Wonen in Australie

Jean76

XPdite Sponsor
Er zijn bij mij veel vragen die de laatste tijd opspelen wat wonen betreft. Hoe anders is het om in Australie te wonen? Hoe zijn de buitenwijken zoals in steden als Melbourne en Perth?  Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het niet prettig vind om in een stad te wonen, omdat je vaak veel te weinig ruimte hebt. Maar ik weet dus niet hoe dat zit met steden in Australie. Heb je ook rijtjeswoningen in de buitenwijken? Of zijn het veelal vrijstaande woningen? En zijn woningen in de buitenwijken betaalbaar? En hoe zit dat als je weinig inkomsten hebt?

Je kan eens kijken bij www. realestate.com.au voor huizenprijzen. Hier kan je ook huurhuizen op vinden. Als je een rijtjeshuis zoekt kan je kijken bij (dacht ik) townhouse. Een vrijstaand huis is een  house, een villa kan ook, maar dan heb je dacht ik minder grond.Ook kan je kijken bij units, die over het algemeen ook minder grond hebben.

als je regelmatig kijkt ontwikkel je vanzelf een gevoel voor (koop en huur) prijzen van woningen.

Groetjes Miranda

Bedankt voor je reactie Miranda.
Ik zou natuurlijk het liefst in een vrijstaande woning gaan wonen. Maar het is al moeilijk genoeg om een visum te bemachtigen. Daarbij komt ook dat ik me afvraag hoe ik het zou moeten opbrengen om een huis te moeten kopen in Oz. Is het makkelijk om een hypotheek te sluiten?

Jean, vrijstaande huizen genoeg. zowel in als buiten de stad. In de suburbs is 1/4 acre block ongeveer standaard (als een grove richtlijn :)) ietsie verder naar buiten kun je als snel een huis op een paar acre krijgen. Het is in ieder geval veel makkelijker om een wonng te krijgen dan je visum te bemachtigen!! :)

Rijtjes woningen hebben we hier ook, klopt Miran heet inderdaad "townhouse", zijn vaak in  verhouding wel van een wat kleiner formaat dan de rijtjeshuizen waar je mee bekend bent (maar je kunt ze in allerlei formaten vinden). Ze staan vaak in een complex met zwembad en soms ook nog een tennisbaan.

Groetjes
Syl

Wij wonen in een townhouse en ik vind het heel okee. Wij kunnen geen groot huis betalen. Maar dit is in principe prima voor met zijn tweeen. Verder vind ik het wonen in Australie wel een beetje anders. Maar aan de andere kant wen je ook wel weer zo snel. Dat het ook weer gewoon wordt. Dus uiteindelijk is het hier ook weer normaal. Ben wel benieuwd hoe ik Nederland ervaar als ik er weer eens ben  :roll:.

Hoi Jean,

Zoals onzen Syl al zei; vrijstaande huizen genoeg. Flats en townhouses zijn in Brisbane meer uitzondering dan regel. Overigens kan je niet zonder meer een huis kopen, het ligt ook aan je soort visum. Ben 't een beetje vergeten, maar weet nog wel dat we ons huis niet in mijn naam konden kopen omdat ik toen nog geen permanent resident visa had. Maar huren kan ook natuurlijk en is vaak een goed idee als je ergens voor het eerst aankomt; dan kan je rondneuzen en uitvinden waar je het liefst zou willen wonen, toch?  :)

En hoe meer uit het centrum, hoe goedkoper. Er zijn hier (dan heb ik het dus over Brisbane) huizen in allerlei prijsklasses.

Cheers,

Irene

Volgens mij zijn houses toch ook nog wel redelijk prijzig als ik dat zo bekijk op www.realestate.com.au. Ik vind het wel jammer. Ik zou in kleinere plaatsen kunnen kijken ipv de steden, maar daar is weer minder werkgelegenheid.
Mijn frustratie met wonen is dat alles in Nederland zo dicht op elkaar is gebouwd. Ik wil zo graag ruimte hebben en het liefst een klein vrijstaand huisje hebben. In Australie schijnt dit wel makkelijker te zijn, maar in de grote steden lijkt dit toch ook weer erg moeilijk. Ik heb ondermeer gekeken bij Perth en Brisbane, maar ik krijg steeds woningen in het centrum en niet in de suburbs. En daar zou ik het eigenlijk moeten vinden...

