Wie kan ons op weg helpen???

wij hebben al lang het idee om met ons gezinnetje te emigreren. We wilden eerst naar Noorwegen maar daar zijn mij de winters iets te lang en dat geld ook voor Canada dus komen we uit op Australië. We zijn er nog niet op vakantie geweest wel zijn we in Canada geweest. Is het een must om er eerst te komen kijken???

Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen wie kan mij helpen??
Ik ben machinist bij de Nederlandse Spoorwegen en mijn vrouw Is verpleegkundige in een ziekenhuis bij ons in de buurt.
Wat zouden onze kansen zijn om een visum te krijgen??? Waar moet ik mee beginnen.

Ik ben benieuwd,
Groet Dave

Hoi Dave,

Ik vraag me af waarom je wilt emigreren en of je dat wel om de juiste redenen doet. Als je om de verkeerde redenen emigreert (Nederlanders zeuren te veel, de politiek is corrupt e.d.) is de kans op spijt erg groot. Het is een enorme stap, met heel veel obstakels en echt geen rozegeur en maneschijn.
Als je Australie overweegt zou je er toch eerst een aantal weken heen moeten om te kijken wat dit land echt is en of het je wel bevalt. Wat anderen zeggen en wat je in de boeken leest kan wel heel mooi klinken, maar je zult het toch eerst zelf moeten ervaren om te weten of het iets is voor jou persoonlijk. Dan kun je ook een idee krijgen van de verschillende steden en regio's.

Als verpleegkundige kan je vrouw makkelijk een visum hier krijgen en daar kun jij dan op meekomen. Of je hier als machinist aan de slag kunt is de vraag. Zo veel treinen rijden hier niet en waarschijnlijk is de techniek ook anders. Dat wordt dan dus omscholen, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Groetjes,
Rixta

hoi dave,

allereerst van mij welkom op dit forum.

of je hier eerst geweest moet zijn, kan ik je het volgende antwoord geven. wij wonen hier sinds december en zijn daarvoor nog nooit in australie geweest. nu hebben wij het geluk gehad dat we hier via mijn mans werk konden komen, dus heel erg veel werk zat er voor ons niet in. maar tot nu toe vinden we het hier heerlijk. het weer is 1000 maal beter hier. de natuur stukken mooier. ik vind de mentaliteit van de mensen hier geweldig; doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. en iedereen is ontzettend relaxt, aardig en behulpzaam. natuurlijk zijn er ook wel eens moeilijke moment, zoals heimwee en dat soort dingen. maar wij zijn blij met de stap die we genomen hebben.

wat betreft je visum kan ik je niet veel vertellen, zoals ik al zei bij ons werd het geregeld.

succes met je beslissing en uitzoeken.

Hoi,

Niets moet, maar ik zou mensen toch adviseren het beeld van Internet, televisie, films, reisboeken en foto's naast zich neer te leggen en minstens naar Oz op vakantie te gaan. (tijdelijk wonen/werken zou nog idealer zijn, maar lang niet altijd mogelijk!)

Ga tijdens die vakantie, hoe mooi het ook niet is, niet naar Uluru, Great Ocean Road, Kakadu, Shark Bay, Cape Tribulation, enz. omdat je daar waarschijnlijk als machinist / verpleegster toch niet gaan wonen, en je dus ene totaal geromantiseerd beeld krijgt.

9 van de 10 mensen op dit forum gaan hier in een suburb wonen van een capital city, dus is het wijs om juist daar goed rond te kijken (ook al is dat voor de vakantiekiekjes voor het thuisfront niet echt spannend). Zo krijg je een beter beeld van het leven in Oz.

Staat bij jullie plannen emigreren centraal of Australie.? Vaak is het een combinatie van beide, maar zonder waarde-oordeel te willen vellen: Als ik kijk naar de ideeen over Canada / Noorwegen, dan denk ik dat emigreren centraal staat. Dan zijn de vragen van Rixta inderdaad van toepassing.

