[quote author=zencat link=topic=9050.msg121759#msg121759 date=1216294001]
Hoi. Leuk om al die verhalen te lezen. Het blijkt wel dat de meeste Nederlandse emigranten hier wel tevreden zijn Ja, ik woon al in Australie (al 57 jaar) Ben hier aangekomen in 1951. Mijn eerste indrukken: " wat is alles groot!." Ik heb er nooit spijt van gehad. Ik hou van de mentaliteit van de mensen. " Maak je er niet druk over, het zal wel in orde komen". Ze zijn ook erg behulpzaam. Niet zo makkelijk om vrienden te maken, maar uiteindelijk worden ze vrienden voor het leven. Hier in Sydney is het (voor ons) tien maanden zomer. Wij zeggen " Geen wolkje in de lucht" Lekker blauw en zonneschijn. Prachtige natuur. Hier kun je alles doen en alles worden als je daar je zin op zet en als je het initiatief neemt. Ontbijtkoek , beschuit, je noemt het maar, alles is hier te verkrijgen. Dus dat is alles wel positief. Maar.......
als emigrant heb je wel een levenslang probleem met je hart. Ik bedoel, het is verdeelt in tweeen. Als je hier bent dan wil je daar (in Nederland) zijn en als je daar bent (ik ben er vier keer geweest) dan na een paar weken wil je graag terug naar Oz.Je kunt je oude land nooit vergeten. Nationaliteit? Ik ben Australisch staatsburger. Waarom? Omdat dit land mij alle mogelijkheden heeft gegeven en ik daar zeer dankbaar voor ben en omdat ik volledig lid van de maatschappy wilde zijn. Ik ben hier gelukkig. Vier kinderen en zeven kleinkinderen (Allemaal Australiers) Dus kortom gezegd, ik kan het zeer aanbevelen en wens iedereen die wil emigreren naar Oz het allerbeste. Het is een grote stap maar zeer zeker de moeite waard!
[/quote]
Zencat, inderdaad leuk om te horen. Jouw/jullie situatie was natuurlijk volkomen anders dan voor de tegenwoordige emigranten.... Je geeft aan dat je als emigrant een probleem hebt met het 'gespleten hart', ik moet zeggen dat dat voor ons (2+ jaar hier) helemaal niet zo voelt. Alhoewel we over een jaar of 3 (dus na 5 jaar hier) pas voor het eerst eens op vakantie naar NL denken te gaan, is het absoluut zo dat we helemaal thuis zijn hier. Natuurlijk leuk om weer familie/vrienden LIVE face-to-face te zien, maar gegarandeerd dat we blij zullen zijn weer terug in Perth komen na een paar weekjes vakantie ..
NB: Dit is geen gelijk/ongelijk opmerking o.i.d.... Alleen maar ons gevoel