wonen in de buurt van Woy Woy?

skippie

XPdite Sponsor
Wie kent de omgeving van Woy Woy - Gosford - Terrigal ?
Is het een beetje leuk /mooi /betaalbaar wonen daar?
En wie weet hoe lang je er over zou doen om naar centrum Sydney te rijden/of met de trein?want ik heb uit andere topic's begrepen dat er toch wel veel file's kunnen staan rond Sydney north.
Als jullie mooiere plekjes weten waar je "dichtbij" Sydney en het strand kunt wonen, laat het me maar weten  :smile:
 
Ik lurk al een poosje op dit forum, en had tot nu toe nog niet echt reden om lid te worden. Toen ik dit berichtje zag, dacht ik dat het maar eens tijd werd. (Zal dit weekend ook een ‘even voorstellen’ schrijven).

Mijn vrouw en ik zijn begin oktober 2007 naar Australie verhuisd. We hebben eerst een maand in Terrigal gewoond (hotel). Daarna hebben we een huurhuis gevonden in Bateau Bay, dichtbij The Entrance. Ik werk in Berkeley Vale. Ik ken de buurt hier redelijk, ben een aantal keren in Gosford geweest, maar nog nooit in Woy Woy.

Ik ken een aantal mensen op mijn werk die vanuit Sydney op en neer rijden naar hier. Voor hen duurt het ongeveer 1.5 uur. Ga je de andere kant op (wat jij misschien van plan bent?) dan duurt het zeker langer, aangezien je dan nagenoeg altijd in de file zult staan. Voor veel locals is dit normaal, maar voor ons Cloggies is het misschien een beetje lang. Wat de trein betreft: vanuit Gosford duurt het +/- 1.5 – 2 uur, afhankelijk natuurlijk van waar je precies moet zijn in Sydney. Reken op volle treinen rond de spits…

Tot zover de slechte berichten, over naar de goede! De central coast is ons tot nu toe erg goed bevallen. Voor Australische begrippen is het dichtbevolkt, maar ik vind dat je hier meer dan voldoende levensruimte hebt. En als je wilt, kun je zoveel ruimte krijgen als je wilt, je moet dan iets verder landinwaards gaan. De kust is erg mooi, met veel stranden. Sommige zijn vaak druk (Terrigal, The Entrance), andere zijn lekker rustig en afgezonderd, bijvoorbeeld Bateau Bay beach, waar wij vlakbij wonen (niet verder vertellen, anders komt iedereen hierheen :wink:).

De huizenprijzen varieren, maar zijn over het algemeen lager dan in Sydney. De ‘regels’ zijn hetzelfde als overal: hoe meer oppervlakte, hoe dichter bij de mooiste plekjes, etc. hoe duurder. Ter vergelijk: wij wonen in een middelgroot gerenoveerd vrijstaand huis met flinke tuin en uitzicht over de oceaan, en betalen bijna 300 AUD per week. Je kunt met gemak iets goedkopers vinden, duurder vanzelfsprekend ook.

Shoppingcentres en bioscopen genoeg hier. Ook een redelijke selectie restaurants/clubs/bars. Niet echt te vergelijken natuurlijk met Sydney, maar je hebt wel wat keus. Plus, als je een keer gek wilt doen, zit je buiten de spits in een uur in Sydney.

Tot nu toe hebben we geen enkele Hollander ontmoet hier (is dat een voordeel, of een nadeel?) al hebben we er ook nog niet echt naar gezocht. Dat is niet helemaal waar trouwens, we hebben er 2 gesproken, maar dat waren allebei ‘jaren 50 emigranten’.

Over andere plekken dichterbij Sydney langs de kust weet ik niet zoveel, behalve dat de wijken aan de kust behoorlijk prijzig kunnen zijn (logisch ook).  Gewoon even rondneuzen op http://www.realestate.com.au

Als je meer info wilt, laat het gerust weten.

