Wie gaan in oktober naar Adelaide?

Als alles meezit, start in oktober ons nieuwe avontuur in Adelaide. Hebben sinds een maand een 475 visum en zullen in elk geval de komende drie jaar in Adelaide gaan wonen en werken...wie van jullie gaat ook rond deze periode? Of wie wacht nog op het beslissende woord en zal rond die tijd willen gaan?

Zijn van plan om in een beach suburb te gaan wonen (dromen we al jaren van...), of misschien in de Hills ..zoveel prachtige gebieden die we nog gaan ontdekken!
Niks mis mee overigens om hier in Nl de lente en de zomer mee te pakken, en vervolgens weer de lente en zomer te gaan ervaren in Adelaide... :up:

Hope to seeya there!

Dag Jolly Jumbucks,

Wij gaan ook voor een 475 provisional visum en willen (als alles goed gaat) in Adelaide of ergens rond Adelaide gaan wonen. Helaas nog niet in Oktober, maar hopen over ongeveer 10 maanden te vertrekken (7 maanden wachten op DIAC en 3 maanden om alles te regelen).

In 2005/2006 hebben we een jaar door Oz gereisd en als we weer een visum krijgen is het eerst weer de bedoeling om een maand of 3 -4 te gaan reizen, naar plekken waar we nog niet geweest zijn en plekken die zo mooi waren dat we het nog een keer willen zien. En daarna settelen in Adelaide of omgeving. Wij gaan ook met de insteek om in die drie jaar uit te vinden of het leven in Oz ons goed genoeg bevalt om daar te blijven, een permanent visum kan daarna altijd nog.

Qua seizoenen doen jullie het iig goed. :grin:

Cheerio!

Een beetje voorbarig, maar voor zowel The Jolly Jumbucks als Sambo: welkom in Adelaide. Wij wonen er al sinds juni vorig jaar; eerst in Stirling (niet echt Adelaide dus) en nu in Blackwood. En dat bevalt prima.

In ieder geval aan te raden goed rond te kijken en voor jezelf te bepalen welke suburbs voor jou het beste zijn. Maar dat waren jullie al van plan dacht ik tussen de regels door te lezen.

- Ben

wij vertrekken op 11 juni naar Adelaide en komen de 13e aan (gelukkig niet op vrijdag :roll:
Heeft er iemand nog handige tips vooor ons. We hebben de eerste 2 nachten een hotel geboekt en gaan daarna naar een Big4 park.

Wij zijn geinteresserd in Glenelg maar houden ons aanbevolen voor ander mooie en leuke locaties. De locatie moet wel in de buurt van scholen / kinderen zijn want Rensa wordt in juli 4 jaar

Tot snel

[quote author=rené en Sas link=topic=10035.msg138824#msg138824 date=1242761498]
wij vertrekken op 11 juni naar Adelaide en komen de 13e aan (gelukkig niet op vrijdag :roll:
Heeft er iemand nog handige tips vooor ons. We hebben de eerste 2 nachten een hotel geboekt en gaan daarna naar een Big4 park.

Wij zijn geinteresserd in Glenelg maar houden ons aanbevolen voor ander mooie en leuke locaties. De locatie moet wel in de buurt van scholen / kinderen zijn want Rensa wordt in juli 4 jaar

Tot snel

[/quote]

Handig tips? Qua scholen/kinderen kan ik je in ieder geval niet echt helpen, heb ik zelf namelijk niet mee te maken.

Verder is het belangrijk bij aankomst eerst een aantal belangrijke zaken te regelen: TFN, bankrekening en Medicare. En dan op jacht naar een huis! Dat gaat hier erg goed middels de open inspections. Ik vermoed dat Glenelg relatief duur is, maar om hiervan een goed idee te krijgen: http://www.realestate.com.au

En de belangrijkste tip: lekker genieten. Zeker in het begin ...

Glenelg is zeker duur vergeleken met de andere beach suburbs en ik vond het persoonlijk ook niet de mooiste lokatie....
Rene en Sas, kijk eens op pomsinadelaide.com, daar worden veel van dit soort vragen over scholen beantwoord..

[quote author=Marijs link=topic=10035.msg138751#msg138751 date=1242718203]
Wij vertrekken ook in oktober, maar niet naar Adelaide...

