Als je kijkt naar mijn uitslagen:
L:8.5/ R:7.5/ W:6/ S:8 Dit was wel een general test en ik had me helemaal niet voorbereid. Ook niet geoefend... helemaal niets! Het enige voordeel wat ik had was dat ik al wist wat je kon verwachten, omdat wij in 2005 al eens de IELTS hadden gedaan.
Het luisteren en lezen vond ik echt niet moeilijk. Het schrijven weer wel, maar daar ben ik gewoon niet goed in. Meestal moet je een brief schrijven naar een of ander bedrijf met een vraag of een klacht en je krijgt een stelling waar je in 250 woorden (dacht ik) je mening over moet geven. Dat kan echt van alles zijn! De eerste keer moest ik een brief schrijven naar een luchtvaartmaatschappij waarmee ik gevlogen had en ik had een klacht. Welke klacht moet je dan zelf verzinnen.
De examinators zijn volgens mij engels en nederlands, maar er wordt gewoon engels gesproken.
De onderwerpen voor de testen kun je niet aangeven, want dat kan echt van alles zijn. Mijn vriend moest tijdens de eerste IELTS praten over een leuke herinnering uit zijn jeugd en ik moest toen praten over jongeren in de stad en op het platteland. Wat het verschil was tussen die jongeren.
Afgelopen keer moest ik praten over een activity I like to do outdoors. Heb toen gevraagd of het ook over een activity under water mocht zijn, want ik duik, dus kon daar wel 2 minuten over vertellen
Het gaat er ook helemaal niet zo zeer over of je echt wel over dat onderwerp praat en of het wel goed is wat je zegt. Als je maar een beetje correct engels spreekt.
Stel dat je ergens over moet praten waar je niets vanaf weet kun je er toch over praten. Ik moest de afgelopen keer een vraag beantwoorden. Of ik vond dat de prijzen in de restaurant de laatste 10 jaar erg verandert waren. Ja weet ik veel! Zo veel ga ik niet uit eten en 10 jaar geleden ging ik nauwelijks uit eten. Heb toen gewoon verteld dat ik 10 jaar geleden heel af en toe met mijn ouders uit eten ging en niet weet wat de prijzen toen waren. Je verteld dus toch iets in het engels. Als je begrijpt wat ze zeggen en daar ook op kan antwoorden zit je al best goed.
Hoe het dus op het academische niveau gaat kan ik je niet vertellen. Denk dat het grotendeels hetzelfde idee is, maar dan een moeilijker niveau?