WHV granted, en nu? Ervaringen mbt voorbereiding, douane en verblijf daar gezocht.

Nou inmiddels zit ik nog maar anderhalve maand voor vertrek, de spanning neemt toe maar in positief opzicht. Mijn vriendin en ik hebben inmiddels onze eigen woning dus ik kan in ieder geval ergens terecht wanneer ik aankom. :)

Nog even terugkomend op de zorgverzekering. Zoals ik het hier lees wordt me geadviseerd de Nederlandse zorgverzekering aan te houden en Medicare aan te vragen. Maar ook dat je je bij de zorgverzekeraar moet uitschrijven wanneer je langer dan acht maanden in het buitenland verblijft. Dit zegt de zorgverzekeraar zelf ook.

Dus eigenlijk ben ik op dit moment vooral op zoek naar ervaringsdeskundigen op dit gebied.
Hoe hebben jullie het gedaan met je zorgverzekering in Nederland? En zijn er veel mensen die gebruik hebben gemaakt van de verzekeringen van Australianbackpackers.nl?
 
Dat heeft te maken met het volgende: als jij langer dan 8 maanden in het buitenland zit, moet je je officieel uitschrijven bij de gemeente. En als je je uitschrijft.. dan hoef (mag?) je idd geen NL zorgverzekering meer. Ik ben een jaar weggeweest op een WHV en heb me niet uitgeschreven. Dat kon ook niet aangezien ik mijn huurwoning heb aangehouden (verklaar me voor gek maar ik betaalde toen 200 euro huur en een opslagplaats huren voor mijn meubels had ook geld gekost). Uiteindelijk heeft er iemand - een bekende van mij die ging scheiden (met goedkeuring van de woningstichting) - er een paar maanden ingezeten.

Ik kon mij niet uitschrijven omdat de woning op mijn naam stond.

Als je je wel uitschrijft, denk dan aan de volgende 2 dingen:
- pensioengat (wist ik toen niet)
- zorg dat als je je bij je zorgverzekering uitschrijft dat je zwart op wit krijgt dat je daar weer terug kunt zonder boete!
 
en je kunt je bij een andere zorgverzekering inschrijven voor de tijd dat je in het buitenland zit. Een aantal mensen op het forum hebben een verzekering bij Oom afgesloten.
 
Je kan meteen Medicare een 'visitors' pas aanvragen en kan je gewoon gebruiken bij de bulk doctor en in het ziekenhuis.

Je internationale rijbewijs is 1 jaar geldig, maar je mag hem maar 3 maanden gebruiken in Australie. Rij je langer als 3 maanden rond ben je dus illegaal bezig en kan het je duur komen te staan.
Ik heb mijn Nederlands rijbewijs 10 jaar toen ik hier kwam en kon zonder theoretisch of praktische test een open australisch rijbewijs kopen.

Succes.
 
Je internationale rijbewijs is 1 jaar geldig, maar je mag hem maar 3 maanden gebruiken in Australie. Rij je langer als 3 maanden rond ben je dus illegaal bezig en kan het je duur komen te staan.

Hoe bedoel je dat je hem maar 3 maanden mag gebruiken?
Een internationaal rijbewijs is puur een vertaling en heeft uberhaupt geen legale waarde.

Je Nederlandse rijbewijs is gewoon geldig. Het is uiteindelijk wel handig om een Australisch rijbewijs te krijgen van de staat waar je bent. Wanneer je verhuist naar een andere staat hoor je binnen 3 maanden je Australische rijbewijs en auto registration om te zetten naar de staat waar je woont, al wordt dit niet echt vaak gecheckt.

Ik heb hier jaren gewerkt (voor de government) en rondgereden met een Nederlands rijbewijs zonder problemen. Ben een aantal keren aangehouden door de politie zonder problemen wederom. Een rijbewijs is een rijbewijs.
 
Hoe bedoel je dat je hem maar 3 maanden mag gebruiken?
Een internationaal rijbewijs is puur een vertaling en heeft uberhaupt geen legale waarde.

