal nooit voorkomt. Qua belasting.. volgens mij heb je daar een aantal maanden voor om dat aan te geven. Zoek het even uit. Vooral omdat je misschien je Australisch inkomen ook moet opgeven. Als je echt je ouders het wilt laten doen, zou ik daar idd een volmacht voor aanvragen, maar anders zou ik gewoon wachten tot je weer thuis bent dan kun je evt. australische dingen ook toevoegen.

Ziektekostenverzekering: geen idee hoe het in Belgie is geregeld. Wij als nederlands kunnen gebruik maken van Medicare in Australie (er is een overeenkomst tussen NL en AU) maar alleen voor noodzakelijke hulp. Verder moet je dan nog in NL verplichte ziektekosten afdragen omj hier gebruik van te kunnen maken. Toch zijn bepaalde dingen dan niet gedekt, dus ik zou ten alle tijden een extra verzekering afsluiten.

Uitschrijven: lees de discussie op www.backpackers.nl er is al heel veel over gezegd. Voor ons is het vooral belangrijk als wij niet de verplichte ziektekostenverzekering willen betalen, maar er zittennogal wat haken enogen aan. Ik weet niet wat in Belgie de regels zijn, maar bij ons zou je je eigenlijk verplicht moetne uitschrjven als je langer dan 8 maanden in het buitenland zit.

Nog een extra tip: maak kopieen van belangrijke documenten! En je moet natuurlijk ook aan de WHV eisen voldoen die Australie heeft gesteld. Succes!
 
Wat ook handig is, scan belangrijke documenten en zet ze op je mail (hotmail of iets dergelijks), mocht je dan dingen kwijtraken, heb je altijd een backup achter de hand. Even een printje draaien in een internetcafe en je hebt het weer. Raak je minder snel kwijt dan een gewone kopie.

Vor de rest weet ik ook geen antwoorden op je vragen hoe dat zit in belgie. Heb zelf wel een WHV gehad, maar misschien is het in nederland anders geregeld.
 
Back
Top