Misschien kun je even een kaart bemachtigen een "echte" of via internet en proberen op die manier wat suburbs (rondom de stad) uit te kiezen. Dan kun je wat gerichter zoeken.

Hier heb je misschien wat aan: http://www.whereis.com/whereis/mapp...$&brandId=1&advertiserId=&requiredZoomLevel=3 Deze link jumped gelijk naar Brisbane, maar je kunt dat uiteraard veranderen naar iedere andere city in Australie. Vanuit daar kan je inzoomen, uitzoomen en van map naar map springen.

En huizen redelijk prijzig vergeleken met Nederland?? Lijkt me heel sterk tenzij je smack bang in the middle van de stad wilt wonen in een vrijstaand huis.

Succes in ieder geval
Syl :)

[quote author=Jean76 link=topic=2525.msg28026#msg28026 date=1126879878]
Volgens mij zijn houses toch ook nog wel redelijk prijzig als ik dat zo bekijk op www.realestate.com.au....
[/quote]
Die prijzen die je ziet staan zijn Australische dollars geen euro's  :evil:  :evil:  :evil: :cool:

De meeste real estate sites hebben een currency convertor. Dat is makkelijk als je de prijzen wil wten in Euro's.

Mijn favorite site is van L.J. Hooker (link=  www.ljhooker.com.au )
Als je een huis ziet die je aanstaat, is er een knop die je daarvoor kan gebruiken.
Ik ben er regelmatig op te vinden.

Rene

Hee tanx die site had ik nog niet. En nog ff een normalen reactie op deze quote:
Volgens mij zijn houses toch ook nog wel redelijk prijzig als ik dat zo bekijk op www.realestate.com.au....

kijk is wat beter op de site dit huis kost je ongeveer 163.000euro, 1 badkamer, 2 slaapkamers, 2 garage's in een van de suburbs van Adelaide dat krijg je niet in Nederland hoor!! 1 ding is wel waar je verdient  minder in Australië dus om dit nou als starter te kopen wordt redelijk moeilijk.  Maar zeker wel realistisch om je hier naar to te werken in NL blijft zo'n huis een droom huis voor een hardwerkende :evil: middenkader persoon als ik..... :wink:

02383920.JPG

Hi,

Wij hebben in februari een huis in Bardon (Brisbane) gekocht, dat ligt redelijk centraal. Grrot vrijstaand huis met flink wat grond en dicht bij het centrum. Zelfs in de stad hoe fje dus niet hutje mutje te wonen!

Het afsluiten van een hypotheek is wel even wat anders dan in Nederland, het hele huizen kopen gaat er al anders aan toe! Je kunt daar niet zoals in Nederland een huis met je eigen makelaar gaan bekijken, je moet zelf een beetje de waarde van het huis kunnen inschatten (ligging, grootte, grond, vrijstaand etc.) en zelf beslissen hoeveel je er aan uit wilt geven. Veel huizen worden hier verkocht op een  veiling, er is dan een vaste startprijs en vanf die prijs kun je meebieden. Erg leuk, alleen zijn er dan geen voorwaarden zoals in Nederland en moet je dus direct de hypotheek kunnen aanleveren. Anders hang je! Je moet in Oz in de meeste staten ook nog eens alvast 10% van de koopprijs cash neerleggen. Dat betekdn dus dat je een 90% hypotheek neemt; in Nederland is dit meestal 110% (kosten koper). Soms kom je uit op 5% aanbetaling maar soms op 15%..... Ligt er een beetje aan wat de bank je voor hypotheek wil verstrekken! Je kunt dit allemaal voor je uit laten rekenen door een zogenaamde "real estate broker" die is gratis. Zij kijken voor je welke hypotheek je het beste uitkomt.