Er zitten trouwens tussen Noorwegen / Australie / Canada wel overeenkomsten, dus helemaal gek is het niet!

Succes met alles!

Groeten Sander

Hoi Dave

Over er wel of niet geweest moeten zijn kan ik niet oordelen dat is voor iedereen verschillend. Al ben ik blij dat we 5 keer in Australie waren geweest voordat we ons visum kregen, hierdoor wisten we precies waar we wilden wonen en waar niet.

Mocht je vragen hebben over werken in een ziekenhuis dan hoor ik het wel ,of hier of via prive mail. Jan is verpleegkundige in Perth en we hebben de hele registratie meegemaakt en hij werkt nu ruim een jaar hier.
Het belangrijkste is om eerst geregistreerd te zijn als verpleegkundige, ik hoop dat je vriendin niet de A-opleiding van vroeger heeft gedaan dit is alweer iets ingewikkelder maar niet onmogelijk.

Succes met alles

En er is ook veel vraag naar trein machinisten volgens mij. Ik ken een trein machinist die werkt voor QR - goederen treinen.
Die rijdt dus (in ploegendienst) enorme kilometers lange coal trains van Moura (grote coal mine) naar de haven in Gladstone. Dat zijn nog eens treinen! - machtig mooi.

Geen idee vwb omscholing.....

Henriette

Ik ben toch ook heel blij dat ik eerst eens ben geweest. Dat heeft mijn beeld wat bijgesteld en nu besef ik toch dat ik niet in een perfecte droomwereld zal terecht komen. Ik wil nog steeds heel graag gaan hoor! mijn verwachtingen zijn wat bijgesteld en ik ben er ook veel realistischer in... hoe mooi het ook is, het grootste deel van de tijd zullen we er werken en in de grote stad leven... maar wel genieten van het prachtig weer en niet te vergeten de zee! Kan ik eindelijk eens deftig leren surfen!  :cool:

Dag Dave en Danielle,

Allereerst welkom.
Ik zou me niet kunnen voorstellen dat ik naar een land zou emigreren zonder dat ik er geweest zou zijn, tenzij een van ons een baan aangeboden zou krijgen. Dan is het vaak een mooie kans die je snel moet grijpen. Wanneer je veel moeite voor een visum met doen (dat is in veel gevallen zo), zou ik toch de rust en de tijd nemen om me er in te verdiepen en ook de omgeving gaan bekijken. De steden verschillen ook erg in sfeer en klimaat van elkaar. Waar de een zich thuis voelt, heeft de ander het niet naar de zin. Een must is het niet, zo zijn er hier een aantal mensen die nooit eerder Australie hebben ezocht, maar ik zou het wel aanraden.
Wat goede redenen zijn om te emigreren is voor iedereen anders en of jullie om de juiste redenen weg willen is niet aan mij om over te oordelen (en de reden hebben jullie bovendien ook niet gegeven).

Pluis het forum eens uit, er staat veel info op en stapje voor stapje komen jullie er wel.

Succes met het uitpluizen  :up:

Dijnnas

[quote author=Rixta link=topic=8757.msg116332#msg116332 date=1208210384]
Hoi Dave,

Ik vraag me af waarom je wilt emigreren en of je dat wel om de juiste redenen doet. Als je om de verkeerde redenen emigreert (Nederlanders zeuren te veel, de politiek is corrupt e.d.) is de kans op spijt erg groot. Het is een enorme stap, met heel veel obstakels en echt geen rozegeur en maneschijn.
Als je Australie overweegt zou je er toch eerst een aantal weken heen moeten om te kijken wat dit land echt is en of het je wel bevalt. Wat anderen zeggen en wat je in de boeken leest kan wel heel mooi klinken, maar je zult het toch eerst zelf moeten ervaren om te weten of het iets is voor jou persoonlijk. Dan kun je ook een idee krijgen van de verschillende steden en regio's.

