Woon je al in Australie ? Zo ja , wat zijn je eerste indrukken, wat mis je ?

Scamp

New Member
Hoi,

Ik vraag me af , wie woont er al in Australie, en wat zijn je impressies van het land zover ? In welke stad woon je en hoe ben je erop gekomen om juist naar die stad te verhuizen ? Heb je last van heimwee, of wellicht zijn er dingen die je mist zoals Calve Pindakaas of Frikandel speciaal of gewoon de hollandse vriendelijkheid ? Hoe is het weer en wat doe je zoals gedurende de dag, zijn er veel verschillen met je 'lifestyle' in Nederland en Australie ?

Ik ben erg benieuwd naar mensen die al verhuisd zijn en deze ervaringen willen delen, dus als je iets te delen hebt, dan hoor ik het graag !

1) wat zijn je impressies van het land zover ?

Over het algemeen zeer positief. Je kan hier in dit land meer bepalen hoe je eigen leven er uit ziet. Er zijn hier zaken die mij enorm storen, maar die negeer ik zover dat kan. (of drop ze in het forum) Duidelijk de overhand hebben de positieve kanten.

2) In welke stad woon je en hoe ben je erop gekomen om juist naar die stad te verhuizen ?

Ocean Grove, Bellarine Peninsula, ten zuidwesten van Melbourne. Aan de Surf Coast wonen, in de buurt van een Regional Centre (Geelong) en toch binnen een uur naar Melbourne kunnen. In de buurt van verschillende soorten National Parks zitten (gematigd regenwoud, mallee, woodland, gorges, bushland enz.) en een gematigder klimaat.

3) Heb je last van heimwee, of wellicht zijn er dingen die je mist zoals Calve Pindakaas of Frikandel speciaal of gewoon de hollandse vriendelijkheid ?

Het lijkt me geweldig om een pintje te pakken met mijn vrienden en uiteraard familie, maar heimwee: nee. Naar producten ook niet, omdat ze eigenlijk alle typische NL-producten gewoon verkopen.

4) Hoe is het weer en wat doe je zoals gedurende de dag, zijn er veel verschillen met je 'lifestyle' in Nederland en Australie ?

Hier in Southern Victoria aan de kust friest het nooit, en nu hartje winter, is het overdag nog gerust 11 graden. We hebben hier 4 koude maanden, maar dat is juist lekker, omdat seizoenswisselingen juist zo mooi zijn. De rest van het jaar is het hier warm. Vergelijkbaar met het Middelandse zee gebied. Wat die je zoal gedurende de dag? Werken. En in de weekenden sporten, er op uittrekken,enz. Lifestyle, veel overeenkomsten maar ook enkele verschillen, die op dit forum vaak genoemd zijn.

Cheers!

Sinds december wonen wij (Ik Lisette, mijn man Arjon en onze kinderen Naomi van 10 en Yarno van bijna 7) in Melbourne, in Aspendale om precies te zijn. Sinds we hier zijn genieten we van de prachtige omgeving. Wij zijn hier in de zomer aangekomen, maar ondanks dat het warm was (40 graden) is de hitte hier niet zo benauwd als in Nederland als het daar heet is. Wij genieten hier van ontzettend lieve, aardige mensen die we in dit halfjaar al ontmoet hebben.

Ikzelf heb wel even een moeilijke maand gehad qua heimwee, maar daar zijn we nu wel overheen. Tuurlijk blijf je mensen missen, maar door de leuke contacten die we hier opgebouwd hebben, maakt dat toch veel goed. Qua eten en drinken mis ik eigenlijk niets. Er is hier zoveel te krijgen qua Nederlandse produkten en met een beetje creativiteit maak je ook veel zelf. O ja wat ik nog niet heb kunnen vinden is boerenkool (iemand een tip).

Arjon brengt zijn dagen door met zijn werk. Daarbij coacht en traint hij hier de kinderen van de soccer van onze zoon. Ikzelf werk niet maar ben erg actief op school en ook bij de soccer. Daarnaast proberen we zoveel mogelijk van het land te zien. Hebben hier alle dierentuinen al bezocht (ik ben nu eenmaal gek van beesten). Ook leuke tripjes zoals the great ocean road en vorige week naar Port Douglas. Maar we zijn hier nog lang niet weg, want er is zoveel te ontdekken.

