Ik lurk al een poosje op dit forum, en had tot nu toe nog niet echt reden om lid te worden. Toen ik dit berichtje zag, dacht ik dat het maar eens tijd werd. (Zal dit weekend ook een ‘even voorstellen’ schrijven).
Mijn vrouw en ik zijn begin oktober 2007 naar Australie verhuisd. We hebben eerst een maand in Terrigal gewoond (hotel). Daarna hebben we een huurhuis gevonden in Bateau Bay, dichtbij The Entrance. Ik werk in Berkeley Vale. Ik ken de buurt hier redelijk, ben een aantal keren in Gosford geweest, maar nog nooit in Woy Woy.
Ik ken een aantal mensen op mijn werk die vanuit Sydney op en neer rijden naar hier. Voor hen duurt het ongeveer 1.5 uur. Ga je de andere kant op (wat jij misschien van plan bent?) dan duurt het zeker langer, aangezien je dan nagenoeg altijd in de file zult staan. Voor veel locals is dit normaal, maar voor ons Cloggies is het misschien een beetje lang. Wat de trein betreft: vanuit Gosford duurt het +/- 1.5 – 2 uur, afhankelijk natuurlijk van waar je precies moet zijn in Sydney. Reken op volle treinen rond de spits…
Tot zover de slechte berichten, over naar de goede! De central coast is ons tot nu toe erg goed bevallen. Voor Australische begrippen is het dichtbevolkt, maar ik vind dat je hier meer dan voldoende levensruimte hebt. En als je wilt, kun je zoveel ruimte krijgen als je wilt, je moet dan iets verder landinwaards gaan. De kust is erg mooi, met veel stranden. Sommige zijn vaak druk (Terrigal, The Entrance), andere zijn lekker rustig en afgezonderd, bijvoorbeeld Bateau Bay beach, waar wij vlakbij wonen (niet verder vertellen, anders komt iedereen hierheen :wink
.
De huizenprijzen varieren, maar zijn over het algemeen lager dan in Sydney. De ‘regels’ zijn hetzelfde als overal: hoe meer oppervlakte, hoe dichter bij de mooiste plekjes, etc. hoe duurder. Ter vergelijk: wij wonen in een middelgroot gerenoveerd vrijstaand huis met flinke tuin en uitzicht over de oceaan, en betalen bijna 300 AUD per week. Je kunt met gemak iets goedkopers vinden, duurder vanzelfsprekend ook.
Shoppingcentres en bioscopen genoeg hier. Ook een redelijke selectie restaurants/clubs/bars. Niet echt te vergelijken natuurlijk met Sydney, maar je hebt wel wat keus. Plus, als je een keer gek wilt doen, zit je buiten de spits in een uur in Sydney.
Tot nu toe hebben we geen enkele Hollander ontmoet hier (is dat een voordeel, of een nadeel?) al hebben we er ook nog niet echt naar gezocht. Dat is niet helemaal waar trouwens, we hebben er 2 gesproken, maar dat waren allebei ‘jaren 50 emigranten’.
Over andere plekken dichterbij Sydney langs de kust weet ik niet zoveel, behalve dat de wijken aan de kust behoorlijk prijzig kunnen zijn (logisch ook). Gewoon even rondneuzen op
http://www.realestate.com.au
Als je meer info wilt, laat het gerust weten.
Sander