[/quote]

Wij ook...zijn wel al 5 weken weg uit NL. :cool:

Adelaide wie gaat er nou naar Adelaide. Veel te druk en het lijkt elke maand drukker te worden, stoffig, geel en door en door droog,  8 maanden in het jaat te warm.  2 maanden in het jaar te koud en te nat. de anderen 2 maanden zijn perfect 25 graden strak blauwen lucht... heerlijk  :up:
Ook lijkt het of alle aso lui in heel Australie heeft besloten om hier te gaan wonen.... Je ziet nog al vaak wat weirdos. Het is dat ik hier een leuk huisje hebt en een goed betaalde baan anders zat ik met mijn reet meer naar het noorden toe....  :wink:

Glenelg is idd errug! duur. Zeker als je niet in een 1 bedroom unit wilt wonen. Maar als je het kan betalen :up:. Ik heb zelf 1 jaar in Glenelg gewoont en heb daar een giga groot huis gedeelt met 5 studenten. Beste tijd uit mijn leven geweest,.. tot nu toe. Glenelg vind ik net zo iets als Scheveningen... het bruist. Als ik net even wat meer geld had had ik zeker daar voor een huis gekeken. alle anderen burbs of at least 70% They sucks big time :up:
[size=7pt]Het lijkt hier in Adelaide nog al sterk verdeelt,.. of je woont in een top burb omdat je een 300K+ huis kunt betalen of je woont in een rot burb omdat je dat niet kan betalen er is geen midden weg lijkt het... In NL kon je altijd wel iets leuks vinden in de buurt waar je wilt wonen. Hier word het besluit gemaakt door je spaarrekening. [/size]

Anyway SA is een mooie plek om te beginnen maar ik zou hier niet heel mijn leven kunnen blijven.

just my two cents

[size=7pt](edit: Had die avond een paar Jack Ds op dan wil ik wel eens door mauwen over dingen. Who cares anyway.... :evil: :wink:)[/size]

of je woont in een top burb omdat je een 300K+ huis kunt betalen of je woont in een rot burb omdat je dat niet kan betalen er is geen midden weg lijkt het... In NL kon je altijd wel iets leuks vinden in de buurt waar je wilt wonen. Hier word het besluit gemaakt door je spaarrekening.

Voor de Nederlanders op dit forum: 300K+ vertaalt zich naar ongeveer 170K+ Euro.....Naar mijn laatste gegevens krijg je daar in Nederland wel heel weinig voor, misschien een appartementje maar zeker geen huis.

Overigens heb je rond Adelaide voldoende suburbs welke 'sub-top' of 'gemiddeld' zijn. En zelfs in 'top-burbs' heb je goedkopere woningen. Je betaald er alleen wat meer voor dan voor hetzelfde huis in een minder populaire suburb.

Overigens komt er bij het selecteren van een suburb meer om de hoek kijken dan je in eerste instantie verwacht. Bijvoorbeeld:
wil je dicht bij openbaar vervoer wonen ?
wil je dicht bij (<1 km) van het strand wonen ?
Hou je van zee, bossen, heuvels, tuinieren, veel of weinig grond om je huis, rural, CBD ?
Wil je veilig kunnen fietsen ?
Heb je kinderen die lopend naar school willen ? Of breng je ze ? Hoever zijn de scholen, welk type en welke qualiteit, eventueel transport van en naar ?
Wat is de kwaliteit van de grond, veel last van white ants, saltdamp ?
Modern, klassiek, oud, opknapper, nieuwbouw ?
Demografie (somige suburbs hebben een groot bejaarden, unemployed percentage) ?
Ben je 'groen' ingesteld (solar panels ? recycled water ? voet/fietspaden?)
Technology....internet availability (niet overal hetzelfde dankzij Telstra!), mobile phone ontvangst

Voordat je je dus vastlegt op een suburb zou ik eerst een lijstje van eisen opstellen. Vervolgens naar bijvoorbeeld 'myRPdata' waarmee je statistische gegevens van de suburbs kunt bekijken (http://reareports.realestate.com.au/showProductDetail.do?reportTypeId=1&propertyId=)
Daarna bezoek je de gebieden en vorm een idee. In veel suburbs hebben ze 'open inspections' waar je gebruik van kunt maken om een idee te krijgen van wat voor huis je voor welk bedrag je kunt krijgen.

