Wonen in Australie

Het klopt dat de rente redelijk hoog is: wij hebben net een hypotheek afgesloten van 6,3%. Gelukkig kennen ze daar ook het fenomeen rentevrije aflossing, alleen niet voor altijd, zoals hier in NL maar voor maximaal 3 jaar. Maar dat scheelt in ieder geval weer 3 jaar! Daarna zien we wel weer verder.... En inderdaad, mocht je overwaarde kunnen meenemen van je huis uit Nl is dat alleen maar handig! Wij hadden besloten om ons huis in Scheveningen niet te verkopen maar te verhuren waardoor we de winst kunnen stoppen in onze hypotheek in Oz. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je huis in NL verhuurd blijft.... mocht het even een paar maanden leegstaan moet je daar wel een spaarcentje voor hebben.....

[quote author=Sabien link=topic=2525.msg28688#msg28688 date=1127325573]

In mijn ogen is het dus net zo haalbaar als in nederland, met dat verschil dat voor de prijs in nederland je een 2 kamerappartement koopt voor hetzelfde geld een huis met 5 kamers en 2 badkamers en grote tuin dicht bij het strand in oz...... :wink:

Gr. Sab
[/quote]

Nou, dat valt vies tegen..... Zeker in Queensland waar de prijzen voor een stukkie aan het water (WAT voor water dan ook!) flink de pan uitrijzen a la Amsterdamse grachtengordel! Maar de huizen zijn ieg geval al een stuk groter dan in Nederland en inderdaad ook meestal met meerdere badkamers. Altijd handig voor visitors uit NL!

Hans

Ik zeg maar zo... hoe groter je huis... hoe meer je moet schoon maken ;)
Waarom heb je nou 4 slaapkamers nodig en 2 badkamers als je met z'n tweeen bent vraag ik me af. Een slaapkamer en een computer/logeerkamer en klaar is kees. Badkamertje erbij en is eht toch goed? Tenminste. in mijn ogen is dat perfect! Ik woon nu samen met Mark op 90 m2 en dat gaat echt goed! Het zou alleen wel erg leuk zijn als we in Oz een huisje met een tuin hadden, want we wonen nu in een apartement.

Goed gezien  :up:
Een GROOT huis en een GROTE tuin is alleen leuk
als je er ook een werkster en een tuinman bij kan betalen  :lol1:

Waarom heb je nou 4 slaapkamers nodig en 2 badkamers als je met z'n tweeen bent vraag ik me af.
:-D right, dat dacht ik ook altijd......nou, ja voor lange tijd. Inmiddels zijn we twee kids en een hoop jaar verder en hebben we behoorlijk wat mensen over de vloer gehad. En aangezien je niet "naast de deur" woont blijven ze (vakantie-gangers, familie) soms wel een week of wat (soms maaaaaanden :-D) hangen. Believe you me.....nr. 1 vereiste is toch echt wel twee toiletten!!! en als het even kan wel een extra kamer of het liefste twee!!! Wij hebben een ensuite en dat is ideaal. Dan heeft het bezoek een "eigen kleine kamer". Anyway....ik kan er nog lang over door gaan maar het maakt het leven een stuk aangenamer :evil: :up:

Groetjes
Syl (die op zijn minst 1 slaapkamer/office-ruimte te kort komt :-()

als je er ook een werkster en een tuinman bij kan betalen 

Welnee, gewoon die vakantie gangers aan de slag laten gaan!!!! Working holiday noemen we dat hier :up:

Syl :evil:

[quote author=Syl link=topic=2525.msg28807#msg28807 date=1127391669]

Welnee, gewoon die vakantie gangers aan de slag laten gaan!!!! Working holiday noemen we dat hier :up:

Syl :evil:
[/quote]

Ha! Helemaal mee eens Syl! Wij gaan pas in April naar oz en kunnen dan eindelijk in ons eigen huissie aldaar maar hebben reeds voor mei juni en juli de eerste gasten staan! Gelukkig hebben wij de ruimte: 3 slaapkamers, study, woonkamer, eetkamer en 2 badkamers (oh, en laten we het washok niet vergeten alwaar we vast nog wel een neef/nicht kwijtkunnen) maar tegen de tijd dat we daar zijn zal de tuin wel extreem verwilderd zijn! Dan gaat inderdaad de "working holiday" beginnen! En anders gaat Jacqueline wel piepen tegen de gasten! No worries!

Hans

[quote author=Bear link=topic=2525.msg28700#msg28700 date=1127328702]
Kwam er op neer dat je dan zo'n 1600AUD per maand moet afbetalen. Als je dan een salaris heb van rondt de 3200AUD is het bijna niet te doen.
[/quote]

....nou......momenteel ben ik ook de helft van mijn inkomen kwijt aan mijn hypotheek......en als ik naga wat ik per week nodig had in australie, en dan heb ik voor mijn doen "luxe" geleefd in sydney, was dat aan levensonderhoud ongeveer 200 dollar per week voor eten, biertje, bus etc. is zeg 900 dollar per maand, hou je nog steeds 700 dollar over.(voor de rest van je vaste lasten?)....misschien dat ik er wel heel positief tegen aan kijk, maar zolang je nog overhoudt....het is tenslotte voor een hoger doel, niet? Oke, misschien als starter dat je de eerste jaren wat zuiniger moet doen, maar als dat jullie droom is is het dat altijd waard..... :lol: En op termijn kun je niet beter investeren dan in je eigen huis, zolang je huurt breng je het eigenlijk elke maand weg.....

