work experience requirements

T

Tessa Sollaart

Hi all!

Ik hoop heel erg dat er iemand op deze site is die met mij mee wil denken....

Ik woon nu sinds 9 maanden in Australie. Ik heb een whv dat in september afloopt, en ik wil een skilled independent aanvragen. Mijn beroep is fysiotherapeut, wat op de lijst van veel gevraagde beroepen staat. Vorige week heb ik mijn skills asessment van ACOPRA afgerond, ik ben nu officieel in Qld geregistreerd als fysio en ik mag dus werken. Inmiddels heb ik ook een joboffer gekregen, in Ipswich Hospital.

Mijn probleem is mijn recente werkervaring. DIMIA verlangt dat ik minimaal 12 maanden heb gewerkt in de laatste 18, en daar kom ik niet aan. Tis een catch 22: gedurende de 9 maanden dat ik hier woon, mocht ik niet werken omdat ik nog niet geregistreerd was. Nu ik geregistreerd ben, krijg ik geen visa omdat ik niet gewerkt heb!
Wet iemand hoe strict DIMIA omgaat met de basic requirements? Enige hoop op een uitzondering? Of weet iemand van het bestaan van een of ander bridging visa waarmee ik zou kunnen werken om zo aan de eis te voldoen?

Ik kom 3 maanden werkervaring tekort. Nou heb ik wel 3 maanden gewerkt in een ziekenhuis, maar dat was als physiotherapy assisstant, niet als physiotherapist. Heeft iemand enig idee of DIMIA dat mogelijk erkent als werkervaring? Want als ze dat erkennen, dan zou ik precies genoeg hebben.

Ik weet dat het mogelijk is om via mn werkgever gesponsord te worden voor een 4jarig temporary business long stay visa, maar de fysio manager is daar niet echt happig op. Heeft er iemand ervaring met employer sponsored visa? Moet ik misschien op zoek gaan naar een werkgever die wel bereidt is dat te doen?

Alle tips, ideeen en ervaring zijn welkom.
Mijn email adres: tessa@tessasollaart.nl

Tessa
 
Hoi Tessa,

Als ik jou was zou ik daar even met DIMIA over bellen. Die 12 maanden werkervaring hoeft namelijk niet in het door jou genomineerde beroep van fysiotherapeut te zijn, maar mag in ieder "skilled occupation" zijn. Nu staat "physiotherapy assisstant" niet op de SOL, maar misschien zijn ze bereid dit als fysiotherapeut te erkennen. Mijn ervaring is dat er bij het ASPC meer common sense is dan veel mensen  denken/zeggen.

Mocht dit niet lukken, dan is employer sponsored een tweede optie.


Succes!

Rob Breumelhof
Adelaide
 
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb met DIMIA gebeld, en de enige mogelijkheid voor mij is idd een employer sponsored visa. Op mijn whv kan ik 3 maanden werken in Ipswich Hospital, en als zij mij niet willen sponsoren ga ik in die tijd op zoek naar een werkgever die dat wel wil.
Zodra ik dan mijn 12 maanden werkervaring heb, kan ik alsnog mn skilled independent aanvragen. Ik heb gehoord dat het ook mogelijk is om na een bepaalde tijd sponsorship een permanent visa te krijgen, maar dat moet ik nog effe uitzoeken.
Hoe dan ook: het gaat me vast lukken!

Cheers, Tessa
 
Vraag aan Tessa:

Heb je om door de test van de ACOPRA heen te komen ook werkervaring moeten aantonen, of ging het daar vooral om het aantonen van je opleiding (HBO-Fysiotherapie? Thim van der Laan?), de Writing Test en de Clinical Test?

En weet jij of een stage in je laatste opleidingsjaar voor de DIMIA ook meetelt als werkervaring?

Succes met het vervolg van de procedure!!!
 
Beste Martien,
De ACOPRA is er alleen om je skill, in dit geval fysiotherapeut, te beoordelen.
Om hiervoor in aanmerking te komen heb je dan geen werkervaring nodig( die heb je pas nodig bij je definitieve visum aanvraag, maar dat mag dan in elk beroep op de SOL-lijst)

Let wel op, alleen een diploma fysiotherapie in Nederland behaald is niet voldoende!!!
De ACOPRA verlangt dat je opnieuw theorie en praktijk examen doet volgens de Australische standaard! Die theorie kun je eventueel in Brussel doen, maar de praktijk MOET in Australie gedaan worden(waarbij ook nog min 6 weken stage aanbevolen wordt).

Gr Wilbert (ook fysiotherapeut)
 
Hallo

Ook wij (Fred en Anne) zijn allebei fysiotherapeut en willen in Maart '06 de skills assessment doen, ik ben wel benieuwd naar eventuele ervaringen met deze test!

Staat het gelijk met het nivo in NL?
Is het verder een beetje te doen om werk te vinden? Vanaf hier lijken er veel vacatures te zijn.

En ik begrijp dat het dus ook nog mogelijk is om  in Australie zelf de skills assessment te doen, misschien dat daar dan ook wel meer testmomenten zijn? (mocht maar 1 van ons door de test komen dan wordt de ander de hoofd aanvrager en 'lift' de ander mee als spouse.

Veel vragen!!!!  :think:Sorry! Hoop tzt zelf ook wat meer antwoorden te kunnen geven!
 
Back
Top