Wonen en werken in Adelaide

K

Kristina

Hallo,

Wij overwegen de Skilled Migration naar SA (alleen omdat dit voorlopig de enige staat is die vrij soepel is in de overgang van SIR naar permanent)
Minstens 4 jaar wonen in Adelaide alvorens Permanent Residency te krijgen....d aar moet je wel al wat voor over hebben.
Voor zij die reeds gesetteld zijn Adelaide... is het mogelijk om iets meer te vertellen over de zoektocht naar werk en een woonst in Adelaide? Naar verluidt is er toch een vrij hoge unemployement rate in vergelijking met de rest van Australie.
Bedankt alvast voor jullie antwoord.
KC
 
Nou nou Kristina,

Adelaide is geen strafkamp hoor. South Australia is trouwens de enige staat waar nooit convicts naartoe zijn gegaan.

Wij wonen er nu bijna 4 jaar en met veel plezier. Er valt een hoop over te vertellen, maar ik heb liever dat je met concrete vragen komt. Dat werkt wat makkelijker.

GRob
 
:)
Bedankt voor de geruststelling ;) Mijn bericht klonk inderdaad negatiever dan bedoeld... Ik heb vorig jaar 7 maanden in Sydney geleefd voor het werk (ook even in Melbourne) en Adelaide was niet meteen mijn eerste keuze om naartoe te trekken, maar onbekend is onbemind zeker? Nu de points tests is opgetrokken naar 120, ... is er dus een koerswijziging. Ik tracht nu samen met mijn vriend alle voor-en nadelen af te wegen om naar SA te gaan. Je hoort van zowel Australiërs als buitenlanders immers zo veel verschillende informatie over Adelaide.
Bedankt voor het aanbod, graag kom ik wat meer te weten van jouw eigen ervaringen. Groeten
 
Hi Kristina

Ik heb 8 jaar in Adelaide gewoond en nu bijna 7 in Melbourne.
Geef mij Adelaide maar! naar Melbourne of Sydney kan je altijd goedkoop voor een weekend.

Sidonia
 
Inderdaad, want in november gaan we met Virgin Blue voor $198 naar Sydney op en neer. Een retour Melbourne kost vanuit Adelaide $138.
 
Adelaide is inderdaad een verschrikkelijk leuke stad om te wonen.
Het is er niet zo bruisend als Sydney en Melbourne maar daar staat tegenover dat je er geen files hebt en de woningen en het leven in het algemeen er relatief goedkoop zijn.
Wonen in Sydney is leuk als je in de buurt van het strand of centrum kunt wonen maar de woningen zijn de laatste paar jaar zo verschrikkelijk duur geworden dat dit maar voor weinigen is weggelegd en het meerendeel eindigt in een wijk ver weg van het centrum.
Wij (komende uit Amsterdam met een kind) wilden juist weg van de drukte, files en overlast en vinden Adelaide een verademing. We wonen in een vrijstaand huis met een grote tuin, 10 minuten fietsen van het centrum en 15 minuten met de auto van het strand. De Australische economie draait erg goed en er is, afhankelijk van je beroeps achtergrond, voldoende werk.
 
hello,

Wij zijn van plan om naar Adelaide te emigreren. Wij kennen een beetje de stad en de omgeving richting Barrossa Valley. Mijn vraag, waar is de beste buurt om te wonen? Ik ben op allerlei website geweest maar het is niet duidelijk aangegeven wat voor verschillende buurt er zijn. Bv ik neem aan dat armen en rijken niet in dezelfde straat wonen  :wink: Heeft iemand ook tips met het huren en kopen van huizen in Adelaide (waar moeten wij erop letten etc...):?

Alvast bedankt

Citavm
 
Hoi,

In het noorden wegblijven uit Salisbury en Elizabeth en in het zuiden uit Christies Beach en Noarlunga.

Als je mij even laat weten wat je zoekt en aan welke kant van Adelaide je wilt gaan wonen, dan kan ik nog wat meer info geven.

Groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
Hi Rob,

Bedankt voor de info.