Als verpleegkundige kan je vrouw makkelijk een visum hier krijgen en daar kun jij dan op meekomen. Of je hier als machinist aan de slag kunt is de vraag. Zo veel treinen rijden hier niet en waarschijnlijk is de techniek ook anders. Dat wordt dan dus omscholen, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Groetjes,
Rixta
[/quote]
Hoi Rixta,
Ik denk dat wij wel heel goed weten waarom wij naar Australië willen dat zal het probleem niet zo zijn. Wij weten ook heel goed dat je er hard moet werken net als in nederland maar als dat daar op een "relaxte" manier kan dan kies ik toch daar voor. Ik ben niet alleen machinist ik heb ook ervaring als Leidekker maar daar heb je tegenwoordig geen opleidng meer voor dat leer je van een andere leidekker.
Dus geen oficieële papieren. (Wel van mijn opleiding tot machinst natuurlijk)
Groetjes Dave. :cool:

[quote author=Dijnnas link=topic=8757.msg116417#msg116417 date=1208281905]
Dag Dave en Danielle,

Allereerst welkom.
Ik zou me niet kunnen voorstellen dat ik naar een land zou emigreren zonder dat ik er geweest zou zijn, tenzij een van ons een baan aangeboden zou krijgen. Dan is het vaak een mooie kans die je snel moet grijpen. Wanneer je veel moeite voor een visum met doen (dat is in veel gevallen zo), zou ik toch de rust en de tijd nemen om me er in te verdiepen en ook de omgeving gaan bekijken. De steden verschillen ook erg in sfeer en klimaat van elkaar. Waar de een zich thuis voelt, heeft de ander het niet naar de zin. Een must is het niet, zo zijn er hier een aantal mensen die nooit eerder Australie hebben ezocht, maar ik zou het wel aanraden.
Wat goede redenen zijn om te emigreren is voor iedereen anders en of jullie om de juiste redenen weg willen is niet aan mij om over te oordelen (en de reden hebben jullie bovendien ook niet gegeven).

Pluis het forum eens uit, er staat veel info op en stapje voor stapje komen jullie er wel.

Succes met het uitpluizen  :up:

Dijnnas

[/quote]Hoi Dijnas,
Natuurlijk willen wij wel komen kijken en sfeer proeven voordat wij daartoe gaan besluiten. :up:

Oh, okee, ik begreep dat jullie er niet zeker van waren of jullie eerst een kijkje zouden nemen. Ik zal wel weer hebben zitten suffen  :wink:

[quote author=Dave en Danielle link=topic=8757.msg116328#msg116328 date=1208205058]
Is het een must om er eerst te komen kijken???
[/quote]

Ik moet zeggen Dijnas dat ik dat er ook uit haalde... heb ik dus ook zitten suffen  :up:

Hier dan nog een sufkop :lol:

En die treinen zijn zeker geweldig in Queensland, wij probeerden altijd de wagons te tellen maar na 80 raakten we vaak de tel kwijt en een beetje tureluurs. :up:

Hoi!

Welkomwelkom!

we herkenden meteen jullie verhaal! Scandinavië hebben we eigenlijk nooit overwogen, maar tijdens onze paar maanden in Canada hebben we besloten dat die ruimte, maar dan met beter weer, voor ons ideaal zou zijn. Nou hebben wij het voordeel dat we nog met zijn tweetjes zijn, dan verkas je toch sneller dan met een gezin.

Eind januari zijn we officieel vertrokken uit Nederland, in eerste instantie voor een jaar. Er is hier een ontzettend tekort aan verpleegkundigen, dus wat dat betreft zit je wel goed, over treinen weet ik niet zo veel!

Wat al eerder werd gezegd; ons valt ook op dat de mensen niet alleen relaxter (surfers hè...) zijn, maar ook in de stad is iedereen zo veel vriendelijker dan in Nederland. De natuur is groter, mooier (al vinden de Ozzies Nederland mooier natuurlijk) en dichterbij.

Kom inderdaad eerst maar eens kijken, en beslis dan zelf!

Hoi,

Allereerst welkom!