En nadelen heb ikzelf eigenlijk nog niet ondervonden. Zelfs geen moeilijk gedoe met internetverbindingen of trage instanties. Wij hebben zelfs met 3 dagen onze FIRB-approval binnen, die we nodig hebben om de financien rond te krijgen voor onze bouwplannen.

Dus al met al een heel gelukkige familie Vlasblom.

zo leuk om te lezen ,al wordt ik er hyper ongeduldig van hahahahahaha

Ik ben van mijn leven nog nooit zo ongeduldig geweest.
Wij zitten in de fase huis verkopen hier, wat een verschrikkelijke bezigheid is.

En in de fase, wat en hoe en wanneer gaat het via de werkgever uitkristaliseren en in praktijk worden gebracht.

De wil en de plannen zijn er ,en de eerste stap zoals huis verkopen, verder,... afwachten en kwijlen bij de verhalen hier,  :wink:

Blijf schrijven over jullie indrukken die zijn zo welkom voor de afwachtenden. :up:

:eek:fftopic:

Hoi Lisette,

Wij hebben toevallig verleden week boerenkool gegeten.  Bij een groenteboer lag het "gewoon" in de verkoop als "kale".  Ik kreeg het wel mee als een grote bos bloemen en men vroeg wat ik er mee ging doen maar het smaakte heerlijk!

De naam voor boerenkool is curly cale, ik heb het vorige week gezien bij de Coles. Ik weet van vorig jaar dat de smaak wat bitterder is dan in Nederland maar wel heeel lekker! Ik heb het vorig jaar op de Nederlandse manier gemaakt voor vrienden in Sydney en die vonden het ook erg lekker.

Magda

Ik ben helaas nog niet in Australie geweest, maar ik volg met aandacht deze topic.
Zijn er nog mensen die hierover willen vertellen aub?  :gossip:
Ik droom weg bij jullie ervaringen en wil jullie zeggen dat ik het wauw vind wat jullie gepresteerd hebben, een nieuw leven opbouwen aan de andere kant van de wereld is niet van de poes. :clap2:

Al eens gekeken op de diverse weblogs van de leden?? (Er is ergens een topic waar ze in verzameld zijn/worden)

Hallo! Nou, wij zijn in januari dit jaar naar Australie geemigreerd omdat Gerry een baan aangeboden kreeg bij Sydney. We zijn toen 2 keer naar Oz gekomen om eerst het bedrijf te bekijken en wat rond te snuffelen en de 2e keer om een huis uit te zoeken.

Wij hebben gekozen voor Bangor, een leuk plaatsje in de Sutherland Shire met heel veel ruimte, natuur, mooie brede wegen, veel winkels in de buurt, 15 minuten rijden van het strand, vlakbij natuurreservaat, 20 minuten met de trein naar Sydney Centrum, 30 minuten rijden met de auto naar zijn werk en een vallei meteen achter het huis waar je uren kan lopen en vlakbij de Woronora rivier waar mijn hondje heerlijk los mag lopen, kan zwemmen, er zijn strandjes en een groot park.

Van heimwee hebben we gelukkig geen last, mis alleen een leuke Nederlandse vriendin om lekker mee te kletsen en af en toe iets mee te ondernemen. De mensen die we hier hebben leren kennen zijn ontzettend aardig maar het is toch anders. We hebben een "Nederlands" feestje gegeven voor de buren compleet met Heineken bier, poffertjes, kaassouffle's, bitterballen, Andre Hazes, en oranje vlaggetjes. Was echt heel gezellig, iedereen kwam en wij hadden meteen met iedereen hier kennis gemaakt!

Je kunt hier bijna alles krijgen en als je iets niet kunt vinden is er altijd nog www.DutchFood.com.au waar  je echt van alles kunt bestellen, ook calve pindakaas :p

Het weer is hier heerlijk, het is nu winter met temperaturen van rond de 20 graden overdag en een graad of 8-10 s'nachts. Is wel lekker dat het hier niet altijd bloedheet is, maar echte kou daar hou ik ook niet van, dus.....ideaal!!

Gerry is nu lekker aan het werk en ik ben een tijd vrij geweest om de boel te verkennen, in huis van alles te doen, de tuin naar mijn zin te krijgen, en om te wennen. Ik heb nu een kamertje ingericht als schoonheidssalonnetje en een vriend van ons heeft een website voor me gemaakt. Ik ga nu eerst in augustus 2 weken naar Nederland om mijn ouders te bezoeken en dan ga ik aan het werk. Lekker thuis, mijn eigen uren bepalen want ik wil ook lekker genieten van al het moois hier.

