Work Experience

Ann _sky

Member
Ik sta op het punt om al mijn documentatie in te sturen voor mij Skills Assessment en vroeg me af wat de ervaringen hier zijn mbt work experience en hoe er gereageerd werd op je evidence. Ging het er in de meeste gevallen gewoon in één keer erdoorheen of vroegen ze nog om meer bewijzen, nemen ze contact op met je referenties, waren er teleurstellingen, etc.
Mijn baan is niet heel straight forward en ik hoop maar dat ik op het aantal jaren werkervaring kom dat ik nodig heb voor permanent. Als ik het zelf uitreken zit ik er net op. 🤞
 
Hi Ann,

Wij werken met een visumbureau, dus zij hebben alles voor ons ingediend. Ik weet dus niks van het indienen zelf, maar goed, de documenten moet je zelf aanleveren :)

Ik heb ook een pretty straight forward profiel: afgestudeerd HBO ontwerper, bij 1 werkgever ervaring in dit vakgebied, inmiddels nu bijna 6 jaar. Ik heb de skills assessment 2 x zonder problemen doorlopen en positief terug gekregen, zonder aanvullende bewijzen etc.

Uit mijn hoofd het volgende aangeleverd: diploma, cv, van huidige werkgever: salarisstroken, kopie contract, uitgebreide omschrijving van mijn functie en taken in deze job, jaaropgaven (allemaal officieel vertaald).

En in mijn geval een 'statutory declaration' ondertekend bij een notaris, waarbij ik verzocht als het niet nodig was geen contact op te nemen met mijn huidige werkgever omdat ik eigenlijk pas iets wilde vertellen als het allemaal wel doorging en geen zin had om onrust te zaaien hier. Achteraf gezien onnodig geweest maar ik voelde me toen wel prettig daarbij. Voor zover ik weet hebben ze inderdaad ook geen contact opgenomen met mijn werkgever (maar die weet het dus inmiddels wel, anders had ik vast wel wat gehoord).

Ik had mijn skills assessment trouwens bij Vetassess, dus ik kan alleen daarvoor spreken en dat ging dus van een leien dakje, twee keer over. We hebben de skills assessment twee keer gedaan omdat we voor corona al bezig waren, en na corona deze verlopen was na 3 jaar dus toen moest het grotendeels opnieuw. Overigens haalt Vetassess standaard 1 jaar werkervaring van je totale goedgekeurde werkervaring af; dat is gewoon een regel die zij hebben. Bijvoorbeeld: als ik nu een assessment zou doen met 6 jaar werkervaring, wordt dat gezien als 5 jaar en kun je ook voor de puntentelling 5 jaar invullen, niet 6.

Laatste tip: wij hebben de tweede keer een 'priority processing'; kost wat meer maar dan heb je het ook veel sneller terug. Toen wij de hele boel weer startten afgelopen mei ongeveer, was de wachttijd bij Vetassess echt lang; ongeveer 4 maanden voor je je antwoord kon terug verwachten. Wij vonden dat wel erg lang omdat we het gevoel hadden alles zo snel mogelijk te willen kunnen indienen; dat is ons geluk geweest want vrij kort nadat wij uitgenodigd werden, werd bekend dat er voor dit jaar flink gesneden werd in het aantal visumuitgaven. Dus wat ons betreft een aanrader.
 
Ik heb de skills assessment zelf gedaan bij VETASSESS met direct positief resultaat. Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel.

Bij mij hebben ze geen contact opgenomen met mijn (oude) werkgevers. Wat belangrijk is, dat je bankafschriften, loonstroken en een SOS (statement of service) hebt. Dat laatste heb ik dus 1 voor 1 laten maken bij alle werkgevers die ik heb gehad. Dat laatste kostte het meeste moeite voor mij. Je kunt ipv dat ook je contract laten vertalen maar dat kost best veel geld.

Succes met het proces 😊
 
Super behulpzaam jullie antwoorden. Ik heb ook maar besloten dankzij jouw post @YunuS om priority processing te kiezen. Ik wil niet te lang in onzekerheid zitten want die werkervaring bepaalt toch voor een groot gedeelte je kansen!

@bobdecactus klinkt wel heftig die hele covid delay maar uiteindelijk gaat het om een positieve outcome!

Ik heb maar één werkgever en contract is engels, dus even denken of ik er ook nog een statement of service bij doe. Misschien maar wel, want het contract is niet duidelijk over bv unpaid leave enzo.