Sander
 
Ha Skippie,

Wij sluiten ons volledig aan bij dit topic. Lees: ook geinterseerd in central coast.
Wij zijn in October 2007 aangekomen en hebben drie weken gebivakkeerd in "The Entrance North" op een holiday park (Two shores)
Gezien ik in November moest bginnen in North Ryde (Sydney) zijn wij verhuist naar Eastwood om reistijd te beperken.
Na krap 2 maanden ben ik er achter gekomen dat mijn woon-werk reistijd ruim 45 minuten is over een afstand van nog geen 6K.
Ook de huur is hier relatief hoog. Op dit moment betalen wij voor een 3 kamer woning (vrij groot) 400 dolaris.
Twee weken geleden zijn wij begonnen met het orienteren voor een koop woning in de omgeving van Woy Woy.
Het is nu alleen even afwachten tot ik een vast contract krijg.
In eerste instantie wilde wij graag terug naar The Entrance, echter om vanuit daar op de F3 te komen ben je ongeveer 20 minuten onderweg.
Omgeving Woy Woy is ook erg mooi en relatief dicht bij kust en F3. Reistijd bedraagt ongeveer 1 1/2 uur wat ik er graag voor over heb om rustiger en ruimer te wonen. Dit is uiteraard met de auto. trein, zoals sander ook al aangeeft 1 1/2 tot 2 uur.

ps, leuk dat hier meer Nederlanders in de buurt zitten.
Wij zijn weinig Nederlanders tegengekomen. Een paar in Smithfield en in het Australian reptilepark.

hoor graag hoe dit afloopt.

groetjes,

Arno en Annemiek
 
Hoi Skippie,

Ik hoef de vragen niet meer te beantwoorden want dat is al door Sander en Arno en Annemiek gedaan.
Ik wou alleen even toevoegen dat mijn vriend en ik naar de central coast gaan verhuizen. We zijn er nog niet uit of het een appartement in Gosford of Woy Woy wordt. We wonen nu in Newcastle maar aangezien mijn vriend bij Tuggerah werkt en ik waarschijnlijk bij Hornsby naar TAFE ga lijkt het ons handiger dichterbij te gaan wonen.

Qua omgeving is van Gosford naar north sydney een mooie treintrip. Ik ben z'n half jaar lang met de trein elke maandag tot vrijdag van Newcastle naar sydney gegaan en terug.

Heel toevallig hadden wij Nederlandse buren toen we vlakbij Cardiff woonde  :smile: en ik hoor de laatste tijd alleen maar mensen vertellen dat ze nederlandse vrienden hebben die hier in de buurt wonen maar ik ben er zelf inderdaad ook nog niet zoveel tegen gekomen.

Liefs,
Lizzy
 
He, wie had dat gedacht: straks wordt het nog druk met Hollanders (en Belgen?) hier aan de Central Coast! Nog even en we kunnen een klaverjasclub beginnen  :grin:.

Gisteren zijn we naar Taronga Zoo geweest (aan de noordkant van de baai in Sydney), op de terugweg hebben we er slechts een uur en een kwartier over gedaan. Volgens mij is dat wel 'best case'.

Ik ben nog steeds tevreden met de keus die we gemaakt hebben, namelijk niet voor The Entrance, Terrigal, of Gosford, maar voor een 'dorp' ertussen in. Je zit zo in voorgenoemde plaatsen, tussen de mensen, maar om er in te wonen.... Dat is niet waar ik voor naar Australie ben gekomen. Ieder zijn ding natuurlijk.

Enniewee, veel succes allemaal met het vinden van een nieuw thuis. Laat vooral weten wat het geworden is.

Sander
 
Tja, werkgelegenheid is hier niet hetzelfde als in Sydney. In de gebruikelijke beroepen kun je voldoende vinden (zorg, onderwijs, bouw, etc). Voor iets specifiekers heb je toch meer kans in Sydney.

www.seek.com.au is een goede website om een idee te krijgen. Je kunt eerst 'NSW-other' selecteren, en daarna "Gosford - Central Coast'. Zoekt makkelijker dan de andere jobsearch sites.
 
