Working holiday visa in afwachting partner visa?

wjderks

New Member
Hallo allemaal!

Nadat ik vanaf dit forum al bijzonder veel nuttige informatie heb gehaald over partner visa's heb ik nog de volgende vraag die ik hier nog niet eerder voorbij heb zien komen.
Mijn vriendin woont in Melbourne en wij zijn elkaar ruim anderhalf jaar geleden op vakantie in Azie tegengekomen. Sinds een jaar hebben we een relatie en zien we elkaar ongeveer om de 10 weken en ben ik vorig jaar drie maanden op een touristen visum in Australie geweest.

In augustus wil ik voor langere tijd naar Australie en daarvoor zijn we nu bezig met de aanvraag (offshore) van een partner visa nu is er een redelijke kans dat ik die in augustus nog niet heb.

Kan ik dan overkomen op een working holiday visa?
Wat gebeurt er als ik in Australie zit en mijn aanvraag wordt goedgekeurd, moet ik dan naar Berlijn om dit visa te bemchtingen?
kan ik uberhaupt in australie verblijven als de aanvraag wordt behandeld?

Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

Volgens mij kan dat niet. Je hebt al een aanvraag lopen dus als je dan een WHV aanvraagt cancelt dat je eerdere aanvraag. Dan heb je een probleem.

Als ik het fout heb, mag iemand me gerust verbeteren :) ik snap dat jullie niet zo lang uit elkaar willen zijn!

Nog wat anders, als je op een WHV binnenkomt terwijl je reisdoel eigenlijk is om samen te zijn met je partner en je andere visum af te wachten en de Immigration komt daarachter, heb je kans dat ze lastig gaan doen. Je gebruikt een WHV dan niet waar het voor bestemd is.

Volgens mij kan dat niet. Je hebt al een aanvraag lopen dus als je dan een WHV aanvraagt cancelt dat je eerdere aanvraag. Dan heb je een probleem.

Als ik het fout heb, mag iemand me gerust verbeteren :) ik snap dat jullie niet zo lang uit elkaar willen zijn!
Dat klopt niet helemaal, je kunt gerust 2 aanvragen hebben lopen.

MAAR........het laatst afgegeven visum geldt!!!!
Als je dus na afgifte van een permanent visum, een WHV toegekent krijgt, ben je dus de L.L!!!!!

Bart

Bedankt voor de snelle reactie's :)

Er bestaat dus een kans dat mijn partner visa wordt toegewezen op het moment dat ik de aanvraag voor working holiday heb gedaan, wat niet zo mooi zou zijn....
Is het verder nog een probleem als ik mij in Australie bevind terwijl het andere visa wordt afgegeven en moet je daarvoor werkelijk naar Berlijn?
Een andere mogelijkheid zou nog zijn op het whv naar Australie te gaan en dan daar de partner visa aan te vragen maar ik zag dat dit 1000 dollar duurder is en ik verwacht betere baan kansen te hebben met een partner visa.

Bedankt voor de snelle reactie's :)

Er bestaat dus een kans dat mijn partner visa wordt toegewezen op het moment dat ik de aanvraag voor working holiday heb gedaan, wat niet zo mooi zou zijn....
Is het verder nog een probleem als ik mij in Australie bevind terwijl het andere visa wordt afgegeven en moet je daarvoor werkelijk naar Berlijn?
Een andere mogelijkheid zou nog zijn op het whv naar Australie te gaan en dan daar de partner visa aan te vragen maar ik zag dat dit 1000 dollar duurder is en ik verwacht betere baan kansen te hebben met een partner visa.

Volgens mij (maar dit weet ik niet zeker) is het geen probleem dat jij in Australie bent, MAAR zul je voor de toekenning het land (tijdelijk) moeten verlaten. Ik weet niet hoe het precies werkt, maar ik heb hier weleens op het forum gelezen dat het inhield dat men voor een korte vakantie naar NZ ging en vervolgens op het nieuwe visum weer Australie inreisde. Ik ga ervanuit dat je dan een berichtje van je CO oid krijgt met het verzoek Australie te gaan verlaten. Maar goed, dit is hearsay. Misschien dat iemand het zeker weet.

Je zou ook eerst je WHV aan kunnen vragen (gaat meestal vrij snel, in sommige gevallen binnen een paar minuten, afhankelijk van je antwoorden) en dan na toekenning voor de partner visum aanvragen. Dan loop je het minste risico. Voor je WHV moet je binnen 1 jaar na toekenning het land binnen zijn.

Waar ik niet zeker van ben en wat je echt moet gaan navragen is wat door Kooka al is benoemd, of dit mag aangezien je eigenlijk andere intenties hebt. Zeker het uitzoeken waard aangezien dit van invloed kan zijn op je partner visum aanvraag.

Volgens mij (maar dit weet ik niet zeker) is het geen probleem dat jij in Australie bent, MAAR zul je voor de toekenning het land (tijdelijk) moeten verlaten. Ik weet niet hoe het precies werkt, maar ik heb hier weleens op het forum gelezen dat het inhield dat men voor een korte vakantie naar NZ ging en vervolgens op het nieuwe visum weer Australie inreisde. Ik ga ervanuit dat je dan een berichtje van je CO oid krijgt met het verzoek Australie te gaan verlaten. Maar goed, dit is hearsay. Misschien dat iemand het zeker weet.

Klopt niet helemaal volgens mij. Als je je partner aanvraag al hebt lopen dan wordt reizen naar Aus niet echt aangeraden immers voor een toeristen visum geldt hetzelfde. Vraag je deze net aan nadat je partner visum is toegekend dan komt deze weer te vervallen. Indien je een CO hebt dan kan reizen weer wel, gewoon even een mailtje naar je CO sturen wachten op het antwoord en voila klaar om te gaan.