Wij zijn ook nog nooit in Oz geweest en zijn toch bezig met onze visumaanvraag.
Wij weten sowieso dat onze toekomst niet in België/Nederland ligt.

Ook ik ben verpleegkundige. Ik heb al wat werkervaring in Afrika, dus ook dat sprak me wel aan.
Maar we hebben toch gezocht naar een bij voorkeur Engelstalig land (mijn Nederlandse vriend spreekt geen Frans), met gezondheidszorg op niveau. Dan kom je uit op Australie, Nieuw Zeeland, Canada, USA, Zuid Afrika en enkele anderen.
Mijn vriend in duikinstructeur, dus die ziet Oz ook wel zitten.

Wij hebben gekozen voor Australie en we gaan gelijk voor een skilled independent, dit geeft recht op permanent residency. We zien wel, we beginnen in Perth en als het daar na 3 jaar echt niet bevalt, verhuizen we. Het land is groot genoeg, we vinden wel een plaats die ons bevalt.

Ik denk dat we weinig problemen gaan hebben met heimwee e.d. omdat geen van beiden veel familiebanden hebben. En vrienden, tja, diegenen die jou de moeite waard vinden, blijven wel in contact. En nieuwe vrienden maak je ginder wel.

Dat zijn dus voor ons een aantal redenen om te emigreren naar een land waar we nog nooit geweest zijn.

Groetjes,
Teekay

Eigenlijk zouden ze wat leuke oude steden moeten neerzetten in Oz.. Delft, Groningen, Leiden.. leuke grachtjes, terrasjes.. :p

[quote author=Luuk link=topic=8757.msg116474#msg116474 date=1208333328]
Eigenlijk zouden ze wat leuke oude steden moeten neerzetten in Oz.. Delft, Groningen, Leiden.. leuke grachtjes, terrasjes.. :p
[/quote]

Ja! Dat zou ik wel heeeeeeeeeeeeeeeeel leuk vinden. Die mis ik toch best wel. En Deventer natuurlijk! (daar kom ik vandaan)

Henriette

Ik denk dat het heel persoonlijk is of het "een must is" om eerst hier in Australie rond te gaan kijken voordat je besluit te emigreren. Voordat wij hier naar toe verhuisden waren wij ook nog nooit in Australie geweest, toch hebben wij de visa's aangevraagd, zijn door de molen gegaan en uiteindelijk op een toeristenvisum naar Australie gegaan om hier ons permanente visum af te wachten. We hebben bijna 2 maanden rond gereisd (van Brisbane naar Adelaide) en hebben genoten! Nu wonen we dus in Adelaide en hebben nog geen dag spijt gehad.

Heel veel mensen konden niet begrijpen dat we naar een land wilden verhuizen waar we nog nooit geweest waren, maar het voelde goed voor ons. Ik weet dat het qua afstand natuurlijk niet hetzelfde is, maar als je vanuit de Randstad gaat verhuizen naar boven in Groningen zit je ook in een hele andere wereld en moet je ook maar afwachten hoe dat gaat bevallen. Ik denk dat je moet doen wat je hart je ingeeft en waar je jezelf goed bij voelt en dat scheelt van persoon tot persoon.

Overigens viel het mij op (en dat is hier beneden ook aangegeven) dat veel mensen het wel ok vinden als je naar een land gaat verhuizen waar je nog nooit geweest bent als je al een baan hebt... Die link heb ik nooit kunnen leggen, want ook met werk kun je het helemaal niks vinden... Dit merkten we keer op keer toen we nog in Nederland waren; Dat je gaat verhuizen naar een land waar je nog nooit bent geweest is al spannend, maar als je dan ook nog geen baan hebt... tssss gekkenwerk :). Moest daar zelf altijd hartelijk om lachen!

Nogmaals, doe waar je je zelf goed bij voelt en laat je niet gek maken. Het is jullie beslissing en jullie leven...

Groetjes,
Lela

ps. wij zijn hier met 2 kindjes gekomen, dus werden we dubbel voor gek uitgemaakt... Wat deden we die kinderen toch aan ;-)

Back