De F3 (snelweg van de Central Coast naar Sydney) staat wel elke dag vast, vooral nu ze met wegwerken bezig zijn. Straks als het klaar is, is het 3-baans, dan gaat het wellicht iets beter maar voorbij Hornsby is geen snelweg meer en zit je nog altijd 20 km van het centrum. Persoonlijk zou ik nooit met de auto het centrum in gaan vanuit die kant. Ik heb zelfs recentelijk een promotie afgeslagen omdat men van mij verwachtte met de auto naar North Sydney te komen en ik woon nog maar net ten noorden van Hornsby in Mount Colah. Met de trein is het wel goed te doen, maar zoals reeds gezegd anderhalf uur vanuit Gosford e.o.
Overigens is de F3 het afgelopen jaar ook al minstens 2x afgesloten geweest ten gevolge van bosbranden, hetzelfde geldt dan doorgaans ook voor de spoorlijnen naar het noorden.
 
bedankt voor jullie reacties!
Ik moet eerlijk zegen dat ik nog helemaal niks wist over die streek, maar met google maps en google earth kun je jezelf al een beetje orienteren. En iets wat niet te ver van Sydney ligt, maar wel een beetje landelijker heeft onze voorkeur.

Fijn om te horen Sandrebel, dat er wel werk te vinden zal zijn in de bouw, mijn vriend is n.l. tegelzetter.
Maar is er ook wat te doen wat betreft toerisme? Ik zou heel graag in een hostel ofzo gaan werken, maar zijn er die wel in die omgeving?

Liz-lizzy: sjee, dat lijkt me een eind met de trein? Hoe lang deed je erover om van New-Castle naar Sydney te komen?

P.s hoe is het weer daar de laatste tijd? :happysun: ?
 
Weer is een beetje teleurstellend geweest. Dat wil zeggen: goed voor de hoeveelheid water achter de dammen, maar slecht om aan het strand te liggen.

Wat betreft wergelegenheid in toerisme: echt hostels heb je hier weinig. Meer campings, hotels, clubs enz. Zoals gezegd: Terrigal en The Entrance zijn toeristische plaatsen, meer dan bijvoorbeeld Gosford of Woy Woy.

Het hangt er toch echt een beetje vanaf wat je zoekt in Australie. Zoek je een bruisend leven, dan moet je echt in Sydney zijn. Zoek je  minder drukte, en een 'beachlife' dan is de Central Coast meer geschikt. Wil je echt rust en ruimte, dan moet je verder weg van de grote steden.

Succes!

Sander
 
Hoi Skippie,
Ik deed er drie uur heen en drie uur terug over, want ook in sydney zelf moest ik weer overstappen.
Maar na een tijdje vond ik het niet erg meer.
Liefs,
Lizzy
 
ben weer een beetje aan het twijfelen.....
zou het niet zo zijn dat er meer zonneschijn en minder regen is rond Brisbane, the sunshine coast?Zo heet het toch niet voor niks toch?  :cool:
Ach we hebben nog zeker 3 jaar  :| de tijd om te twijfelen ....

6 uur reizen op een dag, dat dus nooit! Petje af hoor Lizzy, knap.Waar woon je nu?

Om nog terug te komen op wat we precies zoeken Sandrebel, we willen wel festivals kunnen bezoeken, dus de mensenmassa kunnen opzoeken als we daar zin in hebben, maar wel rustig wonen.een beachlife , wat je zegt, dat is het, dat willen we!Niet in een stad.Een dorp die net groot genoeg is dat er winkels zijn en liefst een ziekenhuis in de buurt.Dus hooguit 1 tot 1 1/2 uur van een stad af zoals Sydney of misschien Brisbane.
Maar omdat ik heel graag in een hostel zou willen werken moeten we niet te ver van het backpackers toerisme af zitten.
 
Het was maar voor een half jaar gelukkig. Het leek ook net of mijn hele dag daaruit bestond, 4 uur sochtends op en meestal half 8 savonds thuis, maar op dat moment was het even niet anders.We wonen nu in Adamstown. We gaan binnekort wat rond Gosford zoeken.  :up: (maar we zijn pas 21 dus we hebben nog niet al te veel keus  :p)
Veel succes Skippie. Ik kan je niet veel vertellen over de sunshine coast
 
Skippy,

Over de regio rond Brisbane kan ik je ook weinig vertellen. Kan je wel wat vertellen over Adelaide. Begin 2006 zijn we er 3 weken geweest, vooral rondgekeken hoe het daar wonen is. Het is echt af te raden naar Adelaide te gaan, de temperatuur is er nu veel te hoog, het regent er nauwelijks, je woont helemaal niet mooi in the hills, en je bent veel te snel aan zee. Jammer dat ze er ook geen files hebben, die zou ik nou echt missen! Verder verveel je je rot in the festival state..... :wink:

Succes met zoeken naar een voor jullie geschikte plek! :up:
Groetjes, Florence
 
tja, das fijne info Paske  :?

