Wij vertrekken (hoop ik)

Jeroen

XPdite Hero
Hallo,

mijn vrouw en ik houden het hier wel voor gezien, wij vertrekken. Onze bedoeling is om naar Australie te gaan en daar de rest van ons leven te slijten. De reden is onder andere de ruimte die er nog is en ik verwacht niet dat het daar net zo vol wordt als hier, wanneer ik met pensioen mag (ik weet niet eens of ze het woord pernsioen daar wel kennen, mij een biet). Een andere reden is dat de mensen daar het woord ''saamhorigheid' kennen. Hier vindt je het woord nog in de geschiedenisboeken (bij wijze van). Nee, wij knijpen er tussen uit. Lukt het niet om in Australie te komen, dan zoeken we een ander mooi plekje.

Ik zou het een en ander voor aanstaande migranten kunnen betekenen. Zelf heb ik een HTS-Werktuigbouwkunde opleiding met succes afgerond en op dit moment zijn hebben we bijna (op 2 stempels na) alles klaar om te laten waarderen (diploma's en werkervaring). De verwachting is dat het pakket eind week 13, begin week 14 de deur uit gaat.

Ik heb geen bureau ingeschakeld, gewoon zelf gedaan. Met wat geduld, een woordenboek en goed lezen wat er staat, kom je een heel eind.

Mijn stappen die ik heb gezet waren tot nu toe:

1) Booklets downloaden van internet
2) Geboorteaktes en akte van het huwelijk opgevraagd + appostille stempels (Over de Appostille-stempels kom ik later wel op terug)
3) IELTS-test afgelegd
4) CDR gemaakt, ondertussen getuigschriften opgevraagd en samen met de diploma's laten vertalen. Ook die van mijn vrouw. Je wie, je wa, je weet het maar nooit.
5) Gecertificeerde kopieen laten maken
6) Het pakket vertsuren (over een paar dagen)

APPOSTILLE-Stempels

Hier is al op meerdere forum fel over gediscuzeurt. De een zegt wel nodig de ander zegt niet nodig. Zo'n stempel kost je € 15,= of zo iets. Dat zijn de kosten niet. Waar die stempel voor nodig is, is eenvoudig uit te leggen:
Officiele documenten (aktes, beedigde vertalingen) worden ondertekend door degene die het heeft behandeld. Echter, iedereen kan een kriebel zetten. Met het toe laten voegen van een Appostille-stempel (bij de rechtbank van de gemeente waar degene die het document heeft ondertekend en gevestigd is), wordt bewezen dat degene die het ondertekend heeft, bekend is bij de rechtbank en bevoegd is om het te ondertekenen. Meer niet.

In totaal heb ik 24 documenten laten vertalen en 24 x € 15 = € 360. Zoveel geld heb ik daar weer niet voor uitgegeven. Ik heb het als vogt aangepakt:
Alle documenten door een en dezelfde vertaler laten vertalen. Alle documenten zijn door haar voorzien van handtekening en haar eigen stempel. Ik heb van haar een verklaring meegekregen (in het engels) dat zijn verklaart dat zij het had mogen vertalen en daarmee naar de rechtbank gegaan. €15,=
Of het zo mag? Nadat ik de desbetreffende pagina's daarover gelezen heb, had ik het idee dat het zo wel mocht. Ik doe dit zo op eigen risico.

Als er iemand is die wat hulp nodig heeft, laat het dan maar even weten.

Succes aan iedereen toegewenst,

Jeroen Janssen :eek:
 
Hi Jeroen,

Je hebt gelijk Australia is geweldig. Ik woon er nu 2,5 jaar en het is heerlijk okm hier te zijn. Ik hoop dat alles goed voor je gaat met al je papier werk. Wanneer denk je alles rond te hebben?
 
Hoi Jeroen,

Welkom op het forum!
Leuk om te lezen hoe jij het aangepakt hebt. Je hebt 24 documenten laten vertalen, welke zijn dat allemaal (ik ben ook bezig mijn documenten te laten vertalen)? Misschien dat ik iets over het hoofd gezien heb :wink:.

Ik hoop dat alles voorspoedig gaat met je aanvraag.
 
G'day Silvia,

Ik kan mij enigzins het leven in Australie voorstellen, we zijn er (slechts) 2 keer geweest en heel misschien gaan we dit jaar weer. Ik loop al ongeveer 8 jaar rond met het idee te vertrekken, maar Erna wou in eerste instantie niet vanwege haar sterke band met haar moeder. Die band is in fysieke zin verbroken, helaas. We zijn ons al aan het orienteren sinds 1999, maar ik wou eerst het land een beetje verkennen. Eenmaal daar te zijn geweest, kregen we het virus te pakken, geen dokter zo knap die het kan genezen. Wat ons daar opviel was met name de relaxte houding en de bereidwilligheid om te helpen van de mensen. Oh, en dan de ruimte die er is, geweldig! Ik had nooit gedacht dat een reis van Broken Hill naar de oostkust, waar je haast geen mensen tegenkomt zo facinerend kan zijn (en heet). Ik heb de verwachting dat we over ongeveer 18 maanden Nederland kunnen achterlaten en dat we dan in de buurt van Nowra zitten.
Hoe is het jouw / jullie afgegaan met de integratie?
Heb je misschien enig idee of het mogelijk is om vanuit Nelderland huisvesting te regelen in Oz?

