WHV - Toeristen Visum ... beide visa tegelijk in bezit.. uiterste vertrekdatum?

r2d2

Member
Tja... een goede titel kon ik niet verzinnen, voor het volgende probleem:

Een vriend van mij heeft ergens in October 2008 een WHV aangevraagd. Daarna heeft hij een vakantie gehad van Feburari 09 t/m Maart 09, en had hierbij een Toestisten Visa met zijn ticket gekregen. In Mei 09 is hij terug naar Oz gekomen voor zijn WHV. Van beide entries staat er een stempel in zijn paspoort, en uiteraard een vertrekstempel van Maart 09..

Op welke datum moet hij nu vertrekken: is dat in Feb '10 of in Mei '10?

Thanks voor het meedenken.

Cheers

De laatste aankomststempel geldt altijd als de startdatum, dus als het WHV een jaar geldig is dan Mei '10.

Normaal zou het zo zijn dat als hij een WHV heeft aangevraagd en voordat hij het land binnen kwam een toeristen visum heeft aangevraagd, de WHV hiermee ongeldig wordt gemaakt. Dat geldt nm voor alle visa's (vandaar dat je ook moet oppassen dat je geen toeristen visum aanvraagd, nadat je andere visum is toegekend).

Een toeristenvisum is over het algemeen 3 maanden geldig. Dit zou kunnen verklaren waarom hij in Mei nog Australie binnen is gekomen.. (en dan zou hij nu dus illegaal zijn..)

Maar de vraag is echter wel, heeft hij echt nog een toeristenvisum aangevraagd, of dacht hij die aangevraagd te hebben? En zo ja, wanneer heeft hij die aangevraagd? Voordat hij zijn WHV aanvroeg of daarna?

Ik ben overigens ook wel benieuwd naar slatsr antwoord..

De laatste aankomststempel geldt altijd als de startdatum, dus als het WHV een jaar geldig is dan Mei '10.

Dit is heel vreemd want met een WHV heb je multiple entry.. dan zou je WHV dus onbeperkt geldig zijn..

Normaal zou het zo zijn dat als hij een WHV heeft aangevraagd en voordat hij het land binnen kwam een toeristen visum heeft aangevraagd, de WHV hiermee ongeldig wordt gemaakt. Dat geldt nm voor alle visa's (vandaar dat je ook moet oppassen dat je geen toeristen visum aanvraagd, nadat je andere visum is toegekend).

Een toeristenvisum is over het algemeen 3 maanden geldig. Dit zou kunnen verklaren waarom hij in Mei nog Australie binnen is gekomen.. (en dan zou hij nu dus illegaal zijn..)

Maar de vraag is echter wel, heeft hij echt nog een toeristenvisum aangevraagd, of dacht hij die aangevraagd te hebben? En zo ja, wanneer heeft hij die aangevraagd? Voordat hij zijn WHV aanvroeg of daarna?

Ik ben overigens ook wel benieuwd naar slatsr antwoord..

Bij mijn weten, maar ik check dat wel met hem, heeft hij wel een toeristenvisum aangevraagd met volgens mij de datum 15 feb - 15 mei erop, en dat zou idd verklaren waarom hij probleemloos binnen is gekomen op 1 mei. Of zijn WHV is op 15 feb ingegaan... en dan is zijn binnenkomst op 1 mei ook geen enkel probleem, tenzijn zij WHV ongeldig is gemaakt door de aanschaf van zijn Toeristen Visum. Daar krijg je geen bericht van begrijp ik?

Cheers

Dit vond ik op de immi-website:

Activating your Working Holiday visa
If you applied for your Working Holiday visa outside Australia, your 12 month stay period starts when you enter Australia. This includes entering Australia as a transit passenger, on an Electronic Travel Authority (ETA), Crew Travel Authority (CTA), or a Maritime Crew Visa (MCV). When you have started the stay period on your Working Holiday visa, it cannot be delayed or deferred.

If you do not want to start your 12 month stay on your Working Holiday visa, and you plan to transit through Australia or enter on an ETA, CTA or MCV, you should consider cancelling your Working Holiday visa. You will then need to apply for an alternative visa before you travel to Australia. Information about visa options when transiting through Australia is available from the departmental website.
See: Transiting through Australia

To have your Working Holiday visa cancelled, contact the Working Holiday visa processing centre. You may apply for another Working Holiday visa in the future but will need to pay another visa application charge.

Note: If you wish to travel to Australia on an Electronic Travel Authority (ETA), Crew Travel Authority (CTA) or Maritime Crew Visa (MCV) before activating your Working Holiday visa, you should first cancel your Working Holiday visa. Cancelling your Working Holiday visa after obtaining an ETA, CTA or MCV will also cancel the ETA, CTA or MCV.

Goed, dat lijkt mij dan duidelijk. Hij is Februari het land binnen gekomen, en toen is zijn WHV dus ook ingegaan.

Ik begrijp uit de voortgaande discussie dat hij al in het bezit was van het WHV toen hij in Feb '09 arriveerde. Ik veronderstelde dat hij het pas daarna had gekregen. Dat blijkt dus incorrect.