We hebben het dus heel erg naar ons zin en zijn heel blij dat we deze stap hebben gemaakt!!

Woon nu niet in Oz maar heb wel 8 maanden in melbourne gezeten.
Sowieso heel veel positieve ervaringen opgedaan, laat ik dat voorop stellen.

Er was echter wel een ding in het bijzonder dat me irriteerde.
Mijn persoonlijke ervaring is dat mensen minder waarde hechten aan een afspraak.
Er zou bv een paar keer iemand langskomen voor een reparatie in het huis, en dan komen ze gewoon helemaal niet opdagen zonder mij te informeren...
Nu weet ik wel dat nederlanders erg punctueel zijn, maar dit is weer een ander extreme. Heb je toch voor niets een vrije dag genomen :s

maar nogmaals, het positieve weegt veeeel zwaarder ;)

Ook mij blijft dat na ruim 2 1/2 jaar nog steeds irriteren, mensen houden zich hier niet aan afspraken!
Maar ook voor mij wegen de voordelen nog steeds op tegen de nadelen hoor.

dat hoor je heel veel : afspraken niet nakomen.

Ik vraag mij af, wat als je je aanpast ?
Wat gebeurt er dan?? , is men dan verbaasd dat je niet komt opdagen of drie uur te laat komt.

Lijkt me idd heel erg wennen, ik ken mezelf, hahahah,

Wij hebben heel veel werklui over de vloer gehad omdat er van alles en nog wat aan het huis mankeerde maar iedereen kwam keurig op tijd, veel sneller dan in Nederland, vaak nog dezelfde dag, en als ze meerdere keren moesten terugkomen en alles viel voor hun tegen dan berekenden ze niets extra's! Nou, dat maak je in Nederland weer niet mee. Wij vinden het juist geweldig gaan als je iemand nodig hebt! :up:

Ja, ook bij ons nog nauwelijks problemen gehad met werklui en planning ... Het enige wat wel af en toe lastig is is om er uberhaupt eentje te pakken te krijgen. Spreek je hun voicemail in (wordt gevraagd op het antwoord bericht), maar je moet gewoon nog een paar keer bellen .. :)

Hoi.  Leuk om al die verhalen te lezen. Het blijkt wel dat de meeste Nederlandse emigranten  hier wel tevreden zijn Ja, ik woon al in Australie (al 57 jaar) Ben hier aangekomen in 1951. Mijn eerste indrukken: "  wat is alles groot!." Ik heb er nooit spijt van gehad. Ik hou van de mentaliteit van de mensen. " Maak je er niet druk over, het zal wel in orde komen". Ze zijn ook erg behulpzaam. Niet zo makkelijk om vrienden te maken, maar uiteindelijk worden ze vrienden voor het leven. Hier in Sydney is het (voor ons) tien maanden zomer. Wij zeggen " Geen wolkje in de lucht"  Lekker blauw en zonneschijn. Prachtige natuur. Hier kun je alles doen en alles worden als je daar je zin op zet en als je het initiatief neemt. Ontbijtkoek , beschuit, je noemt het maar, alles is hier te verkrijgen. Dus dat is alles wel positief. Maar.......
als emigrant heb je wel een levenslang probleem met je hart. Ik bedoel, het is verdeelt in tweeen. Als je hier bent dan wil je daar (in Nederland) zijn en als je daar bent (ik ben er vier keer geweest) dan na een paar weken wil je graag terug naar Oz.Je kunt je oude land nooit vergeten.  Nationaliteit? Ik ben Australisch staatsburger. Waarom? Omdat dit land mij alle mogelijkheden heeft gegeven en ik daar zeer dankbaar voor ben en omdat ik volledig lid van de maatschappy wilde zijn. Ik ben hier gelukkig. Vier kinderen en zeven kleinkinderen (Allemaal Australiers) Dus kortom gezegd, ik kan het zeer aanbevelen en wens iedereen die wil emigreren naar Oz het allerbeste. Het is een grote stap maar zeer zeker de moeite waard!

Zencat, leuk dat je gereageerd hebt, ik heb nog niet veel gelezen van mensen die hier al zo lang wonen!

Wij zijn er pas een half jaartje maar als ik jouw stukje zo lees krijg ik echt een heel goed gevoel over alles!

Bedankt :up:

Back