Maar gelukkig kan ik nog heel veel info vinden op dit forum en ik zal eens wat tijd vrij maken om echt rond te snuffelen, zodat ik er misschien achter kom waar het voor ons, lekker wonen zou kunnen zijn  :beach:
 
Skippie,

Wij zijn begonnen met een reisgids (zo'n dikke) te kopen en die helemaal door te spitten. Dan krijg je toch ook een goed idee hoe het land in elkaar zit (wisten wij veel, we waren er nog nooit geweest). 't Werkt heel overzichtelijk. Er wordt naast alle recreatieve zaken heel veel info gegeven waar je best veel aan hebt. Zo zijn wij bij Adelaide gekomen terwijl ik daarvoor nauwelijks van die stad gehoord had. Toen we eenmaal onze zin op die stad hadden gezet konden we gerichter gaan kijken wat 't allemaal te bieden heeft.
Misschien voor jou ook een idee aangezien je nog helemaal niet weet waar te beginnen??
Leuke plekjes uit 't reisboek kun je dan weer bij google earth opzoeken...en bij real-estate zien of de huizen een beetje betaalbaar zijn.
Nogmaals succes met alles, en ik ben heel benieuwd waar je straks uiteindelijk terecht komt! Misschien toch in Woy Woy... :roll:

Groetjes, Florence
 
Hoi Skippie,

De hele streek rond Brisbane heeft een subtropisch klimaat, en de zomer is de tijd van de meeste regen, daar is er op dit moment plenty van. De vochtigheid is er vaak hoog en dat kost mensen energie (en zweet, veeeeel zweet).

De 'Sunshine Coast' is overigens iets noordelijker en qua city council hebben ze niets met elkaar te maken.

Groetjes,

Irene
 
 
Hoi Florence, de Lonely Planets heb ik al 2 versleten ( in 1998 en die van 2006) dus daar had ik inderdaad ook al wat info uit gehaald.En google earth is ook een geweldig medium inderdaad. Vooral leuk dat je ook kunt zien waar het groen is juist niet.
Het is vooral leuk om van de mensen die er al wonen te horen hoe het echt is.

Das een goeie Irene, had ik even niet bij stil gestaan, dat het misschien wel heel vochtig is rond Brisbane.Dan moet ik eens in de zomer op bezoek gaan om te "voelen" hoe het is want het gaat om mijn gezondheid wat betreft het weer, ik heb n.l astmatische bronchitus en vochtig weer ( in ieder geval langdurig regen) is niet goed voor me. Hoewel ik ook van een mede-forummer heb gehoord dat heel haar gezin juist geen last had van de bronchitus in Queensland.

Nou weet ik niet meer wie het was , maar die had een goeie opmerking : "het is een luxe probleem" om nog niet te weten waar je wilt wonen, ook vanwege het weer. Ook zei hij, en dat is het echt, "er is zo veel moois om uit te kiezen"! Ik heb maar weinig plaatsen gezien waarvan ik dacht, he hier zou ik echt niet willen wonen.

Bedankt allemaal voor julllie reacties en tips zijn altijd welkom!
Nu ga ik eens echt het hele forum doorlezen ( das veel!  :smile: ) en kijken wat ik tegenkom.
 
Hoi Skip,

Asthma is niet voor iedereen hetzelfde. Maar.... in Europa is veel meer luchtvervuiling, en wanneer wij daar zijn, krijgt Steve accuut last van z'n asthma, ik krijg bronchitus. In Brisbane; nada. (Wij wonen weliswaar niet midden in de stad). Er zijn dus meerdere factoren die kunnen meespelen, maar dat zal je zelf ook al hebben uitgevogeld ;-)

Succes met het spitten!
 
Hoi hoi, nog even terug komend op "waar te wonen".....

Vraagje voor diegene die bij/boven Sydney wonen : Is het , zoals ik verwacht, duur wonen in het gebied vanaf Manly tot aan Newport?Ik kan me zo voorstellen dat het een populair gebied zal zijn. En ik heb al wel wat rond gekeken op de site's van huurhuizen, maar misschien kan ik door jullie een sneller antwoord krijgen.( is toch zo makkelijk he, zo'n forum  :smile: )
 
Back
Top