Dat één jaar eraf van jou @bobdecactus klinkt wel vreemd, waarom zouden ze dat zo doen. Was het niet afronden naar beneden? Was dat bij jou ook @YunuS?
 
Super behulpzaam jullie antwoorden. Ik heb ook maar besloten dankzij jouw post @YunuS om priority processing te kiezen. Ik wil niet te lang in onzekerheid zitten want die werkervaring bepaalt toch voor een groot gedeelte je kansen!

@bobdecactus klinkt wel heftig die hele covid delay maar uiteindelijk gaat het om een positieve outcome!

Ik heb maar één werkgever en contract is engels, dus even denken of ik er ook nog een statement of service bij doe. Misschien maar wel, want het contract is niet duidelijk over bv unpaid leave enzo.

Dat één jaar eraf van jou @bobdecactus klinkt wel vreemd, waarom zouden ze dat zo doen. Was het niet afronden naar beneden? Was dat bij jou ook @YunuS?

Priorty process is het dik en dubbel waard. Hopelijk heb je het geluk dat je daarvoor wordt uitgekozen.

Yep, ook ik had 1 jaar deduction en daarmee krijg je een 'date deemed skilled' vanaf die datum mag je je ervaring meetellen voor je EOI. Als je maar één werkgever hebt dan zou ik naast je contract wel een sos toevoegen (recente). Kijk goed naar de werkzaamheden die aansluiten bij je beroep op basis van de ANZSCO. Dat is erg belangrijk.
 
Priorty process is het dik en dubbel waard. Hopelijk heb je het geluk dat je daarvoor wordt uitgekozen.

Yep, ook ik had 1 jaar deduction en daarmee krijg je een 'date deemed skilled' vanaf die datum mag je je ervaring meetellen voor je EOI. Als je maar één werkgever hebt dan zou ik naast je contract wel een sos toevoegen (recente). Kijk goed naar de werkzaamheden die aansluiten bij je beroep op basis van de ANZSCO. Dat is erg belangrijk.
Uitgekozen, bedoel je dat als je priority processing vraagt dat ze dan misschien antwoorden dat je er niet geschikt voor bent?
 
Uitgekozen, bedoel je dat als je priority processing vraagt dat ze dan misschien antwoorden dat je er niet geschikt voor bent?

Je kunt priority opeisen met een geldig reden (zoals je visum bijna verloopt, je punten verliest door je leeftijd etc.) of je vraagt priority aan zonder geldig reden. Bij dat laatste moet je dus 'geluk' hebben dat ze slots vrij hebben. Ik had geen geldig reden, maar wilde priority i.v.m. met de snelheid. Ik kreeg na het indienen na 3/4 weken een priority slot en daarna binnen een week resultaat.
 
In de oude tijd (10 jaar terug) werd er bij ons een berg afgetrokken na de assessment. We gingen van 7 naar 3 jaar of zo, wat te weinig was voor ons visum. Na lang getouwtrek kwamen we in het midden uit, wat wel voldoende was. Skills assessment kunnen best vervelend zijn zeg maar ;)
 
Ik heb inmiddels mijn skills assessment terug! Hij is positief en alle geclaimd jaren zijn geaccepteerd. Ben erg blij dus! Zou het nu nog kunnen dat de migration officer er jaren afhaalt in visa proces? Of wordt dit echt alleen gedaan door de skills assessment bodies?
 
Ik heb inmiddels mijn skills assessment terug! Hij is positief en alle geclaimd jaren zijn geaccepteerd. Ben erg blij dus! Zou het nu nog kunnen dat de migration officer er jaren afhaalt in visa proces? Of wordt dit echt alleen gedaan door de skills assessment bodies?

Weer een stap verder!
Normaal gesproken niet. Date deemed skilled op je skills assessment is leidend. Dus gebruik die datum in je EOI.
 
Weer een stap verder!
Normaal gesproken niet. Date deemed skilled op je skills assessment is leidend. Dus gebruik die datum in je EOI.
Ok gelukkig. Er staat bij mij geen date deemed skilled. Maar wel dat mijn kwalificaties geaccepteerd zijn en dus in australie mag werken en dat mijn geclaimde werk ervaring (met datums) in lijn is met de skill level benodigd. Dus ja, zal wel ok zijn dan!
 
Back
Top