Is je visum al bijna klaar om de deur uit te gaan? Partner visum kan namelijk erg snel gaan, zie mijn tijdlijn onderaan de post.

Moet eerlijk zeggen dat wij destijds het risico niet hebben gelopen. Na het indienen van onze aanvraag ben alleen ik nog 1 keer naar Nederland geweest en mijn partner heeft gewoon braaf in Nederland haar visum afgewacht.

Zorg evrvoor dat jullie visum aanvraag zo duidelijk mogelijk is en er voldoende bewijs is, jullie hebben immers maar 1 jaar een relatie en wonen niet samen, wat toch een vereiste is. Let op ik zeg niet dat het zo niet kan, hebben wij immers ook gedaan, maar lodge je aanvraag niet te snel zorg dat je een goede kans maakt. Een tweede kans wordt immers stukken moeilijker.

Succes!
Chantal

Volgens mij moet je gewoon even geduldig zijn. Een partnervisum duurt normaal gesproken maximaal 5 maanden, dus de kans dat je tot augustus moet wachten is klein. Ik had mijn visum al na 3,5 maand en via dit forum heb ik met verschillende anderen contact gehad waarbij het niet veel langer duurde.

Visa stress.

Bij deze een update inmiddels zijn we een maandje verder en een stuk verder metde aanvraag maar het is er niet gemakkelijker op geworden.
De volgende opties hebben we overwogen:
1 Work en travel visa aanvragen en na toekenning partner visa aanvragen offshore.
Het is niet de bedoeling dat je toch in Australië verblijft terwijl de aanvraag in behandeling is, bewijs van onze relatie niet heel sterk omdat we niet hebben samengewoond
2 Op een work en travel visa naar Australie gaan en snel partner visa aanvragen on-shore.
Hier had ik mijn hoop een beetje op gevestigd maar mijn vriendin heeft contact opgenomen met de immigratiedienst en zij zeggen nee je moet 1 jaar hebben samengewoond.

Een bijkomend probleem is de opzegtermijn van mijn werk die 3 maanden is en ikgraag in Australië weer het onderwijs in wil alleen denk ik dat dit op een Worken Travel visa lastig is ivm de 6 maanden beperkingen en het tijdelijke karakter.

Is het inderdaad zo dat je een jaar moet hebben samengewoond?
Zit er een beetje speling in de toepassing van regels zoals de samenwoon eis?

Ervaringen zijn welkom :)

Misschien handig dat je eerst eens wat meer over jullie situatie verteld.
o.a. Hoelang hebben jullie samen doorgebracht over verschillende tijden? Hoe oud zijn jullie? Kan en wil je op een WHV naar Australie? Hebben jullie samen financiele verplichtingen enz enz. Kan je vriendin een tijdje naar Nederland? Zodat jullie daar een periode kunnen samenwonen? Let wel op dat je dan je woonsituatie in acht moet nemen, studentenhuizen etc worden vaak niet echt gezien als samenwonen tenzij je dit via een huisbaas vast laat leggen etc etc.

Er zijn mogelijkheden om een partner visum te krijgen zonder dat je daadwerkelijk hebt samengewoond. Wij hebben zo'n visum weten te bemachtigen wil je weten hoe of wat moet jij mijn draadje maar even lezen. tip start met lezen rond pagina 30, de eerste 29 stuks zijn over mijn skilled visa aanvraag de laatste pagina's over het partner visum van mijn vrouw.

Mocht je voor een WHV in aanmerking komen dan kan je natuurlijk gewoon die kant op gaan. Kijken hoe het samenwonen bevalt en op deze wijze voldoe je toch behoorlijk aan die eis van 12 maanden. Tegen het einde van je WHV kan je dan mogelijk een partnervisum aanvragen. Maar of je dan mag werken totdat deze wordt afgegeven betwijfel ik. Momenteel wordt er in Melbourne een wachttijd van 12 maanden voor een onshore partner visum gehanteerd. Wij hadden onze off-shore aanvraag in 3 maanden en een beetje, maar algemeen staat er 5 maanden voor.

Lees gewoon eens booklet 1 door en kijk eens kritisch aan welke punten jullie voldoen en welke er ontbreken. Het te optimistisch bekijken heeft geen zin, je wilt immers niet je geld en al je hoop over de balk gooien, vergooi je je visum aanvraag, kleine kans dat je hem in de tweede keer wel krijgt.

De immigratiedienst is er niet om geliefden bij elkaar weg te houden, ze willen allen zeker weten dat ze niet elke willlekeurige kalverliefde steunen.

Succes!
Chantal

p.s wat is een work en travel visa? Moet dit niet iets zijn wat door een werkgever wordt geregeld? Work en Holiday ken ik wel dat is voor jongeren(onder de 3o) die een jaartje naar OZ willen om te reizen en te werken.

Ik weet niet allemaal hoe het precies zit, maar toen ik een NZ partner visum aan wilde vragen maar toch heel snel deze kant op moest/wilde, ben ik eerst Australie ingegaan op een toeristen visum en vanuit Australie aan gevraagd omdat ik als ik in NZ zou aanvragen, ik daar zou moeten blijven tot ik het visum had. Ik moest wel weer naar NZ toe toen ik in Australie was voordat mijn visum goedgekeurd was en daarvoor moest ik weer een speciale visum aanvragen zodat het kon en ik weer terug kan komen. Gewoon navragen wat moet/kan, etc. er zitten allemaal kleine regeltjes aangebonden en ja, er is een bijkomende reden als je op een WHV komt dat je wilt blijven, maar als een een serieuze relatie is, komt dat vast wel goed. Moet wel zeggen dat we 3 kinderen hebben en al jaren samen waren toen we naar Australie gingen...
Jo

Back