Je Nederlandse rijbewijs is gewoon geldig. Het is uiteindelijk wel handig om een Australisch rijbewijs te krijgen van de staat waar je bent. Wanneer je verhuist naar een andere staat hoor je binnen 3 maanden je Australische rijbewijs en auto registration om te zetten naar de staat waar je woont, al wordt dit niet echt vaak gecheckt.

Ik heb hier jaren gewerkt (voor de government) en rondgereden met een Nederlands rijbewijs zonder problemen. Ben een aantal keren aangehouden door de politie zonder problemen wederom. Een rijbewijs is een rijbewijs.

Persoonlijk denk ik dat je geluk heb gehad, of het werkt anders in WA.
Hier heeft de Queensland Department of Transport het zelf tegen mij verteld dat je een internationaal rijbewijs (de vertaling) maar 3 maanden mag gebruiken met je Nederlands rijbewijs, en het is illegaal om op je Nederlands rijbewijs rond rijden 3 maanden nadat Australie binnen bent gekomen.
Anders kun je hier jaren op je Nederlandse rijbewijs rond rijden zonder punten systeem en verleng je hem lekker gewoon.
Plus als je overtreding maak en je krijgt een boete dan worden die punten op je Australische rijbewijs gezet zodra je die binnen krijgt.
Zo kreeg ik in 2012 ineens punten op mijn rijbewijs van mijn vakantie in 2010 die ik netjes had betaald, dit terwijl ik pas eind 2011 ben vertrokken naar Australie.
 
Het is alweer even geleden dat ik dit forum bezocht heb. Inmiddels afgereisd naar Melbourne, zonder problemen de douane doorgekomen, vijf maanden lang samengewoond met vriendin en op zoek geweest naar een baan, niet kunnen vinden en daardoor inmiddels helaas weer terug in Nederland.

Maar ik heb mijn hart verpand aan Melbourne dus wil graag weer terug. Weet er iemand misschien een overzicht van Nederlandse bedrijven die in Melbourne gevestigd zijn? Ik wilde eens bekijken wat de mogelijkheden om via werk in Melbourne te mogen blijven.
 
en op zoek geweest naar een baan, niet kunnen vinden en daardoor inmiddels helaas weer terug in Nederland.
.
Je hebt geen baan kunnen vinden in jouw specifieke werkgebied of gewoon geen baan kunnen vinden?
Wat jammer dat je naar 5 maanden naar huis bent gekomen. Hadden jullie nog overwogen om 3 maanden farmwork te doen zodat je in ieder geval nog op een 2e WHV terug kan gaan over een tijdje?
 
Hallo,
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie als Maarten. Toevallig heet ik ook Maarten:)
Alleen ik kon geen WHV aanvragen omdat ik 32 ben. Dat kan maar tot voor je 31e toch?
Ik heb al verschillende topics gelezen maar lees dus graag hier even mee. Mocht het handig zijn dan open ik een eigen topic.
 
Je hebt geen baan kunnen vinden in jouw specifieke werkgebied of gewoon geen baan kunnen vinden?
Wat jammer dat je naar 5 maanden naar huis bent gekomen. Hadden jullie nog overwogen om 3 maanden farmwork te doen zodat je in ieder geval nog op een 2e WHV terug kan gaan over een tijdje?
Gwen, lees het hele draadje even ... ;)
 
Gwen, lees het hele draadje even ... ;)
Oke oke 2e WHV kan dus niet ivm leeftijd. Maar vind het bijzonder dat je in 5 maanden tijd geen enkel baantje hebt kunnen vinden in Melbourne.
En hoe staat het met de partner visum plannen? Hopelijk biedt dat snel uitkomst voor je dan :)
 
Ik heb in totaal drie baantjes gehad. Het eerste was op commissiebasis. Resultaat na drie dagen van zo'n 10 uur per dag: $70.
Tweede baantje was casual. Na de eerste week werd me fulltime uren beloofd. Heb na de eerste week alleen nooit meer wat van die werkgever gehoord.
Derde baantje was ook casual en daar was sowieso niet meer dan 15 a 20 uur in de week beschikbaar. Als er al werk was want de ene week werkte ik 10 tot 15 uur, een week later was er weer niks.
Dus fulltime werk bleek gewoon onmogelijk. Ik heb zonder overdrijven meer dan honderd sollicitaties verstuurd. De combinatie van mijn leeftijd en visum is ook niet echt een gelukkige.

