Working holiday visum 1e keer

Mariandel

New Member
Hallo allemaal,

Ik ben van plan einde van dit jaar naar Australie te gaan op een working holiday visum. Ik ben dan wel net 30 jaar dus hoop dat dat sowieso kan.
Anyway, mijn vriend woont in Australie is een citizen en ik ga dus dat jaar kijken of ik er zou kunnen wonen voor de langere termijn.
Is het verstandig om al research te doen naar een volgende visa als ik daar ben? Bijvoorbeeld gesponsord ofzo? Ik wil eigenlijk niet trouwen als dat niet hoeft. Ik ben MBO en HBO geschoold. MBO sociaal pedagogisch werk (waar vertaald dat in in oz?) en HBO tolk Nederlandse gebarentaal. Met mijn HBO kan ik niks want Australische en Nederlandse gebarentaal is helaas totaal anders.
Is het handig om ook een verklaring omtrent gedrag mee te nemen? En een vertaling van je diploma?

Sorry een heleboel vragen maar ik zie door de bomen soms het bos niet meer....
Alvast bedankt!

Mariandel
 
Welkom Mariandel!

Hoe lang ben je samen met je partner? Als je 12 maanden een relatie hebt kun je een partner visum aanvragen. Hier hoef je niet getrouwd voor te zijn. Het visum is de eerste 2 jaar tijdelijk en wordt daarna omgezet in permanent (als je dan uiteraard nog samen bent). Let wel op dat het visum erg duur is en er een lange doorlooptijd is. Maar als je het visum in Australië aanvraagt krijg je een bridging visa, zodat je wel in het land kan verblijven als je WHV afloopt. Het is wel belangrijk dat je je relatie aan kunt tonen, dus bewaar al het bewijs dat je hebt en denk goed na over bewust bewijs verzamelen. Je kunt bijv een gezamelijke bankrekening open als je in oz bent.

Als je 30 bent kun je nog je WHV aanvragen. Dit moet voor je 31e verjaardag. Als je 3 maanden farmwork doet kan je ook nog een 2e WHV aanvragen.

MBO SPW staat volgens mij gelijk aan Welfare Worker maar dit beroep staat niet meer op de SOL dus je zult hiermee geen Skilled Independant visum kunnen krijgen. Tenzij het 1 juli weer terug op de lijst komt uiteraard.
 
Welkom :)

Volgensmij moet ook je 2e jaar WHV voor je 31ste verjaardag ingaan Gwen.. Ik was onderweg een meisje tegen gekomen die netjes 3maanden sinaasappels had geplukt en alsnog haar 2e jaar niet kreeg vanwege die reden.
 
yep helemaal waar! @Tour je WHV moet aangevraagd zijn voor je 31e verjaardag inderdaad, dus ook je 2e jaar.
Als je kijkt op immi.gov.au dan staat de eis van leeftijd bij 1e WHV er wel bij maar bij 2e WHV niet. Volgens mij als je m aanvraagt in Aus als je nog op je 1e WHV zit dat het wel gaat.

Mogelijk even immi mailen..
 
Ik weet niet wanneer je 31 wordt. Maar stel dat je 4 maanden voor je 31ste verjaardag in oz aan komt dan zou je meteen je farmwork kunnen doen en 2e WHV aanvragen nog voor je verjaardag. Het extra jaar wordt dan achter je eerste jaar aangeplakt als je m vanuit aus aanvraagt. Dus in totaal heb je dan gewoon 24 maanden.
 
logisch toch? tot en met je 30e, daarna niet meer. Dus aanvragen voor je 31e verjaardag!anders zou je op je 40e nog terug kunnen op je 2e whv :D
 
En die tweede, die gaat veranderen.
Dus let wel op als je nu plannen maakt.



Maargoed,.. 1 jaar Oz is ook al Errugg leuk!
 
Hee HardCore,

Wat bedoel je met die tweede, die gaat veranderen? Doel je dan op het feit dat je geen vrijwilligerswerk meer mag doen voor het 2nd WHV? Of heb je andere info? Ik ben namelijk plannen aan het maken ;-) Thanks!
 
We are currently in the process of making a change to the second Working Holiday (subclass 417) visa initiative, to exclude volunteer work activities, such as Willing Workers on Organic Farms (WWOOF), from its eligibility framework. However, this change will take some time to introduce, and is not yet in effect, so it does not impact upon current second Working Holiday visa applications.
See:Volunteer work activities
 
MBO SPW stond bij mij niet voor welvarend work maar hebben ze meegenomen in de aanvraag omdat ik ook sph had gedaan. Voor de assessment welfare work had je destijds wel echt een hbo diploma nodig, al is dit wel 8 jaar geleden. En als het beroep niet op de SOL staat is het sowieso lastig. Partnervisum is zoals gezegd waarschijnlijk het makkelijkst in jouw situatie.
 
Gwen schreef: Het visum is de eerste 2 jaar tijdelijk en wordt daarna omgezet in permanent (als je dan uiteraard nog samen bent).

Mijn manlief heeft ook een partnervisum, maar dat is gewoon direct een permanent visum. Er zijn wel voorwaarden: na 5 jaar heb je een resident return visa nodig om Australie weer in te mogen na een overzeese vakantie. Daarvoor moet je wel binnen de periode van 5 jaar hier 2 jaar wonen. Als je in Oz blijft, heb je dat RVV niet nodig. Veel succes met kiezen, een WHV is natuurlijk wel makkelijk en snelle manier om hier te komen!
 
Gwen schreef: Het visum is de eerste 2 jaar tijdelijk en wordt daarna omgezet in permanent (als je dan uiteraard nog samen bent).

Mijn manlief heeft ook een partnervisum, maar dat is gewoon direct een permanent visum.
Oh mss omdat je getrouwd bent?
 
@Tamaria
http://www.immi.gov.au/Visas/Pages/417.aspx
Ik had het ergens opgevangen. Ik denk dat het inderdaad alleen dat type (vrijwilligers)werk is, maar dat is toch de basis van het tweede WHV?
Anyway, je doet er goed aan je eerst erin te verdiepen.

Succes met je plannen!

Thanks @HardCore , deze info was me inderdaad al bekend. Ik interpreteerde jouw reactie op voorgaande posts als waren er nog meer veranderingen op komst, maar dan met betrekking tot de leeftijdsgrens voor het WHV. Dus je post liet even het bloed uit m'n gezicht wegtrekken haha ;-)
 
Back
Top