Wij gaan naar de Sunshine Coast QLD. Wie zijn er nog meer?

Hallo,

Wij zijn een gezin uit Nederland. Robbert 39, Suzanne 38, Kate 3 en Zoë 1jaar. We gaan binnenkort emigreren naar Australië we zijn van plan om te gaan settelen in Maroochydore QLD, Sunshine Coast. Heeft er iemand nog tips voor ons in het algemeen?

Verder, we hebben 2 katten, weet iemand of deze makkelijk mee kunnen en heeft iemand ervaring hiermee?

Tot slot, zijn er mensen die op dit moment aan de Sunshine Coast wonen?
We komen graag in contact met mensen die in de Sunshine Coast verblijven of binnenkort er heen gaan.

Groetjes
Suzanne & Robbert
 
Hoi en welkom! Ik ga er even vanuit dat een visum geregeld is ;) Welke heb je?

Sunshine Coast is een mooie regio, wij hebben iets noordelijker (Noosa Hinterland) een property voor later, we wonen nu nog in Canberra. We hebben die regio gekozen ivm met weer/klimaat, redelijk rustig (in de Hinterland tenminste) maar nog wel dichtbij een latte of cappuccino op de wat patserige Hastings Street in Noosa ;)

In Maroochydore zijn ze wel het een en ander aan business aan het ontwikkelen volgens mij. Maar ik hoorde tot nu toe wel aardig wat locals klagen dat het in de regio lastig werk vinden is. In de low-skilled jobs is er veel concurrentie. High-skilled jobs zijn zeldzamer of je eindigt in Brisbane (toch 2 tot 3 uur rijden al gauw)

Katten migratie: wij hebben er 3 meegenomen. Ik hoop dat binnenkort settelen langer weg is dan 180 dagen want anders gaan je katten niet met je mee :( De hele inenting procedure duurt 180 dagen, no way around that. Check ASAP(!) http://www.agriculture.gov.au/cats-dogs/ Vul de calculator in en je krijgt alle data voor inentingen en acties. Goed geregeld. Hier de step-by-step guide: http://www.agriculture.gov.au/cats-dogs/step-by-step-guides/category-3-step-by-step-guide-for-cats Reken even op zo'n 2000 dollar per kat voor alle inentingen, transport, 10 dagen quarantaine en transport in Australia naar de Sunshine Coast (quarantaine is alleen in Melbourne)

Als je voor mid Oktober wilt migreren heb je een issue. Neem ook asap contact op met VCK voor de migratie etc. Maar doe alle dierenarts dingen zelf en hou je PRECIES aan de data van de calculator.

Algemene dingen. Dat is wel een heel algemene vraag ;)
Verhuizer: Hazeleger
Regel een AirBnB of zo voor de eerste maand zodat je rustig een huis kunt gaan zoeken
Regel een huurauto voor de eerste 2 weken zodat je rustig een auto kunt zoeken
Heb genoeg financiën om het een maandje of 3-6 uit te zingen zonder werk.

LEES HIER GEWOON LEKKER ROND. Hoe meer je leest, oude migratie topics, bijvoorbeeld de onze, hoe meer je leert :)https://xpdite.net/forum/threads/merry-go-round-to-oz.11553/
 
Allereerst welkom! Maroochydore ken ik zelf goed, dit is een van mijn favoriete vakantie bestemmingen hier down under. Lijkt me een fijne plek om te wonen, niet te groot, maar ook niet te klein en relatief dicht bij Brisbane. En een heerlijk klimaat. Groot probleem is inderdaad werk, veel beroepen bestaan niet in regional Oz, dus daar ligt wel een uitdaging. Doe vooraf gedegen onderzoek of jullie beroepen daar voor komen, en maak daarna een beslissing waar te vestigen. Helaas weet ik uit eigen ervaring dat dit een enorme uitdaging kan zijn. Wij wonen regional omdat mijn partner hier geboren en getogen is en hier een vaste baan heeft, ik wist op voorhand wel dat het lastig voor mij zou worden, maar ZO lastig had ik niet verwacht.

In Maroochydore zijn ze wel het een en ander aan business aan het ontwikkelen volgens mij. Maar ik hoorde tot nu toe wel aardig wat locals klagen dat het in de regio lastig werk vinden is. In de low-skilled jobs is er veel concurrentie. High-skilled jobs zijn zeldzamer of je eindigt in Brisbane (toch 2 tot 3 uur rijden al gauw)

Maroochydore heeft een vergelijkbare situatie als hier in Cairns, low skill is er een enorme concurrentie door het gebrek aan mid career banen waardoor de mid career folks op de low skill banen solliciteren, (je hebt geen keus) wat het enorm lastig maakt om uberhaupt een baan te vinden. Hier in Cairns is het niet ongewoon om tegen 50-200 man op te boksen bij sollicitatie, wat wel aangeeft dat er een dieperliggend probleem is. High skilled jobs zijn enorm schaars en (bijna) onmogelijk te landen. Laat staan als immigrant, misschien is health care hierin een uitzondering. In Cairns tenminste, ik weet niet hoe dat in Maroochydore zit. Wij zitten met het 'probleem' dat mensen uit Melbourne en Adelaide die een tropic change willen ook heel veel solliciteren in onze region.
 