Klopt.. hij heeft een WHV in October 08 aangevraagd/gekregen, en wilde hem activeren van Mei 09 - Mei 10, maar is eerst nog in feb/maart 09 op vakantie naar Oz geweest, met bij mijn weten een ETA-visum. Het blijft natuurlijk nu de vraag of zijn ETA zijn WHV niet heeft gecancelled... en daarmee dus al een maand of 9 illegaal in Oz is. Dit klinkt niet goed.. zeker omdat hij aan het overwegen is om een sponsorvisum te verkrijgen in WA.

Cheers

Dit vond ik op de immi-website:

Activating your Working Holiday visa
If you applied for your Working Holiday visa outside Australia, your 12 month stay period starts when you enter Australia. This includes entering Australia as a transit passenger, on an Electronic Travel Authority (ETA), Crew Travel Authority (CTA), or a Maritime Crew Visa (MCV). When you have started the stay period on your Working Holiday visa, it cannot be delayed or deferred.

If you do not want to start your 12 month stay on your Working Holiday visa, and you plan to transit through Australia or enter on an ETA, CTA or MCV, you should consider cancelling your Working Holiday visa. You will then need to apply for an alternative visa before you travel to Australia. Information about visa options when transiting through Australia is available from the departmental website.
See: Transiting through Australia

To have your Working Holiday visa cancelled, contact the Working Holiday visa processing centre. You may apply for another Working Holiday visa in the future but will need to pay another visa application charge.

Note: If you wish to travel to Australia on an Electronic Travel Authority (ETA), Crew Travel Authority (CTA) or Maritime Crew Visa (MCV) before activating your Working Holiday visa, you should first cancel your Working Holiday visa. Cancelling your Working Holiday visa after obtaining an ETA, CTA or MCV will also cancel the ETA, CTA or MCV.

Ik begrijp uit de voortgaande discussie dat hij al in het bezit was van het WHV toen hij in Feb '09 arriveerde. Ik veronderstelde dat hij het pas daarna had gekregen. Dat blijkt dus incorrect.

Klopt.. hij heeft een WHV in October 08 aangevraagd/gekregen, en wilde hem activeren van Mei 09 - Mei 10, maar is eerst nog in feb/maart 09 op vakantie naar Oz geweest, met bij mijn weten een ETA-visum. Het blijft natuurlijk nu de vraag of zijn ETA zijn WHV niet heeft gecancelled... en daarmee dus al een maand of 9 illegaal in Oz is. Dit klinkt niet goed.. zeker omdat hij aan het overwegen is om een sponsorvisum te verkrijgen in WA.

Cheers

Als ik even jouw info lees die je van de immi website af hebt, dan cancelt een ETA niet de WHV (terwijl dit in alle andere gevallen wel het geval is). Om je WHV te cancellen (wat ik zo lees) moet je dus contact opnemen met het WHV processing centre. Ik denk niet dat dit is gebeurd. Dus toen hij in Feb OZ binnenkwam heeft dat zijn WHV geactiveerd. Ik weet niet wanneer hij in Feb binnen is gekomen, maar dan zou hij zo ong. het land nu uitmoeten.

Ik heb hem even gesproken en hij heeft zijn ETA op 10 October ontvangen, en zijn WHV op 3 November. Hij dacht dat het andersom was, maar na zijn papieren te checken, is de 'cancellation' van zijn WHV in ieder geval dus niet aan de hand.

Hij is op 13 Feb binnen gekomen, dus 13 Feb (of is het 12?) moet hij het land verlaten... en daar had hij dus totaal niet op gerekend... hij heeft net een nieuwe auto gekocht! Maar ik weet zeker dat hij wel terugkomt.... zeker nu hij een Oz vriendin heeft, en graag op een sponsorvisum hierheen wil.

Bedankt!

Cheers

Hij heeft de DIMIA gebeld op Maandag en die vertelde hem inderdaad dat hij op 13 Feb 2010 het land uit moet zijn. Hij vertrekt vannacht dus halsoverkop terug naar NL.

Wat wel gaaf is:
Hij is vandaag bij een boerenbedrijf langs geweest en die willen hem wel sponsoren. Hij is van huis uit een automonteur, (1 jaar werkervaring, paar jaar geleden) en de boerderij wil hem wel graag hebben als klusjesman/monteur/enz. Het bedrijf en hij denken dat ze hem wel op die manier hierheen kunnen halen... ik twijfel een beetje... jullie enig idee?

Cheers

Die vriend is intussen wer terug in Oz op een toeristenvisum. Hij werkt nu voor kost en inwoning (en af en toe een klein cadeautje in de hand) op die boerderij waar hij net voor z'n vertrek langs ging. Hij hoopt op een sponsorvisum (automonteur diploma/weinig ervaring) van die boerderij.

Maakt hij een kans (moet hij bijv. een Skills Assessment doen?) ... wat denken jullie?

Cheers

Het enige wat ik weet is dat zijn beroep waarschijnlijk wel op de SOL staat. ( automotive electricians of motormechanics ) Maar das pas zeker na 30 april.
Hij zal waarschijnlijk zijn bewijzen ( diploma , werkervaring ) aan de TRA moeten laten zien.

Back