wonen en werking in Oz met NZ residence visum

knuffie1000

New Member
Hey iedereen,

heb net dit forum gevonden en hoop dat jullie ons kunnen helpen. Mijn man is Nieuw-Zeelander en ik Belgische. Wij hebben elkaar in Australië leren kennen toen ik mijn WHV had en daar dus aan het rondtrekken was. Intussen zijn we dus (na een hele hoop papierwerk) getrouwd geraakt, maar we willen eigenlijk beide naar Australië verhuizen.

Nu waren we aan het inkijken in de visa opties en de partner optie is goed voor ons, behalve dat Jason en ik de laatste 2 jaar hebben rondgetrokken, dus hij kan geen loonfiches voorleggen en mij dus niet sponsoren. Nu denken we een omweg te kunnen hebben, doordat we wel een residence visum voor mij kunnen aanvragen via NZ en hij daar dus geen inkomen van de laatste 2 jaar moet voorleggen, maar enkel vinden we nergens info of ik dan al dan niet in Oz mag wonen en werken met dat residence visum. Voor Jason geen problemen natuurlijk, want als NZ kan en mag je zonder visum naar Oz, maar hoe wij nu te werken moeten gaan, is nog een grote vraag...

Mocht iemand een idee of voorstel hebben?

Thanks

Sira

Hey,

ik weet niet of hier nog mensen zijn die in dezelfde situatie zitten als wij, maar heb iets gevonden wat wel erg interessant kan zijn.

Mijn man is Nieuw-Zeelander en ik Belgische. Hij mag dus altijd zonder problemen wonen en werken in Oz, maar ik dus niet. Nu hebben we wel ontdekt dat hij dus altijd binnengaat onder wat we noemen een Special Category Visa en daardoor heb ik dus recht op NZ citizen family relationship temporary visa.

Dit is een tijdelijke verblijfsvergunning van 5 jaar, die zonder problemen verlengd wordt en die ook volledige rechten geeft om te werken.

Heb ook meer info erover gevonden op verschillende sites
http://www.acacia-au.com/nz_citizen_family_relationship.php
http://www.iarc.asn.au/publications/pdfs/nzcitizens.pdf

hopelijk heeft iemand anders hier ook nog iets aan.

Veel succes in elk geval

Sira

Hoi hoi,

Ik kwam te laat achter dit feitje :|
Wij hebben eerst een NZ spouce visum aangevraagd (op advies van Migraition Bureau Amsterdam.... s**ckers) Daar flink geld voor betaald.
Ook nog naar NZ gegaan om de stempel in mijn paspoort te krijgen....terug in OZ.... helaas pindakaas... zo werkt het dus niet.

Uiteindelijk dus 461 visa (spouce van NZ citizen) aangevraagd voor slechts 190 dollars........zit nu nog wel te wachten op de uitkomst aahh.

Maar goed, inmiddels zit ik hier al bijna een jaar....en mag nog steeds niet werken!!!

Ik weet alleen niet hoe het zal gaan als wij ooit besluiten toch naar NZ te vertrekken... Mijn NZ visum is voor 2 jaar geldig.... moet ik die wel of niet laten verlengen????

In iedergeval....veel succes!!

Groeten Wendy

Ik zou me geen zorgen maken over het verlengen van je NZ visum, want als je minimum 5 jaar in NZ of Oz gewoond hebt (met je visum dat jij dus al hebt), mag je een aanvraag doen voor NZ citizenship. Dat is iets dat ik niet mag doen met mijn visum, dus wij gaan het vroeg of laat toch nog moeten doorlopen. Weet niet voor Nederlanders, maar Belgen mogen 2 paspoorten houden, dus dat gaan wij sowieso dan in de toekomst doen.

Hoelang geleden heb jij je Subclass 461 aangevraagd? Wij zijn ook nog aan het wachten op een teken van leven van de ambassade, maar hebben dat dus via Duitsland moeten doen omdat we het hier in Europa aanvragen en pas verhuizen wanneer we dat hebben.

