Wie heeft ervaring met IELTS

Sum

New Member
Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik IELTS test doen in Amsterdam. Natuurlijk heb ik genoeg oefen-matriaal kunnen vinden via XPdite site maar toch wil e.e.a. weten hoe jullie ervaringen zijn en wat voor soort vragen jullie krijgen.

Alle tips zijn welkom. Dank jullie alvalst.

Groet,

Sum
 
Geen idee hoe oud je bent, maar kun je je examen van de middelbare school nog herinneren? Het lees-, luister-, en schrijf gedeelte is vergelijkbaar met je middelbareschool examens.

Bij het spreken krijg je gewoon een kaarje met een onderwerp en je krijgt dan een bepaalde periode om je daarop voor te bereiden. Ik geloof een minuut of 2 en dan lul je gewoon een eind over wat er op je kaartje staat. Vaak krijg je dan nog een stelling waar je wat over moet kletsen.
 
Annemiek, :smile:

Dank voor de tips. Ik ben nu 31 jaar (HEAO gedaan) en van plan ben om postgraduate studie in Adelaide te volgen. Daarom ga ik IELTS (academic) doen.

Is dat moeilijk? Zijn ze streng?  :cry: Zijn de examinators Nederlanders? Moet je perfect zijn? ik weet het niet. Hoe moet ik het best voorbereiden? Ik ben benieuwd welke onderwerpen aanbod komen enz?
 
Als je kijkt naar mijn uitslagen:
L:8.5/ R:7.5/ W:6/ S:8  Dit was wel een general test en ik had me helemaal niet voorbereid. Ook niet geoefend... helemaal niets! Het enige voordeel wat ik had was dat ik al wist wat je kon verwachten, omdat wij in 2005 al eens de IELTS hadden gedaan.

Het luisteren en lezen vond ik echt niet moeilijk. Het schrijven weer wel, maar daar ben ik gewoon niet goed in. Meestal moet je een brief schrijven naar een of ander bedrijf met een vraag of een klacht en je krijgt een stelling waar je in 250 woorden (dacht ik) je mening over moet geven. Dat kan echt van alles zijn! De eerste keer moest ik een brief schrijven naar een luchtvaartmaatschappij waarmee ik gevlogen had en ik had een klacht. Welke klacht moet je dan zelf verzinnen.

De examinators zijn volgens mij engels en nederlands, maar er wordt gewoon engels gesproken.
De onderwerpen voor de testen kun je niet aangeven, want dat kan echt van alles zijn. Mijn vriend moest tijdens de eerste IELTS praten over een leuke herinnering uit zijn jeugd en ik moest toen praten over jongeren in de stad en op het platteland. Wat het verschil was tussen die jongeren.
Afgelopen keer moest ik praten over een activity I like to do outdoors. Heb toen gevraagd of het ook over een activity under water mocht zijn, want ik duik, dus kon daar wel 2 minuten over vertellen ;)

Het gaat er ook helemaal niet zo zeer over of je echt wel over dat onderwerp praat en of het wel goed is wat je zegt. Als je maar een beetje correct engels spreekt.

Stel dat je ergens over moet praten waar je niets vanaf weet kun je er toch over praten. Ik moest de afgelopen keer een vraag beantwoorden. Of ik vond dat de prijzen in de restaurant de laatste 10 jaar erg verandert waren. Ja weet ik veel! Zo veel ga ik niet uit eten en 10 jaar geleden ging ik nauwelijks uit eten. Heb toen gewoon verteld dat ik 10 jaar geleden heel af en toe met mijn ouders uit eten ging en niet weet wat de prijzen toen waren. Je verteld dus toch iets in het engels. Als je begrijpt wat ze zeggen en daar ook op kan antwoorden zit je al best goed.

Hoe het dus op het academische niveau gaat kan ik je niet vertellen. Denk dat het grotendeels hetzelfde idee is, maar dan een moeilijker niveau?
 