Ik heb op jullie website jullie huis gezien, het ziet er super uit (type huis en omgeving). Wat wel belangrijk is, is dat het niet te ver van het vliegveld is, want mijn vriend zal waarschijnlijk iedere week naar Sydney moeten vliegen voor z'n werk.

Groetjes


Citavm
 
Het vliegveld ligt in de westelijke suburbs richting de kust. Hoe dichter je bij de kust wilt wonen, hoe duurder het is.  Glenelg, Brighton zijn de laatste paar jaar verschrikkelijk in prijs gestegen en ik denk dat je ongeveer $ 500,000 voor een gemiddeld huis betaalt.
De Eastern Suburbs (richting Hills) zijn ook redelijk prijzig (vooral dicht bij de stad). In buurten zoals Toorak Gardens, Dulwich, Norwood (erg leuk) kosten huizen al snel boven $ 500,000 - $ 600,000
North Adelaide is erg leuk, met (voor Adelaide begrippen) leuke winkels en restaurantjes.
Wijken als Unley, Goodwood zijn redelijk betaalbaar en hebben leuke winkelstraatjes, mooie oude huizen.
Ik raad je ten zeerste aan om eerst een jaartje te gaan huren en dan te kijken in welke buurt je wilt wonen. Afstand is een redelijk begrip aangezien je weinig tot geen files hebt. Een leuk huis in een van de bovengenoemde suburbs huur je al voor ongeveer $300 per week. Toen wij hier kwamen wonen wilden we dicht bij het centrum wonen (lekker uitgaan, leuk winkelen) maar naarmate we hier langer wonen willen we meer buiten de stad wonen (Blackwood, Belair) omdat wij de woonomgeving vele malen mooier vinden (je woont midden in de bossen) het er lekker koel in de zomer is en de huizenprijzen beduidend lager liggen dan dicht bij de stad. Reisafstand van bijvoorbeeld Belair naar de stad/vliegveld is ongeveer 20 minuten met de auto.
Kijk anders 's op www.realestate.com.au. Je kunt hier zoeken naar huizen (huur en koop) op suburb.
Succes
 
bedankt voor de info. wij waren zowieso van plan om eerst te gaan huren. Ja ik was vergeten dat in Aus weinig files zijn. ik woon in Utrecht en moet naar schiphol voor m'n werk. Het is principe niet ver (40 km)  maar altijd file dus +/- 1.30 uur in de ochtend.

Gr

Citavm
 
Hey Rob,

Ik ben serieus geïnteresseerd in het leven in Adelaide, ik overweeg namelijk zelf ook een overstap.  Ik zou je liever mailen dan hier te posten, kan je me es een mailtje sturen op ugotrobbed(at)hotmail.com?  Als je het niet lastig vindt natuurlijk...

Dank en groeten,

Een andere Rob.
 
Anderhalf uur reisafstand is een hele grote afstand hier.
Als je je reistijd wilt halveren kun je bijna overal in Adelaide wonen. Het (zuid en noord) westen (kuststreek -
Brighton, Glenelg, Henley Beach, Grange), de oostelijke suburbs (groener, heuvelachtiger - Erindale, Athelstone, Kensington Gardens) of nog verder de hills in (Striling, Aldgate, Blackwood/Belair).
Ten noorden van Adelaide vindt momenteel veel nieuwbouw plaats (Mawson Lakes - zie: http://www.mawsonlakes.com.au/llweb/mawsonlakes/main.nsf/). Hier kun je een stuk land kopen en zelf je huis laten bouwen. Nadeel (althans dat vind ik) is dat alles nieuw is en het nog geen 'ziel' heeft en er verschrikkelijk veel eenheidsworst is.
Hou er rekening mee dat als je wilt huren je enkele referenties (in het engels) moet hebben (huidige huisbaas, werkgever, vrienden - liefst Australisch).
 
Zou Bijvoorbeedl DIMIA kunnen helpen of een of andere instantie voor referentie want:
- we kennen niemand in Aussie
- Wij hopen wel snel een baan te vinden, maar stel dat het niet gebeurd moeten we wel onderdak hebben
- wij bezitten hier ons eigen huis, dus in principe is geld geen probleem.

