WHV en verzekeringen

bregje

New Member
Hoi hoi allemaal,

Een vraagje... ik ga met mijn vriend naar Melbourne, hij komt daar vandaan en de bedoeling is dat we daar samen gaan wonen. Echter omdat ik nog maar heel kort in Australië ben geweest ga ik in eerste instantie op een WHV.
Nu is me niet helemaal duidelijk waar ik rekening mee moet houden qua ziektekostenverzekering.
Moet ik de verzekering blijven betalen?
Moet ik een extra verzekering afsluiten om te zorgen dat ik mocht er in Australië iets gebeuren ook dekking heb?
En over het uitschrijven bij de gemeente, moet ik dit nu wel of niet doen? Is me ook niet helemaal duidelijk...

Groetjes Bregje
 
hi Bregje,

Kijk eens in dit topic:
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=8106.msg106386#msg106386
Hier staat eigenlijk alles al in genoemd.

Kom je er niet uit, laat het weten, dan leg ik het even uit.

Succes!

Dijnnas
 
Oh, ik heb je mail doorgestuurd naar mijn vriendin. ;) Die kan er misschien net wat meer mee!
 
Hoi Dijnnas,

Heb het even bekeken, maar ff wat dingen op een rijtje, mag jij zeggen of ik het goed heb..

Ik ga op een WHV naar Australië, heb de intentie om langer dan 2/3 van een jaar weg te blijven en moet me dus uitschrijven bij de gemeente.
Doordat ik dan officieel niet meer in Nederland woon en werk hoef ik me hier ook niet meer te verzekeren voor ziektekosten (?)

Máár... val ik door mijn WHV dan wel onder medicare in Australië, én zou ik daar eventueel ook een particuliere verzekering af kunnen sluiten?

én is het verstandig om nog een reisverzekering af te sluiten, en zo ja, hoe kan dit dan omdat ik dan dus geen adres meer heb in Nederland...?

Hoop dat je me verder kunt helpen...

Groetjes Bregje
 
Een WHV is toch maximaal 2 jaar? Wat wij afgelopen jaar gedaan hebben is:

1. Postadres bij de gemeente doorgeven (dus eigenlijk uitschrijven)
2. Werken in Australie
3. Reisverzekering met ziektedekking afsluiten
4. Zorgverzekering opzeggen.


As far as I know heb je dan geen recht op medicare (de overeenkomst met Nederland geldt dan immers niet) maar kan men daar niet achter komen. Bij evt. terugkomst in Nederland moet je wel hard kunnen maken dat je gewerkt hebt in Australie, anders moet je alsnog je ziektekostenverzekeringspremie (plus boete) betalen....
 
He Zwerver,

Thanks voor je reactie!
Zijn jullie ook op een WHV gegaan dan?
Tja, ik weet nog niet óf ik uberhaupt nog wel terug kom, maar goed.

waarom heb je trouwens geen recht op medicare dan?

groetjes Bregje
 
[quote author=bregje link=topic=8128.msg106651#msg106651 date=1199354286]
He Zwerver,

Thanks voor je reactie!
Zijn jullie ook op een WHV gegaan dan?
Tja, ik weet nog niet óf ik uberhaupt nog wel terug kom, maar goed.

waarom heb je trouwens geen recht op medicare dan?

groetjes Bregje
[/quote]
De officiele regeling is dat medicare geldt voor Australische inwoners, werkenden in Australie en mensen met een ziektekostenverzekering in een land waar Australie een regeling mee heeft. Als jij niet meer verzekerd bent in Nederland gaat dat laatste deel niet meer op ;)
 
Hoi Zwerver,

Maar met een whv mag je toch wel werken in Australië?
Ik wil namelijk ook gewoon gaan werken daar... Val ik op het moment dat ik werk wel onder medicare of ook niet?
Ja, ben wel vervelend he... maar ik wil het gewoon graag precies weten...

Groetjes Bregje
 
[quote author=bregje link=topic=8128.msg106663#msg106663 date=1199358501]
Hoi Zwerver,

Maar met een whv mag je toch wel werken in Australië?
Ik wil namelijk ook gewoon gaan werken daar... Val ik op het moment dat ik werk wel onder medicare of ook niet?
Ja, ben wel vervelend he... maar ik wil het gewoon graag precies weten...

Groetjes Bregje
[/quote]
Zover ik weet mag je wel werken maar val je niet onder de medicare, tenzij je een verzekering in Nederland hebt. Om 100% zeker te zijn moet je eigenlijk even op internet zoeken ;)
 
De officiele regeling is dat medicare geldt voor Australische inwoners, werkenden in Australie en mensen met een ziektekostenverzekering in een land waar Australie een regeling mee heeft. Als jij niet meer verzekerd bent in Nederland gaat dat laatste deel niet meer op 

Wij hebben dat opgelost door naar de medicare te gaan en onze (inmiddels verlopen) verzekeringspolis en pasje te laten zien, was voldoende.
 
[quote author=bits link=topic=8128.msg106670#msg106670 date=1199364791]
De officiele regeling is dat medicare geldt voor Australische inwoners, werkenden in Australie en mensen met een ziektekostenverzekering in een land waar Australie een regeling mee heeft. Als jij niet meer verzekerd bent in Nederland gaat dat laatste deel niet meer op 

Wij hebben dat opgelost door naar de medicare te gaan en onze (inmiddels verlopen) verzekeringspolis en pasje te laten zien, was voldoende.
[/quote]

En hoe hebben jullie dat dan gedaan met de ziektekostenverzekering in NL? Je moet je, als je 8 maanden in het buitenland verblijft, uitschrijven. Je bent dan geen ingezetene meer.
 
http://www.joho.nl/index.php?verzekeringen?ref=zorgverzekering2006

Hier bij joho staat ook nog het een en ander. Kijk maar of er iets
bijstaat dat je vragen kan beantwoorden.
 
Back
Top