Je kunt trouwens pas een huis in Oz kopen als je al een resident bent. Anders kun je alleen maar nieuwbouw kopen.

Een soort van kosten koper hebben ze daar niet maar al met al zijn de bjikomende kosten toch zo'n 8% dus zit je bijna aan de 10% van Nederland.

Het onderhandelen over een prijs als je zonder een veiling koopt is ook compleet anders: wat je hier allemaal door de makelaars laat regelen moet je daar zelf doen: je laat een contract opstellen met daarin jouw prijs (moet je eerst naar de solicitor brengen ter goedkeuring), dat gaat naar de verkoper, die zet dan een streep door die prijs en komt terug met een nieuwe prijs. Daar moet jij dan weer een streep doorzetten, moet weer naar de solicitor etc.... bij ons heeft het dus een 2 weken geduurd voordat de onderhandelingen rond waren.... Iets waar je hier in Nederland meestal erg snel mee klaar bent!

Nu ja, ik kan nog wel even doorgaan over de verschillen hier; ik raad je ieg aan om goed van te voren te informeren. En LET OP: DE MAKELAAR IS ER NIET VOOR JOU MAAR VOOR DE VERKOPER!!!!! Ze naaien je waar je bij staat.......

Groetjes,
Hans

[quote

Nu ja, ik kan nog wel even doorgaan over de verschillen hier; ik raad je ieg aan om goed van te voren te informeren. En LET OP: DE MAKELAAR IS ER NIET VOOR JOU MAAR VOOR DE VERKOPER!!!!! Ze naaien je waar je bij staat.......

Groetjes,
Hans

Hi Hans .

Daar moet ik even tegen in gaan, ik kan zien dat je nooit een huis verkocht heb in Aus.
De makelaars proberen beiden klanten happy te houden, je moet een beetje stand vastig zijn
en proberen voor je zelf de beste prijs te krijgen.
Ik heb ook niet veel goeds gehoort van de makelaars in NL.
Ze zullen wel een beetje overal het zelfde zijn.
Beauty is in the eye of the beholder.
Wat jij niet wil betalen betaalt een ander wel, zo gaat in het leven.
Een ding heb je gelijk in do Your home work.

Gr Ineke

voorlopig willen wij eerst en dik jaar gaan huren en dan nog het liefste in een "Shared Accommodation" zodat er aan het eind van de maand nog genoeg overblijft om opzij te zetten... Dus tijd zat om het een en ander uit te zoeken :up:

Slim! Kun je je eens goed orienteren en laten voorlichten. En huren is erg makkelijk hoor in Australie. En ook niet duur vergeleken met kopen! Veel succes ermee!

Ineke:
Wij hebben in Brisbane gekocht en onze ervaringen met de makelaars aldaar zijn niet echt slecht te noemen maar het werd ons wel zeer duidelijk dat ze er maar voor 1 partij zijn. Misschien omdat wij uit het buitenland komen dat ze zich anders gedragen dan dat je er al een poosje zit en wat meer kennis hebt van de gang van zaken. En uiteraard zal het ook wel per stad/staat verschillen hoe de makelaars zijn. Wij hebben ook nog het nadeel gehad dat we in een populaire wijk hebben gekocht, dat werkt ook nog wel mee denk ik..... Maar niet getreurd: wij hebben ons huis en zijn er erg blij mee en hebben er ook veel van geleerd! Ook belangrijk en leuk meegenomen!

hans

[quote

Ineke:
Wij hebben in Brisbane gekocht en onze ervaringen met de makelaars aldaar zijn niet echt slecht te noemen maar het werd ons wel zeer duidelijk dat ze er maar voor 1 partij zijn. Misschien omdat wij uit het buitenland komen dat ze zich anders gedragen dan dat je er al een poosje zit en wat meer kennis hebt van de gang van zaken. En uiteraard zal het ook wel per stad/staat verschillen hoe de makelaars zijn. Wij hebben ook nog het nadeel gehad dat we in een populaire wijk hebben gekocht, dat werkt ook nog wel mee denk ik..... Maar niet getreurd: wij hebben ons huis en zijn er erg blij mee en hebben er ook veel van geleerd! Ook belangrijk en leuk meegenomen!