Partnervisum zit er dus ook niet echt in omdat je daarvoor een jaar samengewoond moet hebben. En zonder baan kan ik niet op een korte termijn weer terug naar Melbourne want dan kom ik weer in dezelfde situatie terecht.
 
Last edited:
Ik neem voor het gemak even aan dat je geen fulltime baan hebt gevonden, vanwege je WHV. Maar er zijn toch baantjes genoeg voor "backpackers"zeker in een stad als Melbourne?
Ennieweej ik vroeg me af hoe het er nu voor staat allemaal, nog ontwikkelingen?
 
Ik neem voor het gemak even aan dat je geen fulltime baan hebt gevonden, vanwege je WHV. Maar er zijn toch baantjes genoeg voor "backpackers"zeker in een stad als Melbourne?
Ennieweej ik vroeg me af hoe het er nu voor staat allemaal, nog ontwikkelingen?

Leuk dat je het vraagt.
Ik dacht ook dat het niet al te moeilijk zou zijn een backpackerbaantje te vinden. Maar dat viel dus erg tegen.
In ieder geval, ten tijde van mijn laatste post was ik nog in de veronderstelling dat ik weer snel terug zou keren naar Melbourne om weer bij mijn vriendin en in mijn favoriete stad te zijn.
Inmiddels is dat wel echt van de baan. Er was geen mogelijkheid op een korte termijn terug te keren en dus hebben we de relatie verbroken want het ging gewoon niet langer zo.
Ondertussen had ik ook hier erg veel moeite met het vinden van een baan en het besef dat ik niet meer terug zou keren naar Melbourne.
Nou ja, we zijn sinds mijn terugkomst in Nederland inmiddels bijna vier maanden verder. Gelukkig heb ik eindelijk een baan gevonden waar ik twee weken geleden aan begonnen ben. Nog een baan die ik heel erg leuk vind ook. Oftewel het vizier staat weer op Nederland. En dat lijkt na een paar erg lastige maanden eindelijk weer de goede kant op te gaan. Maar ik zal altijd toch ook nog een schuin oog gericht houden op Melbourne. Fijnste stad waar ik ooit gewoond heb.
 
Jeetje! Hoe anders kan het soms gaan zeg. Jammer dat het niet heeft mogen werken in Melbourne.
Maar zoals ik het lees, heb je de schouders eronder gezet en dat heeft je in ons prachtige kikkerlandje toch een hele leuke baan opgeleverd!
En dat in deze tijd van economische malaise en werkloosheid. Gefeliciteerd!
En wat nu niet is, is misschien over een tijdje. Het leven zit vol met verrassingen!
 
Hoi allemaal,

Hele thread even gelezen en ben verbaasd ten aanzien van de ervaringen van Maarten. Balen zeg en zou het eerlijk gezegd niet verwachten, al was jou zoekgebied qua werk gericht op Melbourne en zodoende heb je vermoedelijk je mogelijkheden wel erg beperkt?

Zelf vertrek ik in juni richting Azië en per juli naar Australië voor een jaar op een WHV. Vele vragen die jij hier gesteld hebt loop ik ook tegenaan. Ik heb inmiddels wel in de gaten dat het helaas geen zwart/wit verhaal is, al lijkt de wetgeving daarentegen wel weer zwart/wit.

Uitschrijven uit het BRP, wel of niet, opzeggen huur, wel of niet, binnenlands belastingplichtig of buitenlands belastingplichtig of samsam.

