Whyalla (SA)

Beebmeep

Well-Known Member
Misschien niet voor iedereen even boeiend, maar ik wilde dit toch graag even plaatsen en bij gebrek aan een eigen LaStaVaZA, doe ik het maar even hier.

Ik woon nu bijna 7 jaar in Whyalla, een industriestadje op het Eyre Peninsula, zo'n 80km ten zuiden van Pt Augusta. DE werkgever Arrium/OneSteel verkeert in zeer zwaar weer en dat heeft grote gevolgen voor ons. Veel bedrijven zijn al failliet gegaan of gesloten om dat te voorkomen. Meer leegstand zowel qua winkels als woningen. Ik heb diverse collega's richting Adelaide en Queensland zien vertrekken.
Niet allemaal vanwege Arrium/One Steel, maar ook omdat er binnen de overheid flink bezuinigd wordt. Ik heb tot nu toe nog werk, maar heb net de nieuw voorgestelde organisatiestructuur gezien en maak me wel een beetje zorgen over de toekomst.

Maar goed, lang verhaal kort, is hier wat leesvoer:

http://www.whyallanewsonline.com.au/story/3922720/closure-impact-a-grim-possibility/?cs=1550
 
We duimen voor je Beepmeep! Hoop dat je kunt blijven nu je net lekker een netwerk hebt opgebouwd in Whyalla en omgeving!
 
Hmmm... Lees al wat langer over de moeilijkheden in Whyalla. Hoop dat er binnenkort ook weer wat positiefs te melden valt in de regio!
 
Jullie maken daar toch niet het beruchte Pisbakken staal :p

(Sorry, kon het niet laten ;) )

Op zich zou dat zelfs goed nieuws zijn. Er is altijd behoefte aan pisbakken staal...
 
Ik heb het al een tijdje gevolgd daar bij jou in Whyalla. Misschien dat ze gaan besluiten om de fabriek te upgraden, zodat er wel serieus pisbakken staal gefabriceerd kan worden.
Wat bestand is tegen politici en hun rare kronkels ;):rolleyes:o_O:D
 
De berichtgeving is nogal wisselend. Het is blijkbaar goedkoper de fabriek te upgraden, dan te sluiten. Maar op het nieuws hebben ze het nu ook over kopers. Dat er drie (buitenlandse) gegadigden zouden zijn, maar ik begrijp dat die dan de fabriek opsplitsen en alsnog de onderdelen e.d. gaan verkopen. Dus...

Op het nieuws zeiden ze ook dat de sluiting van Arrium/One Steel de bouw zou beinvloeden, maar die redeneren nuchter: we kunnen het benodigde staal importeren...

Verder zijn er ook diverse bedrijven langsgeweest om te kijken of ze zich in Whyalla willen vestigen, maar ja willen, kunnen en het daadwerkelijk doen... En dan nog kost dat diverse jaren.

Stemming hier is wisselend. Ja, mensen maken zich zorgen en alleen in mijn straat staan al drie woningen te koop. Paar vrienden van me hadden wel zoiets van: dit kan ons onze woning kosten. Maar daarnaast lijken ze zoiets te hebben van: we zien wel.

En er gaan zoveel geruchten de ronde, dat je gewoon niet meer weet wat waar en wat niet waar is. Een kennisje die hier gewoond heeft en die ik in Adelaide trof, is ervan overtuigd dat iedereen hier straks zonder werk zit. Tja.
Zeker is, dat we een onrustige en financieel moeilijke tijd tegemoet gaan, maar de mentaliteit van de mensen hier kennende, slaan we ons er ook wel doorheen.

Will keep you posted :)
 
Wat dat betreft is Australia wel een apart land met een extreem geconcentreerde opzet. Naast de usual suspects (de hoofdsteden) is er weinig verdeling van industrie en wonen. Australia is vreemdgenoeg één van de meest stedelijke landen ter aarde, in de zin van dat een enorm hoog percentage van de bewoners in steden wonen. En dan nog maar een paar steden dus... En die trend lijkt niet eenvoudig gebroken te kunnen worden.

Urbanized_population_2006.png
 
Klopt. Ik geloof dat de getallen destijds voor SA iets in de trand van 2,5 miljoen inwoners was: 2 miljoen in Adelaide, de rest erbuiten.
 
Het is wel een beetje vragen om problemen als je iets bouwt om 1 bedrijf/merk heen. Heb ook al genoeg winkels kapot zien gaan, omdat 1 merk wat ze verkochten het erg goed deed - en toen kwam er concurrentie - of begon een leverancier te kloten. Als er een heel dorp op 1 fabriek leunt, dan weet je dat dat op een gegeven moment verkeerd gaat. Outsourcen naar andere landen, krimp of failliet.

Dat maakt het voor de mensen, zoals jij beebmeep, natuurlijk niet minder vervelend. Hopelijk kom jij en de gemeenschap er zo goed als het kan uit.
 
Ik denk dat dit overal kan gebeuren, de laatste twintig jaar zijn er ook grote industrieën vanuit het Europese platteland vertrokken naar Azie en dergelijke. De impact lijkt wellicht iets minder sterk dan in Rural OZ omdat het van Oss naar Den Bosch/Nijmegen/Eindhoven een stuk korter rijden is dan van Whyalla naar Adelaide (als voorbeeldjes)

It's complicated...
 


OFX
Back
Top