Ik heb na 7 weken zelf contact opgenomen met mijn caseofficer.
Vervolgens bleek dat ik toch nog Police clearance moeste hebben (ze vertelden me eerst van niet), die aanvragen (nerderland en OZ) zijn nu in behandeling. En nu blijkt ook dat ik nog een HIV test moet doen (ook eerst niet en nu toch).
Ben nu dus nog steeds aan het wachten..... Sinds eind april op mijn Ozzie visum en sinds september vorig jaar in totaal!! Ik word langszaam gek hier, want ik mag niks..... niet werken, geen vrijwilligerswerk, geen Uni..., ook geen medicare.. Nou ja, het zal nog wel een maandje duren denk ik. ik wacht rustig af :x
Hoe lang geleden hebben jullie eea opgestuurd?

met die 461 heb je sowieso geen recht op medicare he. Dat is een van de voorwaarden dat je zelf nog een verzekering afsluit voor medische behandelingen. Kan zijn dat jij dan alsnog krijgt omdat je dat NZ visum hebt, maar dat weet k eerlijk gezegd niet.

Wij hebben de papieren een paar weken geleden pas verzonden en zijn dus nog aan het wachten op de bevestiging van ontvangst en wie onze case officer gaat worden. Voor zover ik hier info heb gekregen, moet ik in elk geval al die testen doen, maar zou dus ook verwachten dat jij dat niet opnieuw had moeten doorlopen aangezien je toch al een visum hebt?

Ze maken het toch moeilijk hoor. Vanwaar is je partner? Mijn kiwi komt uit Invercargill.

Dat medicare verhaal is nieuw voor me. Ik ben al bij medicare geweest en ze vertelden me toen dat ik met mijn huidige bridgingvisa niet zou krijgen maar zodra mijn 461 goedgekeurd is wel. Nou ik hoop het maar, maar je weet het nooit hier. Ik kan hier geen particuliere verzekering afsluiten, omdat ik geen medicare heb. Gelukkig heb ik mijn Nederlandse verzekering nog niet opgezegd, en hopelijk mag ik die wel aanhouden....aaah nou ja we shall see. Ik laat het je wel weten tegen die tijd.
Waar willen jullie eigenlijk heen in Oz?

Mijn partner komt uit Palmerston North (net boven Wellington).

Oh ja, maar jij bent Nederlands he... Dan heb jij recht op medicare. Wij Belgen hebben nog geen akkoord om dat te kunnen krijgen, tenzij ik dus een permanent visum krijg, maar dat is hier niet het geval... Dus ik moet en zal dat altijd privé moeten houden :s

Waar we zouden willen settelen. Goh, misschien rond de sunshine coast, maar we zijn nog niet echt zeker. Hangt een beetje af van waar we werk kunnen vinden om eerlijk te zijn. We zouden dus wel op Brisbane vliegen en dan bij Jasons familie blijven in het begin en dan zien we wel. Misschien eerst 2 jaartjes remote iets zoeken om nog wat centen bij te sparen... We zijn nog jong en zien wel wat het leven brengt :D

Vandaag dan toch al op z'n minst het ontvangstbewijs ontvangen en natuurlijk ook meteen de bevestiging dat ze het geld van m'n visa genomen hebben.

Dus ben wel nieuwsgierig naar hoelang het gaat duren. Op de site staat tot 6 maanden, maar als ik wat google, heb ik mensen gehoord die er maar 3 weken op moesten wachten. Hoewel dit ook weer raar lijkt, aangezien ik moet wachten om opgeroepen te worden voor mijn medical...

Nu ja, tenminste een goed gevoel te weten dat ze er op z'n minst aan begonnen zijn he  :up:

Nou das wel een lekker gevoel he, dat ze ermee bezig zijn.
Maar jullie hebben je medical nog niet gedaan dus?? Ik heb alles in een keer gedaan en toen opgestuurd en bij mij duurt het nu 2 maanden en ik verwacht nog een maandje extra. Dit doordat ik ineens toch een hiv test en police clearaces moest regelen.
Merkte wel, dat er gelij aktie kwam toen ik de casemanager beleefd vroeg wat de stand van zaken was (na 7 weken).

Succes ermee!!

Hier stond op de website dat ik moest wachten om mijn medical te doen tot ze me dat van de ambassade vroegen. Ik had zelf ook al naar de arts hier in Antwerpen gebeld om een afspraak te maken, maar zij zei me ook dat ik moest wachten op de papieren en de aanvraag van de ambassade  :-( Dus zal nog wel traag gaan vrees ik dan...

Back