Groetjes,

Jeroen
 
G'day Lost,

dank voor het welkom.
Wat ik heb laten vertalen zijn mijn diploma's, de diploma's van Erna, mijn getuigschriften en een aantal documenten waaruit moet blijken dat ik in een bepaalde periode voor een bedrijf heb gewerkt waar ik geen getuigschrift van mocht ontvangen (Jaaropgaven en een salarisstrook). Volgens mij was dat het.
Hoe ver ben jij op dit moment met je aanvraag?

Groetjes,

Jeroen
 
Op het moment wordt alles vertaald. Ik hoop aan het einde van de week, begin volgende week de vertalingen in huis te hebben. Dan moet alles naar de NOOSR voor de skills assessment en als zij groen licht geven, dat kan de aanvraag voor het visum eruit. Ik denk dat jij net iets verder bent dan ik.
 
Hi Jeroen,

In mijn geval was het verhuizen een stuk makkelijker. Mijn man is een Australier. Ik ben op het moment aan het wachten op de eind uitslag voor mijn aanvraag. Ik denk dat ik verder geen problemen zal krijgen, maar je weet maar nooit. Voor huis huisvesting in Australie is het misschien een idee om hier even te kijken:

http://www.realestate.com.au/cgi-bin/rsearch?a=rwt&ag=XRWBOM&cu=RAYWHITE&page=home

wat een leuke huizen hebben ze daar. En niet te duur. Ooo en ik zie ook net dat er twee Nowra's zijn in Australia. ik weet niet of dat de goede is. Ray White is een goede site om een beetje idee te krijgen van prijzen en aanbiedingen.

Ik begrijp wat je bedoel met geen mensen tegen komen voor ueren op de snelweg. Ik kan het nog steeds niet geloven en het is heerlijk
 
Wonen in Australie is niet zo goedkoop als iedereen denkt. De prijzen liggen ongeveer gelijk als in Nederland (je hebt er wel veel meer huis voor) maar de hypotheekrente is niet aftrekbaar. Met een rente van ongeveer 7% (en stijgende) en salarissen die behoorlijk lager liggen dan Nederland is een eigen huis voor steeds minder mensen weggelegd. In de grote steden als Sydney en Melbourne ben je voor een beetje huis al snel 300000 kwijt wat ongeveer op bijna $ 2500 per maand woonlasten neerkomt. Het salaris van John Average is ongeveer $3500 per maand (bruto).
 
Dank je wel Silvia voor de link, 'kheb em al ff bekeken, maar ik denk dat we even moeten wachten, het kan nog wel een 9 tot 12 maand duren voor we weten of we echt die kant op kunnen.
Verder heb ik gisteren bericht gekregen dat de laatste twee documenten vandaag in de bus zullen vallen. Eindelijk. Ik verheug me nu al een klein beetje op het feit dat het spul de deur uit kan. Afwachten dus.
Silvia, hoe is het jouw / jullie afgegaan met de integratie?


O ja, Lost, bedankt, maar dat heb je denk ik al wel gezien. :lol:

Jeroen

PS PM: Ik hoef daar niet goedkoop te wonen, als ik er maar woon. :D
 
PM said:
Wonen in Australie is niet zo goedkoop als iedereen denkt. De prijzen liggen ongeveer gelijk als in Nederland (je hebt er wel veel meer huis voor) maar de hypotheekrente is niet aftrekbaar.
Iedere keer dat ik naar Tasmanië ga zie ik dat de huizenprijzen weer gestegen zijn. En vaak fors ook! Gelukkig hebben de prijzen nog niet het niveau van in Nederland bereikt.
 
Even over de huisprijzen. Wij hebben een jaar geleden een huis gekocht voor $103,000. 4 slaapkamers, woon kamer, eetkamer, computer kamer, 2 garages, 1 boot garage, 2 badkamers, Grote entertainment ruimte met bar, was ruimte. Het kost ons $120.00 per week om het af te betalen. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat het helemaal afhankelijk is waar je zit. Het salaris is inderdaad een stuk lager bij ons (vergeleken met bv Brisbane), maar mijn man en ik brengen toch nog over $1100 binnen per week. Dus we mogen niet klagen. Andere lasten zoals twee keer per jaar rates (2 x $850), verzekeringen, telefoon, electriciteit zijn allemaal makkelijk te betalen.
 
Jeroen,

We zijn nu ongeveer 3/4 jaar verder en ik ben wel erg nieuwsgierig hoe het is afgelopen met je CDR. ik zit op het moment in hetzelfde schuitje, wat me een beetje ongerust maakt is "hoe gaan ze dit beoordelen" het lijkt me nogal erg vaag allemaal je kan er volgens mij alle kanten mee op?
Wat voor beroep was jij aan het beoefenen in NL voordat je dit aanvroeg? Ik bn op het moment Uitvoerder bij een wegenbouw bedrijf ik vraag me af of di we voldoende is om door de assessment te komen?

Albert
 
Hoi Albert,

Mijn CDR is goedgekeurd en we zijn nu zover dat we nu alleen nog maar een Yes of een No krijgen van de DIMIA.
De uitslag van mijn CDR had ik binnen 6 weken en ik denk dat de beoordeling toch wel soepel gaat. Ik dat er vooral gekeken wordt naar het niveau van werkervaring en het niveau van het engels waarin je het geschreven hebt. Op het moment van schrijven had ik een part-time baan als projectleider en een Ingenieursbureau (zelfstandige). Ik denk dat je als uitvoerder geen probleem hebt om door de waardering heen te komen, als je maar wel een HBO-diploma hebt (en ik denk wel dat je dat hebt). Als je dat niet hebt, dan kun je het bij de TRA proberen.
 
Back
Top