Heb je een tip

Gr

Citavm
 
Je kunt via DIMIA tijdelijk een gemeubileerd huis huren (maximaal drie maanden). Deze woningen/units zijn niet echt leuk en liggen niet in de beste buurten maar het is een begin en je hebt de tijd om werk te vinden (wat het huren aanzienlijk vergemakkelijkt). Ik zou dit als eerste proberen.
Wij verbleven de eerste twee maanden op een camping aangezien wij een campertrailer hadden (wij hebben eerst enkele maanden rondgereist) en hebben daarna meteen gehuurd.
Je moet gewoon een beetje geluk hebben met een huis. Het eerste huis dat wij huurden vonden wij wel heel erg leuk maar voor de rest niemand dus hadden we niet al te veel concurrentie. Het tweede huis dat wij huurden was erg populair (heel veel kijkers) maar wij boden aan om de huur voor het aankomende halfjaar direct te betalen wat volgens mij de doorslag heeft gegeven.
Vraag aan de verkopende in Nederland makelaar een statement in het engels dat het huis dat jullie verkocht hebben/gaan verkopen en een uitstekende staat verkeerd. Daarnaast hebben we een bankstatement overhandigd wat aantoonde dat we voldoende financiele middelen tot onze beschikking hadden. In The Advertiser van woensdag en zaterdag staan alle huurhuizen (per suburb). Je hebt erg veel concurrentie in de prijsklasse rond $250 per week, vanaf $ 300 per week (dit is het begin van de bovenkant van de markt) is het al wat makkelijker.  Uiteraard is de prijs erg afhankelijk per suburb. Makelaars hebben kantoren per suburb en soms loont het de moeite om deze langs te gaan voor een lijst met huizen (dit zijn meestal de minder populaire huizen maar Australiers hebben een niet al te beste smaak dus er kunnen leuke huizen in staan).  Op realestate.com.au kun je ook huurhuizen zoeken. Bijna alle aangeboden huizen (van alle makelaars) staan op deze site.
Misschien staat op deze website meer (http://www.sa.gov.au/). Hou er overigens rekening mee dat het Australische cv er heel erg anders uitziet dan het Nederlandse. Voorbeelden zijn te vinden op www.seek.com.au en www.careerone.com.au
Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel. Succes met de afronding in Nederland.
 
In het noorden wegblijven uit Salisbury en Elizabeth en in het zuiden uit Christies Beach en Noarlunga.

Hi Rob,

Kan jij me misschien vertellen waarom wij weg moeten blijven uit die plaatsen?
Ik kom uit Adelaide en heb vooral Christies Beach ( vroeger ) altijd een leuke plaats gevonden.

grtz
Regina
 
Hoi Regina,

Christies Beach is inmiddels afgezakt naar een plek waar veel mensen uit een lager sociaal milieu wonen en waar het niet altijd goed toeven is.

Groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
Ik heb geen idee. Ik ben er nog nooit geweest en ik heb er verder ook niets over gehoord. Het ligt net boven Christies Beach, maar dat is alles wat ik ervan weet.

Groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
Ik ben het niet eens met Rob dat Salisbury en Elisabeth slecht zijn om te wonen.  Elisabeth is een industrieplaats, groot geworden door de Holden fabrieken. Er woont dan ook veel productie personeel in Elisabeth en deze zijn vaak lager geschoold.

Salisbury is een ander verhaal. Er zijn wijken van Salisbury die minder zijn om te wonen, maar vaak heten deze al niet meer Salisbury, maar zijn veranderd in Hawksbury Park of Gulfview Heights. Elke wijk binnen Salisbury is anders, zowel in huizen als in mensen. Er zijn wel degelijk erg aantrekkelijke wijken in en rond Salisbury. Overigens is Mawson Lakes een van de laatste wijken binnen de gemeente Salisbury.....

Het imago van Salisbury en Elisabeth is vooral historisch gevormd. Uit de tijd dat de arme Engelse emigranten richting Adelaide kwamen en voor een paar pond zich in het noorden mochten vestigen, wat toen nog als erg ver van de 'betere' bewoonde wereld gezien werd.

M.a.w. je kunt in elke wijk de goede en slecht straten vinden. Dat geldt zelfs rond het centrum of langs de kust.

groeten,
Peter
 
Back
Top