Hoi en welkom! Ik ga er even vanuit dat een visum geregeld is ;) Welke heb je?

489 State sponsership

Sunshine Coast is een mooie regio, wij hebben iets noordelijker (Noosa Hinterland) een property voor later, we wonen nu nog in Canberra. We hebben die regio gekozen ivm met weer/klimaat, redelijk rustig (in de Hinterland tenminste) maar nog wel dichtbij een latte of cappuccino op de wat patserige Hastings Street in Noosa ;)

Dat is een leuk feitje! Staat ie op Airbnb ;)?

In Maroochydore zijn ze wel het een en ander aan business aan het ontwikkelen volgens mij. Maar ik hoorde tot nu toe wel aardig wat locals klagen dat het in de regio lastig werk vinden is. In de low-skilled jobs is er veel concurrentie. High-skilled jobs zijn zeldzamer of je eindigt in Brisbane (toch 2 tot 3 uur rijden al gauw)

Klopt, nieuwe CBD, Uni hospital, internet kabel, enz. check deze

Als je voor mid Oktober wilt migreren heb je een issue. Neem ook asap contact op met VCK voor de migratie etc. Maar doe alle dierenarts dingen zelf en hou je PRECIES aan de data van de calculator.

We richten op 24 december 2019 gezien de huidige processing times.

Algemene dingen. Dat is wel een heel algemene vraag ;)
Verhuizer: Hazeleger
Regel een AirBnB of zo voor de eerste maand zodat je rustig een huis kunt gaan zoeken
Regel een huurauto voor de eerste 2 weken zodat je rustig een auto kunt zoeken
Heb genoeg financiën om het een maandje of 3-6 uit te zingen zonder werk.

We kunnen een tijdje zonder werk ;) We hebben ook het idee om een bedrijfje te starten. Daarvoor hebben we geld maar er moet nog wat bij. Ervaring met funding op een 489 visum toevallig?

Totslot, we gaan lekker lezen en antwoorden op berichtjes. Vanaf nu proberen we iedere avond wat te posten hier!
 
Allereerst welkom! Maroochydore ken ik zelf goed, dit is een van mijn favoriete vakantie bestemmingen hier down under. Lijkt me een fijne plek om te wonen, niet te groot, maar ook niet te klein en relatief dicht bij Brisbane. En een heerlijk klimaat. Groot probleem is inderdaad werk, veel beroepen bestaan niet in regional Oz, dus daar ligt wel een uitdaging. Doe vooraf gedegen onderzoek of jullie beroepen daar voor komen, en maak daarna een beslissing waar te vestigen. Helaas weet ik uit eigen ervaring dat dit een enorme uitdaging kan zijn. Wij wonen regional omdat mijn partner hier geboren en getogen is en hier een vaste baan heeft, ik wist op voorhand wel dat het lastig voor mij zou worden, maar ZO lastig had ik niet verwacht.

We gaan ons best doen, we kunnen het even uitzitten en zelf wat starten. Maroochydore is aan he ontwikkellen zie deze link als aanvulling op die van hierboven.

Maroochydore heeft een vergelijkbare situatie als hier in Cairns, low skill is er een enorme concurrentie door het gebrek aan mid career banen waardoor de mid career folks op de low skill banen solliciteren, (je hebt geen keus) wat het enorm lastig maakt om uberhaupt een baan te vinden. Hier in Cairns is het niet ongewoon om tegen 50-200 man op te boksen bij sollicitatie, wat wel aangeeft dat er een dieperliggend probleem is. High skilled jobs zijn enorm schaars en (bijna) onmogelijk te landen. Laat staan als immigrant, misschien is health care hierin een uitzondering. In Cairns tenminste, ik weet niet hoe dat in Maroochydore zit. Wij zitten met het 'probleem' dat mensen uit Melbourne en Adelaide die een tropic change willen ook heel veel solliciteren in onze region.
Hier is zelf starten misschien een optie. Desalniettemin, we nemen aan dat het je nu is gelukt? Hoelang over gedaan?

gr,

Suzanne & Robbert
 
Hoi, ons huis staat niet op AirBnB. Het is long term verhuurd aan een familie. Hier wat plaatjes van onze opknap acties begin vorig jaar.

Als je in December gaat kunnen de poezen mee. Het is wellicht een dure hobby maar het geeft in ieder geval gelijk wat bekends voor je in een nieuw en wellicht vreemd land!
 