Veel succes  !

nou sorry peter maar ik ging verleden jaar op pad met een klein budget van 190k en inderdaad zo'n lijstje omdat die ouwe van mij dat adviseerden. Maar helaas  na een paar maanden zoeken ben ik toch zeker wel tot de conclusie gekomen dat prijs nog al heel erg bepalend is, dit tot frustratie toe!  :cry: Niks bomen, zee, heuvels, openbaar vervoer etc.  Je kan met zo'n budget gewoon helen delen van Adelaide op je buik schrijven. Nee, in mijn ogen werkt het lijstje maken pas als je een budget heb van rond de 300k, inderdaad in euros niet veel. Maar hier voelt het veel zwaarder aan. Het hypotheek model is gewoon anders en ook al kan ik een hypotheek krijgen van 300k dan kan ik het nver nooit de repayments betalen of ik moet 30 jaar lang op water en brood leven..

En dan heb ik het over huizen. Niet over ongezellige units en dan nog waren unit ook al gauw buiten het budget. 2 slaapkamer units waren al heel snel richting 200k-250k. Of binnen het budget maar dat was het totaal uitgeleefd. Zo ben ik in cristies beach bij een 3kamer unit wezen kijken. Best groot maar totaal gestript. geen keuken en geen badkamer. En dan nog wilde ze offers over 170 :wall:

Anyway ik heb een redelijk leuk huisje gevonden, semi-detached voor maar 170k in het nieuwbouw gedeelten van Salisbury North op 404m2 grond. En dan te bedenken dat ik bijna vast zat aan een 1kamer flat in Glenelg nrth voor 190k. Prijzen zijn van de gekken tegenwoordig. Gelukkig is de hypotheek rente flink omlaag gegaan. Nu met mijn variabelen rente en minuscule hypotheek lach ik mij zelf kapot. :evil:

cheers :up:

wij gaan in december naar Adelaide!!! meteen in het zomerseizoen!! alleen praat iedereen over huizen via realestate.com.au. daar heb ik ook gekeken, maargoed, als we aankomen, dan moeten we ook ergens blijven totdat we iets gevonden hebben toch?? heeft iemand nog tips voor goedkope accomodatie om te blijven, totdat we iets gevonden hebben om te huren? en hoe lang duurt het ongeveer voordat je iets gehuurd krijgt??
groetjes Dani

Hoi Dani,

Ik loop inmiddels al een jaartje mee op xpdite en 1 van de dingen die ik al een paar keer voorbij heb zien komen is www.big4.com.au. dat is een campingorganisatie. Hier kun je natuurlijk wel een tijdje bivakeren maar aangezien jullie in december gaan zullen de prijzen ook wel flink omhoog gaan.

verder zou ik het niet zo snel weten want ik denk dat je toch al wel een inkomen moet hebben om via realestate.com.au iets te huren. Wat ik begrepen heb is het huren van huizen wel veel papierwerk maar het gaat over het algemeen wel snel.

groetjes heidi

South Australia biedt OAA: On Arrival Accomodation waar je je voor in moet schrijven en max 3 maanden gebruik van mag maken totdat je iets hebt gevonden wat goed past. Dani, hebben jullie een 475 visum?

[quote author=heidi76 link=topic=10035.msg139760#msg139760 date=1244209443]
verder zou ik het niet zo snel weten want ik denk dat je toch al wel een inkomen moet hebben om via realestate.com.au iets te huren. Wat ik begrepen heb is het huren van huizen wel veel papierwerk maar het gaat over het algemeen wel snel.
[/quote]
Wij hadden nog geen werk op het moment van de applicaties. Wel de belofte van een baan voor mij (en een bijbehorend telefoonnummer).
Papierwinkel valt wel mee, je moet alleen een behoorlijk lange application form invulllen. Zoiets als dit in WA
En dat voor elke aplication  :-(
En voor zover wij weten zijn referenties erg belangrijk. Zorg dat je die krijgt (medeforummers??)
Wij hebben bij de applications ook wat referenties van de voormalige werkgevers en onze Nederlandse bank gedaan. Dat heeft misschien ook wel gehopen.
We hebben 2 applicaties doorgezet en voor beiden waren we goedgekeurd.

