Hi Ann,
Wij werken met een visumbureau, dus zij hebben alles voor ons ingediend. Ik weet dus niks van het indienen zelf, maar goed, de documenten moet je zelf aanleveren
Ik heb ook een pretty straight forward profiel: afgestudeerd HBO ontwerper, bij 1 werkgever ervaring in dit vakgebied, inmiddels nu bijna 6 jaar. Ik heb de skills assessment 2 x zonder problemen doorlopen en positief terug gekregen, zonder aanvullende bewijzen etc.
Uit mijn hoofd het volgende aangeleverd: diploma, cv, van huidige werkgever: salarisstroken, kopie contract, uitgebreide omschrijving van mijn functie en taken in deze job, jaaropgaven (allemaal officieel vertaald).
En in mijn geval een 'statutory declaration' ondertekend bij een notaris, waarbij ik verzocht als het niet nodig was geen contact op te nemen met mijn huidige werkgever omdat ik eigenlijk pas iets wilde vertellen als het allemaal wel doorging en geen zin had om onrust te zaaien hier. Achteraf gezien onnodig geweest maar ik voelde me toen wel prettig daarbij. Voor zover ik weet hebben ze inderdaad ook geen contact opgenomen met mijn werkgever (maar die weet het dus inmiddels wel, anders had ik vast wel wat gehoord).
Ik had mijn skills assessment trouwens bij Vetassess, dus ik kan alleen daarvoor spreken en dat ging dus van een leien dakje, twee keer over. We hebben de skills assessment twee keer gedaan omdat we voor corona al bezig waren, en na corona deze verlopen was na 3 jaar dus toen moest het grotendeels opnieuw. Overigens haalt Vetassess standaard 1 jaar werkervaring van je totale goedgekeurde werkervaring af; dat is gewoon een regel die zij hebben. Bijvoorbeeld: als ik nu een assessment zou doen met 6 jaar werkervaring, wordt dat gezien als 5 jaar en kun je ook voor de puntentelling 5 jaar invullen, niet 6.
Laatste tip: wij hebben de tweede keer een 'priority processing'; kost wat meer maar dan heb je het ook veel sneller terug. Toen wij de hele boel weer startten afgelopen mei ongeveer, was de wachttijd bij Vetassess echt lang; ongeveer 4 maanden voor je je antwoord kon terug verwachten. Wij vonden dat wel erg lang omdat we het gevoel hadden alles zo snel mogelijk te willen kunnen indienen; dat is ons geluk geweest want vrij kort nadat wij uitgenodigd werden, werd bekend dat er voor dit jaar flink gesneden werd in het aantal visumuitgaven. Dus wat ons betreft een aanrader.