Hoi, ons huis staat niet op AirBnB. Het is long term verhuurd aan een familie. Hier wat plaatjes van onze opknap acties begin vorig jaar.

Als je in December gaat kunnen de poezen mee. Het is wellicht een dure hobby maar het geeft in ieder geval gelijk wat bekends voor je in een nieuw en wellicht vreemd land!

We kijken nog of we het gaan doen met de katten gezien hun leeftijd. Mooie omgeving in de video trouwens
 
We kijken nog of we het gaan doen met de katten gezien hun leeftijd. Mooie omgeving in de video trouwens

Ja, dit is het achterland. Cooroy/Eumundi zeg maar. Katten, ja het is een dure hobby. Wij hadden zonder niet gegaan maar het is natuurlijk ieder zijn persoonlijke beslissing; kijkend naar: Kunnen ze in NL een goed nieuw thuis vinden/je financiele middelen/leeftijd enz.
 
We bekijken nog hoe we het gaan doen met de katten.

Nu willen we het graag even hebben over Vliegtickets en Healthcare. Hebben jullie daar ervaring mee?

Specifiek voor healthcare: omdat wij op een 489 visum komen zijn er beperkingen voor de healthcare. We zijn voornemens om de NL ziektekosten verzekering op te zeggen. Kunnen wij af met de medicare of moeten we Particuliere ziektekostenverzekering afsluiten? Iemand ervaring mee?
 
Tickets. Wij vliegen eigenlijk altijd met Singapore Airlines. Goed kwaliteit, fijne luchthaven in Singapore voor de stop en mits op tijd geboekt niet echt duurder dan andere maatschappijen. Laatst een keer met Quatar Airways naar Europa gevlogen, vond ik toch minder fijn. Maar niet slecht of zo hoor, kan ook komen omdat ik nu eenmaal gewend ben aan Singapore ;)

Healthcare... daar kunnen we boeken over vol schrijven, hoe het precies zit voor een 489 weet ik niet. De discussie wel/niet private healthcare en in welke mate, is net als in Nederland met je ziektekosten verzekering, een persoonlijke keuze. Wat je hier nog wel eens ziet is:
Medicare
Beperkte Private Healthcare met Ambulance cover (ambulance transport zit namelijk niet in Medicare)

Vooral omdat je uiteindelijk toch een levy moet betalen als je geen Private Healthcare neemt en dat bijna net zo duur is als Private Healtcare. Hier linkjes met topics over dit onderwerp:

https://xpdite.net/forum/search/14478/?q=private+healthcare&o=date
https://xpdite.net/forum/search/14481/?q=private+insurance&o=date
 
Last edited:
We bekijken nog hoe we het gaan doen met de katten.

Nu willen we het graag even hebben over Vliegtickets en Healthcare. Hebben jullie daar ervaring mee?

Specifiek voor healthcare: omdat wij op een 489 visum komen zijn er beperkingen voor de healthcare. We zijn voornemens om de NL ziektekosten verzekering op te zeggen. Kunnen wij af met de medicare of moeten we Particuliere ziektekostenverzekering afsluiten? Iemand ervaring mee?

Over de healthcare kan ik nog weinig vertellen, hopelijk over een aantal maanden meer.
Vliegtickets kan ik wel wat zeggen. Wij gaan met Singapore airlines vliegen. Voor ons was het in de periode mei 2019 de goedkoopste vliegmaatschappij. Daarnaast wilde wij eerste de lange vlucht en dan pas de korte. Als je vliegt met de emirate dan heb je eerst de korte vlucht en daarna de lange. Verder lees ik overal dat Singapore een goede en relaxe maatschappij is om mee te vliegen. Op internet had ik gelezen als je 8 tot 9 maanden van te voren je ticket boekt, je de beste deal hebt. Ik weet niet of het toeval is, maar in ons geval wel. Wij vliegen voor 612 euro p.p enkele reis van Amsterdam naar Sydney. Geen idee of dit goedkoop is, wij vonden in ieder geval van wel. In vergelijking met de vluchten van Amsterdam naar Bonaire.

Succes met alles uitzoeken. Heb je vragen laat het weten. Wij hebben sinds een aantal maanden het visum en over een paar weken begint de emigratie 2.0😉
 
Wij vliegen altijd met Cathay Pacific en prima ervaringen mee. Geloof dat ons enkeltje op Brisbane 670 euro koste, ergens in die buurt. Wat hierboven ook al aangegeven is, eerst lange vlucht en daarna relatief korte. Dat is fijner dan andersom. Ik geloof dat je bij Singapore gratis extra bagage mag inchecken als je aan kunt tonen dat je gaat emigreren, dat is een groot voordeel wat een cathay en bijv china southern niet hebben. china southern heb ik 1x mee gevlogen maar nooit meer. De luchthaven en verbindingen in China zijn een drama.

