wonen in de blue mountains

serganit

New Member
Hallo allemaal,

Mijn man (Nederlands) en ik (Australisch) zijn ook bezig met emigratieplannen en willen ergens in de Blue Mountains wonen, rond Katoomba, Leura, Blackheath en omgeving.

Zijn er meerdere NL's die daar in de zelfde omgeving wonen of plannen hebben om daar te gaan wonen?

Wij horen het graag!
Anita en Sergio
 
Nee, maar het is wel onze favoriete 'we-hebben-nederlanders-op-bezoek-en-we-moeten-ze-wat-anders-dan-het-opera-huis-laten-zien' bestemming :)
 
Hoi Anita en Serge,

vrienden van ons wonen in de Blue Mountains. Zijn in Avalon (northern beaches) begonnen, maar wonen nu sinds een jaar of 3 in de Megalong Valley nabij Blackheath. Werkelijk prachtig om te wonen, met een fantastische natuur, maar dan moet je natuurlijk wel nog een baan hebben, Hij werkt enkele dagen per week in Sydney en verblijft dan in een flatje. Op en neer rijden is niet zo te doen, in de ochtendspits doe je er al gauw een dikke 2 a 3 uur over. Om over het public transport maar te zwijgen. Dus, mooie omgeving, maar combineren met werk is belangrijk
 
Destijds een collega op mijn stagebedrijf ging elke dag op en neer vanuit de Blue Mountains naar Sydney (Parramatta)...en dat was volgens haar goed te doen.....Tis maar net wat je zelf gewend bent. De een vindt 1.5 uur rijden voor een enkeltje niet erg en de ander baalt al als hij 10 minuten moet rijden.....

Maar de natuur is daar idd prachtig!
 
wij gaan pas in jan. 2007 maar we zitten wel te denken als we na 7 maanden een hypotheek kunnen krijgen om misschien wel iets te kopen in de blue mountains.
We zijn er vorig jaar geweest wentworth falls en leura en het is ons wel bevallen.
Maar er kan nog van alles gebeuren dus...................

groeten marcel :up:
 
[quote author=marc-el link=topic=3923.msg49895#msg49895 date=1141154379]
maar we zitten wel te denken als we na 7 maanden een hypotheek kunnen krijgen om misschien wel iets te kopen
[/quote]Huhh, je kunt toch pas een hyphotheek krijgen als je twee jaar gewoont en gewerkt heb in Australie !
 
Sander,
Volgens mij niet hoor! Natuurlijk zijn er wel eisen aan krijgen van een hypotheek (zoals twee loonslips kunnen laten om te bewijzen dat je werk hebt, en ongetwijfeld moet je ook een stuk zelf betalen, dus kun je niet het hele bedrag hypotheken) maar niet dat je eerst 2 jaar in Australie moet zijn (dit is info van Westpac bank in Perth, trouwens).

M.vr.gr.
Perthpete
 
[quote author=Maluka link=topic=3923.msg48767#msg48767 date=1140292118]
Destijds een collega op mijn stagebedrijf ging elke dag op en neer vanuit de Blue Mountains naar Sydney (Parramatta)...en dat was volgens haar goed te doen.....Tis maar net wat je zelf gewend bent. De een vindt 1.5 uur rijden voor een enkeltje niet erg en de ander baalt al als hij 10 minuten moet rijden.....

Maar de natuur is daar idd prachtig!
[/quote]

Ja, het is denk ik echt iets om over na te denken voor wat betreft de kosten. Oftewel, wonen in de blue mountains en op en neer rijden, rekening houdend met de kosten van de benzine, het veel goedkopere huis en een fraaie natuur of wonen in de buurt van je werk, zeer weinig transportkosten / reistijd hebben maar wel in een kleine of wat duurdere woning gaan wonen?

Zijn er hier mensen die hiermee ervaring hebben?
 
Hallo,

Mijn eerste post op dit forum (woohoo)....

Ik woon nu een jaar of 4 1/2 in de Blue Mountains en heb het er prima naar mijn zin (de hele familie natuurlijk). Wij zijn destijds in en om Penrith begonnen toen ik naar Australie kwam (mijn partner is Australische van geboorte). Op zich niks mis met Penrith etc, maar het haalt het gewoon niet bij wat we nu hebben. We wonen in Lawson (net na Hazelbrook en een minuutje of 15 karren naar Katoomba). Ons eerdere huis had maar een kleine voor en achtertuin en zo af en toe was het net alsof de buren in je slaapkamer woonden. Nu hebben we iets van 900 vierkante meter en een redelijk huis (4 slaapkamers, 2 woonkamers, groot kantoor en garage). Oh, en we horen we bijna nooit wat van de buren! Daarnaast is er natuurlijk de flora en fauna van de mountains. Soms hebben we 20 Witte Kakatoes in de tuin of hoopjes Rozellas en de King Parrots die op je hand komen zitten om wat zaad te eten etc etc etc. Ik denk niet dat we al dit moois dichter bij de stad kunnen vinden voor de 350 tot 400 duizend die je er bij ons in de buurt voor moet neerleggen.

Een nadeel is natuurlijk dat er inderdaad in de Mountains niet zo heel veel werk is. Uiteraard hangt dit ook af van wat je voor de kost kan en wil doen. Er is best werk in Tourisme (hotels, restaurants etc). Maar als je wat anders doet (ik werk zelf in IT), dan moet je al gauw "naar beneden" (zoals wij het noemen). Ikzelf werk in Lane Cove. Met openbaar vervoer kost dat iets van 2 1/2 uur heen en dan weer hetzelfde terug. Dat gaat dus mooi niet door... Dus kachel ik iedere dag met de auto naar het werk en dat kost me tussen de 75 minuten (op een goede dag)  en 2 uur (op een slechte dag). Daarnaast moet je ook rekening houden met de tolwegen die we hier hebben. Ik weiger dus gewoon pertinent om de M7 te nemen (dat kost iets van 12 dollar per dag ) en rij dus gewoon door Blacktown en Seven Hills -- dit is trouwens maar 5 minuutjes langer dan via de M7! Het kost me dan alleen de 7 dollar nogwat per dag voor de M2 (plus de benzine en onderhoud aan de auto natuurlijk). Per week gebruik ik iets van $100 aan benzine en ongeveer iedere drie maanden staat "de tuut" in de werkplaats voor een beurt. Die kosten lopen natuurlijk wel op, maar ja, je moet er wat voor over hebben he....  :up:

Paul
 
het lijkt wel mijn dagelijkse rit in de file........hier in nederland.

pffffffff, ik vind het best knap dat je dat ervoor over hebt! Ik hoop dat niet meer te hebben straks.

henriette
 
Back
Top