En over de huizen in QLD: in Mission Beach heb ik toch wel een stulpje met 1200 m2 land gezien voor 110.000 dollar.....vond ik toch wel meevallen dacht ik zo........ :p ook hier ligt het er denk ik weer aan of je in de stad of daarbuiten koopt, en natuurlijk wat je wilt....kijk zelf ook regelmatig op domain en realestate, en moet zeggen dat ik ook in de wat hogere prijsklasse 250-400 K erg leuke huisjes zie die ik hier in nederland echt niet voor die prijs zou kunnen kopen.....! Ja in mijn dromen misschien..... :roll:

Gr. Sab

[quote author=Sabien link=topic=2525.msg28853#msg28853 date=1127417099]
....nou......momenteel ben ik ook de helft van mijn inkomen kwijt aan mijn hypotheek......
[/quote]

Hmm..dan doe ik het nog niet eens slecht...ik ben aan kale hypotheek (+ premie spaarzekerverzekering) maar 1/4 van mijn salaris kwijt aan de hypotheek. Of dit betekent dat ik erg veel verdien (verdien het wel, maar krijg het niet, dus NOT!!!) of ik heb een voor mijn salaris te klein huis....(ben toppie blij met mijn appartement, want dat houdt in dat er veel gespaard kan worden voor Australie :) )

Het probleem ligt 'm een beetje in het feit dat ik nu nog riant thuis woon met een eigen zolderetage. Ik heb eigenlijk geen zin om straks op mezelf te moeten wonen in een flatje. In Nederland zijn huizen echt onbetaalbaar. Nu zit ik ook nog eens zonder werk, dus een hypotheek kan ik ook nog niet eens afsluiten.
In Australie ligt dit toch wel anders. Ik zou dan gewoon een vaste baan moeten hebben en zou dan wel gewoon een woning kunnen betalen. En als ik het zo lees kun je aan de rand van de stad (welke dat ook maar mag zijn, maar voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar Adelaide) relatief goedkoop wonen (in vergelijking met Nederland dus). Maar ik wil ook weer niet alles teveel romantiseren over Oz. Maar toch erger ik me groen en geel aan die 'wooncultuur' in Nederland en het gebrek aan keuze.

Helemaal gelijk heb je, Jean! Wij zijn erg blij met ons huis in Brissie en het feit dat het allemaal een stuk relaxter wonen is ondanks dat we erg centraal wonen. Waar vind je hier in de stad nog een riant huis met flinke achtertuin? En als je die al ind zit je aan alle kanten ingesloten en word je begluurd door de naaste buren, overburen, zijburen en ga zo maar door..... Weg privacy!
Ik weet niet of je zodra je een vaste baan hebt direct een huis kunt kopen i.v.m. de hypotheek, en je moet natuurlijk alsnog die 10% (kan ook 5% zijn) dokken.... Ik zou lekker eerst ff gaan huren, zo rond de 300,= per week woon je zeer riant (ons huis wordt daar voor 400,= per week verhuurd en dat is flink groot) en dan heb je de kans om eens goed rond te kijken en je te orienteren op de huizen- en hypotheken markt. In Adelaide ben je denk ik nog wel veeeeel minder kwijt aan de huur!
Veel succes ermee ieg!

Groetjes,
Hans

Verkijk je in het begin niet helemaal op de afmetingen van het huis.
Als aanloop naar je droomhuis kan je beter, nadat je de plaats
beter hebt leren kennen, een huis kopen dat in je budget past,
maar zeker op de goeie plek.
Des te makkelijker is het weer te verkopen als je groter en
duurder kan gaan wonen.
Heb je een groot huis op een plek waar niemand wil wonen,
heb je weer een probleem als je weg wilt.
Huren en op de verkeerde plaats kopen, is allebei slecht voor je knip  :-D

Hoi!
Dat is precies wat wij doen. Wij hebben momenteel een (nieuw) huurhuis in Secret Harbour, Perth. Het is een opkomende wijk (tegenover ons is er nog niet eens gebouwd!)
We hebben het contract voor een jaar. We willen eerst bekijken hoe de buurt zich ontwikkeld en daarna dus zelf gaan bouwen.
Op zich zitten we nu goed: dichtbij strand, school e.d. Maar je weet nooit hoe zon buurt zich ontwikkeld en wat je uberhaupt zelf wilt na een paar jaar (de kids worden natuurlijk ook groot).
Zodra dat wij (marina en de kids, want mijn fiancee zit daar dus al) onze visa hebben en we zijn gesettled dan kijken we of we inderdaad daar willen blijven en of dat een goede investering is.

Niet iedereen kan dit natuurlijk op deze manier doen, maar het is wel aan te raden... als het effe kan!!!

Back