Over healthcare, is dat omdat je dan een tijdelijke medicare card krijgt? Die heb ik ook en als ik PR ben krijg ik een 'echte'. Maar je kan er evenveel (of weinig) mee dus dat maakt verder geen verschil. Mijn partner is private insured en ik ben op medicare. Tandartsen zijn hier niet te betalen dus als je een slecht gebit heb zou ik wel kijken naar private cover.
 
Hooi! Ik zit in Melbourne en weet niks van de Sunshine Coast, ben nog niet in die hoek geweest.

Vliegtickets: ik zweer bij British Airways. 3 opeenvolgende avond- en nachtvluchten dus je kan de hele rit pitten. Enig nadeel is een eerste tussenstop op Heathrow wat dus precies de verkeerde richting uit is (je vliegt een uur later weer terug over Amsterdam :D). Maar de aansluiting is binnen 2 uur, zo kort dat je nauwelijks tijd hebt voor security. Mijn route was in 14 uur via Hongkong. Amazing. Allemaal glossy supernieuwe widebodies en vreselijk luxe verzorging. Hong Kong is vreselijk mooi van bovenaf aanvliegen, en de aansluting is 5 of 6 uur, dus je kan net een gratis stadsritje doen. En als je vertraging hebt krijg je overdreven veel geld voor eten en drinken, het was zoveel dat ik het met volkomen vreemde reizigers heb gedeeld. Laatste leg Hong Kong-Melbourne was 10 uur en wordt gedaan door het zusje van BA, Qantas. Niks mis mee, ook gloednieuw vliegtuig dat nog in de verpakking zat, en dezelfde luxe als BA maar dan meer Aziatisch q ua stijl. Het is zelfde prijsklasse als de andere toppers zoals Singapore Airlines, KLM, Emirates. En inderdaad, China Airlines en Qatar Airlines moet ook ik van harte afraden :rolleyes:.

Verzekering: wij hebben het gratis Medicare (niks mis mee als je geen of weinig inkomen hebt, als je te veel verdient ga je levy betalen). Daarnaast private ambulance cover (al onmisbaar gebleken). Tandarts verzekeren is heel duur met zeer beperkte dekking. Hebben we niet gedaan. Wij zijn lid geworden van smile.com.au. Geen verzekering maar een 40 % kortingskaart voor elke behandeling van aangesloten tandartsen (dat zijn er duizenden, allemaal gecheckt op kwaliteit). Kost een maar tientjes pp. per jaar.
 
Last edited:
Hooi! Ik zit in Melbourne en weet niks van de Sunshine Coast, ben nog niet in die hoek geweest.

Vliegtickets: ik zweer bij British Airways. 3 opeenvolgende avond- en nachtvluchten dus je kan de hele rit pitten. Enig nadeel is een eerste tussenstop op Heathrow wat dus precies de verkeerde richting uit is (je vliegt een uur later weer terug over Amsterdam :D). Maar de aansluiting is binnen 2 uur, zo kort dat je nauwelijks tijd hebt voor security. Mijn route was in 14 uur via Hongkong. Amazing. Allemaal glossy supernieuwe widebodies en vreselijk luxe verzorging. Hong Kong is vreselijk mooi van bovenaf aanvliegen, en de aansluting is 5 of 6 uur, dus je kan net een gratis stadsritje doen. En als je vertraging hebt krijg je overdreven veel geld voor eten en drinken, het was zoveel dat ik het met volkomen vreemde reizigers heb gedeeld. Laatste leg Hong Kong-Melbourne was 10 uur en wordt gedaan door het zusje van BA, Qantas. Niks mis mee, ook gloednieuw vliegtuig dat nog in de verpakking zat, en dezelfde luxe als BA maar dan meer Aziatisch q ua stijl. Het is zelfde prijsklasse als de andere toppers zoals Singapore Airlines, KLM, Emirates. En inderdaad, China Airlines en Qatar Airlines moet ook ik van harte afraden :rolleyes:.

Verzekering: wij hebben het gratis Medicare (niks mis mee als je geen of weinig inkomen hebt, als je te veel verdient ga je levy betalen). Daarnaast private ambulance cover (al onmisbaar gebleken). Tandarts verzekeren is heel duur met zeer beperkte dekking. Hebben we niet gedaan. Wij zijn lid geworden van smile.com.au. Geen verzekering maar een 40 % kortingskaart voor elke behandeling van aangesloten tandartsen (dat zijn er duizenden, allemaal gecheckt op kwaliteit). Kost een maar tientjes pp. per jaar.
Das een goeie tip van de tandarts, die heb ik nogal eens nodig :)
 


OFX
Back
Top