hans

Precies elk land heeft zijn eigen manieren van handelen, elke keer leer je weer.
Zoals je zegt als je maar blij bent met je huis,dat is het belangrijkste.
Heb al menig huis gekocht en verkocht, maar ik weet dat er altijd wel iets gebeurt,
en dan denk ik dat zal mij niet een twee keer gebeuren.
Zo je ziet ook ik ben niet te oud om nog te leren.

Gr Ineke

Ik wil jullie allemaal even bedanken voor jullie reacties.
Ik had niet verwacht dat er zoveel reacties op zouden komen.
Het is gewoon iets wat mij gigantisch dwars zit; het gebrek aan (woon)ruimte in Nederland. Alles is hier zo dicht op elkaar gebouwd en dat is heel frustrerend.
Ik las deze topic; www.xpdite.net/forum/index.php?topic=2009.0 en ik kon me vooral heel erg herkennen in de reactie die Bear toen gaf.
Hopelijk lukt het mij om ooit iets op te bouwen en daadwerkelijk naar Australie te kunnen. Maar volgens mij moet je nogal wat geld hebben om echt te kunnen emigreren. En om dan ook nog eens een huis te kunnen kopen....
Ik heb er momenteel wel beetje een hard hoofd in.

Volgens mij geldt dat je in australie ook 5 keer je bruto maandinkomen aan hypotheek mag nemen (met vast contract). Enige nadeel is dat je die 10% ofzo eigen geld moet inbrengen.....dan ligt het er maar net aan welke prijs je huis is hoeveel je in moet leggen :p

In mijn ogen is het dus net zo haalbaar als in nederland, met dat verschil dat voor de prijs in nederland je een 2 kamerappartement koopt voor hetzelfde geld een huis met 5 kamers en 2 badkamers en grote tuin dicht bij het strand in oz...... :wink:

Gr. Sab

Ik weet niet of ik het juist heb, maar dan wordt er vanzelf gecorrigeerd door kenners, maar in australie kennen ze niet net zoals in nederland belasting voordeel bij een hypotheek, en de rente ligt denk ik nu zo rond de 7 % .
Vergeet dit ook niet he met een overweging om een huis te kopen.

Ton

Hoi Ton
Daar heb je helemaal gelijk in. Pas geleden heb ik daardoor een kleinen tegenvaller beleeft. Want het zo mooie droom huis van 250K staat toch verder weg dan je denkt. Het is snel gedacht van Ooooo 250K dat is maar  150K in euro’s dat heb ik zo. Dat is helemaal fout. Je hebt geen belasting aftrek, rente is hoog en daarboven op ga je minder verdienen. Kwam er op neer dat je dan zo'n 1600AUD per maand moet afbetalen. Als je dan een salaris heb van rondt de 3200AUD is het bijna niet te doen. conclusie:...je hebt het daar ook als starter erg moeilijk net zoals in ons kikker landje of je moet 100KM buiten de stad gaan zitten waar de prijzen van flinken lappen grond + palijs nog onder de 180 zitten maar dat is weer een heel ander verhaal  :lol:  Het positieven is wel dat je op langen termijn veel beter uit bent dan ons kikker landje. Een vrij staand huis met zwembad en twee garages gaat er zeker komen maar niet als starter :up:
Het verhaal wordt natuurlijk anders als je al een Nederlands koop huis hebt met een flinke over waarden dan ben je eigelijk in 1 klap binnen en kan je eventjes een kasteeltje gaan uit zoeken in Australië :-D
groetjes Barry

Bovenstaande mening is gebaseerd op twee dagen lang uit pluizen van Realestate.com.au in omgeving Adelaide. Ik hoop dat ik het helemaal fout heb natuurlijk :up: Ben bang van niet :|

Back