Bart

nee, mijn vriend is Australisch dus we gaan op basis van een spouse visum, dus geen recht op accomodatie via de staat....
Ik heb gekeken maar bij Big 4 is het allemaal best prijzig, zeker het seizoen dat wij gaan.
Het hoeft allemaal niet zo groot en luxe, als er maar een bed staat :smile:

[quote author=benneman link=topic=10035.msg138682#msg138682 date=1242644960]
Een beetje voorbarig, maar voor zowel The Jolly Jumbucks als Sambo: welkom in Adelaide. Wij wonen er al sinds juni vorig jaar; eerst in Stirling (niet echt Adelaide dus) en nu in Blackwood. En dat bevalt prima.

In ieder geval aan te raden goed rond te kijken en voor jezelf te bepalen welke suburbs voor jou het beste zijn. Maar dat waren jullie al van plan dacht ik tussen de regels door te lezen.

- Ben
[/quote]

Wij wonen al drie jaar in Glenalta, ook in de Blackwood/Belair area. Geweldig. Lekker in het bos en toch dicht bij de stad, 15 minuten rijden.

Doei
Sophia

[quote author=The Jolly Jumbucks link=topic=10035.msg138633#msg138633 date=1242580263]
Als alles meezit, start in oktober ons nieuwe avontuur in Adelaide. Hebben sinds een maand een 475 visum en zullen in elk geval de komende drie jaar in Adelaide gaan wonen en werken...wie van jullie gaat ook rond deze periode? Of wie wacht nog op het beslissende woord en zal rond die tijd willen gaan?

Zijn van plan om in een beach suburb te gaan wonen (dromen we al jaren van...), of misschien in de Hills ..zoveel prachtige gebieden die we nog gaan ontdekken!
Niks mis mee overigens om hier in Nl de lente en de zomer mee te pakken, en vervolgens weer de lente en zomer te gaan ervaren in Adelaide... :up:

Hope to seeya there!

Leuk hoor Adelaide. Goede plek om te wonen. De Hills zijn prachtig. Wij wonen daar al 3 jaar, na eerst in de stad te hebben gewoond.
Fietsen is geen optie meer, maar ach, je krijgt er bomen, uitzicht en rust voor terug. Dan maar in de auto. Welkom!
doei Sophia

[/quote]

[quote author=Bear link=topic=10035.msg139031#msg139031 date=1242991038]
Adelaide wie gaat er nou naar Adelaide. Veel te druk en het lijkt elke maand drukker te worden, stoffig, geel en door en door droog,  8 maanden in het jaat te warm.  2 maanden in het jaar te koud en te nat. de anderen 2 maanden zijn perfect 25 graden strak blauwen lucht... heerlijk  :up:
Ook lijkt het of alle aso lui in heel Australie heeft besloten om hier te gaan wonen.... Je ziet nog al vaak wat weirdos. Het is dat ik hier een leuk huisje hebt en een goed betaalde baan anders zat ik met mijn reet meer naar het noorden toe....  :wink:

Glenelg is idd errug! duur. Zeker als je niet in een 1 bedroom unit wilt wonen. Maar als je het kan betalen :up:. Ik heb zelf 1 jaar in Glenelg gewoont en heb daar een giga groot huis gedeelt met 5 studenten. Beste tijd uit mijn leven geweest,.. tot nu toe. Glenelg vind ik net zo iets als Scheveningen... het bruist. Als ik net even wat meer geld had had ik zeker daar voor een huis gekeken. alle anderen burbs of at least 70% They sucks big time :up:
[size=7pt]Het lijkt hier in Adelaide nog al sterk verdeelt,.. of je woont in een top burb omdat je een 300K+ huis kunt betalen of je woont in een rot burb omdat je dat niet kan betalen er is geen midden weg lijkt het... In NL kon je altijd wel iets leuks vinden in de buurt waar je wilt wonen. Hier word het besluit gemaakt door je spaarrekening. [/size]

Anyway SA is een mooie plek om te beginnen maar ik zou hier niet heel mijn leven kunnen blijven.

just my two cents

[size=7pt](edit: Had die avond een paar Jack Ds op dan wil ik wel eens door mauwen over dingen. Who cares anyway.... :evil: :wink:)[/size]
[/quote] Wat doe je hier nog dan? Misschien terug naar Nederland een idee? Klinkt allemaal erg depressief!

Back