Overigens voorzie ik ten aanzien van het vinden van een job weinig problemen. Het zal wellicht niet binnen een dag of een week rond zijn, maar als je een brede horizon hebt qua locatie en type werk zal het een stuk eenvoudiger zijn. Ik wil overigens de mijnbouw proberen en dat schijnt wel weer een stuk lastiger te zijn i.v.m. de inwerkperiode en het feit dat je maximaal 6 maanden voor één werkgever mag werken daar. Sowieso zal ik de 88 dagen en/of 3 maanden als 'specified work' doen voor een 2e WHV.
Hier moet je overigens goed bekijken wat er onder valt en wat de voorwaarden zijn. Wat ik tot dusver heb gezien is dat ze kijken naar de arbeidsstandaard volgens de daar bekende 'CAO'. Het kan dus best zijn dat je met 4/5 dagen werken in de week al voldaan hebt aan 1 week van de benodigde 12/13 weken. Ook bij een baan waarbij je 2 weken op, 2 weken af gaat heb je al 4 weken van de 12/13 gewerkt. En zorgen dat je er bewijs van hebt (formulier printen, meenemen, invullen en bewaren + evt. referentie werkgever/salarisstroken e.d.).

Lastigste blijf ik overigens het verzekeren vinden ... daar lees je zoveel verschillende ervaringen e.d. in dat het niet voor iedereen gelijk is gegaan in de praktijk.
 
Overigens voorzie ik ten aanzien van het vinden van een job weinig problemen. Het zal wellicht niet binnen een dag of een week rond zijn, maar als je een brede horizon hebt qua locatie en type werk zal het een stuk eenvoudiger zijn. Ik wil overigens de mijnbouw proberen en dat schijnt wel weer een stuk lastiger te zijn i.v.m. de inwerkperiode en het feit dat je maximaal 6 maanden voor één werkgever mag werken daar. Sowieso zal ik de 88 dagen en/of 3 maanden als 'specified work' doen voor een 2e WHV.
Hoi Marcus,
Werken in de mijnbouw is niet meer zo gemakkelijk als het geweest is. Daarbij krijg je inderdaad te maken met een inwerkperiode, wat het lastig maakt voor een WHVer, zoals je zelf al aangaf. Vrienden van ons wonen in de Dandenong Ranges, ten oosten van Melbourne. Daar zijn veel kwekerijen (vaak met een Nederlandse achtergrond) die veel met backpackers werken. Misschien is dat nog een idee? Wel even goed kijken waar je gaat werken. Monbulk, waar onze vrienden wonen, valt nog binnen de Melbourne suburbs en telt niet voor farmwork. Silvan, een paar km verderop, valt niet meer onder de Melbourne suburbs en telt wel mee voor farmwork.
 
Hoi allemaal,


Overigens voorzie ik ten aanzien van het vinden van een job weinig problemen. Het zal wellicht niet binnen een dag of een week rond zijn, maar als je een brede horizon hebt qua locatie en type werk zal het een stuk eenvoudiger zijn. Ik wil overigens de mijnbouw proberen en dat schijnt wel weer een stuk lastiger te zijn i.v.m. de inwerkperiode en het feit dat je maximaal 6 maanden voor één werkgever mag werken daar. Sowieso zal ik de 88 dagen en/of 3 maanden als 'specified work' doen voor een 2e WHV.
Hier moet je overigens goed bekijken wat er onder valt en wat de voorwaarden zijn. Wat ik tot dusver heb gezien is dat ze kijken naar de arbeidsstandaard volgens de daar bekende 'CAO'. Het kan dus best zijn dat je met 4/5 dagen werken in de week al voldaan hebt aan 1 week van de benodigde 12/13 weken. Ook bij een baan waarbij je 2 weken op, 2 weken af gaat heb je al 4 weken van de 12/13 gewerkt. En zorgen dat je er bewijs van hebt (formulier printen, meenemen, invullen en bewaren + evt. referentie werkgever/salarisstroken e.d.).

Lastigste blijf ik overigens het verzekeren vinden ... daar lees je zoveel verschillende ervaringen e.d. in dat het niet voor iedereen gelijk is gegaan in de praktijk.
Ik wil je wel even wijzen op het feit dat werken in de mijnbouw misschien wel een extra verzekering vereist. Sommige beroepen worden namelijk zwaarder aangerekend als het om verzekeren gaat. Mijn man is kok en die moest voor zijn WHV een verzekering afsluiten die heel wat duurder was, omdat hij in een beroep werkt wat als risico gezien wordt. Dus zoek dat even goed uit, mocht je dan het geluk hebben ergens binnen te komen en er gebeurt wat, dat je niet in de penarie komt of nog erger.....
 
Back
Top