Het niveau is inderdaad ongeveer gelijk aan middelbare school. Ze letten bij het schrijven wel goed op de grammatica dus dat kan je het beste even nakijken. Lezen en luisteren zijn diverse onderwerpen en de één vindt het makkelijk en de ander moeilijk.
Bij het mondeling kan je pech hebben en een hele norse examinator hebben waar je moeilijk mee kunt praten maar alles wordt opgenomen en ook nog door iemand anders beluisterd. Ik had er niets aasn gedaan en gemiddeld een 7 voor de General, maar ik ben een gemakkelijke prater, dat scheelt wel.
 
Ik zou zeker het oefenpakket bestellen zodat je tenminste een helder beeld hebt op wat voor manier de testen worden afgenomen. Verder hangt je voorbereiding natuurlijk af van je niveau van Engels en de score die je moet halen.
 
Hoi Sum,

Wat je wel even moet bedenken is dat het handig is als je al wat truukjes weet. Over academic heb ik gehoord dat er grafieken worden voorgelegd waarover je uitleg moet geven. Termen als: licht stijgende lijn etc. zijn dan handig om te weten. Zo zijn er nog meer truukjes. Misschien kunnen mensen die academic hebben gedaan hier iets meer over vertellen.

Groetjes, DIjnnas
 
Hallo,

Ik heb nog een oefenpakket liggen, mag je van mij hebben tegen verzendkosten. Ik heb in maart (helaas een 4,5 ertussen) en in december (geslaagd!!) de test gedaan.

Groetjes Sigrid
 
Hoi,

Voor ons genomineerde beroep moesten wij ook en IELTS academic doen en voor alle onderdelen een 7 of hoger halen.

Mijn vriendin heeft 5 jaar in de VS gewoond, en nog een half jaar in Engeland, dus die hoefde zich geen zorgen te maken (behalve over de tijdsdruk die toch wel hoog ligt) maar ik met HAVO 5 Engels heb het ook gewoon gehaald. (ik weet niet meer met welke cijfers want het is alweer bijna 3 jaar geleden) Ik heb 1 keer het oefenboekje langs gelopen, en een samenvatting van iemand op Internet langs gelopen.

Ze zijn op zich niet strenger, maar de test is uiteraard gewoon moeilijker. Dat van die grafiekjes klopt (in ons geval een stroom diagram over de productielijn van koffie  :lol: ), maar niet alleen het writing gedeelte is wat moeilijker... dit geldt voor alle 4 de onderdelen.

Groeten Sander
 
[quote author=Siegrick link=topic=8139.msg106865#msg106865 date=1199474277]
Hallo,

Ik heb nog een oefenpakket liggen, mag je van mij hebben tegen verzendkosten. Ik heb in maart (helaas een 4,5 ertussen) en in december (geslaagd!!) de test gedaan.

Groetjes Sigrid
[/quote]

Iedereen Bedankt voor jullie reacties.  :smile:

Sigrid, Ik ben wel geïntereseerd voor het oefenpakket.  :up:

Groet,

Suman
 
Hoi

van welke site heb je allerlei IELTS oefenmateriaal gedownload, ik zie alleen sites om ze te kopen. Ga me ook maar eens goed voorbereiden op de test,

bedankt alvast,
groeten
Loes
 
Hi,

Ielts academic zijn listening and speaking precies hetzelfde als general, writing and reading
is moeilijker. Je moet bijvoorbeeld een artikel schrijven over een tabel en dan nog iets
voor een vak tijdschrift over een meestal onmogelijk thema.

Sucses
Inge
 
Hoi hoi,

Ik heb nu dit boek thuis liggen;
focus on academic skills for IELTS
van Morgan Terry en Judith Wilson
Heeft een hele fijne opbouw waarbij je steeds vragen krijgt die in de IELTS ook voorkomen, en het wordt echt steeds een stapje moeilijker, steeds meer zelf doen.
Ik ben er nu mee aan het leren en vind het echt een heel fijn boek!

Groetjes Bregje
 
Back
Top